thuismoeders... lui of zorgzaam

11-07-2009 17:45 1041 berichten
Alle reacties Link kopieren
...

Moeders zonder betaald werk zijn lui

Totaal aantal stemmen: 173

Ja (29%)
Nee (71%)
Ik denk dat de conclusie is dat het niet zoveel met lui of zorgzaam zijn te maken heeft. De een kiest voor dit de ander voor dat. En zolang je je eigen broekriem ophoudt heeft niemand er iets mee te maken m.i.

En nu ga ik lekker slapen, want over zo'n 6 uur staan er twee spring in 't veldjes naast mijn bed en ga ik inpakken voor de vakantie. Welterusten dames.
Overigens, en dat is persoonlijk, ben ik ook een draak van een partner als ik niet werk. Ik ben niet wat ik doe, maar ik merk wel dat ik zó uitgeblust en saai word van het thuisblijven. Ik verander echt binnen 2 weken in een zeurende en zanikende huisvrouw...

Voor mijn huwelijk is het véél beter dat we beiden zorgen en beiden werken, je waardeert elkaar dan meer en je weet beter hoe de dag van de ander eruit heeft gezien.

Daarbij heb ik veel meer het idee dat ik wat meegemaakt heb op een dag. En nee, ik heb niet zo'n superbaan, maar ik spreek wel mensen en dat zijn dan geen mensen die ik spreek omdat ze toevallig ook een kind hebben en in de speeltuin rondhobbelen.

Ik volg dingen van het bedrijf waar ik werk, dat heeft weer te maken met economie en politiek, daar heb ik het dan weer met mijn man over, mijn referentiekader wordt breder, ik kan dingen die ik op het journaal zie beter plaatsen omdat ik het in mijn werk merk.

Ik heb meer energie als ik werk, meer zin om thuis dingen te ondernemen, doe meer in het huishouden als ik werk (ja, écht...) heb meer zin om af te spreken met mensen, enzovoorts.

Ik word gewoon meer geprikkeld, zelfs met mijn doorsneebaan, dan door thuiszitten. En dat maakt me gewoon een leuker mens.
ik geloof dat TO geschrokken is.

ik ben ook een thuisblijfmoeder maar ik ben wel 15 uur aan het werk thuis.

dus ik bedoel, je bent zo lui als jij je voelt.

dat moet je voor jezelf bepalen, ben je aan het profiteren en ik doe niks. of ik ben een prettiger partner en ik voel mezelf goed.
Ik word ook een leuker mens als ik werk, word een beetje apathisch zonder deadlines. Een oermoeder zal ik nooit zijn (dan was ik nu al lang en breed met mijn hubbie aan het klussen enzow). Maar ik durf er mijn handen niet voor in het vuur te steken dat dit voor anderen ook geldt.
Je bent zo lui als je je voelt?

Dan kan ik beter thuisblijfmoeder worden...

Ik ooooook... Als ik een dag vrij ben is het vaak zo dat vriendlief thuiskomt en dat ik moet bekennen dat de dagelijkse boodschappen nog niet gedaan zijn. Oeps. Toen ik werkeloos was, was dat helemaal een drama.
stop me in een stad op 4 hoog, dan was ik als een donder aan een extra studie begonnen om een leuke baan te krijgen, want dan ben ik denk ik geen leuke moeder.

maar ik woon en werk mee op een boerderij, dus mijn man en ik zijn altijd samen thuis.

wat ik mijn kinderen probeer mee te geven, we zijn er wel altijd maar we hebben ook ons werk.

dus dat is in onze branche weer het vervelende, die kinderen zijn als ze thuis zijn altijd aanwezig en denken dus ook altijd dat je er voor ze zijn. (ze zien je)

dus ik weet niet dat ik een goede moeder of dat ik lui ben.

ik zeg dus wel heel vaak tegen hun, nu ben ik aan het werk.

en nu wil ik graag iets voor mezelf doen.

en soms ben ik wel een lui.
Maar graspolletje, dan ben jij toch een werkende moeder?
jawel maar je bent wel altijd aanwezig voor je kinderen.

ik zou zeker wel eens willen om weg te wezen, heb ik wel eens gedaan. het ging een paar maand maar dan zie ik thuis weer dingen (tuin, hobby kinderen).

het is hoe jij je voelt, wat TO vraagt.

omdat ik geen baan buitenhuis heb voel ik dat als een gemis. omdat iedereen zo praat.

maar ik moet gewoon kijken wat ik wel heb.

daarom ben ik in dit topic een beetje aanwezig.
Heyjij, ik ben zo'n thuisblijmoeder zonder werk, lui internettend met laptopje. ;)

Deze week kregen we het pensioenoverzicht van m'n man. Blijkt ook een nabestaandenpensioen bij te zijn. Als hij overlijdt krijg ik maandelijks zo'n 1300 euro netto, plus zo'n 700 ANW (omdat ik niet werk heb ik daar volledig recht op), plus studieschuld (150 per maand) vervalt omdat hij is gestorven, vaste lasten worden lager om dezelfde reden (ziektekostenverzekering bijv a 120 euro per maand, reiskosten naar zijn werk vervallen) plus hypotheek is volledig afgelost, en er blijft dan na de begrafenis nog zo'n 50.000 euro over als spaargeld voor studies vd kinderen bijvoorbeeld. Bovendien krijgen de kinderen allebei ook nog rond de 300 euro netto per maand aan halfwezenpensioen en halfwezen-ANW. Totaal hebben we het dan financieel een heel stuk ruimer dan nu, met 1 kostwinner. Ik heb me daar erg over verbaasd; mijn voorstelling tot nu toe was dat die 50.000 nodig zouden zijn als overbruggingsperiode tot ik werk gevonden had. Nu blijkt dat ik dan in principe nooit zou hoeven te werken. NL als verzorgingsstaat in optima forma.

Voor echtscheiding ben ik ook niet bang. Het totale gemiddelde in NL kan wel 1/3 zijn, maar in onze situatie zijn dat er minder (gelijke achtergrond ed). Bovendien worden heel veel echtscheidingen aangevraagd door werkende vrouwen, en dat gaat voor ons al niet op. ;)

Neemt niet weg dat ik wel weer wil werken als alle kinderen naar school gaan, MITS ik een baan kan vinden die ik ook voor de kinderen goed te combineren vind met hun schooltijden, zijn werktijden enz. Het bekende 'baantje-tijdens-de-schooltijden' dus.

Een netwerk heb ik wel, ik ken genoeg mensen en ben actief in 't vrijwilligerswerk, en ben intelligent genoeg om me werkzaamheden snel eigen te maken. Ook in voorgaande baantjes heb ik dat altijd te horen gekregen. ;) Ik ben niet bang voor mijn kansen, maar ik vond het deze week heel vreemd om te merken hoe er een comfortabel bedje voor me gespreid lijkt te worden bij overlijden. Dat je een jaar of 5 recht hebt op zoiets, en daarna bijstand bijvoorbeeld, had mij logischer geleken.
ik weet niet of het lui is maar het is wel bijzonder onverstandig om helemaal niet te werken. De helft van alle huwelijken loopt op de klippen, zorg er altijd voor dat je financieel onafhankelijk bent
Vrouwen die thuis kunnen blijven hoeven niet lui te zijn.

Het zijn wel prinsessen.
Klinkt mij wat erg ruim in de oren Moedertje, en ik betwijfel het ook ten zeerste, of je daar allemaal recht op hebt. Dat spaargeld heb je, maar als het klopt wat hier staat zou je bijna je man om zeep helpen.
Nee, ik hou te veel van hem.
Maar als hij toevallig wat Mexicaanse griep oploopt ergens is dit wel een heel verdacht topic zo. ;)

Tip: Of een vergeten hersenvliesontsteking.

Dat heerst nu hiero.
volgens mij vergeet Moedertje Vadertje Belasting, die hard zal aankloppen vanwege het afgeloste huis en het spaargeld.

Daarnaast is het zeker niet zo dat Moedertje volledige ANW krijgt als zij daarnaast ook nog eens een inkomen heeft vanuit een verzekering van man:

Andere inkomsten gaan van uw nabestaandenuitkering Anw af

Als u geen andere inkomsten heeft, krijgt u de volledige nabestaandenuitkering Anw. Heeft u wel andere inkomsten, dan trekken wij die geheel of gedeeltelijk af van de nabestaandenuitkering Anw. Voor de halfwezenuitkering maakt het niet uit of u andere inkomsten heeft.

De ANW uitkering vult aan tot het sociaal minimum. En dat is waar je dan zit... het sociaal minimum. Veel plezier
Dat is inderdaad ook wat ik dacht Meds, maar wist het op dit tijdstip zo gauw niet te onderbouwen. Het is écht niet zo dat je een riant inkomen krijgt als je man overlijdt.

Volgens mij wordt deze rekenfout wel meer gemaakt.

Stop er dus nog maar een vitaminepilletje in Moedertjelief, je hebt hem voorlopig nog nodig
Naast die vitaminepil, is een LOI cursus ook geen overbodige luxe
Een inkomen is wat je zelf verdient, en ik verdien niets.

Van Postbus 51:

Aanvullend nabestaandenpensioen

Naast de nabestaandenuitkering bestaan er aanvullende pensioenregelingen. Als de overleden partner in loondienst werkzaam is geweest, heeft de andere partner meestal recht op een aanvullend nabestaandenpensioen van de zaak. Het nabestaandenpensioen komt bovenop de eventuele nabestaandenuitkering.

Maar voor alle zekerheid zal ik hem een vitaminepilletje geven en zachtjes naar bed lokken.
Vadertje staat wil het aflossen van een eigen huis juist meer aanmoedigen om de renteaftrek tzt af te bouwen, dus ik vrees hem niet.
Het is iets waar alle vrouwen in onze familie heel strikt op zijn, financiele onafhankelijkheid!! Nooit je leven in handen leggen van een kerel. Altijd je eigen centen verdienen, zodat als jij dat wil, je weg kan, of zodat als hij weggaat je je kinderen een toekomst kan geven of als hij overlijdt je je eigen broekriem kunt ophouden.

Ik vind het ook zo ontzettend naïef om te denken dat een scheiding jou niet zal overkomen. Surf maar eens over de relatiepijler om te ontdekken dat wel meer vrouwen dat dachten maar dat mannen/mensen rare dingen doen in bepaalde fases van hun leven.

En denk ook na over de les die je je dochters leert.
Maar waarschijnlijk maar tót een bepaald bedrag. Het is het aanvullend nabestaanden pensioen. Dus dat zullen ze niet onbeperkt geven. Waarschijnlijk wordt daarmee je inkomen, zoals Meds zegt, aangevuld tot het minimum inkomen. Lijkt me niet dat de overheid geld weggeeft om mensen te voorzien van een riant inkomen terwijl ze prima in staat zijn om zelf te werken.

Maar vitaminepillen zijn altijd een goede optie totdat je weet hoe het echt zit
quote:moedertjelief schreef op 12 juli 2009 @ 01:17:

Vadertje staat wil het aflossen van een eigen huis juist meer aanmoedigen om de renteaftrek tzt af te bouwen, dus ik vrees hem niet. Nou die race is nog lang niet gelopen. Voorlopig betaal je je scheel aan belasting als je afgelost bent, en dat is over 20 jaar ook nog wel zo. Wel moet je er rekening mee houden dat bijv. zorgtoeslagen minder gaan worden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven