drie kinderzitjes in de auto

13-07-2009 10:30 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ben zeer blij om moeder van 3 te zijn, maar af en toe denk ik: waar láát ik ze!!

We wonen nu dus met zijn 5-en op 75 m2.

Niet groot.

Maar in de auto... drie kinderzitjes op de achterbank past niet.

Drie stoelverhogers wel, maar zo oud zijn ze nog niet, dus tot die tijd zit of ik of mijn vriend achter tussen twee zitjes in en één kind met een zitje voorin (jaja, airbag uit)

Nu hoorde ik van iemand dat je achterin, als er dus geen zitjes inpassen, ook de middelste gewoon in de gordel mag laten zitten.

Enerzijds lijkt me dat onveilig, aan de andere kant...

Mijn dochter van 5 zit nu gewoon op een stoelverhoger. Ik kan me haast niet voorstellen dat mét stoelverhoger in het midden zitten veiliger is dan zónder stoelverhoger.

wij hebben drie gordels achterin. De middelste is gewoon een buikgordel, dus m i is dat niet veiliger/onveiliger met of zonder verhoger...

Hoe zit dit wettelijk?

En wat is echt veiliger?

De gordels bij het raam zijn 'gewone' gordels, dus over buik en schouder. Kijk, daar snap ik de veiligheid van, maar die buikgordel in het midden, met of zonder verhoger...

Wie weet dit?

Ram!
Ow, een nieuwe auto is geen optie... helaas.
Ik vond deze pdf op de site van de anwb: http://www.anwb.nl/binari ... deren_en_gordelplicht.pdf

Daarin staat dat een kind van 3 jaar of ouder niet in een kinderzitje hoeft als er al twee (bezette) kinderzitjes op de achterbank zitten en er geen plaats is voor een derde kinderzitje.

Ik heb het nog niet gevonden, maar volgens mij zijn de verhogers ook bedoeld voor gebruik met een driepuntsgordel.
Oh, jammer... Dat laatste wilde ik juist net gaan voorstellen. Collega hier heeft ook drie kids. En die passen alledrie op de achterbank met hun zitjes. Het betreft hier een Opel Aguila.

Over de regels weet ik te weinig om je een correct antwoord te geven. Sorry!
http://www.verkeerenwater ... 5/330927/kinderzitjes.pdf

In deze folder staat dat kinderen vanaf 3 jaar met de gordel vervoerd mogen worden als er geen plek meer is voor een stoeltje of verhoger.

Ik denk inderdaad dat met alleen een heupgordel het niet veel uitmaakt of je een verhoger gebruikt of niet.
Ik vind op sites dat het gebruik van een zittingverhoger bij heupgordels ervoor zorgt dat de gordel over de heupen loopt en niet over de buik. Een gordel over de buik zou inwendig letsel kunnen veroorzaken bij een aanrijding.

Een zittingverhoger met (afneembare) rugleuning geeft bescherming van opzij en zorgt voor een betere houding van het kind (het kan o.a. de knietjes buigen).

Verderop op die site hadden ze het erover dat een Römer King geschikt is voor gebruik met een heupgordel.
Hier ook 3 kinderen in zitje, terwijl de oudste al 8 is, hou ik die liever ook nog in een stoel (verhoger met rugleuning en hoofdsteun.)

Het is idd voor het inwendige buik letsel waarom ze nog hoger moeten zitten. Anders loopt de gordel over de buik en met verhoger, loopt deze over de heup.

Hier ook altijd een kind voorin, en de andere 2 achter, alle 3 in een stoel.

(Gelukkig heeft man nog een bedrijfsauto waarmee ze wel alle 3 in stoel op de achterbank passen maar dat is voor ons alleen handig in het weekend, en met verre uitstapjes)
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven