Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
elke keer bij het consultatie bureau glunder ik ook van trots .. keurig gegroeid en dat kan mijn lijf maken voor haar ... tis toch fantastisch !

wat ik ook veel hoor is dat vrouwen bloed zweet en tranen de zes maanden gehaald hebben en het dan genoeg vinden.

zo zonde van al die energie die ze erin gestoken hebben, want na de zes maanden stabiliseert je borstvoeding zich en word het dus "makkelijker".
sterre ik heb van de week het boek "van borst tot boterham , eten voor de kleintjes" binnen gekregen en dat vind ik écht een aanrader om aan te schaffen al leidraad voor het introduceren van andere voeding !
Laat ik dat boek nou net uit de bieb gehaald hebben :-). Inderdaad een interessant boek, maar ik moet zeggen dat ik wel van de 'gewone' hapjes ben, niet per se biologisch enzo. Al die granen en ingewikkelde dingen, daar stond ik niet zo achter, maar de hele benadering van bv is helemaal mijn ding, haha.

En ja, ik straal ook als ze weer zo goed gegroeid is. Ik kreeg ook veel complimenten omdat ik, ondanks alle ontstekingen, kloven en ander gedoe, door ben gegaan. Stoppen met ontsteking was helemaal geen optie, maar toch ben ik erg trots. Ik vind het ook leuk en echt heel bijzonder dat ze alleen nog maar mijn melk binnen heeft gehad. MAAR DAN MOET ZE WEL WEER DRINKEN! Boehoeeee.... (eigenwijze baby!)
even off-topic: welke draagdoek heb jij daar?
quote:Sterre75 schreef op 05 juli 2009 @ 09:08:

even off-topic: welke draagdoek heb jij daar?zie hier klikkerdeklikklik
Gister ochtend had ik yammini gevoed in een eetcafeetje , binnen was t lekker rustig, want door t mooie weer zat meeste buiten.

kreeg een paar vuile blikken van twee dames kado ..

en net hoorbaar "tssssk moe je dat zien !"

stelletje zijkerds ... ik had een wijdvallend bloesje eroverheen gedrapeerd want mn jurkje was niet erg Discreet BV vriendelijk.

dat de tweede dame begon over "openbaar, schandelijk en ongehoord" ( dan net zo luid dat je het wel net hoort ...)

dat ik nog een afkeurende blik toegeworpen kreeg zei ik vriendelijk en vrolijk ... tsja dorstig weer he?

waarna ze zich resoluut weer met hun eigen zaken gingen bemoeien .... fijn !
Mooi! Ik heb er een van tricot, mooie en fijne doek, maar ik gebruik hem toch minder dan ik verwachtte.
tricot is ook snikheet zeker met dit weer.

maar kom anders even babbelen op het draagdoeken topic om dit topic niet te "vervuilen"
quote:Yamuna schreef op 05 juli 2009 @ 09:19:

Gister ochtend had ik yammini gevoed in een eetcafeetje , binnen was t lekker rustig, want door t mooie weer zat meeste buiten.

kreeg een paar vuile blikken van twee dames kado ..

en net hoorbaar "tssssk moe je dat zien !"

stelletje zijkerds ... ik had een wijdvallend bloesje eroverheen gedrapeerd want mn jurkje was niet erg Discreet BV vriendelijk.

dat de tweede dame begon over "openbaar, schandelijk en ongehoord" ( dan net zo luid dat je het wel net hoort ...)

dat ik nog een afkeurende blik toegeworpen kreeg zei ik vriendelijk en vrolijk ... tsja dorstig weer he?

waarna ze zich resoluut weer met hun eigen zaken gingen bemoeien .... fijn !Kan maar één ding betekenen, denk ik dan: jaloezie! Wie kan er nou iets op tegen hebben dat je je kind eten geeft? Je zit toch niet in je blootje op een terras?! Stom, maar vooral niks van aantrekken!
Wat trouwens ook altijd helpt, in zo'n situatie, is mijn ervaring, gewoon aardig vragen of er iets is. Schrikken ze meestal van.
quote:Sterre75 schreef op 05 juli 2009 @ 09:28:

[...]

Kan maar één ding betekenen, denk ik dan: jaloezie! Wie kan er nou iets op tegen hebben dat je je kind eten geeft? Je zit toch niet in je blootje op een terras?! Stom, maar vooral niks van aantrekken!

sterre , memmen zijn voor de seks , niet om te voeden.

is toch asociaal van die rondwapperende melksilo's achter een bloesje !
Yam:

Volgende keer: baby afkoppelen, in je borst knijpen en zo een straal melk in het gezicht van de zuurpruimen sproeien
quote:Yamuna schreef op 05 juli 2009 @ 09:33:

[...]

sterre , memmen zijn voor de seks , niet om te voeden.

is toch asociaal van die rondwapperende melksilo's achter een bloesje ! Hahaha, dus als je je memmen daar in dat café voor seks had gebruikt, hadden de dames er geen probleem mee gehad?
quote:TheNurse schreef op 05 juli 2009 @ 09:34:

Yam:

Volgende keer: baby afkoppelen, in je borst knijpen en zo een straal melk in het gezicht van de zuurpruimen sproeien hahaha of heen lopen sprut ! zo in de koffie ... u had koffie melk gewenst ? verser dan dit krijg je t niet
Nou, mijn borsten zijn niet definitief afgewezen, pfieuw! Meisje heeft na veel gemor en waarschijnlijk een enorme honger, toch besloten bij mama te drinken. Maar wel alleen links. Da's dan wel weer gek, maar goed. Had ze ook nog eens zoveel honger dat ze niet genoeg had aan één kant. Maar rechts was een ramp, het lijkt wel of ze niet op haar linkerzij wil liggen ofzo. Hoe dan ook, met wat kussens en meer stutwerk heb ik haar toch met rechts gevoed. Wat een opluchting, ik stond op knappen . Dus hoefde lekker niet te kolven. Het komt dus goed, maar het blijft vreemd.
oorontsteking misschien? Dan is op die zij liggen zeer pijnlijk. Heb je geprobeerd haar op haar rug te leggen en er zelf boven te hangen?
vandaag dag zonder bijtincidenten
Hallo!

Even een vraagje. Zijn er hier moeders die ervaring hebben met fulltime kolven?

Mijn zoontje is 5 weken te vroeg geboren waardoor het drinken uit de borst moeilijk voor hem was. Hierdoor kolf ik vanaf zijn geboorte de melk en geef hem dat in een flesje. Hij is nu zes weken oud en het drinken uit de borst gaat nog steeds moeizaam, ook met tepelhoedje (was op advies van lactatiedeskudige). Hij drinkt erg lang en na wegen blijkt hij dan toch te weinig gedronken te hebben, met als gevolg dat hij vaak na een uur alweer honger krijgt. Ik heb dit volledig borstvoeding geven een paar dagen zo vol gehouden (hij kwam ook 's nachts om het uur), maar toen bleek mijn melkprodructie terug te lopen. Dus weer 'enthousiast' aan het kloven geslagen en nu weer terug naar de bv in de fles. Hij lijkt meer rust te hebben nu ik op verzoek een flesje geef ipv het harde werken aan de borst. Wel blijf ik nog elke dag 'oefenen' aan de borst met hem.

Wat zijn jullie ervaringen hierbij en hoelang hebben jullie dat oefenen en fulltime kolven volgehouden?
Hoi Roos, hier exact hetzelfde verhaal met de oudste. Ook 5 weken te vroeg en hij had de kracht niet om zelf te drinken. Ik heb 6 weken fulltime gekolfd en steeds tussendoor de borst aangeboden. Hij kreeg er zo'n aversie tegen dat het uiteindelijk een frustrerende toestand werd voor ons beiden. Na 6 weken liep mijn produktie zo terug dat ik met pijn in mijn hart ben gestopt met kolven.

Hier dus geen succesverhaal, maar ik hoop dat het bij jou anders loopt. Aan je inzet ligt het niet, zo te lezen!

Heel veel succes en sterkte!

P.S. Inmiddels is nr 2 (mooie dochter) 3 weken en 4 dagen en die drinkt als een tiet aan de tiet! Heel fijn om nu ook deze ervaring mee te mogen maken...
roos ipv een fles zou je ook eventueel kunnen denken aan een medela hulpset

Dacht ook even aan oorontsteking, maar het gaat alweer beter. Ze heeft twee dagen en nachten vrijwel alles geweigerd, maar nu drinkt ze weer. Misschien toch last van de warmte gehad. Gelukkig maar, ik zag het al helemaal gebeuren. Ze is wel flink aan het inhalen vandaag, wil elke twee uur drinken. Nou ja, dat krijgt ze dan ook.

@Roos: geen ervaring mee, maar wilde even zeggen dat ik het knap van je vind dat je het zo doet. Ik heb in het begin heel veel moeten kolven ivm ontstekingen en vond dat erg zwaar!

Ik wilde eerst zeggen: gewoon op verzoek blijven voeden, al is het in het begin om het uur. Dan neemt je productie vanzelf toe en kan je zoontje meer drinken. Dan gaat het vast ook makkelijker voor hem. Maar blijkbaar toch niet.

Ben je bij een lactatiekundige geweest? Misschien haar eens om advies vragen?

Sorry, ik zie dat je bij een lk bent geweest. Suf advies dus.

Succes ermee!
vandaag 6 mnd aan het voeden

nu verder voor het volgende half jaar
quote:Yamuna schreef op 06 juli 2009 @ 16:23:

roos ipv een fles zou je ook eventueel kunnen denken aan een medela hulpset

[afbeelding]

[afbeelding]Wat is dat dan?!?
quote:Yamuna schreef op 06 juli 2009 @ 16:25:

vandaag 6 mnd aan het voeden

nu verder voor het volgende half jaar

HOERA!

Cool, Yam!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven