hoe omgaan met uitelkaar groeien (sexuele) behoeftes?

20-02-2024 11:36 214 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
hallo allemaal,
ik ben man van 48. al ruim 20 jaar samen met mijn partner en hebben 2 kinderen (18 en 13 jaar).
al een jaar of 10 groeien mijn partner en ik steeds verder uit elkaar, ik wordt steeeds opener en wil steeds meer gaan doen en ontdekken terwijl mijn partner juist steeds minder wil.
zowel op sexueel vlak als daarbuiten.
op gebied van sex wil ik meer spanning, nieuwe dingen ontdekken, nieuwe plekken en meer afwisseling (ook extra gezelschap in bed, eens een vrouw erbij voor mij, eens een man erbij voor haar). Ik val op vele types vrouwen, jong, ouder, slank, steviger, enz. enz.
en heb jaren terug ook ontdekt dat ik gevoelens kan hebben voor meer als 1 persoon tegelijk (polyamory).
Mijn vriendin wil daar echter helemaal niks van weten en wil steeds minder doen, ook dingen die we ooit wel deden.
Meest spannende in ons sexleven is of ze zaterdagochtend of zondag ochtend (of heel soms beide) als ze uit bed gaat vraagt of ze straks nog terug zal komen.
Als ze dat niet vraagt weet ik dat er dus niks gaat gebeuren.
Proberen haar te verleiden of dus zelf initiatief te nemen heb ik wel afgeleerd, dat heeft geen enkele kans (misschien 1 op de 100 keer). enkel als zij dus dat vraagt. en dan nog: dan moet ze eerst naar beneden, roken, koffie, eten, roken, koffie, roken en dan na 1 a 1 1/2 uur komt ze naar boven en hebben we sex ( en dat duurt dan meestal wel een uur en is zeker lekker en goed)

Maar ook daarbuiten wil ze steeds minder, niet wandelen, niet zwemmen, niet naar sauna, niet naar een festival, niet naar optredens hier in de stad enz. enz. liefst zit ze gewoon thuis binnen op de bank voor de tv. zelfs buiten in de tuin zitten of eten in de zomer vind ze eigenlijk al niet prettig (in elkgeval allemaal niet met mij).

leven is nu voornamelijk werken, netflix kijken, (slecht) slapen en alles opnieuw met heel soms eens een keertje uit eten of naar bioscoop maar spannender is het leven niet.

Ik wil juist veel meer leven, leuke dingen doen, genieten en (nieuwe) dingen beleven.

Ondanks alles hou ik wel van haar.
en eerlijk is eerlijk, ben zelf zeker ook niet altijd de makkelijkste.
heb ook al vaker voorgesteld of het niet beter is als we uit elkaar gaan aangezien we toch steeds minder gemeen hebben en zij dan iemand kan zoeken die meer bij haar past of waarmee ze die dingen wel wil doen. maar daarover is ze heel stellig dat ze dat absoluut niet wil en van mij houd.

Omdat zij al die dingen niet wil heeft ze zelf een 5 jaar terug een open relatie voorgesteld waarbij ikd an ook met andere vrouwen mag daten en sex hebben.
maar langzaam was het overal bij: daar moet je maar een ander voor zoeken...

eerste jaren wel diverse keren gebruik gemaakt van die vrijheid en dates gehad (ons en fwb's) maar afgelopen 3 jaar vrijwel niet. deels omdat gevoel blijft dat ik liefst alles samen met haar zou willen doen, deels vanwege tijdgebrek (werkte op gegeven moment 70 uur per week (misschien deels vluchtgedrag uit situatie) en deels omdat ik gewoon geen leuke vrouwen tegen kwam.
Nu sinds paar maanden mijn leven qua erk helemaal omgegooit en werk nu nog maar een 30 tot 42 uur per week en dus enorm veel vrije tijd over waarbij weer meer dat gevoel komt van alles wat ik nog zou willen doen en wil leven en leuke dingen doen samen (met iemand).

Meer mensen die een dergelijke situatie herkennen en hoe gaan jullie daar mee om?
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
20-02-2024 12:52
Nee zeg, dit is niet normaal. Je hebt toch ook handjes gekregen?
handjes gekregen??
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe snel heb jij erin gegooid dat je meerdere mensen in je relatie wilt betrekken? (Misschien vond ze dit helemaal geen leuk idee dat jij ook anderen wilt en is ze daarom afgeknapt en zegt ze nu bij alles dat je er maar een ander voor moet zoeken? Misschien is ze er wel heel onzeker door geworden?)
En hoe zijn eerdere gesprekken verlopen? Heb je daarin direct kritiek op tafel gegooid of heb je haar de ruimte gegeven te vertellen hoe zij zich voelt?

Je kunt toch eens bij haar gaan zitten en aangeven dat je het gevoel hebt dat jullie stilstaan samen en niet goed weet wat zij nodig heeft en wat zij wil in jullie relatie. Nog niet eens direct seks trouwens, zou eerst de focus leggen op weer fijn samenzijn zonder seks zodat die druk eraf is. Als zij constant die druk voelt (ik weet niet of dat zo is natuurlijk) dan snap ik dat ze steeds meer afstand creëert omdat ze voelt dat je constant seks verwacht terwijl zij dat nu niet wil.

Ik zou trouwens ook insteken op fijnere momenten als jullie samen thuis zijn. (Huishoudelijke) taken op je nemen, complimenten maken, als julie weleens ergens samen lopen haar hand pakken, naast haar op de bank gaan zitten, gesprekje aanknopen over wat jullie kijken, attente dingen richting haar. Als de sfeer wat meer ontspannen en ongedwongen wordt en de druk eraf, heb je kans dat dit uiteindelijk helpt in weer een intiemere sfeer creëeren.
karori wijzigde dit bericht op 20-02-2024 12:56
8.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Muggle22 schreef:
20-02-2024 12:52
Wat een onzin... Herinner me er dan maar aan dat ik nooit een gezin ga runnen :lol:

Daarbij zijn die kinderen 13 en 18, die vermaken zichzelf toch onderhand wel? Ik zou het ook niet leuk vinden op die manier, ze kan ook koffie drinken en roken na de seks.
zou fijn zijn om smorgens wakker te worden, lekker tegen elkaar aan te kruipen, beetje te kroelen, zoenen en heerlijk spontaan te vrijen.
maar als ik tegen haar aankruip is het eerder: niet gaan lopen klieren, ga eruit, zal ik straks nog terugkomen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Fox75nmg schreef:
20-02-2024 12:53
handjes gekregen??
Dat je er even zelf aan trekt als je jeuk krijgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
En je zegt dat je ook polyamoreus bent. Ben je verliefd geweest op een ander/ vreemdgegaan en hoe lang is dat dan geleden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
20-02-2024 12:56
Dat je er even zelf aan trekt als je jeuk krijgt.
Nou, jij klinkt ook niet echt als een leuke partner. Zo gek is het niet om seks te willen met je partner. En nee, je hebt niet altijd zin op hetzelfde moment, en het is normaal dat je het dan zelf maar even doet.

Maar als je echt het gevoel hebt dat je verbondenheid mist bij je partner gaat masturbatie dat niet oplossen. Masturbatie is fijn als je geil bent en je even een ontlading wilt, of om jezelf beter te leren kennen. Maar het biedt niet de verbinding met een partner, of het intieme van seks. Voor mij zijn het twee verschillende dingen. Beiden zijn leuk, maar het een is geen vervanging voor het ander.
Alle reacties Link kopieren Quote
Muggle22 schreef:
20-02-2024 13:02
Nou, jij klinkt ook niet echt als een leuke partner. Zo gek is het niet om seks te willen met je partner. En nee, je hebt niet altijd zin op hetzelfde moment, en het is normaal dat je het dan zelf maar even doet.

Maar als je echt het gevoel hebt dat je verbondenheid mist bij je partner gaat masturbatie dat niet oplossen. Masturbatie is fijn als je geil bent en je even een ontlading wilt, of om jezelf beter te leren kennen. Maar het biedt niet de verbinding met een partner, of het intieme van seks. Voor mij zijn het twee verschillende dingen. Beiden zijn leuk, maar het een is geen vervanging voor het ander.

Ze hebben ook gewoon seks, maar TO vindt dat niet goed genoeg en wil per se spontáááne seks. Ja, dat is wel een beetje gemiereneuk hoor.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Muggle22 schreef:
20-02-2024 13:02
Nou, jij klinkt ook niet echt als een leuke partner. Zo gek is het niet om seks te willen met je partner. En nee, je hebt niet altijd zin op hetzelfde moment, en het is normaal dat je het dan zelf maar even doet.

Maar als je echt het gevoel hebt dat je verbondenheid mist bij je partner gaat masturbatie dat niet oplossen. Masturbatie is fijn als je geil bent en je even een ontlading wilt, of om jezelf beter te leren kennen. Maar het biedt niet de verbinding met een partner, of het intieme van seks. Voor mij zijn het twee verschillende dingen. Beiden zijn leuk, maar het een is geen vervanging voor het ander.
Dat is ook niet gek maar hij wil niet enkel seks met zijn partner. Hij wil dat zij spontaan initiatief neemt. En hij wil er een man bij, of een vrouw. Dat maakt het toch al gauw vrij absurd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jemig wat wordt hier fel gereageerd op TO zeg.

Ik vind t niet meer dan logisch dan je af en toe sex wil. En ook niet meer dan logisch dat jullie behoeftes verschillen. Daar heb je samen uit te komen.

Het klinkt alsof jullie het niet echt ‘aangaan’ met elkaar maar meer ‘vluchten’, in werk, in polyamory of in koffie/eten/roken.

Het enige dat echt werkt is praten! En als je dat niet samen kunt, zoek dan hulp. Bij een relatietherapeut. Die zijn ervoor en helpen je daarmee.

En daar mag jij best wat ‘dwingender’ in zij hoor. Sex mag je nooit afdwingen maar als partners heb je wel sámen de verantwoordelijkheid om je relatie zó te laten zijn dat je er allebei gelukkig mee bent. Dat ben jíj nu in ieder geval niet en uit jouw woorden maak ik op dat dat voor háár ook niet geldt.
Daar moeten jullie dus iets in doen met elkaar!
Alle reacties Link kopieren Quote
Paska schreef:
20-02-2024 13:06
Dat is ook niet gek maar hij wil niet enkel seks met zijn partner. Hij wil dat zij spontaan initiatief neemt. En hij wil er een man bij, of een vrouw. Dat maakt het toch al gauw vrij absurd.
Ja, OK... Daar heb je een punt, ik zou ook geen zin hebben in een trio. Als anderen dat wel leuk vinden, prima, maar het is ook gewoon gangbaar om daar totaal geen zin in te hebben, en daar zal TO zich denk ik toch maar bij moeten neerleggen.

Meer spontaniteit vind ik echter niet zoiets heel geks om te willen eigenlijk.
Muggle22 schreef:
20-02-2024 12:05
Mwah. Ik vind niet dat het per se aan zijn vriendin ligt, ze klinkt inderdaad alsof ze niet moeilijk doet.
Ik schrijf letterlijk dat het niet aan zijn vriendin ligt.
Fox75nmg schreef:
20-02-2024 12:27
deels klopt, en begrijp ook wel dat ik haar niet kan dwingen zaken te doen die ze niet wil, maar maakt niet dat dat gemis bij mij blijft.
en steeds te hoiren krijgen: zoek daarvoor maar een ander voelt nu ook niet heel erg fijn, zowel de sex en niet sex zaken wil je toch liefste doen met iemand waarvan je houd.
Waarom beginnen mannen zo vaak over “dwingen”, alsof dat zelfs maar een te overwegen optie zou kunnen zijn. Is het heel knap dat je haar niet dwingt, denk je?

Maar goed, je wil iets, je vriendin niet. Ze gunt je alle ruimte, maar niet met haar. Dan zijn er twee opties: stop met zeuren of stop met de relatie.
Het klinkt heel erg als de overgang. Als je vrouw tussen de 40 en de 55 jaar is zou het heel goed kunnen dat ze in de perimenopauze zit. Google eens iets over de symptomen. De overgang duurt jaren dus verwacht niet dat de problemen van nu snel opgelost zijn. De combinatie van de overgang en een totale puber (13) en een kind dat nog niet puber-af is (18), is ook verre van ideaal. Dat vreet energie die bij je vrouw niet voorradig is.

Ook mannen maken een soort overgang door. Je geeft aan dat ook jij veranderd bent van meer introvert naar extravert. Je krijgt opeens zin om te experimenteren en nog allerlei spannende dingen te doen. Logisch, want onbewust merk je dat de middelbare leeftijd eraan komt met vaak fysieke ongemakken en minder energie dan vroeger. Het lichaam en de geest willen nog één keer knallen !

Het is overigens een misvatting dat dat als senior niet meer zou kunnen, maar over het algemeen moet je boven de 55 toch zuiniger zijn met je energie. Festivals kunnen prima op je 60e, als je daarna maar een week vrij neemt om bij te komen :-D Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Ik hoop dat jullie weer nader tot elkaar kunnen komen door veel te praten, openheid, eerlijkheid, wederzijds begrip en veel geduld en mededogen voor elkaar. Probeer een gemeenschappelijk doel na te streven. Bijvoorbeeld : ons huwelijk is belangrijk, we houden van elkaar, we gaan er alles aan doen wat nodig is om het te laten slagen.

Als dat lukt dan komt er na de overgang een periode van rust en stabiliteit en ook de zin in seks en dingen ondernemen komt weer terug, anders weliswaar, rustiger tempo misschien, maar het wordt ook beter, rijker, meer bewust genieten van wat er is.

Of de koek is echt op tussen jullie. Dat kan ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik je vrouw was geweest zou ik moe en wat angstig worden van al die dingen die jij wilt, vooral op seksueel gebied. Ik vind het nogal wat en ik denk dat veel partners daar ook niet aan kunnen, of willen voldoen.
Zeker niet wanneer er een gezin gerund moet worden, als je allebei ook een baan hebt.
Jij hebt die energie en die fantasie, niet iedereen kan daarin meegaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fox75nmg schreef:
20-02-2024 12:39
praten niet haar/ons sterkste ding dus. vaak geprobeerd maar komt niet echt duidelijkheid uit. ik moet voor alles wat ik wil en zij niet wil dus maar ander zoeken om dat samen mee te doen. samen die dingen doen is in elkgeval absoluut geen optie, ze heeft wel eens dingen (niet op sex vlak) geprobeerd maar dat houd ze 1 keer vol en dan is weer terug bij af.
en ik heb ook andersom geprobeerd, stil op de bank zitten naar tv te staren maar wordt ik ook niet blij van, dus ga ik regelmatig maar vroeg naar bed omdat ik wel genoeg heb van stil op bank te zitten.
dan doet ze maar der best om te gaan praten, in het belang van haar relatie.....
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik knuffel mijn vrouw 3x per dag vertel haar 5x per week dat ik van haar hou of dat ik haar nog steeds de mooiste vind van ZH en omstreken, avonds liggen we nog steeds in elkaars armen of lepeltje lepeltje maar het heeft voor mij niets met seks te maken dus voor haar ook niet. Jou vrouw ziet een knuffel als OMG hij mot weer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een vrouw en snap TO heel goed. Zou het ook niet leuk vinden als mijn partner zo zou reageren. En kan me ook goed voorstellen dat ik dan sex heb met anderen maar uiteindelijk wil je óók sex met je (eerste) partner.


Het is toch niet zo gek dat je sex wil met je partner? Ik vind t raar als je dat niet wil,
Waarbij inderdaad de overgang een goede verklaring zou kunnen zijn.

Maar zij moet gaan praten. Dat is de eerste stap. Het klinkt alsof zij niet gelukkig is en dan is t logisch dat je behoefte aan sex ook minder is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gut dit topic houdt me bezig merk ik…
Het klinkt alsof vrouwen de macht hebben om te bepalen of er gesekst wordt of niet. Daar ga je toch sámen over? Beetje gek machtsspel ofzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fox75nmg schreef:
20-02-2024 12:36
ze is geen prater en krijg dus ook weinig uit haar op dat vlak. als keer over gepraat wordt is al snel: ik zal voortaal wel altijd.... of ik zal voortan dan nooit meer...
maar als zij reageert met: Ik zal voortaan wel...

Heb je dus niet gevraagd wat haar bezighoudt, maar vertelt wat jou bezighoudt
als je je relatie wil verbeteren, moet je beginnen met luisteren en stoppen met vertellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
smorre schreef:
20-02-2024 13:29
Gut dit topic houdt me bezig merk ik…
Het klinkt alsof vrouwen de macht hebben om te bepalen of er gesekst wordt of niet. Daar ga je toch sámen over? Beetje gek machtsspel ofzo.
nee hoor, het is geen machtsspel, er zijn nou eenmaal zaken, die je niet uit kunt middelen
Wel/Geen kinderen is er ook zo eentje
wel/niet naar Spanje verhuizen

en to's vrouw doet het opvallend netjes, zij ontzegt hem geen seks, ze geeft hem alle vrijheid het elders te zoeken

Nu nog praten over zaken, en naar haar leren luisteren en het wordt al beter hoor
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoals ik het lees is er geen compromis waar jullie beiden gelukkig mee zullen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Die dingen die jij met haar wilt ondernemen, zijn dus dingen die jíj graag wilt doen. Ik heb niet het hele topic gelezen, maar heb je wel eens aan haar gevraagd wat zíj graag samen wil doen?
En ook in bed: jij wilt opeens nieuwe dingen proberen, waarom moet zij daarin meegaan? Ik zou al snel het gevoel hebben dat ik niet goed genoeg meer ben en dan helemaal geen zin meer hebben. En nu ik halverwege de 40 ben, hoeven trio’s en zo ook echt niet opeens. Ik kan me heel goed voorstellen dat ze zich onzeker/niet goed genoeg voelt als ze al die dingen niet wil. En dan kom je in een neerwaartse spiraal.
smorre schreef:
20-02-2024 13:28
Ik ben een vrouw en snap TO heel goed. Zou het ook niet leuk vinden als mijn partner zo zou reageren. En kan me ook goed voorstellen dat ik dan sex heb met anderen maar uiteindelijk wil je óók sex met je (eerste) partner.


Het is toch niet zo gek dat je sex wil met je partner? Ik vind t raar als je dat niet wil,
Waarbij inderdaad de overgang een goede verklaring zou kunnen zijn.

Maar zij moet gaan praten. Dat is de eerste stap. Het klinkt alsof zij niet gelukkig is en dan is t logisch dat je behoefte aan sex ook minder is.
Het is niet zo moeilijk om hem te snappen, en nee het is niet raar. Maar dat neemt niet weg dat het is wat het is.
smorre schreef:
20-02-2024 13:29
Gut dit topic houdt me bezig merk ik…
Het klinkt alsof vrouwen de macht hebben om te bepalen of er gesekst wordt of niet. Daar ga je toch sámen over? Beetje gek machtsspel ofzo.
Degene die geen sex wil gaat daar over, inderdaad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jij bent ontevreden met een bijna-ideaalsituatie.
Begripvolle vrouw, die niet moeilijk doet over seks buiten de deur én ongeveer wekelijks een uur goede seks.

Maar nee, seks moet spannender en spontaan. Als ik daar spontaan op zou moeten reageren zou ik spontaan afknappen.
Ik zou het helemaal niet leuk vinden om (al dan niet ‘spannende’ of nieuwe) dingen te doen met iemand die wil pushen dat ik dat (weer) moet willen.

Positieve noot: er zal heel veel tegenover staan dat ze in deze relatie wil blijven. Ik denk dat ze ondanks alles wel van je houdt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven