Overmatig drankgebruik op feestjes.

vrijdag 2 juni 2023 om 17:28
Verjaardagen, oud en nieuw, koningsdag, etc, een aantal keer per jaar komt (een deel van) de vrienden/bekenden van mijn partner wel bij elkaar. Zij zijn inmiddels allemaal 50+
Soms laat ik me overhalen om mee te gaan, maar ik loop altijd weer tegen hetzelfde aan: ze drinken allemaal zoveel! Ik kan zelf helemaal niet goed tegen alcohol en heb na 2 wijn of 3 bier echt wel genoeg gehad. Dat kleurt mijn beeld natuurlijk ook wel, maar toch vind ik het best vreemd dat vijftigers nog altijd zo veel achterover slaan op 1 avond. Vooral de mannen staan uiteindelijk altijd zo te lallen met elkaar, ik vind het niet om aan te zien. Het lijken wel studentenfeestjes, dat is toch een keer klaar?
Sommige mensen zie ik maar heel sporadisch, maar ik weet eigenlijk niet wie dat zijn. Want als ik ze zie zijn ze gewoon altijd dronken. Anderen vertellen weleens dat ze de dag erna altijd weer zo brak zijn maar toch de volgende keer weer voor de bijl gaan. En ik begrijp dat dus echt niet.
Wat vinden jullie, moet dit gewoon kunnen (misschien doe je het zelf ook) of zouden mensen op een bepaalde leeftijd een keer moeten leren om maat te houden?
Soms laat ik me overhalen om mee te gaan, maar ik loop altijd weer tegen hetzelfde aan: ze drinken allemaal zoveel! Ik kan zelf helemaal niet goed tegen alcohol en heb na 2 wijn of 3 bier echt wel genoeg gehad. Dat kleurt mijn beeld natuurlijk ook wel, maar toch vind ik het best vreemd dat vijftigers nog altijd zo veel achterover slaan op 1 avond. Vooral de mannen staan uiteindelijk altijd zo te lallen met elkaar, ik vind het niet om aan te zien. Het lijken wel studentenfeestjes, dat is toch een keer klaar?
Sommige mensen zie ik maar heel sporadisch, maar ik weet eigenlijk niet wie dat zijn. Want als ik ze zie zijn ze gewoon altijd dronken. Anderen vertellen weleens dat ze de dag erna altijd weer zo brak zijn maar toch de volgende keer weer voor de bijl gaan. En ik begrijp dat dus echt niet.
Wat vinden jullie, moet dit gewoon kunnen (misschien doe je het zelf ook) of zouden mensen op een bepaalde leeftijd een keer moeten leren om maat te houden?
vrijdag 2 juni 2023 om 17:31

vrijdag 2 juni 2023 om 17:31
vrijdag 2 juni 2023 om 17:34
Tja, ik vind het altijd een beetje kuddegedrag, altijd gevonden ook trouwens. Ik ben ook pas begin 30, maar heb zelfs als student nooit begrepen dat je weekend aan weekend straalbezopen wordt. Toen dacht ik dat ik te kinderlijk ervoor was, nu denk ik dat ik misschien altijd al te volwassen ben geweest 
Maar ja, smaken verschillen. Ieder z’n ding…
Maar ja, smaken verschillen. Ieder z’n ding…

vrijdag 2 juni 2023 om 17:36
Iedereen moet lekker zelf weten wat ie doet. In mijn omgeving wordt heel veel coke gesnoven. Ik vind het niet heel classy, maar goed, mijn goedkeuring hebben deze volwassen mensen niet nodig. Als ik het niet meer leuk vind op een feestje ga ik naar huis. No hard feelings verder.
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 02-06-2023 17:38
5.47% gewijzigd

vrijdag 2 juni 2023 om 17:38
Jufjoke schreef: ↑02-06-2023 17:31Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet herken. Ik drink zelf heel zelden, en als het al gebeurd, dan inderdaad hooguit twee drankjes. Dus ja, daar zit je natuurlijk gauw boven. Maar dat mensen zich regelmatig helemaal katjelam zuipen, tot het punt van geen herinneringen meer hebben....nee.
Dat ze de volgende dag geen herinnering meer hebben durf ik niet te zeggen, dat weet ik niet. Wel dat het dan meestal een verloren dag is omdat ze dan tot 2 uur in bed liggen en een kater hebben.
vrijdag 2 juni 2023 om 17:39

vrijdag 2 juni 2023 om 17:40
Herken het niet van eigen familie of vriendengroep. Ja soms iemand die iets ‘nieuws’ drinkt en dan iets te laat beseft dat het wat meer effect heeft (schoonmoeder die drie bellini’s drinkt) en dan wat sneller lachen. Maar dan gaan ze niet door met drinken van alcohol.
Van mans vriendengroep herken ik het ook niet (veertigers).
Alleen dat veteranenelftal van man, daar zitten er een paar bij met dito aanhang die hoeveelheden wegdrinken… Ik zou de helft van die hoeveelheid nog niet halen zonder direct dood neer te vallen met acuut lever- nier- en hartfalen.
Van mans vriendengroep herken ik het ook niet (veertigers).
Alleen dat veteranenelftal van man, daar zitten er een paar bij met dito aanhang die hoeveelheden wegdrinken… Ik zou de helft van die hoeveelheid nog niet halen zonder direct dood neer te vallen met acuut lever- nier- en hartfalen.
anoniem_67700891efcbf wijzigde dit bericht op 02-06-2023 17:42
4.69% gewijzigd

vrijdag 2 juni 2023 om 17:41
Metallover schreef: ↑02-06-2023 17:31Ik zie niet in wat dat met leeftijd te maken heeft. Het is toch best leuk een paar keer per jaar lekker door te kunnen zakken? (Als je daarna niet achter het stuur stapt). En dat doorzakken betekent voor iedereen iets anders. Voor jou dus al met 2-3 wijn. Ook prima.
Nja, ik vind het passen bij twintigers/dertigers. Niet dat je daarna nooit meer kan drinken, maar niet zo doorslaan.

vrijdag 2 juni 2023 om 17:42
O dat doe ik ook zonder drank wel eens (ik drink echt zelden teveel). Heerlijk!

vrijdag 2 juni 2023 om 17:43
Ook dat herken ik niet. Zou ik ook heel vervelend vinden, mensen die gaan lopen zeuren dat jij je (ook) lam moet zuipen.Charlie591 schreef: ↑02-06-2023 17:41Oh ja, kanttekening: ieder z’n ding dus, maar groepsdruk vind ik altijd wel echt heel erg vervelend. Zo van “hè kom, niet zo flauw, je hebt nog niks op, hier heb je nog een wijntje…” rot op.

vrijdag 2 juni 2023 om 17:44
Ik zie het ook echt wel bij 40/50/60. Helemaal hier met het jaarlijkse feest in het dorp. Dan staat bijna niemand meer nuchter op zijn benen en daar komen echt 10.000den mensen op af.

vrijdag 2 juni 2023 om 17:46
Dat wel, heb je gelijk in. Alleen deed mijn vriend dat dus vroeger ook altijd zo, en heb ik hem tijdens onze relatie ook een paar keer zo meegemaakt. En dat trok ik toch niet, zo'n naar drank stinkende vent met kater in huis en de hele zondag naar de knoppen.

vrijdag 2 juni 2023 om 17:47
Charlie591 schreef: ↑02-06-2023 17:41Oh ja, kanttekening: ieder z’n ding dus, maar groepsdruk vind ik altijd wel echt heel erg vervelend. Zo van “hè kom, niet zo flauw, je hebt nog niks op, hier heb je nog een wijntje…” rot op.
Ze zeggen niet doe niet zo flauw, maar ik merk wel dat ze me een beetje vreemd aankijken als ik geen alcohol wil of niet nog meer.
vrijdag 2 juni 2023 om 17:53
Je kan ze niet de les lezen ook al bedoel je het goed. Mensen houden over het algemeen van het ontspannen gevoel en de vergetelheid die alcohol brengt. Ook dieren kunnen er wat van: https://www.onzenatuur.be/artikel/worde ... ns-dronken
Zelf heb ik het ook altijd een rotgezicht gevonden als tante Angela schuine moppen en pikante taal uitsloeg op een familiefeestje.
Zelf heb ik het ook altijd een rotgezicht gevonden als tante Angela schuine moppen en pikante taal uitsloeg op een familiefeestje.
Dan moet het maar zoals het kan
vrijdag 2 juni 2023 om 17:55
Tja... het is maar met hoe je het bekijkt. Per saldo slaap ik, als ik veel gedronken heb, vaak niet meer uren dan wanneer ik niets drink. Alleen omdat ik dan (veel) later naar bed gaan verschuiven die slaapuren.
Dus zondag naar de knoppen... tja....ik ben gewoon op een ander moment wakker.
Maar nou ben ik sws wel een avond/nachtmens, met of zonder alcohol.
.

vrijdag 2 juni 2023 om 17:57
Barnsteen schreef: ↑02-06-2023 17:55Tja... het is maar met hoe je het bekijkt. Per saldo slaap ik, als ik veel gedronken heb, vaak niet meer uren dan wanneer ik niets drink. Alleen omdat ik dan (veel) later naar bed gaan verschuiven die slaapuren.
Dus zondag naar de knoppen... tja....ik ben gewoon op een ander moment wakker.
Maar nou ben ik sws wel een avond/nachtmens, met of zonder alcohol.
Dat scheelt natuurlijk, een nachtmens zijn. Vriend en ik zijn juist ochtendmensen en dan valt het tegen als ineens je halve dag weg is.

vrijdag 2 juni 2023 om 18:00
Jouw hele zondag hoeft toch niet naar de knoppen te zijn omdat hij lang in bed blijft liggen, al dan niet met een kater? Je kan gewoon zelf iets gaan doen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in