Reden ziekmelding op werk
woensdag 5 juli 2023 om 16:54
Momenteel onderga ik een behandeling voor een buitenbaarmoederlijke zwangerschap/miskraam en heb ik mij ziekgemeld op kantoor. Op mijn werk hebben we een fijne werksfeer en iedereen is over het algemeen met elkaar begaan. Twee goede collega’s en mijn manager weten wat er aan de hand is en gaan er vertrouwelijk mee om. Nu vroeg mijn manager aan mij wat ik wilde dat hij zou zeggen als andere collega’s doorvragen en vragen gaan stellen. Voor nu zegt hij gewoon dat ik ‘ziek’ ben, maar ik kan me voorstellen dat dat na twee weken onvoldoende is.
Gek genoeg voel ik ook een zekere schaamte bij dit alles, dus weet ook niet zo goed wat. Hebben jullie misschien een idee?
Gek genoeg voel ik ook een zekere schaamte bij dit alles, dus weet ook niet zo goed wat. Hebben jullie misschien een idee?
claudia86 wijzigde dit bericht op 05-07-2023 21:58
1.24% gewijzigd
woensdag 5 juli 2023 om 18:56
Wettelijk niet nee. Maar vaak weet je het wel. Ik heb momenteel iemand met een angstprobleem thuis zitten. Die heeft dat in de aanloop al wel gedeeld, en ook met mij gewoon besproken. Toen duidelijk werd dat ze een tijd thuis zou blijven, heb ik ook gevraagd wat ze wilde dat ik mensen die er naar vroegen zou vertellen. ‘Dat vertelt ze zelf wel als ze daar aan toe is’, of ‘dat is een privé zaak’ zijn dan ook gewoon opties natuurlijk. En dat zou ik dan uiteraard ook overgebracht hebben. Maar omdat het bij ons nogal open is, leidt zo’n vage omschrijving juist veel sneller tot indianenverhalen dan gewoon (een deel van) de waarheid. Want het forum kan wel vinden dat het niemand iets aangaat, maar als iemand ineens langdurig afwezig is, wordt daar over gepraat. Niet eens op een nare manier, maar gewoon ‘he, Marietje is er al een hele tijd niet, is ze ok?’ In mijn geval wilde werknemer zelf dat er gewoon kort gemeld werd dat ze spanningsklachten heeft, zodat ze er ook niet steeds naar gevraagd wordt als ze even op het werk is.
Zo raar vind ik die vraag niet hoor.
Overigens snap ik het óók als TO even geen zin heeft om dit nu al aan de grote klok te hangen. Niet omdat ze zich ook maar ergens voor moet schamen (natuurlijk niet, je hebt toch niks verkeerd of raars gedaan? Dit is gewoon ontzettende nare pech), maar omdat ze misschien niet per se wil dat iedereen weet dat ze met een kinderwens bezig was. En dat is natuurlijk ook prima.
woensdag 5 juli 2023 om 19:25
Dank voor al jullie reacties, daar heb ik veel aan. Ik heb er nog even over nagedacht en ik denk dat de schaamte van het feit komt dat het om mijn geslachtsorganen gaat. En dat die niet ‘functioneren’ naar behoren. Alsof ik mismaakt ben, ook vanwege mijn medische verleden op dit gebied met endometriose (ja ik maak het zo heel zwaar, maar zo voelt het nu even). Was het een gebroken arm of voet dan voelde dat al heel anders.
woensdag 5 juli 2023 om 19:26
Het gaat om een xxx in mijn geval. Behoorlijk zeldzaam en dus ‘helaas’ geen gevalletje eileider wegknippen en doorCraziestcatlady schreef: ↑05-07-2023 17:26Deel wat je wilt delen.
(Waarom zou je een deel van je baarmoeder verliezen bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap? Heb je dat wel goed begrepen?
Svp deze post niet quoten ivm herkenbaarheid
claudia86 wijzigde dit bericht op 05-07-2023 21:21
Reden: Herkenbaarheid
Reden: Herkenbaarheid
10.19% gewijzigd
woensdag 5 juli 2023 om 19:40
Nogal een impertinente vraag. Privé-zaak van TO, die net heeft aangegeven hoeveel moeite ze met deze hele situatie heeft. En dan nog vragen ook of ze het wel goed begrepen heeft.Craziestcatlady schreef: ↑05-07-2023 17:26Deel wat je wilt delen.
(Waarom zou je een deel van je baarmoeder verliezen bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap? Heb je dat wel goed begrepen?

woensdag 5 juli 2023 om 19:46
Dat is heel begrijpelijk.Claudia86 schreef: ↑05-07-2023 19:25Dank voor al jullie reacties, daar heb ik veel aan. Ik heb er nog even over nagedacht en ik denk dat de schaamte van het feit komt dat het om mijn geslachtsorganen gaat. En dat die niet ‘functioneren’ naar behoren. Alsof ik mismaakt ben, ook vanwege mijn medische verleden op dit gebied met endometriose (ja ik maak het zo heel zwaar, maar zo voelt het nu even). Was het een gebroken arm of voet dan voelde dat al heel anders.
Weet dus dat je niets hoeft te delen waar je je niet prettig bij voelt. Dus ook niet met je manager. Uitsluitend met de bedrijfsarts dus.
woensdag 5 juli 2023 om 19:46
Jeetje wat ontzettend klote dit TO.
Ik heb een ZOL (zwangerschap onbekende locatie) gehad in februari en ik ben/was er kapot van, behandeld met mtx. Ik kon totaal niet meer functioneren. Helaas heeft het me een trauma opgeleverd.
Ik heb me volledig ziek gemeld op het werk en heb me er totaal niet schuldig om gevoeld.
Ik had ook schaamte want het is niet zomaar iets wat je deelt. Ineens weet ook iedereen dat je zwanger wil worden. Uiteindelijk kon ik er gewoon niet omheen en heeft mijn teamleider het vertelt aan het team met mijn toestemming. Eerst wilde ik het zelf vertellen, maar later vond ik het juist fijn het niet zelf te vertellen.
Ik heb rustig aan gedaan met opstarten want je lichaam en geest moet ook herstellen van dit alles.
Wees lief voor jezelf in deze periode! En de mtx behandeling zal wel aanslaan.
Sterkte x
Ik heb een ZOL (zwangerschap onbekende locatie) gehad in februari en ik ben/was er kapot van, behandeld met mtx. Ik kon totaal niet meer functioneren. Helaas heeft het me een trauma opgeleverd.
Ik heb me volledig ziek gemeld op het werk en heb me er totaal niet schuldig om gevoeld.
Ik had ook schaamte want het is niet zomaar iets wat je deelt. Ineens weet ook iedereen dat je zwanger wil worden. Uiteindelijk kon ik er gewoon niet omheen en heeft mijn teamleider het vertelt aan het team met mijn toestemming. Eerst wilde ik het zelf vertellen, maar later vond ik het juist fijn het niet zelf te vertellen.
Ik heb rustig aan gedaan met opstarten want je lichaam en geest moet ook herstellen van dit alles.
Sterkte x
woensdag 5 juli 2023 om 19:58
Mag ik je een pb sturen?lboompje schreef: ↑05-07-2023 19:46Jeetje wat ontzettend klote dit TO.
Sterkte x
woensdag 5 juli 2023 om 20:19
Als gaat om een hamerteen, er is geen enkele reden of noodzaak om dit aan wie dan ook te melden op je werk.Claudia86 schreef: ↑05-07-2023 19:25Dank voor al jullie reacties, daar heb ik veel aan. Ik heb er nog even over nagedacht en ik denk dat de schaamte van het feit komt dat het om mijn geslachtsorganen gaat. En dat die niet ‘functioneren’ naar behoren. Alsof ik mismaakt ben, ook vanwege mijn medische verleden op dit gebied met endometriose (ja ik maak het zo heel zwaar, maar zo voelt het nu even). Was het een gebroken arm of voet dan voelde dat al heel anders.
Jaja.

woensdag 5 juli 2023 om 20:52
Ik weet dat je niets hoeft te melden, maar ik vond het uiteindelijk wel fijn om open te zijn naar collega's en vooral leidinggevende. Ik moest even een drempel over, maar daarna vond ik het echt prettig dat de meeste binnen mijn team het wisten en er gewoon naar konden vragen.
Maar dat zal ook aan je team liggen en hoe hecht de contacten zijn.
Maar dat zal ook aan je team liggen en hoe hecht de contacten zijn.
woensdag 5 juli 2023 om 21:17
Stop met schamen, nergens voor nodig.
Je kunt ook zeggen, ( of mailen, of je LG , of een andere collega tegen je collega's laten vertellen ) dat je een operatie moet ondergaan, en dat je momenteel daar verder niet over wil uitweiden. Eventueel kan er ook nog aangegeven worden dat je niet weet hoe lang het gaat duren maar dat het waarschijnlijk voor een langere tijd zal zijn.
Gaat ze nl niets aan of je aan je hamertenen laat opereren, of je neus recht laat zetten bij wijze van spreken.
bij ons kregen we van de week te horen dat een collega ziek is en dat dit wat langer gaat duren. en dat was het. geen enkel detail, en dat hoeft ook niet.
Je kunt ook zeggen, ( of mailen, of je LG , of een andere collega tegen je collega's laten vertellen ) dat je een operatie moet ondergaan, en dat je momenteel daar verder niet over wil uitweiden. Eventueel kan er ook nog aangegeven worden dat je niet weet hoe lang het gaat duren maar dat het waarschijnlijk voor een langere tijd zal zijn.
Gaat ze nl niets aan of je aan je hamertenen laat opereren, of je neus recht laat zetten bij wijze van spreken.
bij ons kregen we van de week te horen dat een collega ziek is en dat dit wat langer gaat duren. en dat was het. geen enkel detail, en dat hoeft ook niet.
hoi
donderdag 6 juli 2023 om 08:24
Een manager die zelfs de ziekte van een medewerker op een forum plemptnausicaa schreef: ↑05-07-2023 18:56Wettelijk niet nee. Maar vaak weet je het wel. Ik heb momenteel iemand met een angstprobleem thuis zitten. Die heeft dat in de aanloop al wel gedeeld, en ook met mij gewoon besproken. Toen duidelijk werd dat ze een tijd thuis zou blijven, heb ik ook gevraagd wat ze wilde dat ik mensen die er naar vroegen zou vertellen. ‘Dat vertelt ze zelf wel als ze daar aan toe is’, of ‘dat is een privé zaak’ zijn dan ook gewoon opties natuurlijk. En dat zou ik dan uiteraard ook overgebracht hebben. Maar omdat het bij ons nogal open is, leidt zo’n vage omschrijving juist veel sneller tot indianenverhalen dan gewoon (een deel van) de waarheid. Want het forum kan wel vinden dat het niemand iets aangaat, maar als iemand ineens langdurig afwezig is, wordt daar over gepraat. Niet eens op een nare manier, maar gewoon ‘he, Marietje is er al een hele tijd niet, is ze ok?’ In mijn geval wilde werknemer zelf dat er gewoon kort gemeld werd dat ze spanningsklachten heeft, zodat ze er ook niet steeds naar gevraagd wordt als ze even op het werk is.
Zo raar vind ik die vraag niet hoor.
Overigens snap ik het óók als TO even geen zin heeft om dit nu al aan de grote klok te hangen. Niet omdat ze zich ook maar ergens voor moet schamen (natuurlijk niet, je hebt toch niks verkeerd of raars gedaan? Dit is gewoon ontzettende nare pech), maar omdat ze misschien niet per se wil dat iedereen weet dat ze met een kinderwens bezig was. En dat is natuurlijk ook prima.

donderdag 6 juli 2023 om 19:13
Ja, want ik ben ongetwijfeld de enige in heel Nederland die een medewerker heeft met dit soort problemen. Onmiddellijk herkenbaar natuurlijk. (Naast nog het feit dat medewerker er zelf dus heel open over is, en het dus voor iedereen die medewerker kent al lang bekend is én de specifieke details misschien een heel klein beetje aangepast zijn?).truusperenat schreef: ↑06-07-2023 08:24Een manager die zelfs de ziekte van een medewerker op een forum plempt![]()
vrijdag 7 juli 2023 om 08:24
Als je een manager bent gaat alles wat een medewerker privé verteld in je hoofd in een kluisje met een slotje en spreek je daar met niemand over en gooi je dat ook niet op een forum. Ook niet als die medewerker het zelf in de krant plaatst, dan is het nog steeds niet aan jou om er over te spreken. Het motto van een manager: "Spreek over jezelf" Als je dat nou allemaal doet krijg je die roddelcultuur niet in een bedrijfnausicaa schreef: ↑06-07-2023 19:13Ja, want ik ben ongetwijfeld de enige in heel Nederland die een medewerker heeft met dit soort problemen. Onmiddellijk herkenbaar natuurlijk. (Naast nog het feit dat medewerker er zelf dus heel open over is, en het dus voor iedereen die medewerker kent al lang bekend is én de specifieke details misschien een heel klein beetje aangepast zijn?).

vrijdag 7 juli 2023 om 08:31
Jeetje wat een bijzondere reactie. Ze deelt gewoon een ervaring die zij heeft. Mogen hier dan alleen werknemers hun ervaringen delen en moeten werkgevers of managers het allemaal nog vager houden? Niemand kent haar of werknemer en de klachten zijn zo vaag dat ook niemand zal denken hey dat gaat over mij.truusperenat schreef: ↑07-07-2023 08:24Als je een manager bent gaat alles wat een medewerker privé verteld in je hoofd in een kluisje met een slotje en spreek je daar met niemand over en gooi je dat ook niet op een forum. Ook niet als die medewerker het zelf in de krant plaatst, dan is het nog steeds niet aan jou om er over te spreken. Het motto van een manager: "Spreek over jezelf" Als je dat nou allemaal doet krijg je die roddelcultuur niet in een bedrijf
TO sterkte en beterschap! Wat je wel of niet wil melden is helemaal aan jou en jou alleen. En een schuldgevoel hebben is echt niet nodig... hopelijk kun je het snel een plaatsje geven!
vrijdag 7 juli 2023 om 08:58
Dank je, dit inderdaad. En wat een onzin, managers zijn ook gewoon onderdeel van een afdeling. Ik durf hier ook zomaar neer te zetten dat een van mijn medewerkers deze week getrouwd is. Beetje lastig doen alsof ik dat niet weet als ze de hele afdeling uitnodigt en bij de koffie uitgebreid over de planning vertelt. En nog erger, van de week heb ik zelfs aan een andere medewerker gevraagd of er al een kaart geregeld was, of dat ik dat zou doen. Nare roddelcultuur hoor!MrsMorrison schreef: ↑07-07-2023 08:31Jeetje wat een bijzondere reactie. Ze deelt gewoon een ervaring die zij heeft. Mogen hier dan alleen werknemers hun ervaringen delen en moeten werkgevers of managers het allemaal nog vager houden? Niemand kent haar of werknemer en de klachten zijn zo vaag dat ook niemand zal denken hey dat gaat over mij.
TO sterkte en beterschap! Wat je wel of niet wil melden is helemaal aan jou en jou alleen. En een schuldgevoel hebben is echt niet nodig... hopelijk kun je het snel een plaatsje geven!
Sterker nog: ik werk in een ziekenhuis. En zelfs het medisch beroepsgeheim gaat dus niet zo ver dat je nooit iets over een patiënt mag vertellen. Het mag uiteraard niet herkenbaar, en ook niet als het herleidbaar is. Maar ik mag best vertellen dat we een patiënt met vaak voorkomende ziekte X hebben gezien ergens afgelopen jaar.

zaterdag 8 juli 2023 om 09:09
Ik heb een gewone miskraam gehad, en had ook schaamte om dat op werk te vertellen. Zo erg, dat ik me dezelfde dag nog naar werk gesleept heb terwijl het eigenlijk helemaal niet ging. Heb veel later pas een collega in vertrouwen genomen en toen ik eenmaal blijvend zwanger was heb ik het wel meer mensen verteld. Ik vond vooral dat iedereen dan wist dat ik zwanger probeerde te worden heel erg, want ik was vrij jong dus wat zouden ze misschien daarvan vinden? Of zou ik minder leuke projecten krijgen als men wist dat ik misschien binnenkort wel zwanger ben?
Ik snap dus helemaal dat je dat lastig vindt. Maar ik heb sindsdien gemerkt dat op een fijne werkplek men hier echt heel goed mee om gaat en dat het dan heel fijn is om het niet geheim te hoeven houden!
Ik snap dus helemaal dat je dat lastig vindt. Maar ik heb sindsdien gemerkt dat op een fijne werkplek men hier echt heel goed mee om gaat en dat het dan heel fijn is om het niet geheim te hoeven houden!
zaterdag 8 juli 2023 om 09:49
Zelfs dat zou ik er niet bijzetten.Pikachu schreef: ↑05-07-2023 21:17Stop met schamen, nergens voor nodig.
Het wakkert alleen maar nieuwsgierigheid en speculaties aan want wat zou dat toch kunnen zijn waarover collega x niet wil uitweiden?
Ik vind dat het altijd het beste werkt als je zo´n statement brengt alsof het heel normaal is dat er geen bijkomende uitleg bij hoort: ´ik moet een ingreep ondergaan´. Punt.
zaterdag 8 juli 2023 om 21:03
Ik ben vroeger op mn werk behoorlijk eerlijk geweest en dat heeft enorm gebackfired. Dit zou ik echt niet aanraden, zeker niet aan al je collega's. Als je straks terug komt, krijg je constant die blikken of je alweer zwanger bent. Nee hoor, zou dat echt niet willen.
Wat ik wel zou doen; laat je baas gewoon zeggen "ze is ziek en het duurt wat langer, de omstandigheden zijn privé en dat respecteren we". En/of "als ze er iets over wil delen zal ze dat zelf doen".
Je kan zelf zeggen "dank voor je lieve vraag, maar ik wil er liever niet over praten" (of "zullen we straks even koffie drinken" als je dat wel wilt).
Ik vind wel dat je baas z'n mannetje mag staan en jou in bescherming neemt tegen de nieuwsgierige collega's. Want eerlijk, het is al moeilijk genoeg en het gaat ze geen reet aan.
Wat ik wel zou doen; laat je baas gewoon zeggen "ze is ziek en het duurt wat langer, de omstandigheden zijn privé en dat respecteren we". En/of "als ze er iets over wil delen zal ze dat zelf doen".
Je kan zelf zeggen "dank voor je lieve vraag, maar ik wil er liever niet over praten" (of "zullen we straks even koffie drinken" als je dat wel wilt).
Ik vind wel dat je baas z'n mannetje mag staan en jou in bescherming neemt tegen de nieuwsgierige collega's. Want eerlijk, het is al moeilijk genoeg en het gaat ze geen reet aan.
maandag 17 juli 2023 om 19:36
Ik zou het dus wel zeggen. Het is echt niets om je voir te schamen.
En als je terug op de werkvloer komt kan men zodoende wat rekening met je houden.
Ik had een mannelijke collega die na een huwelijk van 3 jaar steeds vaker de vraag kreeg waar de kindjes bleven. Niemand wist dat er al 3 miskramen waren geweest. Hadden ze dat wel geweten, had echt niemand zo pusherig zitten vragen.
Andere collega was had met 9 weken een miskraam. Ze had niemand verteld dat ze zwanger was. Nu "moest" (nou ja, moeten.... het hoeft natuurlijk nooit) iedereen vertellen dat ze een kindje had verloren. Want iedereen vroeg natuurlijk waarom ze zo verdrietig was.
Ach, ieder zijn ding. Ik werk in een fijn groot team. 1 collega is heel open over haar kanker en al het wel en wee eromheen. Het doet haar goed en wij vinden het fijn om haar luisterend oor, maar ook haar steun en afleiding te zijn.
Ik moet er niet aan denken ergens te moeten werken waar dit niet kan.
En als je terug op de werkvloer komt kan men zodoende wat rekening met je houden.
Ik had een mannelijke collega die na een huwelijk van 3 jaar steeds vaker de vraag kreeg waar de kindjes bleven. Niemand wist dat er al 3 miskramen waren geweest. Hadden ze dat wel geweten, had echt niemand zo pusherig zitten vragen.
Andere collega was had met 9 weken een miskraam. Ze had niemand verteld dat ze zwanger was. Nu "moest" (nou ja, moeten.... het hoeft natuurlijk nooit) iedereen vertellen dat ze een kindje had verloren. Want iedereen vroeg natuurlijk waarom ze zo verdrietig was.
Ach, ieder zijn ding. Ik werk in een fijn groot team. 1 collega is heel open over haar kanker en al het wel en wee eromheen. Het doet haar goed en wij vinden het fijn om haar luisterend oor, maar ook haar steun en afleiding te zijn.
Ik moet er niet aan denken ergens te moeten werken waar dit niet kan.
de wereld wacht om ontdekt te worden
maandag 17 juli 2023 om 19:50
Het is een ongeschreven regel dat je hier niet naar hoort te vragen. Of diegene wilt geen kinderen, of het is nog niet gelukt. In beide gevallen ontzettend vervelend dat iemand hiernaar vraagt. Echt NOOIT naar iemand zijn kinderwens vragen.thanx schreef: ↑17-07-2023 19:36Ik had een mannelijke collega die na een huwelijk van 3 jaar steeds vaker de vraag kreeg waar de kindjes bleven. Niemand wist dat er al 3 miskramen waren geweest. Hadden ze dat wel geweten, had echt niemand zo pusherig zitten vragen.
En je collega’s met 9 weken vertellen dat je zwanger bent, nou uh nee.
maandag 17 juli 2023 om 21:27
Als leidinggevende weet wat er speelt vind ik de vraag an sich niet raar. Soms wil je wel wat delen maar staat je hoofd er niet naar om iedereen in te lichten, dan is het fijn als iemand dat even namens jou kan doen. Maar antwoord in de zin van geen behoefte om collega's te informeren moet gewoon zonder verder bezwaar gegeven kunnen worden en dan is het aan de leidinggevende om die wens uit te dragen richting vragende collega's.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in