Overmatig drankgebruik op feestjes.

vrijdag 2 juni 2023 om 17:28
Verjaardagen, oud en nieuw, koningsdag, etc, een aantal keer per jaar komt (een deel van) de vrienden/bekenden van mijn partner wel bij elkaar. Zij zijn inmiddels allemaal 50+
Soms laat ik me overhalen om mee te gaan, maar ik loop altijd weer tegen hetzelfde aan: ze drinken allemaal zoveel! Ik kan zelf helemaal niet goed tegen alcohol en heb na 2 wijn of 3 bier echt wel genoeg gehad. Dat kleurt mijn beeld natuurlijk ook wel, maar toch vind ik het best vreemd dat vijftigers nog altijd zo veel achterover slaan op 1 avond. Vooral de mannen staan uiteindelijk altijd zo te lallen met elkaar, ik vind het niet om aan te zien. Het lijken wel studentenfeestjes, dat is toch een keer klaar?
Sommige mensen zie ik maar heel sporadisch, maar ik weet eigenlijk niet wie dat zijn. Want als ik ze zie zijn ze gewoon altijd dronken. Anderen vertellen weleens dat ze de dag erna altijd weer zo brak zijn maar toch de volgende keer weer voor de bijl gaan. En ik begrijp dat dus echt niet.
Wat vinden jullie, moet dit gewoon kunnen (misschien doe je het zelf ook) of zouden mensen op een bepaalde leeftijd een keer moeten leren om maat te houden?
Soms laat ik me overhalen om mee te gaan, maar ik loop altijd weer tegen hetzelfde aan: ze drinken allemaal zoveel! Ik kan zelf helemaal niet goed tegen alcohol en heb na 2 wijn of 3 bier echt wel genoeg gehad. Dat kleurt mijn beeld natuurlijk ook wel, maar toch vind ik het best vreemd dat vijftigers nog altijd zo veel achterover slaan op 1 avond. Vooral de mannen staan uiteindelijk altijd zo te lallen met elkaar, ik vind het niet om aan te zien. Het lijken wel studentenfeestjes, dat is toch een keer klaar?
Sommige mensen zie ik maar heel sporadisch, maar ik weet eigenlijk niet wie dat zijn. Want als ik ze zie zijn ze gewoon altijd dronken. Anderen vertellen weleens dat ze de dag erna altijd weer zo brak zijn maar toch de volgende keer weer voor de bijl gaan. En ik begrijp dat dus echt niet.
Wat vinden jullie, moet dit gewoon kunnen (misschien doe je het zelf ook) of zouden mensen op een bepaalde leeftijd een keer moeten leren om maat te houden?

vrijdag 2 juni 2023 om 21:05
Precies. Ik vind dronken mensen ook niet leuk. Maar daarom houd ik het meestal vrij snel voor gezien als mensen dronken worden. Omdat het me stoort, maar dat is niet hun probleem.cuculuscanorus schreef: ↑02-06-2023 21:03Nee, het kan je prima storen. Maar je kunt niet van mensen verwachten dat ze het anders gaan doen omdat het jou stoort.

vrijdag 2 juni 2023 om 21:06
Dat zeg ik niet. Je zult op zoek moeten gaan naar een manier om hiermee om te gaan, waarmee je er dus rekening mee moet houden dat ze niet gaan stoppen. Ik kies voor vermijden, maar dat is niet altijd een handige oplossing. Als vermijden niet kan, ga ik eerder naar huis.
vrijdag 2 juni 2023 om 21:08
Vind ik ook. Als het je zo stoort, dan moet je niet gaan.
Je hebt toch geen leuke tijd als je je de hele tijd kapot ergert aan anderen.
Stressed is just desserts spelled backwards
vrijdag 2 juni 2023 om 21:10
Ik vind niet dat je je aanstelt

Stressed is just desserts spelled backwards
vrijdag 2 juni 2023 om 21:12

vrijdag 2 juni 2023 om 21:20
Om op je vraag uit de OO terug te komen: natuurlijk moet dit gewoon kunnen! Waarom mag een ander niet zelf bepalen hoeveel hij of zij drinkt? En jij bent vervolgens ook nog eens helemaal vrij om te bepalen wat jij daarmee doet/daarvan vindt: yay! Maar het antwoord op de vraag zelf is toch gewoon een no-brainer?

vrijdag 2 juni 2023 om 21:25

vrijdag 2 juni 2023 om 21:25
Maleficent schreef: ↑02-06-2023 21:10Ik vind niet dat je je aansteltmaar als je er niet van houdt, dan zou ik de feestjes overslaan. Of vertrekken voordat iedereen katjelam is.
Altijd overslaan gaat niet lukken, op tijd vertrekken misschien wel. Maar dan moeten we er ook iets eerder zijn, want nu is vaak iedereen al een heel eind op weg als wij aankomen.

vrijdag 2 juni 2023 om 21:34
Zo close ben ik niet met ze. De familie ken ik wel anders, maar al die aanhang heb ik niet eens een nummer van.
Maar het is wat ik me in het algemeen afvraag: wanneer krijg je de ware persoon te zien? Onder invloed van alcohol doen mensen heel anders dan nuchter, maar zijn ze dan nuchter niet oprecht? Of maakt de alcohol dat ze dingen doen die eigenlijk niet bij hun karakter hoort?

vrijdag 2 juni 2023 om 21:47
Mia schreef: ↑02-06-2023 21:20Om op je vraag uit de OO terug te komen: natuurlijk moet dit gewoon kunnen! Waarom mag een ander niet zelf bepalen hoeveel hij of zij drinkt? En jij bent vervolgens ook nog eens helemaal vrij om te bepalen wat jij daarmee doet/daarvan vindt: yay! Maar het antwoord op de vraag zelf is toch gewoon een no-brainer?
Er zijn 2 verschillende dingen.
Een paar glazen alcohol drinken, en een leuke gezellige avond hebben.
of, 10 tot 15 glazen drinken en straalbezopen zijn.
Dat laatste heb ik echt wel eens gedaan vroeger, al heb ik daar geen 10 glazen voor nodig. En ik voelde me daar zo beroerd van dat ik mezelf dat nooit meer aan wil doen. En ik begrijp niet waarom iemand telkens opnieuw daar wel voor kiest, ook als ze er al zoveel jaar ervaring ermee hebben. Ze mogen het zelf bepalen, ik begrijp het alleen niet.

vrijdag 2 juni 2023 om 21:53
Jij en sommige anderen doen alsof ik op zo'n feest met opgeheven vingertje sta te zwaaien. Ik zeg nooit iets hoor. Maar wat ik denk kan ik niet tegenhouden toch.
vrijdag 2 juni 2023 om 21:53
Geweldig! Mijn vader is 60+ en gaat nog steeds elke zomer naar een bepaald festival.
Hij overnacht dan wel in een hotel, niet meer in een tentje

Veritas vos liberabit
vrijdag 2 juni 2023 om 21:54

vrijdag 2 juni 2023 om 21:56
LuciFee2023 schreef: ↑02-06-2023 21:54Ik begrijp zo veel dingen niet, zoals dit soort drama om niks topics. Of Robotstofzuigliefhebbers, Thierrystemmers, incels, femicide ect.
Van wie moet je altijd alles en iedereen begrijpen? Wat is het nut, zeker bij zoiets onbelangrijks?
Moet niet, wil ik.
vrijdag 2 juni 2023 om 22:00
Interessante vraag.ñuca schreef: ↑02-06-2023 21:34Zo close ben ik niet met ze. De familie ken ik wel anders, maar al die aanhang heb ik niet eens een nummer van.
Maar het is wat ik me in het algemeen afvraag: wanneer krijg je de ware persoon te zien? Onder invloed van alcohol doen mensen heel anders dan nuchter, maar zijn ze dan nuchter niet oprecht? Of maakt de alcohol dat ze dingen doen die eigenlijk niet bij hun karakter hoort?
Ik ben van mening dat de dronken versie meestal de echte persoon laat zien.
Vaak speel je een rol, als werknemer, dochter, zus, stadsgenoot, waaraan bepaalde verwachtingen verbonden zijn. Net zoals je als je alleen thuis bent bijvoorbeeld je ook je “echte jij” bent. Dan kan je imo op niet veel plaatsen zijn.
Als je dronken bent, verdwijnt er een filter en gelden omgangsnormen niet echt meer.
Een boer zal zijn ware aard laten zien, bv door onbeleefd te zijn.
Je kent dat spreekwoord toch wel: alleen kinderen en dronken mensen spreken de waarheid
Sterker nog, ik heb vaak het idee dat mensen die niet graag dronken worden dat onder meer niet doen om deze reden: dan zien anderen hoe ze echt zijn. Ze durven de controle niet loslaten.
Maar ik realiseer me dat deze mening allicht wat extreem is
Veritas vos liberabit

vrijdag 2 juni 2023 om 22:07
ñuca schreef: ↑02-06-2023 21:34Zo close ben ik niet met ze. De familie ken ik wel anders, maar al die aanhang heb ik niet eens een nummer van.
Het één hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Je kunt toch ook -volledig nuchter- heel ingetogen zijn bij een chicque bedrijfsmeeting en een paar uur later in je gekleurde streepjespyama uit je dak gaan tijdens een kussengevecht met je kind? Dan kun je toch ook nog steeds gewoon jezelf zijn maar pas je je aan aan de situatie?
En anderen doen heel vaak, of altijd alsof. Denk niet dat dat per sé met drank te maken hoeft te hebben
.

vrijdag 2 juni 2023 om 22:09
Charlotte717 schreef: ↑02-06-2023 22:00Interessante vraag.
Vaak speel je een rol, als werknemer, dochter, zus, stadsgenoot, waaraan bepaalde verwachtingen verbonden zijn. Net zoals je als je alleen thuis bent bijvoorbeeld je ook je “echte jij” bent. Dan kan je imo op niet veel plaatsen zijn.
Als je dronken bent, verdwijnt er een filter en gelden omgangsnormen niet echt meer.
Je kent dat spreekwoord toch wel: alleen kinderen en dronken mensen spreken de waarheid
Sterker nog, ik heb vaak het idee dat mensen die niet graag dronken worden dat onder meer niet doen om deze reden: dan zien anderen hoe ze echt zijn. Ze durven de controle niet loslaten.
Ja, denk dat je gelijk hebt. Voor mij is het niet zo dat ik de controle niet durf los te laten, ik kan gewoon niet heel veel drinken.

vrijdag 2 juni 2023 om 22:10
Je vraag uit de OP ging niet over het begrijpen, maar over of dit 'moet kunnen'. En wat dat betreft zijn 0, 1 of 2 glazen niet verschillend van straalbezopen zijn; iedereen mag zelf bepalen hoeveel die drinkt, allebei moet kunnen.ñuca schreef: ↑02-06-2023 21:47Er zijn 2 verschillende dingen.
Een paar glazen alcohol drinken, en een leuke gezellige avond hebben.
of, 10 tot 15 glazen drinken en straalbezopen zijn.
Dat laatste heb ik echt wel eens gedaan vroeger, al heb ik daar geen 10 glazen voor nodig. En ik voelde me daar zo beroerd van dat ik mezelf dat nooit meer aan wil doen. En ik begrijp niet waarom iemand telkens opnieuw daar wel voor kiest, ook als ze er al zoveel jaar ervaring ermee hebben. Ze mogen het zelf bepalen, ik begrijp het alleen niet.
Ik begrijp het ook niet zo goed. Vroeger dronk ik regelmatig teveel maar stapte ik maandagochtend gewoon fris en fruitig weer op de fiets naar school. Tegenwoordig zou ik me na zo'n waarschijnlijk heel gezellig avondje drie weken ziek moeten melden en dat is mij het niet meer waard. Maar ieder zijn meug.

vrijdag 2 juni 2023 om 22:10
Interessant om een mening te lezen die zo sterk afwijkt van de mijne. Bedankt voor de uitgebreide toelichting van je mening, dat vind ik oprecht interessant.Charlotte717 schreef: ↑02-06-2023 22:00Interessante vraag.
Ik ben het ontzettend oneens met je, dat wel. Ik vind het bijzonder als mensen een giftige, potentieel verslavende stof nodig hebben om alleen daarmee 'zichzelf' te kunnen zijn. Dat vind ik ontzettend tegenstrijdig.
Dronken mensen lallen, mompelen, praten met consumptie, vertellen je opeens dat ze je altijd al zo'n lekker wijf hebben gevonden, leunen tegen je aan, stoppen zowat hun tong in je oor, hebben geen idee meer hoe luidruchtig en ostentatief ze zijn, en ga zo maar door. En dat is dan hun echte zelf?! Geef mij dan maar hun geciviliseerde versie.

vrijdag 2 juni 2023 om 22:11
Ik ben niet dronken omdat ik de eerste in minimaal vijf generaties ben die niet aan drank verslaafd is. Ik ben dus nooit mijn "echte" zelf. Mijn associaties met mensen die lekker los zijn en de controle loslaten zijn volstrekt niet met die van jou te vergelijken.Charlotte717 schreef: ↑02-06-2023 22:00Interessante vraag.
Normaal hou ik dit echt allemaal voor mezelf. Mensen die een feestje willen vieren, hebben daar alle recht toe en hoeven niet geconfronteerd te worden met mijn jeugdtraumatische gemopper. Maar doe alsjeblieft geen aannames over de redenen waarom mensen niet drinken.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in