Mag ik aub jullie (wijze) raad?

10-07-2009 13:24 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit even helemaal in de put. Tijdens het googlen naar bepaalde zaken kwam ik vaak op het Viva forum terecht. Er wordt hier veel goede en wijze raad gegeven door intelligente mensen. Ik ben een man en wil graag jullie hulp. Het kan een beetje warrig overkomen, ik ben hier niet zo goed in en ook best emotioneel.

De situatie: Ik woon samen met vriendin in een koophuis, delen de hypotheek (en alle andere vaste lasten), voor meer dan een jaar nu. We hebben samen een kindje en een samenlevingscontract.

M’n vriendin heeft het nu uitgemaakt en haar besluit staat vast. Relatie heeft 2,5 jaar geduurd. Het werkt niet meer voor haar. Oke, ik leg mezelf daarbij neer, ondanks dat ik er nog wel voor wil vechten, wat uiteraard weinig zin heeft als alleen ik dat wil. Dus klaar.

Zij wil de hypotheek overnemen maar er is nog onduidelijkheid of dat gaat lukken. Mocht het niet lukken zullen we het huis te koop moeten zetten. Er is geen overwaarde en ik denk dat we een restschuld zullen hebben.

Het enige wat nu telt voor mij is dat ik verder wil met m’n leven. Maar het wordt me allemaal even echt te veel. Ik zit vast in het huis. Moet naar de logeerkamer. Ik kan gelukkig ook af en toe bij m’n ouders blijven slapen. Maar mis het kleintje dan zo erg. Maar ik zal daar toch alvast aan moeten wennen. Maar om alvast helemaal weg te gaan is zonde want betaal nog wel de hypotheek mee.

We bespreken zoveel mogelijk onder 4 ogen. Ik probeer zo zakelijk en niet emotioneel te praten over wat er nu komen gaat wat me ook aardig lukt. Toch voel ik de tranen in m'n ogen branden. Maar de volgende dag verandert ze al van gedachte en ze belaagt me op het werk met allemaal smsjes en belletjes van hoe en wat zij nu toch eigenlijk toch anders wil. Alles moet nu op haar manier gaan verlopen. Uit angst voor ruzie zeg ik overal rustig ja en amen op. Want ik ben onder meer als de dood dat ik m’n kind straks niet meer mag zien. Ik wil geen ruzie, geen oorlog voeren. Geen advocaten of rechtbanken.

Ik ben na de geboorte het kind wezen aangeven bij het gemeentehuis, het heeft mijn achternaam, maar heb de erkenning via de rechtbank nog niet gedaan. Dom, het is van uitstel afstel geworden. Geen voogdij. Paniek natuurlijk, maar ze wil dat wel nu nog samen regelen met mij. Gelukkig. Ik hou zo zielsveel van mijn kind!

Ik heb geloof ik recht op een ouderschapsplan samen te stellen met haar (samenlevingscontract), maar zij wil voorlopig nog niet naar de notaris. Ik wil graag zo snel mogelijk alles zwart op wit. Het zou mij al wat meer rust geven. Maar ik word hier heel angstig van, de onzekerheid over de toekomst grijpt me naar de keel, verstikt me. Ze verandert steeds van mening, heel wispelturig. Ik krijg op deze manier ook niet de tijd om m’n liefdesverdriet te verwerken omdat ze bij me weg is. Ik kan nog niet helder nadenken over al die zaken die geregeld moeten worden.

Het lucht wel een beetje op het hier neer te schrijven. Ik moest lang twijfelen om op de 'verstuur bericht'-knop te klikken....

Ik wil echt rustig blijven onder dit alles. Hebben jullie misschien raad / advies voor mij hoe ik mezelf moet gedragen en mezelf er doorheen sleep?

Bedankt alvast!
Jalin, Better safe than sorry, dat je alles goed regelt is juist ook in het belang van jullie kind. Juist omdat je ex-vriendin nogal wispelturig is.

Bewaar het door haar ondertekende formulier dus goed, voor mijn part in een kluisje bij de bank en maak een kopie. Zorg daarnaast dat je een (geboorte)uitreksel / afschrift van de geboorteakte van jullie kind bij de gemeente haalt.

Sterkte man!
Ik vrees toch dat ik zal moeten buigen tot de erkenning van het kind en de zaken mbt het koophuis zijn opgelost. Ex en vooral haar moeder zijn mensen die graag alles naar hun hand willen zetten. Hun wil is wet. Ik heb naar aanleiding van de vele verwijzingen hier naar een advocaat m'n moeder opgebeld, maar zij raadt dit ook af omdat de (bijna) zeker in het verkeerde keelgat gaat schieten. Ze zijn in staat een vies spelletje te spelen (verder geen details). Laat dat maar niet van toepassing op mij worden.

Ik sla jullie adviezen niet in de wind hoor en mocht het escaleren, dan is er toch geen andere weg. Mag ik kan geen escalatie aan. Ik ga nu kapot, maar dan helemaal.
Hi Jalin, het kan nooit kwaad jezelf goed te laten informeren over jouw positie via het Juridisch Loket of een advocaat. Dit hoef je je ex-vriendin toch niet te vertellen?

Ik schrik behoorlijk van wat je over je ex en haar moeder zegt: ''Hun wil is wet." Kom op, laat je niet zomaar naar de slachtbank leiden!
quote:Jalin schreef op 10 juli 2009 @ 16:00:

Ik vrees toch dat ik zal moeten buigen tot de erkenning van het kind en de zaken mbt het koophuis zijn opgelost. Ex en vooral haar moeder zijn mensen die graag alles naar hun hand willen zetten. Hun wil is wet. Ik heb naar aanleiding van de vele verwijzingen hier naar een advocaat m'n moeder opgebeld, maar zij raadt dit ook af omdat de (bijna) zeker in het verkeerde keelgat gaat schieten. Ze zijn in staat een vies spelletje te spelen (verder geen details). Laat dat maar niet van toepassing op mij worden.

Ik sla jullie adviezen niet in de wind hoor en mocht het escaleren, dan is er toch geen andere weg. Mag ik kan geen escalatie aan. Ik ga nu kapot, maar dan helemaal.Zeg Calimero, hou je rug eens recht in plaats van dat gepiep dat er toch niks mogelijk is. Als jij de zaken voor jezelf, je ex en je kind goed wilt regelen heb je een advocaat nodig. Punt.
wuiles je hebt gelijk *ff vermannen*... aan huilie doen heb ik ook niks.
Jalin: zoals eerder gezegd, je bent niet verplicht schoonmama en je ex in te lichten over de stappen die je onderneemt. Zorg nu eerst dat je goed op de hoogte bent van jouw rechten etc.

P.S. Wuiles heeft helemaal gelijk.
Oke alice33, doe ik, en erg bedankt!
Geen dank, en zet 'm op. Take care Jalin!
Heeft je vriendin een ander misschien? Waarom anders zo plotseling? Aangezien je een kind samen hebt, zou ik eens kiezen voor een pauze, in plaats van een radicale, definitieve breuk. Hou je een tijdje op de vlakte, ga stappen met vrienden en leuke dingen doen met je kind en geef haar zes weken om haar keus te maken.
Om te beginnen lijkt het mij van groot belang dat jij een advocaat in handen in neemt, ik bedoel met een advocaat kun je de zaken gewoon goed afhandelen. Dit hoeft toch niet direct haat en neid te veroorzaken?..

Jullie hebben een kind, een hypotheek en jij voelt je angstig. Dat is logisch want het lijkt alsof het in haar handen is... Maargoed jij hebt ook rechten!!

Verder lijkt het mij het beste voor jezelf dat wanneer je relatie beeindigd is, je ook afstand van elkaar neemt. Iig niet meer bij elkaar wonen, zo kun je toch niet meer helder nadenken en tijd met jezelf doorbrengen..

Ik wens je verder veel sterkte en gun het de tijd.
Jalin, ben het echt eens met vorige reacties...Neem alsjeblieft een advocaat...Nu is alles nog ok, maar wat nou als je ex en je schoonmoeder het opeens in hun hoofd halen dat jij je kindje niet meer mag zin....dan buig je ook niet zo makkelijk hoor...Komop, schop onder je kont..Nu even alle praktische zaken regelen en daarna verwerken...Veel sterkte!!!
Jalin, een advocaat laat pas weten dat hij door je is ingeschakeld wanneer jij daar toestemming voor geeft. Er hoeven nog helemaal geen stappen richting je ex te worden ondernomen, maar er moet vooral duidelijkheid komen: wat moet je doen en wat vooral niet.

Ik herhaal nog even wat anderen zeggen, omdat het echt belangrijk is: je doet het niet alleen voor jezelf, maar vooral voor je kind. Die heeft recht op een goede omgang met zijn vader.
Lieve Jalin, hoe lullig ik het ook vind: kapot ga je toch.... Echt, je krijgt een klote tijd waar je doorheen MOET. Het enige wat je kunt doen is de 'collateral damage' zo veel mogelijk beperken. Dus: Zorgen dat er voor je kind een goede situatie uit komt, maar OOK voor jezelf!! Dat je niet over een jaar zegt "tja, van mijn ex mag ik mijn kind niet vaker zien/door mijn ex zit ik nu in de schulden" of wat dan ook (zo hoor ik al te veel mannen om mij heen....). Zij wil van je af, ik geloof nooit dat ze nog heel redelijk en lief zal proberen te bedenken wat ook goed voor jou is.

En daarom moet je alsjeblieft alsjeblieft echt goed luisteren naar wat de forummers hiervoor gezegd hebben.

Houd je rug recht, kijk in de spiegel en zeg tegen jezelf "je kunt het, je bent een moordkerel en een goede vader en uiteindelijk komt alles weer goed" en ga er tegen aan!

Hoi Jalin,allereerst veel sterkte gewenst,met deze situatie.

Ik heb niet alle reacties kunnen lezen,en misschien ben ik mosterd.

Ik lees de laatste tijd veel over de zgn.De Scheidingsmakelaar.zou dit iets voor jou en je vriendin zijn?.Dit lijkt mij misschien een oplossing.

Nogmaals sterkte
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven