Te lang uitslapen
maandag 13 juli 2009 om 17:01
Ik heb nu 2 weken vakantie om thuis een beetje te klussen en inkopen te doen enzo. Alleen heb ik de grootste moeite om s'morgens mijn bed uit te komen Mijn bedje ligt dan nog lekker warm en ontspannen waarna ik halverwege de middag pas daglicht zie terwijl ik zoveel plannen heb. Vroeger naar bed gaan werkt niet want mijn biologische klok is van slag. Hebben jullie dit soms ook of is dit herkenbaar? Tips wat ik er aan kan doen?

maandag 13 juli 2009 om 17:15
maandag 13 juli 2009 om 17:16
Herkenbaar; ben gisteren om 01.00 uur naar bed gegaan en viel pas tegen zes uur in slaap. Ja, dan slaap je al snel een groot deel van de dag weg. En onze hond, die maft gewoon door, is nu nog niet wakker te branden. sja, denk dat de enige optie is toch op tijd naar bed blijven gaan en hopen weer enigszins in het ritme te komen. Overigens zal ik nooit een vroege vogel worden; zit er gewoon niet in. Ben mijn hele leven al een echt avondmens.
maandag 13 juli 2009 om 17:22
maandag 13 juli 2009 om 17:24
Ik kan 's avonds wel eerder naar bed gaan, maar ik voel me dan nog erg wakker en inslapen lukt me dan niet. Kon ik mezelf maar een schop geven en gedisiplineerd te werk gaan, lukt me eenvoudig niet, ik ben een avondmens.
ongeveer 01:30 uur naar bed en sta rond 14:00 weer op. Ik zou om 10:00 's morgens lekker actief bezig willen zijn
ongeveer 01:30 uur naar bed en sta rond 14:00 weer op. Ik zou om 10:00 's morgens lekker actief bezig willen zijn
maandag 13 juli 2009 om 17:31
Maar Hunk, je kunt toch ook wat later op de dag inkopen doen, en klussen kan ook eind van de middag, begin van de avond (afhankelijk van wat je gaat doen ivm lawaai/buren). De meeste doe-het-zelf-zaken zijn tot 21.00 uur open. En uiteindelijk is tijd vastgesteld door de mens, en word je ook maar opgelegd dat je 'vroeg op moet staan - anders ben je lui' etc. Wie bepaalt dat? Als jouw ritme nou anders is, so what?
maandag 13 juli 2009 om 17:34
Nee precies, eerder naar bed gaan helpt niet direct. Maar hoe laat vat je dan slaap?
Ik had vroeger toen ik nog studeerde als het even kon een slaapritme van 3 uur 's nachts tot 11 uur 's morgens. Voelde me daar prima bij en voglens mij past dat goed bij mijn ritme. Maar ja, mijn baas zou het een beetje raar vinden als ik tijdens de lunch pas begin. Dus inmiddels slaap ik normaal gesproken van 12 tot 8 ofzo.
En ik vroeg hoe laat je zou willen opstaan? Als je tot de middag lekker wilt blijven slapen, prima. maar het klinkt alsof je eigenlijk op een eerder tijdstip zou willen opstaan gezien je plannen. Dan heb je toch vast een tijdstip in je hoofd waar je aan denkt bij eerder opstaan?
Ik had vroeger toen ik nog studeerde als het even kon een slaapritme van 3 uur 's nachts tot 11 uur 's morgens. Voelde me daar prima bij en voglens mij past dat goed bij mijn ritme. Maar ja, mijn baas zou het een beetje raar vinden als ik tijdens de lunch pas begin. Dus inmiddels slaap ik normaal gesproken van 12 tot 8 ofzo.
En ik vroeg hoe laat je zou willen opstaan? Als je tot de middag lekker wilt blijven slapen, prima. maar het klinkt alsof je eigenlijk op een eerder tijdstip zou willen opstaan gezien je plannen. Dan heb je toch vast een tijdstip in je hoofd waar je aan denkt bij eerder opstaan?

maandag 13 juli 2009 om 17:42
quote:Hunk schreef op 13 juli 2009 @ 17:24:
Ik kan 's avonds wel eerder naar bed gaan, maar ik voel me dan nog erg wakker en inslapen lukt me dan niet. Kon ik mezelf maar een schop geven en gedisiplineerd te werk gaan, lukt me eenvoudig niet, ik ben een avondmens.
Als je altijd rond 01:30 naar bed gaat, dan is je lichaam daar aan gewend. Ook aan het uitslapen raak je gewend Aangezien je ook een avondmens bent, is het voor jou waarschijnlijk veel normaler van voor mij (ochtendmens).
Misschien kan je jezelf als doel stellen rond 12:00 op te staan? Dan heb je 10,5 uur slaap gehad en ben je toch wat eerder uit bed dan pas om 14:00
Als je altijd rond 01:30 naar bed gaat, dan is je lichaam daar aan gewend. Ook aan het uitslapen raak je gewend Aangezien je ook een avondmens bent, is het voor jou waarschijnlijk veel normaler van voor mij (ochtendmens).
Misschien kan je jezelf als doel stellen rond 12:00 op te staan? Dan heb je 10,5 uur slaap gehad en ben je toch wat eerder uit bed dan pas om 14:00
maandag 13 juli 2009 om 17:55
Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen: plannen om 12:00 opstaan en iedere dag weer iets eerder opstaan en naar bed gaan. In een werkweek heb ik geen moeite met vroeg opstaan (ik zal wel moeten wil ik mijn baantje behouden ) maar de vrijheid die ik nu heb maakt vroeg opstaan moeilijker en duf.
Ik ga nu maar iets van de dag maken
Ik ga nu maar iets van de dag maken
maandag 13 juli 2009 om 17:59
maandag 13 juli 2009 om 18:03
Ik zit ongeveer in hetzelfde ritme... en ik zou ook eigenlijk om 10 uur op willen staan. Zullen we morgenochtend afspreken om 10 uur hier te melden om de plannen voor de dag door te spreken? Of had je morgen al eerder een afsrpaak? Van half 2 tot 10 uur slapen is vast wel lang genoeg of niet? Kun je later op de dag altijd nog een uurtje even op bed gaan liggen als je wilt (en dat komt er dan toch niet van eenmaal in de benen toch? nou ja, bij mij nu wel).

maandag 13 juli 2009 om 18:03
Bij mij helpt het echt als ik mezelf (s'ochtends) uit bed schop een een rondje ga joggen. Geeft echt energie door de dag en 's avonds val je weer lekker op tijd in slaap
Maar op zich even lekker genieten van je vakantie is toch ook lekker? Geef jezelf anders nog een paar dagen die rust, waarschijnlijk heb je het nodig en sta langzamerhand steeds iets vroeger op.
Mijn dochter is nu ook 4 dagen bij de schoonouders en ik weet niet wat ik meemaak, ik word om 9 uur wakker! Heeerlijk!
Maar op zich even lekker genieten van je vakantie is toch ook lekker? Geef jezelf anders nog een paar dagen die rust, waarschijnlijk heb je het nodig en sta langzamerhand steeds iets vroeger op.
Mijn dochter is nu ook 4 dagen bij de schoonouders en ik weet niet wat ik meemaak, ik word om 9 uur wakker! Heeerlijk!
maandag 13 juli 2009 om 18:43
Je zegt dat je je behoorlijk duf en loom voelt... wat mij betreft is dat gewoon een cirkel hoor! als ik heel lang in bed lig en veel slaap en luier, voel ik me ook duf en lusteloos...
als ik daarentegen op een redelijke tijd opsta (max. half 10 ofzo) en direct lekker aan de slag ga, voel ik me een stuk fitter en energieker!! (gebaseerd op vrije dagen he, helaas gaat de wekker 5x p/week om 6.45u)
Maar ik denk dat je je al een stuk fitter voelt als je wat eerder opstaat en wat meer doet...
Het is vaak een cirkel... ik voel me moe, veel slapen, duf, moe, weer lang uitslapen etc. etc.
als ik daarentegen op een redelijke tijd opsta (max. half 10 ofzo) en direct lekker aan de slag ga, voel ik me een stuk fitter en energieker!! (gebaseerd op vrije dagen he, helaas gaat de wekker 5x p/week om 6.45u)
Maar ik denk dat je je al een stuk fitter voelt als je wat eerder opstaat en wat meer doet...
Het is vaak een cirkel... ik voel me moe, veel slapen, duf, moe, weer lang uitslapen etc. etc.
maandag 13 juli 2009 om 19:14
[quote]Jive schreef op 13 juli 2009 @ 18:03:
Ik zit ongeveer in hetzelfde ritme... en ik zou ook eigenlijk om 10 uur op willen staan. Zullen we morgenochtend afspreken om 10 uur hier te melden om de plannen voor de dag door te spreken?
Hier hetzelfde. Bovenstaande lijkt me een goed idee, ik wil graag mee doen!
Ik zit ongeveer in hetzelfde ritme... en ik zou ook eigenlijk om 10 uur op willen staan. Zullen we morgenochtend afspreken om 10 uur hier te melden om de plannen voor de dag door te spreken?
Hier hetzelfde. Bovenstaande lijkt me een goed idee, ik wil graag mee doen!