Jaarcontract niet verlengd
donderdag 7 september 2023 om 14:33
Hoi allemaal
Ik vraag dit voor een vriendin van mij ik weet nl wel wat van hr maar dit niet (of althans ik dacht dat dit niet kon en mocht)
In haar contract staat in dienst 5-9-2022 en eindigt op 4-9-2023
Contract werd niet verlengd in augustus met salaris een afrekening gehad van vakantiegeld, transitie vergoeding stond er niet op
Laatste twee weken heeft ze vakantie gehad dus niet op werk geweest
Dus ze heeft hierover gemaild (geen reactie ontvangen) (gebeld baas niet bereikbaar)
Nu zag ze van de week dat er op die loonstrook van augustus datum uit dienst 31-8 staat
Mag dat zomaar ?
Ze heeft een andere baan dus gaat niet perse over die 3 dagen maar toch,
Transitie vergoeding moet ze sowieso krijgen maar vroeg me af hoe het met die drie dagen van september zit
Ik vraag dit voor een vriendin van mij ik weet nl wel wat van hr maar dit niet (of althans ik dacht dat dit niet kon en mocht)
In haar contract staat in dienst 5-9-2022 en eindigt op 4-9-2023
Contract werd niet verlengd in augustus met salaris een afrekening gehad van vakantiegeld, transitie vergoeding stond er niet op
Laatste twee weken heeft ze vakantie gehad dus niet op werk geweest
Dus ze heeft hierover gemaild (geen reactie ontvangen) (gebeld baas niet bereikbaar)
Nu zag ze van de week dat er op die loonstrook van augustus datum uit dienst 31-8 staat
Mag dat zomaar ?
Ze heeft een andere baan dus gaat niet perse over die 3 dagen maar toch,
Transitie vergoeding moet ze sowieso krijgen maar vroeg me af hoe het met die drie dagen van september zit

donderdag 7 september 2023 om 14:46
Zeker, uiteraard.Zonnetje80 schreef: ↑07-09-2023 14:40Ja dat dacht ik dus ook en zou ze ook betaald moeten worden tot en met de derde toch ?
Omdat de laatste werkdag in september valt, zal ze eind september de eindafrekening krijgen. Daar zullen die 3 dagen op staan en de transitievergoeding + evt. overige zaken waar ze nog recht op heeft.
donderdag 7 september 2023 om 14:48
Dat denk ik dus niet omdat op loonstrook augustus staat datum uit dienst 31-8
Maar misschien heb ik het verkeerd en moet ze even afwachten of het in september komt
donderdag 7 september 2023 om 15:06
De datum waarop het jaarcontract eindigd is in principe ook de einddatum tenzij anders afgesproken en overeengekomen. Ik zou die einddatum navragen waarom die erop staat.
Daarnaast zou ze ook recht moeten hebben op uitbetaling van de resterende vakantiedagen e.d. als die niet opgenomen zijn. Die zouden alsnog in september uitbetaald kunnen worden.
Daarnaast zou ze ook recht moeten hebben op uitbetaling van de resterende vakantiedagen e.d. als die niet opgenomen zijn. Die zouden alsnog in september uitbetaald kunnen worden.

donderdag 7 september 2023 om 15:18
Alleen haar oude werkgever kan hier antwoord op geven, die zou ze dus even moeten bellen.Zonnetje80 schreef: ↑07-09-2023 14:48Dat denk ik dus niet omdat op loonstrook augustus staat datum uit dienst 31-8
Maar misschien heb ik het verkeerd en moet ze even afwachten of het in september komt
donderdag 7 september 2023 om 15:38
Je krijgt toch salaris per maand en niet per dag? Dus 1, 2, 3 en 4 september zijn 4/30 maand. Of zeg ik nu iets geks?
poeszie wijzigde dit bericht op 07-09-2023 16:07
1.33% gewijzigd

donderdag 7 september 2023 om 15:45
Het is de vraag wanneer zij werkt. Je verdient toch je geld op de uren die je hebt gewerkt?
Als je in september niet hebt gewerkt dan ontvang je toch ook geen loonstrook meer?
Aangezien ze aangeeft dat ze de laatste twee weken vakantie heeft gehad. Heeft ze dan t/m maandag vakantie ingediend? Anders had ze de maandag toch moeten gaan werken?
De uitdiensttreding wordt volgens mij gezet op de laatste dag dat je zou hebben gewerkt ( gezien de vakantie)
Dus vandaar mijn vraag.
donderdag 7 september 2023 om 16:05
Nala2013 schreef: ↑07-09-2023 15:45Het is de vraag wanneer zij werkt. Je verdient toch je geld op de uren die je hebt gewerkt?
Als je in september niet hebt gewerkt dan ontvang je toch ook geen loonstrook meer?
Aangezien ze aangeeft dat ze de laatste twee weken vakantie heeft gehad. Heeft ze dan t/m maandag vakantie ingediend? Anders had ze de maandag toch moeten gaan werken?
De uitdiensttreding wordt volgens mij gezet op de laatste dag dat je zou hebben gewerkt ( gezien de vakantie)
Dus vandaar mijn vraag.
Nee, je krijgt een vast maandsalaris. Dat wordt bepaald op het gemiddelde aantal uren dat je per week werkt (dus uren per week x 52/12), ongeacht hoeveel dagen je in de maand gewerkt hebt. Je krijgt in februari toch ook niet ineens minder betaald, omdat die maand minder dagen heeft? Of als er feestdagen zijn?
Aanvulling; ze moet dan natuurlijk als ze normaal op maandag werkt, ook die dag vrij hebben genomen
donderdag 7 september 2023 om 16:28
Mijn vraag was of ze op vrijdag werkt, en of ze dan de maandag ook vrij heeft genomen.Poeszie schreef: ↑07-09-2023 16:05Nee, je krijgt een vast maandsalaris. Dat wordt bepaald op het gemiddelde aantal uren dat je per week werkt (dus uren per week x 52/12), ongeacht hoeveel dagen je in de maand gewerkt hebt. Je krijgt in februari toch ook niet ineens minder betaald, omdat die maand minder dagen heeft? Of als er feestdagen zijn?
Aanvulling; ze moet dan natuurlijk als ze normaal op maandag werkt, ook die dag vrij hebben genomen
Als zij bijv op een vrijdag niet werkt volgens contract dan is haar laatste werkdag in augustus geweest.
Dit doet verder niks met haar salaris. Ze heeft dan uitbetaald gekregen volgens contracturen. Tenzij ze dus die maandag nog heeft. ( of in het weekend werkt)
donderdag 7 september 2023 om 16:31
Nala2013 schreef: ↑07-09-2023 16:28Mijn vraag was of ze op vrijdag werkt, en of ze dan de maandag ook vrij heeft genomen.
Als zij bijv op een vrijdag niet werkt volgens contract dan is haar laatste werkdag in augustus geweest.
Dit doet verder niks met haar salaris. Ze heeft dan uitbetaald gekregen volgens contracturen. Tenzij ze dus die maandag nog heeft. ( of in het weekend werkt)
Laatste werkdag is iets anders dan einde contract. Een contract tot en met 4 september betekent dat je tot en met 4 september wordt uitbetaald, ongeacht of je die laatste dagen vrij hebt genomen of parttime dagen hebt gehad.
Geldt ook voor het begin van het contract. Als je contract start op 1 september en dat valt in het weekend of op een parttime dag, word je toch de hele maand september uitbetaald.

donderdag 7 september 2023 om 17:03
Je hebt verder niks aan mijn reactie, maar ik wist helemaal niet dat je bij afloop van een contract (of niet verlengen) ook een transitievergoeding kreeg?
Had ik moeten weten, toen ik een paar jaar terug weg moest bij een school omdat de leerling van school ging (en de school kreeg geld om iemand zoals ik in te huren zodat deze leerling begeleid kon worden).
Geen idee of het dan ook per se voor mijn situatie gold, maar had het op z'n minst kunnen uitzoeken als ik dit had geweten
Had ik moeten weten, toen ik een paar jaar terug weg moest bij een school omdat de leerling van school ging (en de school kreeg geld om iemand zoals ik in te huren zodat deze leerling begeleid kon worden).
Geen idee of het dan ook per se voor mijn situatie gold, maar had het op z'n minst kunnen uitzoeken als ik dit had geweten

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in