Werken, wonen en leven combineren
woensdag 8 juli 2009 om 12:13
Hi all!
Ben nieuw op dit forum en vraag me hoe jullie werken, wonen en leven combineren. Kijken jullie eerst naar waar jullie willen werken, waarna woning in de buurt volgt? Of net andersom?
Ik zit bijvoorbeeld in Zuid-Limburg en heb ooit de ambitie gehad om verder in het noorden te gaan wonen. Totdat ik hier een leuke baan vond, leuk woon én ook nog eens genoeg leuke dingen om te doen vind hier in de buurt.
Benieuwd naar jullie ervaringen elders in het land
Ben nieuw op dit forum en vraag me hoe jullie werken, wonen en leven combineren. Kijken jullie eerst naar waar jullie willen werken, waarna woning in de buurt volgt? Of net andersom?
Ik zit bijvoorbeeld in Zuid-Limburg en heb ooit de ambitie gehad om verder in het noorden te gaan wonen. Totdat ik hier een leuke baan vond, leuk woon én ook nog eens genoeg leuke dingen om te doen vind hier in de buurt.
Benieuwd naar jullie ervaringen elders in het land
woensdag 8 juli 2009 om 12:18
woensdag 8 juli 2009 om 12:20
Bij voorkeur woon ik waar ik wil leven... Maar zo ging het helaas niet. Ik kom oorspronkelijk uit de randstad, partner uit het zuiden. Ik werk als zzp-er in de randstad, partner in het Oosten in een baan waarvan er maar zeer weinig zijn, niet in de randstad momenteel. Met reistijd niet te doen, dus vertrekken w richting oosten, gaan daar dus woonruimte zoeken. Dág, Randstad....
Computer says nooooo

woensdag 8 juli 2009 om 12:22
quote:AniqueSt schreef op 08 juli 2009 @ 12:13:
Hi all!
Ben nieuw op dit forum en vraag me hoe jullie werken, wonen en leven combineren. Kijken jullie eerst naar waar jullie willen werken, waarna woning in de buurt volgt? Of net andersom?Uiteraard andersom! De locatie waar ik woon is het belangrijkste voor mij en van daaruit ben ik op zoek gegaan naar werk. Ik zou nooit voor 'n baan verhuizen.
Hi all!
Ben nieuw op dit forum en vraag me hoe jullie werken, wonen en leven combineren. Kijken jullie eerst naar waar jullie willen werken, waarna woning in de buurt volgt? Of net andersom?Uiteraard andersom! De locatie waar ik woon is het belangrijkste voor mij en van daaruit ben ik op zoek gegaan naar werk. Ik zou nooit voor 'n baan verhuizen.
woensdag 8 juli 2009 om 12:28

woensdag 8 juli 2009 om 12:38
Mijn vorige werkgevers zaten op 130km afstand. Heb het erg naar mijn zin gehad. Daarnaast vond ik het wel prettig om te kunnen schakelen van werkmodus naar thuismodus in die twee uur dat ik in de auto zat terug. Toch blij dat het nu maar 70 km is. 70km voelt dan verschrikkelijk dichtbij -:d
Ik ben gebonden aan deze stad. Wil ik dus een bepaalde baan in een andere regio moet ik reizen of iets anders zoeken.
Ik ben gebonden aan deze stad. Wil ik dus een bepaalde baan in een andere regio moet ik reizen of iets anders zoeken.

woensdag 8 juli 2009 om 12:43
Ik vind het belangrijk om bij mijn vrienden en naaste familieleden in de buurt te wonen en aangezien zij allemaal bij elkaar in de buurt wonen, woon ik daar ook.
Voor mijn werk rij ik heel Nederland door, en vanaf mijn woonadres kan dat prima. Als dat niet het geval zou zijn geweest, dan had ik een andere baan in de buurt gezocht.
Voor mijn werk rij ik heel Nederland door, en vanaf mijn woonadres kan dat prima. Als dat niet het geval zou zijn geweest, dan had ik een andere baan in de buurt gezocht.
woensdag 8 juli 2009 om 12:48
Omdat we met een opgroeiend peutertje meer rust en ruimte wilden dan we in de stad konden vinden cq betalen, ben ik vorig jaar verder bij m'n werk vandaan gaan wonen. Het is nog steeds geen enorme afstand vergeleken bij wat ik hier lees (25 km), maar door files en onhandige ov verbindingen kost het veel tijd (twee keer 40 minuten met de auto en twee keer 70 minuten met het ov).
Ik werk maar 3 dagen, dus ik vind het te doen. Maar ik denk wel na over een baan dichter bij huis (helaas ben ik in mijn branche aan de randstad gebonden, dus wellicht wordt het omscholen).
Ik werk maar 3 dagen, dus ik vind het te doen. Maar ik denk wel na over een baan dichter bij huis (helaas ben ik in mijn branche aan de randstad gebonden, dus wellicht wordt het omscholen).
woensdag 8 juli 2009 om 12:57
Ik woon waar ik op het moment wil wonen, en zou nu ook niet voor mijn werk verhuizen. Eerder heb ik dat wel gedaan. Maar toen ook de keuzes beperkt: ik ben gaan zoeken naar een baan in de buurt waar ik toen woonde en in de buurt waar ik eventueel ook zou willen wonen. Het is het tweede geworden. Nu wil ik niet weg, mijn leven is hier.

woensdag 8 juli 2009 om 13:07
woensdag 8 juli 2009 om 13:20
Ben 9 jaar geleden van de randstad naar Brabant verhuisd en ik wil hier nooit meer weg. Dus ik zal niet verhuizen voor een baan. Daarnaast wonen m'n ouders en zussen op korte afstand en ik wil graag bij ze in de buurt blijven wonen. Heb nog wel een tijdje elke dag 4 uur in de trein gezeten voor een baan, maar na een jaar toch maar dichterbij gaan werken.
woensdag 8 juli 2009 om 13:22
Ik zou best ergens anders willen wonen (oud huis achteraf ipv in nieuwbouwwijk), maar omdat de kinderen een hele fijne school en een nog fijnere BSO hebben (boerderij met dieren en moestuin en zo) willen we alleen wonen in een straal van X kilometer zodat de kinderen daar kunnen blijven.
Ook zijn we gebonden aan een straal van maximaal 45 minuten rijden rond mans werk.
Binnen die criteria kunnen we zoeken wat we willen. En binnen die straal zoek ik dus ook naar werk. Verhuizen uit deze regio (Zuid-Limburg) zou ik niet snel doen, het is hier prima wonen met gezin.
Ik ben overigens voor de relatie een aantal jaren geleden wel verhuisd vanuit de randstad (020) naar Zuid Limburg
.
Ergo: eerst woonomgeving, reistijd berekenen, etc. En dan binnen die criteria een leuke werkplek vinden.
Ook zijn we gebonden aan een straal van maximaal 45 minuten rijden rond mans werk.
Binnen die criteria kunnen we zoeken wat we willen. En binnen die straal zoek ik dus ook naar werk. Verhuizen uit deze regio (Zuid-Limburg) zou ik niet snel doen, het is hier prima wonen met gezin.
Ik ben overigens voor de relatie een aantal jaren geleden wel verhuisd vanuit de randstad (020) naar Zuid Limburg

Ergo: eerst woonomgeving, reistijd berekenen, etc. En dan binnen die criteria een leuke werkplek vinden.

woensdag 8 juli 2009 om 13:27
Ik ben ooit voor mijn studie naar 020 verhuisd, en dit is voor mijn type werk ook de beste plaats. vind het heerlijk om huis, werk en vrienden binnen fietsafstand van elkaar te hebben. de nadelen (klein huis, drukke stad) wegen daar tegenop. Merk dat niet hoeven reizen voor werk een groot voordeel is, het maakt me lekker flexibel. dus als ik heel ergens anders zou gaan werken, zou ik m'n spullen inpakken en gáán. heel nieuw leven ergens anders lijkt me ook heerlijk, mits het een leuke plek is (fijne stad) natuurlijk.
woensdag 8 juli 2009 om 14:02
Ik woon ook in Zuid Limburg, maar ik zou graag verhuizen. Dat is helaas niet mogelijk i.v.m. het werk van mijn man. Ik vind het hier heerlijk wonen, maar familie en vrienden wonen ver, dat betekent veel reizen, vaak ergens overnachten en niet zo maar even langs kunnen gaan bij iemand.
Daarnaast is het voor mij lastig om hier een baan te vinden. In de randstad, en met name Den Haag, zou ik veel makkelijker aan de slag kunnen. Onder andere door de afgelegen positie van Zuid Limburg zit ik al sinds april thuis. Ik ben wel veel gereisd voor mijn werk, maar sinds mijn dochtertje is geboren wil ik niet meer om 7 uur weg en om half zes thuis komen. Dus ik ben hard op zoek naar een baan in de buurt. Maar het gemis van familie in de buurt blijft, zeker met zo'n klein meisje dat zo snel groeit en zich zo snel ontwikkelt.
Daarnaast is het voor mij lastig om hier een baan te vinden. In de randstad, en met name Den Haag, zou ik veel makkelijker aan de slag kunnen. Onder andere door de afgelegen positie van Zuid Limburg zit ik al sinds april thuis. Ik ben wel veel gereisd voor mijn werk, maar sinds mijn dochtertje is geboren wil ik niet meer om 7 uur weg en om half zes thuis komen. Dus ik ben hard op zoek naar een baan in de buurt. Maar het gemis van familie in de buurt blijft, zeker met zo'n klein meisje dat zo snel groeit en zich zo snel ontwikkelt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
woensdag 8 juli 2009 om 14:38
Heel leuk om te lezen dat er nog veel meer mensen zijn die eerst kijken naar woonomgeving en dan pas naar werk. Vaak heeft het ook met de woonplaats van familie en vrienden te maken, waar je je uiteindelijk vestigt. Nu kom ik oorspronkelijk uit Zuid-Limburg, dus die mensen zijn binnen handbereik. Daarnaast, grappig hoe de vooroordelen zijn over een regio als deze. 'Leuk voor op vakantie maar verder niks te beleven'. Wat heeft de Randstad wat wij niet hebben
Ik rij een kwartier naar mijn werk met continu vakantiegevoel om me heen! Misschien dat er ooit een geweldig aanbod op mijn deurmat valt waardoor ik overweeg om te verhuizen, maar tot die tijd blijf ik fijn zitten (en werken, en wonen) waar ik zit!

woensdag 8 juli 2009 om 14:40
quote:AniqueSt schreef op 08 juli 2009 @ 14:38:
Heel leuk om te lezen dat er nog veel meer mensen zijn die eerst kijken naar woonomgeving en dan pas naar werk. Vaak heeft het ook met de woonplaats van familie en vrienden te maken, waar je je uiteindelijk vestigt. Nu kom ik oorspronkelijk uit Zuid-Limburg, dus die mensen zijn binnen handbereik. Daarnaast, grappig hoe de vooroordelen zijn over een regio als deze. 'Leuk voor op vakantie maar verder niks te beleven'. Wat heeft de Randstad wat wij niet hebben
Ik rij een kwartier naar mijn werk met continu vakantiegevoel om me heen! Misschien dat er ooit een geweldig aanbod op mijn deurmat valt waardoor ik overweeg om te verhuizen, maar tot die tijd blijf ik fijn zitten (en werken, en wonen) waar ik zit! heb je even?

woensdag 8 juli 2009 om 14:45

woensdag 8 juli 2009 om 14:47
Ik ben uit mijn geboorteplaats verhuisd voor studie. Daar blijven hangen, heel erg naar mijn zin gehad. Leuk werk gekregen en heb daar 14 jaar gewerkt. Ik vond het heel prettig om maar een kwartiertje te hoeven fietsen om weer thuis te zijn. Nu ben ik voor de liefde verhuisd naar de andere kant van Nederland en heb een baan bij dezelfde werkgever (overheid). Mijn reistijd is wat langer geworden, 3 kwartier nu.
woensdag 8 juli 2009 om 15:14
Wat ik mis uit de randstad?
Oh best veel. Met name het gemak waarmee je alles binnen handbereik hebt. Theatertjes, veel musea, culturele evenementen, de kleine ondeugd in Rotterdam, de levendigheid. Ja hoor, de grote stad heeft vanalles te bieden dat hier in Zuid-Limburg niet is. Vooral diversiteit.
Maar daar staan weer andere dingen tegenover. Wij wonen hier bijvoorbeeld boven NAP (wat handig is als de zeespiegel nog verder stijgt), Duitsland en België onder handbereik, vakantiegevoel, rustige woonomgeving, en nog wat meer dingen.
Ik vind het niet echt een discussie overigens. Ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren en elk woongebied zo zijn eigen voors- en tegens.
Oh best veel. Met name het gemak waarmee je alles binnen handbereik hebt. Theatertjes, veel musea, culturele evenementen, de kleine ondeugd in Rotterdam, de levendigheid. Ja hoor, de grote stad heeft vanalles te bieden dat hier in Zuid-Limburg niet is. Vooral diversiteit.
Maar daar staan weer andere dingen tegenover. Wij wonen hier bijvoorbeeld boven NAP (wat handig is als de zeespiegel nog verder stijgt), Duitsland en België onder handbereik, vakantiegevoel, rustige woonomgeving, en nog wat meer dingen.
Ik vind het niet echt een discussie overigens. Ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren en elk woongebied zo zijn eigen voors- en tegens.
woensdag 8 juli 2009 om 20:22
Mijn werk is voor mij heel erg belangrijk, en als freelancer in de culturele sector zou buiten de randstad gaan wonen heel lastig zijn, denk niet dat ik snel genoeg weer genoeg leuk werk zou hebben. Als ik in Zeeland of Friesland ben, denk ik soms wel dat ik liever op het platteland zou wonen, maar er is vreselijk veel wat ik zou missen aan de stad, dus ik blijf lekker zitten waar ik zit totdat op het land wonen mijn grootste wens is geworden, en dan pas ik er wel een mouw aan. Maar ik vraag me af of het ooit zo ver komt.