thuismoeders... lui of zorgzaam

11-07-2009 17:45 1041 berichten
Alle reacties Link kopieren
...

Moeders zonder betaald werk zijn lui

Totaal aantal stemmen: 173

Ja (29%)
Nee (71%)
Wij hebben de zaken ook gelijk verdeeld Meds, 4 dagen werken, 3 dagen KDV. Weekenden of thuiswerken zijn voor ons geen optie en dan is het dus óf beiden 2,5 dag werken of KDV of gastouder.

Straks 3 dagen BSO totdat de jongste ook naar school gaat, dan zullen dat 1 of 2 dagen BSO worden.
quote:RosieRo schreef op 12 juli 2009 @ 14:50:

vraag ik me nog steeds af hoe je nou je dagen volkrijgt met schoolgaande kinderen terwijl je geen baan hebt.

Kun jij jezelf zo slecht vermaken dan?

Ikzelf: afspreken met vrienden/vriendinnen, dans- en muziekles, instrument oefenen en het nog steeds niet kunnen, winkelen, sporten enz.

Vriend: klussen en houtbewerken. Sporten.

(Inmiddels niet meer van toepassing)
quote:RosieRo schreef op 12 juli 2009 @ 15:01:

En daarbij, veel moeders ontlenen hun identiteit te veel aan het moederschap. Veel moeders zijn bijv stiekem of niet zo stiekem teleurgesteld als het hun kind niet uitmaakt of het 's nachts of na een valpartij door vader of moeder getroost wordt. Die willen maar al te graag nummer 1 zijn in het leven van hun kind. Die vinden het helemaal niet zo leuk als kind net zo lief vader heeft, en die kunnen het ook maar moeilijk aan vader overlaten.Mee eens. In eerdere discussie leken sommige TBM ermee te dwepen dat hun man verzorging van huis en haard en kind in de soep zouden laten lopen.
quote:devima schreef op 12 juli 2009 @ 15:25:

[...]

Kun jij jezelf zo slecht vermaken dan?

Ikzelf: afspreken met vrienden/vriendinnen, dans- en muziekles, instrument oefenen en het nog steeds niet kunnen, winkelen, sporten enz.

Vriend: klussen en houtbewerken. Sporten.

(Inmiddels niet meer van toepassing)

afspreken met virenden/vriendinnen is lastig overdag, want die werken.

winkelen hou ik niet van, sporten 2 uurtjes/week.

hobbies: schrijven, media, lezen, ook mijn beroep.

op school dingen doen doe ik op mn vrije dag.

Heb ooit thuis gezeten door omstandigheden, een paar weken, en ik kon mezelf op den duur inderdaad niet meer vermaken nee. Vrijblijvend hobby-en stelt toch te weinig eisen, is intellectueel niet uitdagend genoeg en bovendien, hoe leuk ook, zie ik het nut niet in van dansles, muziekles, beeldhouwen etc dus ik voelde me maatschappelijk niet volwaardig meedraaien.

Bovendien zeggen huismoeders altijd dat kinderen opvoeden een fulltime job is, dan ga ik er dus vanuit dat ze 40 uur/week met hun opvoeding bezig zijn en dat ze niet bedoelen overdag naar de sauna oid. Snap dus echt niet waar huismoeders het druk mee hebben doordeweeks.
Wij hebben nooit gebruik gemaakt van KDV, onze werkzaamheden zijn erg afwisselend qua tijden en hoeveelheid. Vaste dagen afnemen was niet mogelijk, dan heb je wel (logisch) de betaalverplichting, maar niet altijd het werk.

Ik zie en hoor wel dat er meer KVD op zulke situaties inspelen. Alleen hebben we nu daar niet zo veel meer aan.
Devima, ik kan me helemaal niet slecht vermaken, maar ik snap het ook niet. De dingen die jij noemt doe ik allemaal ook, maar dan naast een fulltime baan en 3 kinderen. Want al die dingen gebeuren 's avonds of in het weekend, en met vriendinnen spreek ik ook wel op mijn zorgdag overdag af. Ik doe ook nog het huishouden tussendoor (man ook), want we hebben een groot huis en geen werkster. Ik heb ook wel eens langere tijd thuis gezeten, en ik word dan gewoon lui. Ging veel tv kijken, rondje langs de winkels lopen, koffiedrinken met vriendinnen. Best leuk, maar voor mij toch heel onbevredigend en inhoudsloos. Dus ik kwam de dagen wel door, maar had geen voldaan gevoel aan het einde van de dag.

Ik wil nog wel een argument toevoegen. Ik heb soms het gevoel dat sommige vrouwen hun kinderen gebruiken om hun ambities te verwezenlijken. De kinderen moeten dan van alles omdat de moeder dat altijd zo graag had gewild. En mijn subjectieve indruk is dat het risico daarop groter is als vrouwen niet aan hun eigen ambities zijn toegekomen.
quote:nippo schreef op 12 juli 2009 @ 15:48:

Devima, ik kan me helemaal niet slecht vermaken, maar ik snap het ook niet. De dingen die jij noemt doe ik allemaal ook, maar dan naast een fulltime baan en 3 kinderen. Want al die dingen gebeuren 's avonds of in het weekend, en met vriendinnen spreek ik ook wel op mijn zorgdag overdag af. Ik doe ook nog het huishouden tussendoor (man ook), want we hebben een groot huis en geen werkster. Ik heb ook wel eens langere tijd thuis gezeten, en ik word dan gewoon lui. Ging veel tv kijken, rondje langs de winkels lopen, koffiedrinken met vriendinnen. Best leuk, maar voor mij toch heel onbevredigend en inhoudsloos. Dus ik kwam de dagen wel door, maar had geen voldaan gevoel aan het einde van de dag.

Ik wil nog wel een argument toevoegen. Ik heb soms het gevoel dat sommige vrouwen hun kinderen gebruiken om hun ambities te verwezenlijken. De kinderen moeten dan van alles omdat de moeder dat altijd zo graag had gewild. En mijn subjectieve indruk is dat het risico daarop groter is als vrouwen niet aan hun eigen ambities zijn toegekomen.

inderdaad.

en ik heb wel een werkster, trouwens, zodat we meer tijd hebben voor hobbies en andere leuke dingen naast ons werk.
quote:nippo schreef op 12 juli 2009 @ 15:48:

Devima, ik kan me helemaal niet slecht vermaken, maar ik snap het ook niet. De dingen die jij noemt doe ik allemaal ook, maar dan naast een fulltime baan en 3 kinderen.Ik ben al jaren weer aan het werk. Die tijd die ik thuis was heb ik voor mij nuttig besteed door de dingen te doen die ik leuk vond. Muziek en dans zijn bv. 2 passies waar graag veel tijd aan besteed, en dat kan nu niet meer in de mate dat ik dat tijdens mijn TBM-schap deed.
Vwb de things-to-do-when-at-home: ik zou niet gelukkig worden van thuis zitten omdat mijn passie, zo je het zo wil noemen, zit in het intellectueel uitgedaagd worden. Felle discussies (waar discussies over werken vs thuisblijven heilig bij zijn ) over onderwerpen die maatschappelijk relevant zijn. Moeten nádenken over wat ik vind en waarom ik dat vind. Honderd ballen tegelijk in de lucht houden. Het idee hebben dat ik maatschappelijk gezien wat in de melk te brokkelen heb en een verschil maak. Dat vind ik in mijn werk en ik zou met de beste wil van de wereld niet weten hoe ik dat thuis moet realiseren.

Ik zou mijn tijd thuis best doorkomen hoor, daar niet van. Ik zou wat meer tijd kunnen besteden aan hobby's e.d. Maar om te zeggen dat ik mijn tijd thuis bevredigend zou vinden, nee. Hobby's zijn precies dat: een hobby, maar niet mijn uitdaging.
...
Ik zou een hele slechte thuisblijfmoeder zijn. Ik heb vorig jaar 5 maanden (noodgedwongen) thuis gezeten vanwege mijn zwangerschap. Ik word er nukkig, ontevreden en lui van. Doe alles 'morgen'.

Ik vind het voor de kinderen ook geen goed voorbeeld en dat meen ik oprecht. Beetje standaard gezin bestaat uit 2 werkende ouders. Dat is de realistische werkelijkheid van de huidige maatschappij.
Hemmel, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij je in de OP bewust een beetje dom hebt gehouden. Klopt dat? De toon waarmee je nu post is heel anders, dan je allereerste post.
quote:traincha2 schreef op 12 juli 2009 @ 17:49:

Hemmel, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij je in de OP bewust een beetje dom hebt gehouden. Klopt dat? De toon waarmee je nu post is heel anders, dan je allereerste post.Inclusief knoeperd van een spelfout.
Inderdaad. Bewust of onbewust? Ik vraag me nu oprecht af wat ze met dit topic wil.
quote:traincha2 schreef op 12 juli 2009 @ 17:58:

Inderdaad. Bewust of onbewust? Ik vraag me nu oprecht af wat ze met dit topic wil.Ohw.. ik ben weer ergens ingestonken?
Nou dat is mij in ieder geval nog niet duidelijk. Net wat Speculaasje zegt: eerst zo'n OP hier neerzetten, vervolgens niks van je laten horen en dan ineens weer een reactie, waaruit blijkt dat ze alle reacties heeft zitten turven.
ik heb nog eens wat berichten door gelezen, ik zei in eerste instantie dat ik thuisblijfmoeders niet lui maar dom vond. Ik wil dat graag corrigeren, ik vind ze nog steeds dom maar ook lui.
Lekker genuanceerd, Meds. Daar hebben we wat aan. *dom hoofd*

odjee kindercrisis.
quote:RosieRo schreef op 12 juli 2009 @ 15:01:

Eens met Thyra (waarom is je onderschrift eow? Is eowynn je oude nick?)

En daarbij, veel moeders ontlenen hun identiteit te veel aan het moederschap. Veel moeders zijn bijv stiekem of niet zo stiekem teleurgesteld als het hun kind niet uitmaakt of het 's nachts of na een valpartij door vader of moeder getroost wordt. Die willen maar al te graag nummer 1 zijn in het leven van hun kind. Die vinden het helemaal niet zo leuk als kind net zo lief vader heeft, en die kunnen het ook maar moeilijk aan vader overlaten.

Na een kleine 30 pagina's verder te zijn...

Meen je dit echt?
Ik hoop echt dat jullie hier serieus op willen antwoorden.

Kennelijk houdt de discussie niet zomaar op en houdt hij de gemoederen al het hele weekend bezig.

TO lijkt mij trouwens ook iemand die een balletje opgooit en ondertussen turft hoeveel vrouwen 'm inkoppen...

Maar...

Wat voor gemiddelde huismoeder hebben jullie nou in gedachten? Hoe ziet ze eruit, waar vult ze haar dagen mee?

Ik vind de opmerking van RosieRo zo stigmatiserend. Ik ken echt geen enkele thuismoeder die zo is!

En misschien nogmaals ten overvloede van mijn kant. Maar ik zou geen enkele werkende moeder met een andere willen vergelijken. Iedereen doet ander werk, zit in een andere situatie, heeft andere redenen om te werken. Ik zou bij god niet weten hoe ik dat zou moeten stigmatiseren.
Ik vind het dommer om te werken.

Zo betaal je mee aan het in stand houden van de verzorgingsstaat, zodat al die nooit-gewerkt-hebbende-vrouwelijke babyboomers netjes hun ANW en AOW enz kunnen krijgen. Of denk je dat op de rechten daarop *nu al* bezuinigd gaat worden, als wij allemaal netjes werken zodat het nog te betalen is? Welnee, dat gebeurt pas over een jaar of 30, als onze generatie er aanspraak op wil maken en blijkt dat het echt onbetaalbaar is. En de staatsschuld te groot om het daarop af te schuiven.

Einde provocerend bericht.

Wat Dhelia zegt, geldt voor mij ook in zekere zin; ik wil meetellen op maatschappelijk nivo en ik wil me graag bemoeien met interessante zaken. Ik zou ongelukkig worden van een klein wereldje om me heen te hebben, thuis en met de kinderen.

Maarja, wat doet het ertoe wat ik wil of vind, als individu?

Uiteindelijk schaad je er niemand mee, als je thuis blijft. Ook jezelf niet. in de huidige situatie that is.
Iedereen moet maar lekker zelf weten wat-ie doet, maar het is natuurlijk pas echt ge-emancipeerd als mannen ook kunnen thuisblijven als ze daar zin in hebben.

Verder: géén aanspraak doen op uitkeringen die onder meer door andere werkende vrouwen worden betaald als mannie je inruilt.

Verder ook niet kletsen dat het huishouden een hele baan is; want dat doen werkende moeders er gewoon bij. die hebben dan dus wel twéé banen.
quote:RosieRo schreef op 12 juli 2009 @ 15:32:

[...]

Bovendien zeggen huismoeders altijd dat kinderen opvoeden een fulltime job is, dan ga ik er dus vanuit dat ze 40 uur/week met hun opvoeding bezig zijn en dat ze niet bedoelen overdag naar de sauna oid. Snap dus echt niet waar huismoeders het druk mee hebben doordeweeks.Ik zou zó graag willen weten waarom ik objectief moet kijken naar werkende moeders, terwijl jij zoveel suggereert. Over welke huismoeder heb je het nu? Alle huismoeders, die bij jou in de buurt, je zus, je vriendin?
quote:lindy schreef op 12 juli 2009 @ 20:29:

Verder ook niet kletsen dat het huishouden een hele baan is; want dat doen werkende moeders er gewoon bij. die hebben dan dus wel twéé banen.Ik lees hier en daar al over hulp in huis. Dat scheelt een heleboel huishouden...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven