Werk & Studie alle pijlers

Mogelijke burn-out en negatieve collega's

18-06-2023 13:32 209 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste iedereen,

Mijn naam is Amara, ik ben 23 jaar oud en ik studeer momenteel social work.
Vorig jaar zijn er veel heftige gebeurtenissen geweest die voor mij een enorm impact hebben gehad voor de rest van mijn leven. i.v.m. herkenning durf ik deze hier niet te plaatsen. Maar ik heb het gevoel dat het er nu allemaal uit komt omdat ik het nooit heb kunnen verwerken. Ik bleef maar doorgaan met school en stage uit angst om achter te lopen. Nu lijkt het toch zijn tol te eisen.

Het begon een maand geleden. Ik kreeg een longontsteking en kon daardoor geen stage lopen. Ik ben twee weken ziek geweest en daarna wilde ik gewoon weer proberen om stage te lopen. Elke keer moest ik eerder weg van stage omdat het gewoon niet ging. Ik ga er met enorme tegenzin naartoe, slecht slapen de nachten ervoor, verhoogde hartslag, onrustig, emotioneel en veel angst en paniekaanvallen. Ik baal er zo erg van dat ik het geen uur volhoud en elke keer naar huis moet omdat ik bijna flauwval. Ik blijf het proberen en elke keer stel ik mijzelf teleur.

Mijn collega’s snappen het niet, je bent jong, doe ff rustig aan en je staat veel uren ingepland in de vakantie die moet je wel kunnen werken want we hebben je nodig! Is ze nu alweer ziek? Gaat het nou weer niet goed? Ben je nou nog steeds niet beter? Zulke opmerkingen helpen mij natuurlijk totaal niet.

Afgelopen dinsdag barste ik in tranen uit. Ik viel bijna flauw, begon enorm te trillen en moest weer naar huis. “gaat het nou wéér niet?” “we zijn er wel een beetje klaar mee nu hoor!”.

Ik heb nog 3 weken te gaan, van maandag t\m donderdag. Dan heb ik 1 week vakantie en dan zou ik daar 6 weken gaan werken tot school weer begint. Maar ik trek dit niet, ik ga dit echt niet volhouden. Het contract was al getekend, dus hier kom ik ook niet onderuit. Morgen moet ik weer naar stage, maar vandaag zit ik al heel de dag met hartkloppingen, zweten, trillen, misselijk, buikpijn en extreme vermoeidheid. Het is pure stress en ik zie er zó tegenop. De angst om weer naar huis te gaan omdat het niet gaat, de angst dat collega’s zo rot doen en de angst om echt een keer flauw te vallen word me veel te veel. Ik slaap ook enorm slecht. Het is niet alleen als ik naar school\stage moet. Het is hele dagen door. Mijn familie en vrienden zeggen dat ik anders ben dan normaal. Ze vinden mij stil, snel geïrriteerd en afwezig. Ik heb dit totaal niet door, maar ik voel me zo rot.

Het liefst wil ik morgen naar de huisarts en hulp vragen. Ik ben echt opgebrand en ik ben bang dat als ik niet snel genoeg hulp zoek ik hier in blijf hangen. Maar ik durf mij niet weer ziek te melden morgen uit angst wat collega’s wel niet van mij denken. Ik zie mij mijn stage hier niet afronden en dat vakantiewerk al helemaal niet op deze manier. Ik kan het gewoon niet.

De ene kant zegt doe het gewoon even dan ben je er vanaf maar dan heb je nog geen rust gehad. De andere kant schreeuwt dat ik mij ziek moet melden, het gesprek aan moet gaan met mijn mentor dat ik dit niet meer trek en proberen onder het vakantiewerk uit te komen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Zou dit inderdaad een burn-out kunnen zijn? Is het verstandig om door te gaan?
Begin eens met je ziek te melden. En ga weer aan de slag als je daar fysiek weer toe in staat bent.
Je kunt niet in twee weken herstellen van een longontsteking. Ook niet als je jong bent.

Ziek melden en bijtanken!
We hebben je nodig? Bijzonder, je hoort boventallig te zijn als stagiair.
Het klinkt alsof er nu veel dingen zijn gestapeld. Onverwerkte gebeurtenissen, fysiek nog niet helemaal hersteld van de longontsteking en angst / paniek voor je stage. Je hebt afgelopen week gezien wat er gebeurt als je jezelf naar je stage dwingt. Je herstelt niet en de angst wordt alleen maar groter. Zet jezelf nu op nummer 1, meld je ziek en stop je energie in je herstel. Misschien doe je dan iets langer over je studie. Maar als je nu probeert door te gaan, zou je nog veel harder onderuit kunnen gaan waardoor het herstel nog veel meer tijd in beslag zal nemen. Veel sterkte!

Toevoeging: ik zou ook niet al teveel loyaliteit naar je stage/werk voelen als je ziet hoe ze met je omgaan.
anoniem_65e99d299cdd3 wijzigde dit bericht op 18-06-2023 17:44
8.62% gewijzigd
ElHefe schreef:
18-06-2023 17:35
We hebben je nodig? Bijzonder, je hoort boventallig te zijn als stagiair.
Dat gaat over het vakantiewerk toch?
Van een longontsteking kun je gerust een half jaar moeten herstellen. Ook als je begin 20 bent. Dus ik vind het helemaal niet gek dat je nog niet fit bent. En dan nog de belasting van je collega’s die teleurgesteld. Maar die gaan niet over jouw gezondheid.
Bel morgen de huisarts. Meld je ziek. Ga dan eens tustig kijken wat wel gaat. De vakantie bezetting is echt jouw probleem niet.
Flipflop schreef:
18-06-2023 17:31
Je kunt niet in twee weken herstellen van een longontsteking. Ook niet als je jong bent.

Ziek melden en bijtanken!
Dat kan zeker wel. Ik heb drie keer in mijn leven een longontsteking gehad en de langste keer dat ik afwezig was van werk was twee weken. De andere twee keren korter. Maar ik ken ook mensen die er zes weken van hebben moeten herstellen. Er is geen standaard voor te stellen dus. Maar het bestaat wel degelijk, dat je hersteld kan zijn in twee weken.

Wel eens met het ziekmelden en bijtanken, want het gaat duidelijk niet goed. Sterkte, to.
Denk aan jezelf, dus ziekmelden.
Hoe duidelijk ben je op je werk?
Weten zij van de stress en de nare ervaring van vorig jaar ?
Jufjoke schreef:
18-06-2023 17:41
Dat kan zeker wel. Ik heb drie keer in mijn leven een longontsteking gehad en de langste keer dat ik afwezig was van werk was twee weken. De andere twee keren korter. Maar ik ken ook mensen die er zes weken van hebben moeten herstellen. Er is geen standaard voor te stellen dus. Maar het bestaat wel degelijk, dat je hersteld kan zijn in twee weken.

Wel eens met het ziekmelden en bijtanken, want het gaat duidelijk niet goed. Sterkte, to.
Dat is dan verre van gemiddeld.

Ik heb als 12 jarige een longontsteking gehad, 4 weken thuis geweest en kon daarna 6 weken nog niet sporten. Vriendin van mij is 6 weken uit de running geweest en mijn vader was na 3 maanden nog niet hersteld.

Verder heb ik als verpleegkundige menig mens met longontsteking voorbij zien komen. In 2 weken herstellen komt weinig voor.
Is geen gevolg van de longontstekingen, vaak zijn mensen daar echt weken soms maanden van aan het herstellen voor ze geheel weer aan de bak kunnen.

Soort combi van niet leuke plek en gewoon nog niet hersteld?
Jaja.
Flipflop schreef:
18-06-2023 18:32
Dat is dan verre van gemiddeld.

Ik heb als 12 jarige een longontsteking gehad, 4 weken thuis geweest en kon daarna 6 weken nog niet sporten. Vriendin van mij is 6 weken uit de running geweest en mijn vader was na 3 maanden nog niet hersteld.

Verder heb ik als verpleegkundige menig mens met longontsteking voorbij zien komen. In 2 weken herstellen komt weinig voor.
Dit ja.
Jaja.
Al veel goede opmerkingen. Inderdaad z.s.m. naar de huisarts en ziek melden en schijt hebben aan stagebedrijf.

Je zult nog echt wel overspannen zijn van alle dingen die je hebt meegemaakt en dan nog een longontsteking, maar je stageplek klinkt eigenlijk ook echt niet tof! Dat zou bij veel mensen (stagiairs vooral) voor stress zorgen dus het ligt echt niet alleen aan jou, hoor! En voor jezelf opkomen en 'nee' leren zeggen zijn ook heel waardevolle carrière lessen :-)

Pas op jezelf, ik weet hoe rot angst, stress en paniekaanvallen zijn.
Zoals meerdere mensen aangeven ben je duidelijk nog niet hersteld van de longontsteking. Hier staat volgens mijn huisarts zo'n 6 weken tot 3 maanden voor en langer is ook niet uitgesloten.

Ik had bijna 3 maanden terug een zware longontsteking en ben nu verre van fit. Van mijn arbo arts mag ik nog helemaal niet aan het werk en moet ik me echt rustig houden.

Dus meld je echt ziek, want anders gaat herstel alleen maar langer duren.

Daarnaast ben je stagiaire, ik snap dat je graag je stage haalt maar herstel gaat nu echt voor. Ik heb in mijn jonge jaren regelmatig te labng doorgelopen oa met de ziekte van pfeiffer en ben daardoor nu (begin 40) nog steeds erg gevoelig op mijn lucht wegen.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Ook al ben je stagiaire en in principe boventallig, als collega zijnde zou ik ook wel balen als iemand zo vaak ziek is, ziek weggaat
Ik zou dus daar helemaal stoppen, eerste hertellen en dan een nieuwe stageplek zoeken waar je met een schone lei kan beginnen
Nu blijf je toch een beetje “degene die zo vaak ziek is” daar
maze schreef:
18-06-2023 19:01
Ook al ben je stagiaire en in principe boventallig, als collega zijnde zou ik ook wel balen als iemand zo vaak ziek is, ziek weggaat
Ik zou dus daar helemaal stoppen, eerste hertellen en dan een nieuwe stageplek zoeken waar je met een schone lei kan beginnen
Nu blijf je toch een beetje “degene die zo vaak ziek is” daar
Ik zou het vooral vervelend voor iemand vinden. Het klinkt namelijk niet alsof ze voor deze periode de kantjes er ook al vanaf liep, gezien haar een vakantie baan is aangeboden.

Ze is boventallig. Wat is het probleem? Het is voor haar vervelender als voor jou hoor.
Meld je morgen ziek en bel de huisarts. Verder kun je het beste school hier ook bij betrekken en vertellen dat je ziek bent. Vraag een gesprek aan op school om samen met je docent te praten over hoe het gaat, wat je ervaart bij de stageplek en de vervolgstappen. Ziek is ziek. Je gezondheid is echt veel belangrijker. En voor wat betreft dat vakantiebaantje: je kunt vast wel onder een getekend contract uit.

Ik heb in dezelfde situatie gezeten en bovenstaande gedaan toen het niet meer ging. Het zorgde dat mijn opleiding 3 maanden langer duurde helaas. Maar ik had na de superchille zomer wel een een hele fijne stageplek waar ik uiteindelijk ben blijven hangen.
Tulppie8 schreef:
18-06-2023 18:12
Hoe duidelijk ben je op je werk?
Weten zij van de stress en de nare ervaring van vorig jaar ?
Jazeker! Ik heb 4 spoedoperaties gehad. Ik moest op gesprek komen 2 dagen na mijn laatste operatie. Ik heb dit gedaan zodat ze konden zien dat het echt geen grapje was. Hun zijn van alles op de hoogte, des te jammer ik het vind dat er zo met mij omgegaan word.
Meld je ziek, ga naar de huisarts en neem contact op met je studiebegeleider/ mentor van school.
Only dead fish go with the flow
Amara schreef:
18-06-2023 19:20
Jazeker! Ik heb 4 spoedoperaties gehad. Ik moest op gesprek komen 2 dagen na mijn laatste operatie. Ik heb dit gedaan zodat ze konden zien dat het echt geen grapje was. Hun zijn van alles op de hoogte, des te jammer ik het vind dat er zo met mij omgegaan word.
Heel heftig en onvoorstelbaar dat men op je stage zo onempatisch met jou omgaat.
En je loopt dus ergens stage in social work? Wat je maar "social" noemt dan!

Dit is niet nodig om te moeten doorstaan.
Ga na ziekmelding en huisarts echt contact zoeken met studiebegeleider van school. Hij/ zij moet jou hiermee helpen. Het klinkt overigens ook alsof je tijdens je stage als extra werkkracht wordt ingezet. Dat is imo niet het doel van een stage.

Heel veel sterkte met alles! Hoop dat je je snel beter voelt :rose:
Only dead fish go with the flow
Na jullie reacties heb ik echt moed gekregen en ga mij zeker ziekmelden morgen. Ik ben wel erg nerveus voor hun reactie, ook weet ik niet zo goed hoe ik het vakantiewerk af kan zeggen. Heeft iemand daar tips voor?
Amara schreef:
18-06-2023 20:07
Na jullie reacties heb ik echt moed gekregen en ga mij zeker ziekmelden morgen. Ik ben wel erg nerveus voor hun reactie, ook weet ik niet zo goed hoe ik het vakantiewerk af kan zeggen. Heeft iemand daar tips voor?
Ik neem aan dat ze de bui al een beetje zien hangen. Dus gewoon meteen eerlijk zeggen dat je ziek bent en voorlopig nog niet beter bent en dus ook het vakantiewerk niet kan gaan doen.
Dan is die last ook van jou schouders gevallen en hoef je je daar niet meer druk om te maken wat ook weer beter is voor je herstel
Amara schreef:
18-06-2023 20:07
Ik zou nog niet te ver op de zaken vooruit lopen.

Je hebt al een contract getekend?
Flipflop schreef:
18-06-2023 20:39
Ik zou nog niet te ver op de zaken vooruit lopen.

Je hebt al een contract getekend?

Ja het contract is een paar maanden geleden al getekend.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven