Hekel aan werken
zondag 17 september 2023 om 14:47
Tja, niet zo'n fraaie titel. Ik heb dus een hekel aan werken. Inmiddels loop ik tegen de 40 en heb ik sterk uiteenlopende banen geprobeerd en me zelfs om laten scholen. Het lijkt wel of ik gewoon niks leuk vind.
Ik ben iemand met veel interesses en studeren vond ik ook altijd leuk. Maar werken is en blijft een 'moetje'. Ik denk niet dat het aan het soort werk ligt, maar aan het feit dat het zo'n groot deel van het leven in beslag neemt. Ik kan 1000 andere dingen bedenken die ik veel leuker vind om te doen. De reistijd, het staren naar je beeldscherm de hele dag, geneuzel van collega's, werk dat me eerlijk gezegd inhoudelijk niet interesseert maar wel stress oplevert, snelsnel koken als je thuiskomt en als je geluk hebt is er nog tijd over voor een rondje sportschool of een bakkie bij m'n moeder. Op tijd naar bed en daarna begint het feest weer van voren af aan.
Ik doe het echt alleen voor het geld. Ik zorg dan ook dat ik m'n geld niet aan onzin uitgeef en spaar/beleg veel, want ik vind dat ik er hard voor moet werken en zou graag eerder met pensioen willen als dat lukt. Minder werken zou kunnen, maar dan ben ik een dief van m'n eigen portemonnee. Ik werk altijd aan 1 project tegelijkertijd, en als dat is afgerond ga ik door naar het volgende project. Minder werken betekent dat ik hetzelfde werk moet doen in minder tijd (dat doe ik dus al deels, omdat ik ervoor kies 36 uur te werken i.p.v. 40).
Is dit herkenbaar voor iemand? Zien jullie werk als een noodzakelijk kwaad of beleven jullie er plezier aan? Is er iemand die het licht heeft gezien na haar of zijn 40e en toch die droombaan heeft gevonden?
Voor de goede orde: ik heb wel arbeidsethos, waarmee ik bedoel dat ik me verantwoordelijk voel voor mijn werk en het belangrijk vind om kwaliteit te leveren. Mijn beoordelingen zijn zonder uitzondering altijd positief. Die kanttekening wilde ik nog even maken, want ik kan me voorstellen dat je anders denkt dat ik er met de pet naar gooi.
Ik ben iemand met veel interesses en studeren vond ik ook altijd leuk. Maar werken is en blijft een 'moetje'. Ik denk niet dat het aan het soort werk ligt, maar aan het feit dat het zo'n groot deel van het leven in beslag neemt. Ik kan 1000 andere dingen bedenken die ik veel leuker vind om te doen. De reistijd, het staren naar je beeldscherm de hele dag, geneuzel van collega's, werk dat me eerlijk gezegd inhoudelijk niet interesseert maar wel stress oplevert, snelsnel koken als je thuiskomt en als je geluk hebt is er nog tijd over voor een rondje sportschool of een bakkie bij m'n moeder. Op tijd naar bed en daarna begint het feest weer van voren af aan.
Ik doe het echt alleen voor het geld. Ik zorg dan ook dat ik m'n geld niet aan onzin uitgeef en spaar/beleg veel, want ik vind dat ik er hard voor moet werken en zou graag eerder met pensioen willen als dat lukt. Minder werken zou kunnen, maar dan ben ik een dief van m'n eigen portemonnee. Ik werk altijd aan 1 project tegelijkertijd, en als dat is afgerond ga ik door naar het volgende project. Minder werken betekent dat ik hetzelfde werk moet doen in minder tijd (dat doe ik dus al deels, omdat ik ervoor kies 36 uur te werken i.p.v. 40).
Is dit herkenbaar voor iemand? Zien jullie werk als een noodzakelijk kwaad of beleven jullie er plezier aan? Is er iemand die het licht heeft gezien na haar of zijn 40e en toch die droombaan heeft gevonden?
Voor de goede orde: ik heb wel arbeidsethos, waarmee ik bedoel dat ik me verantwoordelijk voel voor mijn werk en het belangrijk vind om kwaliteit te leveren. Mijn beoordelingen zijn zonder uitzondering altijd positief. Die kanttekening wilde ik nog even maken, want ik kan me voorstellen dat je anders denkt dat ik er met de pet naar gooi.
maandag 18 september 2023 om 10:30
Soms werkt het niet zo, vooral als je projectmatig werkt. Als ik een dag minder in de week ga werken dan heb ik nog steeds dezelfde hoeveelheid werk, alleen minder tijd en minder geld. Dat ga ik dus niet doen. Nu vind ik het prima om 5 dagen te werken maar ik heb geen gezin. Kan me voorstellen dat als je dat wel hebt dat 40 uur best pittig is.impala schreef: ↑18-09-2023 09:52
Ik heb een vriendin die altijd klaagt dat ze zo hard moet werken en zo weinig tijd heeft. Ze verdient heel goed en zou makkelijk een dag minder kunnen werken, maar op een of andere manier ziet ze dat niet als optie. En blijft het geklaag aanhouden. Ik snap daar niks van. En ben het ook wel beu om dat aan te horen, eigenlijk.
maandag 18 september 2023 om 11:08
De meeste mensen zijn vervangbaar op het werk, dus nuttig bezig zijn is het niet. Doe je het niet, dan doet iemand anders het wel. En het is zonde van de tijd: ik zou liever niet de helft van de tijd dat ik wakker ben, werken. En een deel van de vrije tijd, ben je bezig met naar werk gaan, klaar maken voor werk, overwerk etc. Aan de andere kant, ben ik ook regelmatig niet aan het werken tijdens werktijd, dat dan weer wel. In ieder geval, volgens mij is enige oplossing (naast minder gaan werken) om je er niet geestelijk tegen te verzetten. Accepteren dat het er bij hoort, want als we niet zouden werken (geen moderne maatschappij), zouden we de hele dag besjes lopen zoeken en dan vroegtijdig overlijden door een ziekte of wild dier. En de leuke kanten van het werk te blijven zien. Een hoop dingen die je doet tijdens werk zijn eigenlijk best leuk, als je ze niet bij voorbaat beschouwd als ongewenste inbreuk op je vrije tijd.
maandag 18 september 2023 om 11:11
maandag 18 september 2023 om 11:18
Hartgrondig eens. 40 uur werken, ik moet er niet aan denken. Ik werk drie dagen in de week, en dat vind ik net lekker en zelfs dat is me af en toe teveel. Wel heel erg wisselend want ZZP, dus de ene week is het 50 en de andere week zowat niks.
Ik woon alleen, m'n kinderen zijn al de deur uit. Ik verdien niet zoveel maar ik geef ook niet zoveel uit. Nieuwe kleren koop ik pas als m'n oude kapot zijn. Ik heb geen auto en vakanties interesseren me niet. Mijn motto is: Als je behoefte hebt aan vakantie doe je je reguliere leven niet goed. Uitslapen wanneer ik daar zin in heb, lekker een dagje wandelen, op stap met een vriendin of wat lummelen met een boek. Hard werken is voor mieren
Ik woon alleen, m'n kinderen zijn al de deur uit. Ik verdien niet zoveel maar ik geef ook niet zoveel uit. Nieuwe kleren koop ik pas als m'n oude kapot zijn. Ik heb geen auto en vakanties interesseren me niet. Mijn motto is: Als je behoefte hebt aan vakantie doe je je reguliere leven niet goed. Uitslapen wanneer ik daar zin in heb, lekker een dagje wandelen, op stap met een vriendin of wat lummelen met een boek. Hard werken is voor mieren

If you need a hug, give it to someone else.
maandag 18 september 2023 om 11:24
Ik heb echt precies hetzelfde
Op zondag kan ik echt al wel m and een rot gevoel zitten van shit…. Morgen begint de week weer. En zo verpest je eigenlijk je vrije dag.
Ik werk 3,5 dag en dit helpt al wel heel erg.
Vrijdag t/m zondag vrij om even te ademen.
Maar liefst ga ik nooit meer naar werk. Vind mijn collega’s ook niet leuk.
Zou je minder kunnen gaan werken zodat je meer vrije tijd hebt?
Op zondag kan ik echt al wel m and een rot gevoel zitten van shit…. Morgen begint de week weer. En zo verpest je eigenlijk je vrije dag.
Ik werk 3,5 dag en dit helpt al wel heel erg.
Vrijdag t/m zondag vrij om even te ademen.
Maar liefst ga ik nooit meer naar werk. Vind mijn collega’s ook niet leuk.
Zou je minder kunnen gaan werken zodat je meer vrije tijd hebt?
maandag 18 september 2023 om 11:50
Mooi motto! Zelf werk ik in de zorg. Als ik en al mijn collega’s ophouden met hard werken ben ik benieuwd wat er gebeurt. Staat tegenover dat ik vind dat ik nuttig werk verricht (oncologische hoek) en dat ik er voldoening uit haal. Ik zou best elke dag willen uitslapen hoor maar helaas.Zaramorad schreef: ↑18-09-2023 11:18Hartgrondig eens. 40 uur werken, ik moet er niet aan denken. Ik werk drie dagen in de week, en dat vind ik net lekker en zelfs dat is me af en toe teveel. Wel heel erg wisselend want ZZP, dus de ene week is het 50 en de andere week zowat niks.
Ik woon alleen, m'n kinderen zijn al de deur uit. Ik verdien niet zoveel maar ik geef ook niet zoveel uit. Nieuwe kleren koop ik pas als m'n oude kapot zijn. Ik heb geen auto en vakanties interesseren me niet. Mijn motto is: Als je behoefte hebt aan vakantie doe je je reguliere leven niet goed. Uitslapen wanneer ik daar zin in heb, lekker een dagje wandelen, op stap met een vriendin of wat lummelen met een boek. Hard werken is voor mieren![]()

maandag 18 september 2023 om 11:55
Dit is toch geen antwoord op haar vraag??Bas37 schreef: ↑18-09-2023 08:31Avienda snap wel dat mensen in de bijstand blijven zitten dan stom werk te gaan doen als schoonmaker of orderpicker of ander slecht betaald werk gelukkig gaat hopelijk het minimumloon flink omhoog dat die mensen ook een keer normaal betaald gaan worden inplaats van te worden uitgebuit.
maandag 18 september 2023 om 12:02
Ik heb niet perse een hekel aan werken, maar wel aan de hoeveelheid tijd die het kost en het gedoe op de werkvloer.
Zelf werk ik 36 uur per week en ben blij dat ik dat kan doen in 4x9 uur. Toch zou ik liever maar twee dagen per week werken zodat ik meer tijd zou hebben voor mijn (vele) hobby's.
Maar ja, het geld wat ik met mijn 36 uur per week werken verdien is zo lekker..
Zelf werk ik 36 uur per week en ben blij dat ik dat kan doen in 4x9 uur. Toch zou ik liever maar twee dagen per week werken zodat ik meer tijd zou hebben voor mijn (vele) hobby's.
Maar ja, het geld wat ik met mijn 36 uur per week werken verdien is zo lekker..

maandag 18 september 2023 om 12:03
Klinkt goed.impala schreef: ↑18-09-2023 08:35Ik werk ook niet meer fulltime. En vooral s avonds. Daardoor voelt het alsof ik bijna elke dag vrij ben, en kan doen waar ik zin in heb. Er gaat nooit een wekker, ik sta op wanneer ik wil en begin de dag meestal met sporten. De ene keer vroeg, de andere keer wat later, net waar ik zin in heb en hoe vroeg ik wakker ben. Winkelen en zo doe ik overdag door de week als het lekker rustig is.
Ik moet dan aan het eind van de middag naar mijn werk, of thuis de laptop aanslingeren, maar dat is minder erg want 's avonds doe ik anders toch niet veel bijzonders. Ik kijk alleen een stuk minder tv.
Alleen zou ik dan graag juist vroeg op de dag willen starten en vroeg klaar willen zijn. Net andersom dan jij dus.
Zijn er mogelijkheden daarvoor binnen hetgeen jij doet?
maandag 18 september 2023 om 12:12
Nou inderdaad. Soms heb je gewoon geen keuze. Zeker met alle personeelstekorten. Dus ja, ik snap heel goed dat je soms gewoon met zijn allen hard werken moet om de boel draaiende te houden.oneenietweer schreef: ↑18-09-2023 11:50Mooi motto! Zelf werk ik in de zorg. Als ik en al mijn collega’s ophouden met hard werken ben ik benieuwd wat er gebeurt. Staat tegenover dat ik vind dat ik nuttig werk verricht (oncologische hoek) en dat ik er voldoening uit haal. Ik zou best elke dag willen uitslapen hoor maar helaas.
Zelf heb ik geen kritische baan maar we hebben wel aandeelhouders die tevreden moeten zijn.
maandag 18 september 2023 om 12:17
Ik werk in een verpleeghuis, heb het heel erg naar mijn zin daar, het is nooit saai.rvandevelden123 schreef: ↑18-09-2023 08:26Ik ga naar mijn werk voor geld en mijn sociale contacten haha.
Als ik straks met pensioen ben en me nog steeds goed voel, dan ga ik ook een aantal dagen per week vrijwilligerswerk doen. Dan wil ik dat het liefst in een ziekenhuis of verpleeghuis gaan doen. Dat lijkt me veel meer voldoening geven dan mijn huidige werk. Daarin kun je wel het verschil maken voor iemand.
Ik kom altijd voldaan thuis, los van frustraties rond roosteren en andere randzaken. Dat heb ik wel moeten leren loslaten, verder ga ik graag naar mijn werk. Ik werk niet fulltime, heb nog kleine kinderen en ft vind ikzelf wel erg belastend. 30 u p week ongeveer.

maandag 18 september 2023 om 12:20
Volgens mij zijn de mensen met een droombaan in de minderheid, hoor.
Als ik mijn dromen zou waarmaken, dan had ik honden opgevangen in een chateau/b & b in een natuurlijke omgeving met daarnaast ruimte voor betaald schrijfwerk ofzo.
In de realiteit sta ik 30u in een banketbakkerij, wat leuk is en noodzakelijk.
Kan moeilijk het gezin laten verhongeren.
Als ik mijn dromen zou waarmaken, dan had ik honden opgevangen in een chateau/b & b in een natuurlijke omgeving met daarnaast ruimte voor betaald schrijfwerk ofzo.
In de realiteit sta ik 30u in een banketbakkerij, wat leuk is en noodzakelijk.
Kan moeilijk het gezin laten verhongeren.
maandag 18 september 2023 om 12:33
maandag 18 september 2023 om 12:53
Groot gelijk dat ze anderen die wel werken laten betalen? Want dat is in feite wat het is; belastinggeld. Geen gratis geld helaas.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
maandag 18 september 2023 om 13:04
Ik heb een best ok baan maar zodra ik er geen riant salaris meer voor kreeg zou ik 100 andere dingen kunnen bedenken die ik liever die. Niks mis met mijn arbeidsethos, ik werk in de advocatuur met strakke deadlines en targets die ik ook haal, maar op vakantie mis ik het geen seconde. Ik lijk eind vh jaar promotie te gaan maken en dat brengt me dan als het goed is een paar jaar eerder tot mijn pre-pensioen.
maandag 18 september 2023 om 13:20
Ik vind werken ook stom, kan er niks anders van maken. Ik snap ook niet dat mensen een kantoorbaan oprecht leuk kunnen vinden. Op dit moment werk ik niet door zorg voor mijn zoon met ASS en heb het werk nog geen seconde gemist!
Ik doe nu vrijwilligerswerk op een kinderboerderij. 2x per week ben ik daar de dieren aan het voeren en stallen aan het uitmesten. Dat vind ik oprecht leuk en doe ik met vee plezier.
Ik doe nu vrijwilligerswerk op een kinderboerderij. 2x per week ben ik daar de dieren aan het voeren en stallen aan het uitmesten. Dat vind ik oprecht leuk en doe ik met vee plezier.
maandag 18 september 2023 om 13:36
Hear, hear voor deze levensinstelling! Mijn partner en ik proberen ons dagelijks leven ook zo in te richten dat we er geen vakantie van nodig hebben en werken dus niet meer dan nodig (beide pt).Zaramorad schreef: ↑18-09-2023 11:18Ik verdien niet zoveel maar ik geef ook niet zoveel uit. Nieuwe kleren koop ik pas als m'n oude kapot zijn. Ik heb geen auto en vakanties interesseren me niet. Mijn motto is: Als je behoefte hebt aan vakantie doe je je reguliere leven niet goed. Uitslapen wanneer ik daar zin in heb, lekker een dagje wandelen, op stap met een vriendin of wat lummelen met een boek. Hard werken is voor mieren![]()
Ik heb zoveel vrienden die hard werken maar waarvoor…? Voor grote huizen waar ze niet zoveel in zijn, om mensen in te huren om klusjes te doen waar ze zelf geen tijd voor hebben en om in de schaarse vakantiedagen die ze hebben op te maken aan weekendjes weg en verre vakanties om steeds maar weer “even eruit te zijn”. Sommigen werken ook aan vervroegd pensioen maar moeten ondertussen wel nog wat decennia zo doorbuffelen voor ze dat halen.
Dat is toch een klotesysteem? Nee, doe mij dan maar wat minder inkomen met een wat kleiner huis en meer vrije tijd om lekker in dat huis te lummelen en ook nog eens wat anders te kunnen doen dan werken. Ik sta veel liever zelf mijn kozijnen te schilderen/vloeren te dweilen/band te plakken dan dat ik die dag op werk zit om geld te verdienen om een schilder/schoonmaker/fietsenmaker in te huren.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in