thuismoeders... lui of zorgzaam

11-07-2009 17:45 1041 berichten
Alle reacties Link kopieren
...

Moeders zonder betaald werk zijn lui

Totaal aantal stemmen: 173

Ja (29%)
Nee (71%)
quote:Sunemom schreef op 11 juli 2009 @ 23:03:

[...]

Zolang je eigen keuzes goed voelen is het voor jou ook gewoon goed.Dat vind ik zo'n dooddoener. Soms voelt de keuze van kinderen achter het behang uitstekend, maar dat wil niet zeggen dat dat goed is. En als het voor een vader goed voelt om 80 uur per week te werken en dus de kinderen amper te zien, is dat nog niet goed. Verstand en het gevoel van anderen spelen ook een rol.
quote:Bambi schreef op 11 juli 2009 @ 23:06:

Ik heb alle situaties gekend, paar jaar geleden lulde ik op dit forum net zoals Dhelia en Nippo, was ook fulltime werkzaam naast gezin maar door omstandigheden ben ik nu volledig thuis. En mijn hemel, wat is mijn gezin daarvan afgeknapt. Groot geluk bij groot ongeluk. Mag ik niet zeggen zeker want dat kan ik niet wetenschappelijk onderbouwen.. ik heb wél foto's van hele blije kindjes?

Sindsdien weet ik dat je nog zo kunt onderbouwen, geen speld tussen te krijgen allemaal en ook heus allemaal wel waar enzo maar kom op vrouwen, het is allemaal niet zaligmakend hoor. Een groot voorkeur ja, maar er zijn situaties waar minder tot niet werken ook heel goed werkt.Ze zijn er vast van opgeknapt i.p.v. afgeknapt
ik geloof dat hemmel, een record behaald heeft.

beste TO.

alleen jammer dat ze hier niks aan heeft.
quote:Bambi schreef op 11 juli 2009 @ 23:06:

Ik heb alle situaties gekend, paar jaar geleden lulde ik op dit forum net zoals Dhelia en Nippo, was ook fulltime werkzaam naast gezin maar door omstandigheden ben ik nu volledig thuis. En mijn hemel, wat is mijn gezin daarvan afgeknapt. Groot geluk bij groot ongeluk. Mag ik niet zeggen zeker want dat kan ik niet wetenschappelijk onderbouwen.. ik heb wél foto's van hele blije kindjes?

Sindsdien weet ik dat je nog zo kunt onderbouwen, geen speld tussen te krijgen allemaal en ook heus allemaal wel waar enzo maar kom op vrouwen, het is allemaal niet zaligmakend hoor. Een groot voorkeur ja, maar er zijn situaties waar minder tot niet werken ook heel goed werkt.

Bambi, is je gezin opgeknapt of afgeknapt toen je thuis kwam?

Je hebt gelijk hoor, het is niet zaligmakend, maar voor mij persoonlijk wel heel belangrijk op dit moment.
quote:nippo schreef op 11 juli 2009 @ 23:08:

[...]

Dat vind ik zo'n dooddoener. Soms voelt de keuze van kinderen achter het behang uitstekend, maar dat wil niet zeggen dat dat goed is. En als het voor een vader goed voelt om 80 uur per week te werken en dus de kinderen amper te zien, is dat nog niet goed. Verstand en het gevoel van anderen spelen ook een rol.Ik denk niet dat Sunemom daar op doelt en ik denk ook dat jij dat eigenlijk heel goed weet.
quote:graspolletje schreef op 11 juli 2009 @ 23:09:

beste TO.

alleen jammer dat ze hier niks aan heeft.Aan jouw commentaar ook niet.
Bambi, ik ben het met je eens hoor. Maar het lijkt mij dat in 90% van de gevallen er geen sprake is van 'omstandigheden' maar gewoon van kiezen voor thuisblijven omdat dat beter uitkomt. En niet per se beter ís. Er zijn situaties dat je weinig te kiezen hebt of er maar 1 keuze uitspringt als 'de beste' maar in 90% van de gevallen is dat níet zo en om díe gevallen gaat het.
quote:Zwieber schreef op 11 juli 2009 @ 23:08:

[...]

Dat heb ik er van gemaakt. En ik wacht nog steeds op die quotes.

En ik zie niemand hier het hoofd in het zand steken.Even op het vergrootglaasje onder Norre klikken en dan haar posts bekijken, dan heb je ze zo gevonden...
Yep Sunemom. Grijns. Man stond tegen me te praten, die kerels willen ook soms aandacht, móe word je ervan..
quote:graspolletje schreef op 11 juli 2009 @ 23:09:

beste TO.

alleen jammer dat ze hier niks aan heeft.Darling, lees de OP nog eens. Allemaal vragen die hier uitgebreid beantwoord zijn, bijv: waarom werken jullie naast het moederschap.
quote:nippo schreef op 11 juli 2009 @ 23:08:

[...]

Dat vind ik zo'n dooddoener. Soms voelt de keuze van kinderen achter het behang uitstekend, maar dat wil niet zeggen dat dat goed is. En als het voor een vader goed voelt om 80 uur per week te werken en dus de kinderen amper te zien, is dat nog niet goed. Verstand en het gevoel van anderen spelen ook een rol.

Net zo'n dooddoener als dat vrouwen die zich afhankelijk maken dom zijn.

Als je achter je eigen keuzes staat is je leven toch ehct prettiger denk ik. Ik herken dan ook niets in de schrijfwijze van TO. Daar spat de onzekerheid/ontevredenheid af, jammer vind ik dat als mensen het zo moeilijk hebben met hun eigen keuzes.
quote:Sunemom schreef op 11 juli 2009 @ 23:07:

[...]

En als ouderschapsverlof enz het nou niet op zou lossen zou je dan voor je eigen geluk blijven kiezen volledig over het hoofd van je kind(eren)? Dat kan ik me namelijk van geen enkele ouder (dus ook de vaders niet) voorstellen.Sunemom, dan zouden mijn man en ik ieder half ontslag moeten nemen. Maar ik zie geen enkele reden waarom ik dat volledige offer zou moeten brengen (want dat zou het dan voor mij zijn).
Afhankelijke vrouwen kan ik in ieder geval met de beste wil van de wereld níet verstandig noemen Sunemom, echt niet. Hoezeer ze van mij ook mogen en hoezeer ik ieder zijn eigen keuze gun, slim of verstandig kan ik het níet vinden.

Ik kan geen énkele reden verzinnen waarom het slim of verstandig zou zijn om afhankelijk van iemand anders te worden voor een langere periode.

Dat je er soms niet onderuit komt snap ik, maar als keuze?
Hier een thuisblijfmoeder, weliswaar voor bepaalde tijd, maar toch. Ben trouwens hoog opgeleid, heb een universitaire studie achter de rug. Voordat wij aan kinderen begonnen was ik enorm carrièregericht en had ik never nooit niet verwacht dat ik ooit helemaal niet zou werken. Dat vond ik iets wat absoluut niet van deze tijd is. Ik heb altijd aan een stuk door geleerd en gestudeerd zonder vertraging of wat dan ook. Meteen na mijn studie in een goede baan begonnen en heb heel snel twee keer promotie gemaakt bij dezelfde werkgever.

Verdiende een heel goed salaris en toch heb ik mijn baan vaarwel gezegd voor een periode. En waarom? Omdat ik van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat alleen maar met mijn werk bezig was. Ik had helemaal geen tijd meer over voor mijn kind, terwijl ik daar tijdens mijn verlof zo enorm van had genoten. Ik wilde geen spijt krijgen achteraf. Heb het aangekaart bij mijn baas, maar minder werken was geen optie. Tijdelijk stoppen was de enige mogelijkheid. En ik vind het heerlijk. Ik zie het als een soort sabbatical. Iemand anders gaat tussen de middelbare school en de universiteit op wereldreis. Ik ben er nu anderhalf jaar tussenuit om bij mijn kinderen te zijn.

Het is een puur egoïstische keuze. Ik heb er niet voor gekozen omdat ik denk dat het beter voor je kinderen is. Ik heb ervoor gekozen omdat ik dacht dat het op dat moment het beste voor mezelf was. En daarmee indirect voor mijn kind en mijn vriend. En achteraf is het de beste beslissing die ik tot nog toe heb genomen in mijn leven. Ik geniet er volop van.

Als je jezelf een betere moeder voelt als je werkt prima. Ben je gelukkiger als je dat niet doet, ook prima toch?
quote:nippo schreef op 11 juli 2009 @ 23:12:

[...]

Sunemom, dan zouden mijn man en ik ieder half ontslag moeten nemen. Maar ik zie geen enkele reden waarom ik dat volledige offer zou moeten brengen (want dat zou het dan voor mij zijn).

Als je met beiden half ontslag nemen net niet rond kunt komen en met 1 van de twee wel. Ja dan is het misschien even doorbijten. Ik heb zelf echt met pijn in mijn hart afscheid genomen op mijn werk, maar toen ik een halfjaar later op de pensioneringsborrel van een ex-collega kwam, met een stralend jochie op mijn arm, wist ik wel zeker dat hoe jammer ook het goed geweest was.

Dat heb ik trouwens wel voor mezelf gedaan. Ik heb nog steeds contact met oud-collega's ga naar de jaarlijkse bijeenkomsten en heb zelfs dit schooljaar een themadag voor geschiedenisdocenten hier in de regio bijgewoond (waar man dan inderdaad gewoon vrij voor neemt) zodat ik wel bij blijf en mensen blijf kennen.
Sunemom, het zou echt geen optie voor me zijn om helemaal te stoppen, ook niet als dat financieel ongunstiger zou zijn dan ieder half stoppen met werken.
quote:Thyra schreef op 11 juli 2009 @ 23:15:

Afhankelijke vrouwen kan ik in ieder geval met de beste wil van de wereld níet verstandig noemen Sunemom, echt niet. Hoezeer ze van mij ook mogen en hoezeer ik ieder zijn eigen keuze gun, slim of verstandig kan ik het níet vinden.

Ik kan geen énkele reden verzinnen waarom het slim of verstandig zou zijn om afhankelijk van iemand anders te worden voor een langere periode.

Dat je er soms niet onderuit komt snap ik, maar als keuze?Dat ben ik dan weer niet met je eens. Ik vind onafhankelijk zijn héél belangrijk, maar het is niet DE belangrijkste waarde in mijn leven. Ik kan me dus goed voorstellen dat er situaties zouden kunnen zijn waarin ik iets anders (denk aan een ziek kind of een droom najagen die ik al lang heb) belangrijker voor me zouden zijn dan mijn onafhankelijkheid. En dan zou ik dus ook de keuze kunnen maken om mezelf afhankelijk te maken van Liko. Niet snel, en het moet wel om iets héél belangrijks gaan, maar zeg nooit nooit. Ik kan me dan weer niet voorstellen dat iemand onafhankelijkheid écht als het aller aller belangrijkste ziet.
Al zou 'mezelf afhankelijk maken' in mijn geval eerder 'veel minder verdienen' zijn dan helemaal niets meer verdienen. Ik kan me net als nippo met de beste wil van de wereld niet indenken dat ik helemaal zou stoppen met werken tenzij mijn gezondheid dat niet meer toelaat.
Sunemom, ik vind het trouwens wel opvallend dat jij opmerkt dat jouw man een keer een dag heeft vrijgenomen zodat jij naar een themadag kon. Dat stelt toch niets voor in vergelijking met jouw investering.
Ik ben benieuwd wat de uitkomst van de discussie zou zijn als we het anders zouden stellen: thuisvaders... lui of zorgzaam. Volgens mij zouden we dan veel sneller klaar zijn.
Lika, dat zou voor mij dus zijn 'er niet onderuit komen' Eerst komen alle andere opties Ik heb echt enorm veel vertrouwen in mijn man en relatie, en ik zie het niet als állerállerbelangrijkste, gezondheid en dergelijke zijn veel belangrijker, maar als het gaat om dingen waar je wat in te kiezen hebt, dan staat onafhankelijkheid wel ergens bovenaan.

En dan niet in de zin dat ik 'eigen geld' heb om uit te geven, want alles gaat hier op 1 hoop en er komt niet heel veel binnen om zomaar uit te geven. Maar wel in de zin van zelfstandig ook kunnen rondkomen als het zou moeten, met wat aanpassingen.
@ Lika: Zeer zeker niet. Hoezeer ik ook graag weer aan het werk wil, mijn zoon heeft extra aandacht nodig vanwege een ASS stoornis.. Ik heb geen idee hoe ik dit ga doen, maar ik ga ervan uit dat het allemaal uiteindelijk wel weer geregeld wordt.
Lui wat mij betreft AnnLiv, wat denk jij dan dat daar uit zou komen? Daar gelden toch precies dezelfde argumenten voor?
quote:Ann Liv schreef op 11 juli 2009 @ 23:23:

Ik ben benieuwd wat de uitkomst van de discussie zou zijn als we het anders zouden stellen: thuisvaders... lui of zorgzaam. Volgens mij zouden we dan veel sneller klaar zijn.Ja, thuisvaders zijn gewoon luie varkens. Een echte vent werkt!
Watjes zijn het.....ze durven niet eens parttime te werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven