hulp gezocht voor nichtje

07-07-2009 11:37 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat iemand de tip voor ons heeft.

Mijn zus en haar ex zijn inmiddels al vijf jaar uit elkaar, vlak na de geboorte van hun dochter zijn ze uit elkaar gegaan. Na jaren van nauwelijks omgang tussen dochter en vader (van vaders kant, hij kon het psychisch niet aan om 2 dagen voor zn dochter te zorgen), is de omgang het afgelopen jaar weer opgevat. Hetgeen natuurlijk fijn is. Vader wil echter meer dan op dit moment mogelijk is en heeft een rechtzaak aangespannen. Mediation is geprobeert. Mijn zus heeft hier wat voorstellen gedaan, maar hij heeft de mediation inmiddels stopgezet. Er wordt bijzonder hard op nichtje ingepraat door vader en zijn vriendin. oa: jouw stiefpapa mag je geen papa noemen (beiden noemt ze papa), jouw mama is niet goed voor je, je moet bij mij blijven slapen ook als je dat niet wil/durft, toen zus een 2e kindje kreeg, heeft hij gezegd te hopen dat het fout zou gaan, zodat hij zn dochter fulltime zou krijgen, en nog een aantal zaken die ik in verband met herkenbaarheid even niet neerzet. Nu is mijn nichtje net een spons. Wij hebben het idee dat ze er heel er mee zit, als ze van pap komt, mag ze niet vertellen wat ze heeft gedaan. Als ik vraag heb je een leuke dag gehad bij papa. Dan is het antwoord steevast Dat mag ik niet zeggen. Als wij hem er mee confronteren dat zegt hij dat ze liegt. Echter hebben we gezamelijke vrienden gesproken die dit ook al eens hebben gehoord.

Nu heeft mijn zus contact opgenomen met maatschappelijk werk. Nichtje heeft er veel last van en ze hoopte wellicht op die manier hulp te krijgen om nichtje te helpen met de situatie.Mijn zus is zich er bewust van dat ze onbewust ook stress op haar dochter overbrengt. Maar maatschappelijk werk doet dit niet, omdat de vader niet wil meewerken. Daar sta je dan met je kind. Je wil haar hulp bieden, maar omdat pa dit dus niet wil (argumenten geeft hij er niet voor) moet je het maar zelf uitzoeken.

Iemand suggesties?
Goh, wat zijn mannen soms toch eikels. Ook ik heb veel problemen met mijn ex en dit komt allemaal zo bekend voor. Zielig voor die kleine.

Denk dat als het via de rechtbank loopt ook de raad van de kinderbescherming aan de pas komt. Misschien heb je daar wat aan. Maar ik kan je alvast zeggen dat ik er ook mee te maken heb gehad en een moeder en dochter kunnen ze overal toe dwingen maar een man niet. Ook mijn ex heeft hulp nodig met het normaal omgaan met zijn dochter en ik ben nu 5 jaar verder en eindelijk gaat de omgang via het omgangshuis lopen zodat hij in de gaten wordt gehouden of hij wel goed met zijn kind omgaat.

Vind het erg om te lezen, wou dat ik de juiste oplossing voor je had.

Succes
Misschien kan je zus naar Bureau Jeugdzorg bellen? Ze kunnen inderdaad niet bemiddelen tussen ouders. Maar kunnen je nichtje wel helpen om wat beter met de situatie om te kunnen gaan. Daar is geen toestemming van de vader van nodig. Al zullen ze wel vragen of het mogelijk is dat hij meewerkt aan de hulpverlening voor zijn dochter. Zelfs als hij dit weigert kan je nichtje nog steeds geholpen worden.

Let wel op dat de vraagstelling aan Bureau Jeugdzorg duidelijk moet zijn... de insteek is de hulp aan nichtje!

Veel succes!
Maroetje, ik zal het eens bij mijn zus navragen, maar volgens mij had de maatschappelijk werkster al aangegeven dat zonder toestemming van de vader ook Jeugdzorg niet veel zou kunnen doen. Maar goed ze kan het in ieder geval nogmaals proberen.

Het gaat mn zus ook om hulp aan nichtje. Tuurlijk de rest van de situatie is vervelend, maar we willen vooral dat zij hier goed mee om kan gaan en dat wij inzicht krijgen in hoeverre dit haar beinvloedt..

Vlinder, het is niet alleen de vader hoor die hier schuld heeft, mijn zus is zich er terdege van bewust dat ook zij onbewust invloed op nichtje uitoefent. In bijzijn van nichtje is ze heel positief over papa en zijn vriendin, maar mijn nichtje merkt ook op als mama verdrietig is en vult zelf in hoe dat komt. Het zou makkelijk zijn om alles op ex af te schuiven, maar in dit soort situaties voorkom je niet dat je ook als moeder toch je kind onbewust beinvloedt. En ondanks dat je zijn acties tegen een kleutertje onbeschoft kan noemen (serieus als je af en toe hoort wat hij zegt), zijn we er echt van overtuigd dat hij het beste met zn dochter voor heeft en van haar houdt. Hij wil alleen dingen die niet kunnen op dit moment.
Volgens mij kan je het AMK bellen. Niet zo zeer dat er nu sprake zou zijn van mishandeling, ookal moet ik eerlijk zeggen dat ik het wel wat vreemd vind voor zo'n klein meisje. Maar zij kunnen vaak advies geven en weten waar je je kunt melden. Wie weet heb je er wat aan.

Succes!
De vraag is niet zozeer of jeugdzorg wil helpen, maar of ze kunnen helpen. Je kunt het kind hulp aanbieden, maar datgene wat het kind problemen oplevert blijft bestaan. Je zus kan wellicht eens bellen met jeugdzorg en vragen wat de mogelijkheden zijn en wat ze kan doen. Een andere mogelijkheid is om eens op school te gaan praten, misschien kunnen zij helpen. Maar nogmaals: de oorzaak van haar problemen blijft en echt helpen kun je haar dus niet. Er zijn wel groepen voor kinderen van gescheiden ouders, maar daar is ze nog wat te jong voor.

Als de mediation is gestopt, dan zal er waarschijnlijk een onderzoek door de Raad voor de Kinderbescherming komen die de kinderrechter zal adviseren over het verzoek van vader. Ook de Raad zal kijken naar de hulpverleningsmogelijkheden en adviezen formuleren voor beide ouders. Voor dat onderzoek er komt, gaat er echter wel tijd overheen. Afhankelijk van de regio, maar bijna overal is er een wachtlijst voor gezag en omgangsonderzoeken.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Overigens is het niet waar dat je zonder toestemming van vader geen hulp in kan zetten. Als ouders het niet met elkaar eens zijn, geeft de stem van de verzorgende ouder de doorslag. De kans zit er aslleen in, dat een hulpverlenende instantie zijn vingers er niet aan wil branden, zonder uitspraak van de rechter daarover. Laat je zus in de behandeling van het verzoek om omgang, deze vraag ook aan de rechter stellen. In het procesverbaal wordt zijn antwoord opgenomen en daarmee kan je naar de hulpverlener stappen.
Vader wil meer dan mogelijk is , zeg je .

Waarom is het eigenlijk niet mogelijk dat vader haar vaker te zien krijgt ? hoe vaak ziet hij haar nu ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 juli 2009 @ 12:51:

Vader wil meer dan mogelijk is , zeg je .

Waarom is het eigenlijk niet mogelijk dat vader haar vaker te zien krijgt ? hoe vaak ziet hij haar nu ?

Het gaat niet om haar vaker te zien, maar op andere gebeiden wil hij meer dan nu mogelijk is, het gaat om andere zaken. ivm te herkenbaar wil ik die niet neerzetten, zeker aangezien die niet van belang zijn voor de vraag waar hulp te krijgen voor haar. Hij ziet haar nu 2 dagen in de week, en hij heeft van mijn zus de vrijheid om haar op dagen dat ze bij opa en oma is(2 dagen per week) ook bij zich te hebben, maar hij heeft hier nooit gebruik van gemaakt.

Bedankt voor de adviezen voor zover.

De rechtzaak is gelukkig al over een klein maandje. Mijn zus zal haar advocaat in ieder geval vragen om te kijken of er van haar kant iets ingebracht kan worden mbt meewerken aan maatschappelijk werk of iets dergelijks.

Poezewoes, mijn zus heeft al contact gehad met school, maar, en ik kan me daar wel iets bij voorstellen, die willen zich afzijdig houden, aangezien ze met beiden ouders contact hebben. Indien mijn nichtje er over begint dan bieden ze uiteraard een luisterend oor en proberen haar te helpen, maar echt veel kunnen ze ook niet.
Laat je nichtje in haar gedrag of anderszins zien dat het niet goed met haar gaat? Zo ja, dan zal school daar echt wel iets mee doen. Ik denk dat school niet in het conflict van ouders willen gaan zitten en daar kan ik me alles bij voorstellen. Als school zich op dit moment afzijdig houdt, dan lijkt het me dat je nichtje het verder gewoon goed doet, ondanks dat er thuis problemen zijn. Hulp kan je ook alleen maar bieden, als het niet goed gaat met een kind. Als alles gewoon goed gaat, dan valt er niet veel te begeleiden of behandelen.

Wat je wel zou kunnen doen is je nichtje laten weten dat ze altijd bij je terecht kan. Overleg dat ook even met je zus. Voor een kind kan het erg fijn zijn als ze een plek hebben, waar ze gewoon uiting mogen geven aan hun loyaliteit naar beide ouders.
Nou is manipuleren natuurlijk nooit goed te praten , maar ik kan me wel erg goed voorstellen dat de " echte " vader het minimaal vervelend vindt dat zijn dochter haar stiefvader óók " papa " noemt .
In haar gedrag is ze grotendeels een kleuter, vrolijk, gezellig, af en toe lekker dwars. Maar ze piekert wel. Ze is vaak hele nachten wakker en geeft dan aan dat piekert, verdrietig is om wat haar vader en vriendin zeggen en doen. En dat zegt ze dus niet een keer, maar regelmatig. Vorige week zei ze toen ze thuis kwam en haar moeder vroeg of ze nog lekker met water had gespeeld bij papa, dat ze het er niet over mocht hebben en vertrok naar haar kamer.

Op school doet ze het goed. Haar eerst rapportje was goed en de juf zegt ook dat het goed gaat, alleen piekert ze op school ook veel volgens de juf.
Mee eens, BGB. Dat zou ik als ouder ook niet stimuleren. En al helemaal als de echte ouder hier bezwaar tegen heeft. Je plaatst het kind alleen daarmee al in een loyaliteitsconflict.
quote:Poezewoes schreef op 07 juli 2009 @ 13:33:

Mee eens, BGB. Dat zou ik als ouder ook niet stimuleren. En al helemaal als de echte ouder hier bezwaar tegen heeft. Je plaatst het kind alleen daarmee al in een loyaliteitsconflict.

het is niet zo zwartwit dat pa de enige is die het verkeerd doet .

Als je nu wéét dat ze van papa niet mag zeggen wat ze daar doet , waarom blijft iedereen het dan toch steeds vragen ? Om elke keer te kunnen zeggen " oooooo , nou mag ze alweer niets zeggen ! '? Vraag dan niets , knuffel haar na die dagen bij haar vader en zeg dat je blij bent dat ze er weer is en dat je hoopt dat ze het leuk heeft gehad . Klaar . Maar als beide kanten aan dat grietje trekken ... niet zo gek dat ze zo piekert .
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 juli 2009 @ 13:30:

Nou is manipuleren natuurlijk nooit goed te praten , maar ik kan me wel erg goed voorstellen dat de " echte " vader het minimaal vervelend vindt dat zijn dochter haar stiefvader óók " papa " noemt .Dat kan ik me ook voorstellen, maar mijn nichtje weet hoe het zit. Als je haar er naar vraagt zegt ze ook dat ze een echte papa heeft en een stiefpapa die nu met haar mama is. Alleen ze noemt ze beiden papa. Bovendien is haar stiefvader al in haar leven sinds ze een half jaar is en is haar echte vader pas structureel in haar leven gekomen toen ze veel ouder was. Tuurlijk is het fout geweest en had mijn zus duidelijk moeten zeggen hij is je papa en je stiefpapa noem je maar bij zijn naam of iets dergelijks, maar goed om dan maar dat soort dingen tegen een kind van vijf te zeggen vind ik niet kunnen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 juli 2009 @ 13:37:

[...]

het is niet zo zwartwit dat pa de enige is die het verkeerd doet .

Als je nu wéét dat ze van papa niet mag zeggen wat ze daar doet , waarom blijft iedereen het dan toch steeds vragen ? Om elke keer te kunnen zeggen " oooooo , nou mag ze alweer niets zeggen ! '? Vraag dan niets , knuffel haar na die dagen bij haar vader en zeg dat je blij bent dat ze er weer is en dat je hoopt dat ze het leuk heeft gehad . Klaar . Maar als beide kanten aan dat grietje trekken ... niet zo gek dat ze zo piekert .Ik zeg ook nergens dat het alleen de schuld van pa is, maar goed, ik zal eens aan mijn zus voorstellen om het inderdaad eens anders te proberen, er gewoon niet naar te vragen en kijken hoe het dan gaat.
Dat is heel sneu, dat het meisje zo piekert. Arm kind. Maar wat zou hulpverlening daar aan moeten doen? Hulp aan het meisje neemt de oorzaak van het piekeren niet weg.

Dat kinderen van gescheiden ouders wel eens piekeren, hoort er enerzijds ook wel een beetje bij. Hun leventje is nu eenmaal niet meer zorgeloos en ze zullen zich altijd druk maken of beide ouders wel gelukkig zijn en nog evenveel van haar houden. Wat je zus in ieder geval kan doen, is je nichtje laten merken dat haar reacties prima zijn en mogen. Als je nichtje zegt: "daar mag ik niet over praten", zeggen: "ok meid, geen probleem" en ergens anders over beginnen. Geen probleem van maken. Of gewoon niet vragen hoe het bij pappa was, zodat je nichtje ook niet in de positie komt om te moeten zeggen dat ze er niet over mag praten.

Je kan het als ouder niet voorkomen als de andere ouder aan een kind trekt. Je kunt er alleen voor zorgen dat jij niet terug gaat trekken. Als er maar één ouder niet trekt, staat er ook geen spanning op het kind. Als je begrijpt wat ik bedoel. Dat is heel erg moeilijk, maar je zus zou wel huilp voor zichzelf kunnen zoeken, om te leren hoe zij er mee om kan gaan zodat je nichtje zo min mogelijk in een loyaliteitsconflict komt te zitten.

Edit: zie nu dat BGB dit ook al zegt. Was nog aan het typen.....
Maar voordat het verder off topic gaat, de vraag was niet wat doen wij als familie allemaal fout, ik wilde graag weten welke instanties mogelijk kunnen helpen mochten de problemen blijven.
quote:gizz schreef op 07 juli 2009 @ 13:38:

[...]

Dat kan ik me ook voorstellen, maar mijn nichtje weet hoe het zit.

dat mag ik hopen , ja !

Maar dan nog......ik zou het héél erg vinden als mijn kinderen - deeltijds - bij een " vreemde vrouw " zouden wonen en iedereen denkt zeker te weten dat zij hun moeder is , ook omdat ze haar mama noemen .

Er zijn maar zo weinig mensen in je leven die jou ooit met die naam aan zullen / mogen spreken dat het niet gelijk staat aan " buurvrouw " ofzo .

Waarom wordt er wel erg makkelijk over de gevoelens van de vader heengewalst ? Zou hij in andere dingen milder kunnen worden als dit misschien een enorm issue voor hem is ?
quote:gizz schreef op 07 juli 2009 @ 13:44:

Maar voordat het verder off topic gaat, de vraag was niet wat doen wij als familie allemaal fout, ik wilde graag weten welke instanties mogelijk kunnen helpen mochten de problemen blijven.Maar die problemen zijn er toch omdat beide ouders het niet helemaal jofel aanpakken ?
quote:gizz schreef op 07 juli 2009 @ 13:44:

Maar voordat het verder off topic gaat, de vraag was niet wat doen wij als familie allemaal fout, ik wilde graag weten welke instanties mogelijk kunnen helpen mochten de problemen blijven.Offtopic? Ik ben hartstikke ontopic! Ik leg je net uit dat instanties niet zoveel kunnen doen als de oorzaak van de problemen blijven. En dus wat je zelf kan doen om de spanning op het kind te verminderen. En BGB doet hetzelfde.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 juli 2009 @ 13:44:

[...]

dat mag ik hopen , ja !

Maar dan nog......ik zou het héél erg vinden als mijn kinderen - deeltijds - bij een " vreemde vrouw " zouden wonen en iedereen denkt zeker te weten dat zij hun moeder is , ook omdat ze haar mama noemen .

Er zijn maar zo weinig mensen in je leven die jou ooit met die naam aan zullen / mogen spreken dat het niet gelijk staat aan " buurvrouw " ofzo .

Waarom wordt er wel erg makkelijk over de gevoelens van de vader heengewalst ? Zou hij in andere dingen milder kunnen worden als dit misschien een enorm issue voor hem is ?Waaruit maak jij op dat er wel heel makkelijk over de gevoelens van de vader wordt heengewalst?
quote:gizz schreef op 07 juli 2009 @ 13:46:

[...]

Waaruit maak jij op dat er wel heel makkelijk over de gevoelens van de vader wordt heengewalst?Ik vind dat jij dat doet door te zeggen " o , maar ze weet hoe het zit , hoor " ( met andere woorden ; dus zo erg is het helemaal niet voor hem )
Ik voorzie een " maar jullie snappen het niet , zo zit het niet , ja maar ik had nog niet verteld dat , laatmaargaan "
quote:gizz schreef op 07 juli 2009 @ 13:46:

[...]

Waaruit maak jij op dat er wel heel makkelijk over de gevoelens van de vader wordt heengewalst?quote:gizz schreef op 07 juli 2009 @ 13:38:

[...]

Dat kan ik me ook voorstellen, maar mijn nichtje weet hoe het zit. Als je haar er naar vraagt zegt ze ook dat ze een echte papa heeft en een stiefpapa die nu met haar mama is. Alleen ze noemt ze beiden papa. Bovendien is haar stiefvader al in haar leven sinds ze een half jaar is en is haar echte vader pas structureel in haar leven gekomen toen ze veel ouder was. Tuurlijk is het fout geweest en had mijn zus duidelijk moeten zeggen hij is je papa en je stiefpapa noem je maar bij zijn naam of iets dergelijks, maar goed om dan maar dat soort dingen tegen een kind van vijf te zeggen vind ik niet kunnen.Hier uit. door al die maars wordt het voorgaande ontkracht en zeg je eigenlijk dat dat niet zo is.

Voor vader is het een big issue. Waarom wordt dat van tafel geveegd met een 'dat is nu eenmaal niet anders?'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven