
Te hoog voltage, accu stuk, eigen verantwoordelijkheid?
woensdag 1 juli 2009 om 18:01
Met deze vraag blijft er waarschijnlijk niks over van mn anonimiteit maar dat moet dan maar.
Mijn vriend heeft dit weekend met zijn auto aan een wedstrijd mee gedaan. Alle auto's staan dan vastgekoppeld aan een acculader waarvan de stekker in een stopcontact gaat. Als er veel auto's staan dan wil de stroom er logischerwijs wel eens uitvallen. Dit was dit weekend ook meerdere keren het geval. Soms lastig maar geen onoverkomelijk probleem. Nu heeft de organiserende partij, nadat de stroom weer was uitgevallen, een fout gemaakt. Wat ze precies gedaan hebben weet ik niet, ben niet zo technisch maar er is i.p.v. 220Volt 380Volt uit het stopcontact gekomen. Dit is krachtstroom. Met als gevolg dat bij mijn vriend, en bij meerdere deelnemers de acculader kapot gebrand is. En nu zeggen ze dat dit een gevalletje eigen risico is. Daar zijn wij het dus niet mee eens. Zij maken een fout, waar mijn vriend niks aan kon doen en wat hij ook niet kon voorkomen, en dan is het toch je eigen risico? Lekker makkelijk lijkt me dat om zo overal onderuit te komen. Maar is dat wel zo? Of hebben ze gelijk en is dit een gevalletje dikke pech voor ons?
De acculader was net nieuw, de bon van meer als ¤250 hebben we nog.
Wat denken jullie en wat zouden we kunnen doen?
Alvast bedankt!
Mijn vriend heeft dit weekend met zijn auto aan een wedstrijd mee gedaan. Alle auto's staan dan vastgekoppeld aan een acculader waarvan de stekker in een stopcontact gaat. Als er veel auto's staan dan wil de stroom er logischerwijs wel eens uitvallen. Dit was dit weekend ook meerdere keren het geval. Soms lastig maar geen onoverkomelijk probleem. Nu heeft de organiserende partij, nadat de stroom weer was uitgevallen, een fout gemaakt. Wat ze precies gedaan hebben weet ik niet, ben niet zo technisch maar er is i.p.v. 220Volt 380Volt uit het stopcontact gekomen. Dit is krachtstroom. Met als gevolg dat bij mijn vriend, en bij meerdere deelnemers de acculader kapot gebrand is. En nu zeggen ze dat dit een gevalletje eigen risico is. Daar zijn wij het dus niet mee eens. Zij maken een fout, waar mijn vriend niks aan kon doen en wat hij ook niet kon voorkomen, en dan is het toch je eigen risico? Lekker makkelijk lijkt me dat om zo overal onderuit te komen. Maar is dat wel zo? Of hebben ze gelijk en is dit een gevalletje dikke pech voor ons?
De acculader was net nieuw, de bon van meer als ¤250 hebben we nog.
Wat denken jullie en wat zouden we kunnen doen?
Alvast bedankt!

woensdag 1 juli 2009 om 18:45


woensdag 1 juli 2009 om 18:49
quote:fleurtje schreef op 01 juli 2009 @ 18:46:
Maar gevoelsmatig lijkt dit me iets anders dan schade die je oploopt dóór het racen...Hoezo? Als je aan een acculader moet hangen om te kunnen racen, dan ben je al met dingen bezig waar een auto normaal gesproken niet tegen kan. Als je dat willens en wetens doet, en al helemaal met een apparaat waarvan je weet dat het niet helemaal jofel is, kan je dus je schade niet verhalen, lijkt mij.
Maar gevoelsmatig lijkt dit me iets anders dan schade die je oploopt dóór het racen...Hoezo? Als je aan een acculader moet hangen om te kunnen racen, dan ben je al met dingen bezig waar een auto normaal gesproken niet tegen kan. Als je dat willens en wetens doet, en al helemaal met een apparaat waarvan je weet dat het niet helemaal jofel is, kan je dus je schade niet verhalen, lijkt mij.
woensdag 1 juli 2009 om 18:51
Het was niet zo dat het apparaat niet helemaal jofel was, het is zo dat iemand van de organisatie een fout heeft gemaakt door de verkeerde lading erop te zetten.
Normaliter zou gebruik van de acculader geen risico voor je auto betekenen, door deze fout wel.
Lijkt me niet relevant dat dat op een circuit gebeurde.
Normaliter zou gebruik van de acculader geen risico voor je auto betekenen, door deze fout wel.
Lijkt me niet relevant dat dat op een circuit gebeurde.
I only get one shot at life - so I shoot to kill

woensdag 1 juli 2009 om 19:54
quote:TouchOfPink schreef op 01 juli 2009 @ 18:01:
Als er veel auto's staan dan wil de stroom er logischerwijs wel eens uitvallen. !
En weet je: dat heb ik nou nog nooit zien gebeuren bij een F1 wedstrijd.
Spijker, het is niet voor niets dat verzekeringen een race-clausule inbouwen: tijdens en rond een race wordt er minder normaal met een auto omgegaan dan in het verkeer. Als je je daarvoor inschrijft, dan neem je dus ook de risico's die daarbij horen. Of dat nou op een circuit is of op de Bommelewaardsesteenweg in Dwingeloo, dat maakt niet uit.
Als er veel auto's staan dan wil de stroom er logischerwijs wel eens uitvallen. !
En weet je: dat heb ik nou nog nooit zien gebeuren bij een F1 wedstrijd.
Spijker, het is niet voor niets dat verzekeringen een race-clausule inbouwen: tijdens en rond een race wordt er minder normaal met een auto omgegaan dan in het verkeer. Als je je daarvoor inschrijft, dan neem je dus ook de risico's die daarbij horen. Of dat nou op een circuit is of op de Bommelewaardsesteenweg in Dwingeloo, dat maakt niet uit.
woensdag 1 juli 2009 om 20:11
Lijkt mij eerder te gaan om duur speelgoed (op afstand bestuurbaar spul zoals auto's, boten, helicopters, zweefdingetjes etc heb je er in), maar dat kan TO beter aangeven. Mocht het wel gaan om live-size auto's op stroom heb ik er wel oren naar!
Ik denk dat je het beste met je rechtsbijstandverzekering contact kunt opnemen. Als bij mijn hobby er een verkeerde stroom opgezet wordt en mijn machine gaat kapot vind ik dat de schade op de veroorzaker verhaalt moet worden. Hij ziet waarschijnlijk de bui al hangen, vandaar dat ie moeilijk doet. Succes!
Ik denk dat je het beste met je rechtsbijstandverzekering contact kunt opnemen. Als bij mijn hobby er een verkeerde stroom opgezet wordt en mijn machine gaat kapot vind ik dat de schade op de veroorzaker verhaalt moet worden. Hij ziet waarschijnlijk de bui al hangen, vandaar dat ie moeilijk doet. Succes!
woensdag 1 juli 2009 om 22:21
Tilalia2 ik zeg toch helemaal niet dat hij met zijn auto gaat racen? Of dat hij dingen doet die toch al te veel vragen van zijn auto? Hij doet mee aan wedstrijden waarbij je wordt beoordeeld op de muziek. Zo mooi mogelijk niet zo hard mogelijk. Ze kijken naar de kwaliteit van de inbouw en de kwaliteit van het geluid. De installatie moet de hele dag spelen en omdat er wat meer ingebouwd zit trekt de accu dit niet de hele dag. Vandaar dat ze aan de acculader zitten. Dit is heel gewoon bij deze wedstrijden en de organisator had daar ook een speciale kast voor aan laten leggen. Hij was alleen even vergeten de voltage die uit de stopcontacten kwam te controleren. Leg mij maar eens uit hoe je aan een stopcontact ziet dat er meer stroom op staat als op het stopcontact daarnaast.
woensdag 1 juli 2009 om 22:22
quote:Madelief1974 schreef op 01 juli 2009 @ 20:11:
Lijkt mij eerder te gaan om duur speelgoed (op afstand bestuurbaar spul zoals auto's, boten, helicopters, zweefdingetjes etc heb je er in), maar dat kan TO beter aangeven. Mocht het wel gaan om live-size auto's op stroom heb ik er wel oren naar!
Het zijn geen speelgoedauto's maar soms als je al die mannen bij elkaar ziet... Hele dagen kunnen ze er over praten en trots dat ze zijn. Het is echt wel hun speeltje
Lijkt mij eerder te gaan om duur speelgoed (op afstand bestuurbaar spul zoals auto's, boten, helicopters, zweefdingetjes etc heb je er in), maar dat kan TO beter aangeven. Mocht het wel gaan om live-size auto's op stroom heb ik er wel oren naar!
Het zijn geen speelgoedauto's maar soms als je al die mannen bij elkaar ziet... Hele dagen kunnen ze er over praten en trots dat ze zijn. Het is echt wel hun speeltje
donderdag 2 juli 2009 om 01:01
Als je meedoet aan een wedstrijd, dan lijkt me dat je op de hoogte bent van de wedstrijdregelementen. Die moeten in ieder geval 1x aan jullie verstrekt zijn (nu alsnog opvragen lijkt me zinloos, want dan zouden ze het kunnen aanpassen)
In die regelementen staat of de organisatie verantwoordelijk is voor schade die ontstaat voor, tijdens of na het evenement. Heb je de regelementen niet gekregen of staat er niks over in, dan zou ik eens verder informeren bij de vereniging, klasse, club, devisie of hoe dat maar heten mag. Ze zijn vast wel bij iets aangesloten en wellicht weten die meer over aansprakelijkheid.
In die regelementen staat of de organisatie verantwoordelijk is voor schade die ontstaat voor, tijdens of na het evenement. Heb je de regelementen niet gekregen of staat er niks over in, dan zou ik eens verder informeren bij de vereniging, klasse, club, devisie of hoe dat maar heten mag. Ze zijn vast wel bij iets aangesloten en wellicht weten die meer over aansprakelijkheid.
donderdag 2 juli 2009 om 01:51
Ook al worden er wedstrijdreglementen gemaakt, wil dat nog niet zeggen dat deze reglementen rechtsgeldig zijn. Op die manier zouden ze zich in kunnen dekken tegen alles wat er maar mis kan gaan. Je ziet bij uitgaansgelegenheden ook vaak bij de garderobe een bordje hangen dat zij niet aansprakelijk zijn voor spullen die verdwenen zijn. Nou, mooi niet. De meeste mensen denken dan dat dit rechtsgeldig is maar als je hier een zaak van maakt, zul je die winnen.
Tuurlijk is dit een ander verhaal. Toch denk ik dat TO een goede kans maakt als ze dit verhaalt op de organisatie. Ik neem aan dat iedereen er van uitging dat het normale voltage gebruikt zou worden en je kunt niet van deelnemers verwachten dat ze dit elke keer zelf gaan controleren. Daarvoor heb je de verantwoordelijkheid als organisatie.
Ik zou het dus niet zomaar accepteren.
Succes
Tuurlijk is dit een ander verhaal. Toch denk ik dat TO een goede kans maakt als ze dit verhaalt op de organisatie. Ik neem aan dat iedereen er van uitging dat het normale voltage gebruikt zou worden en je kunt niet van deelnemers verwachten dat ze dit elke keer zelf gaan controleren. Daarvoor heb je de verantwoordelijkheid als organisatie.
Ik zou het dus niet zomaar accepteren.
Succes

donderdag 2 juli 2009 om 17:46
In de verplichte autoWA-verzekering is racen inderdaad uitgesloten, maar dit ligt toch echt anders.
In denk dat je bij de regulier WA- of bij de evenementen verzekering van de organisatie moet zijn. Er is een fout gemaakt (onrechtmatige daad dus) en daar kan iemand van de organisatie cq de organisatie zelf aansprakelijk voor zijn.
En wat rastafun zegt klopt helemaal: ze kunnen uitsluiten wat ze willen, maar aansprakelijkheid voor onrechtmatige daad kun je niet uitsluiten. Da's even heel kort door de bocht maar daar komt het wel op neer. Ik zou dus als de hazen gaan informeren naar de verzekering van de organisatie!
In denk dat je bij de regulier WA- of bij de evenementen verzekering van de organisatie moet zijn. Er is een fout gemaakt (onrechtmatige daad dus) en daar kan iemand van de organisatie cq de organisatie zelf aansprakelijk voor zijn.
En wat rastafun zegt klopt helemaal: ze kunnen uitsluiten wat ze willen, maar aansprakelijkheid voor onrechtmatige daad kun je niet uitsluiten. Da's even heel kort door de bocht maar daar komt het wel op neer. Ik zou dus als de hazen gaan informeren naar de verzekering van de organisatie!
donderdag 2 juli 2009 om 23:13
Dank jullie wel. Vandaag hebben we een aangetekende brief de deur uit gedaan waarin we duidelijk uitzetten waarom zij verantwoordelijk zijn voor de geleden schade. Ben benieuwd wat daar de reactie op zal zijn. Of ze koppig blijven of toch inzien dat dit voor mijn vriend overmacht was en geen eigen risico.
Zal ook eens proberen achter hun verzekering te komen en daar contact mee opnemen.
Zal ook eens proberen achter hun verzekering te komen en daar contact mee opnemen.