De domheid regeert
donderdag 3 april 2025 om 12:26
Onlangs las ik het boek "De domheid regeert" van Sander Schimmelpenninck. En dat heeft me aan het denken gezet.
Mensen zijn steeds dommer of doen zich steeds dommer voor. In de politiek maar ook de normale mens.
Ik wil het vooral over het laatste hebben. En social media. Want het begint me ook op te vallen.
Mensen zitten in hun eigen waarheid en bubbel, met name op social media.
Wat problemen:
- daling vaccinaties. Ziekten als mazelen komen weer terug. Een deel van de mensen gelooft wetenschappers en experts niet meer maar luistert liever naar één of andere influencer.
- klimaatverandering wordt ontkend. Nu ook weer berichten over droogte op social media. En echt tig reacties met lachende gezichtjes, dat het klimaathysterie is, dat er geen probleem is. Ook al leggen expert het uit. Het wordt ontkend en niet geloofd.
- als er een aanslag is ergens komen de complottheorieën weer naar boven. Het is nep. Of: de politie doet maar wat etc.
- algoritmes met desinformatie waar mensen in zitten.
Het gaat in mijn beleving van kwaad naar erger sinds corona. En ik vraag me af wat de toekomst hiervan is....
We hebben best wel wat problemen momenteel. Bijvoorbeeld klimaatverandering. Dit zal van ons in de toekomst aanpassingen vragen zoals bepaalde delen van het jaar geen onnodig watergebruik. Maar ja, het wordt door een groep ontkend. Wat dan ?
Of ziekten die weer oprukken en onvermijdelijk doden tot gevolg gaan hebben zoals nu met de mazelen.
Mensen lijken steeds meer in eigen waarheid en wereld te leven.
Hoe denken jullie hierover ?
Mensen zijn steeds dommer of doen zich steeds dommer voor. In de politiek maar ook de normale mens.
Ik wil het vooral over het laatste hebben. En social media. Want het begint me ook op te vallen.
Mensen zitten in hun eigen waarheid en bubbel, met name op social media.
Wat problemen:
- daling vaccinaties. Ziekten als mazelen komen weer terug. Een deel van de mensen gelooft wetenschappers en experts niet meer maar luistert liever naar één of andere influencer.
- klimaatverandering wordt ontkend. Nu ook weer berichten over droogte op social media. En echt tig reacties met lachende gezichtjes, dat het klimaathysterie is, dat er geen probleem is. Ook al leggen expert het uit. Het wordt ontkend en niet geloofd.
- als er een aanslag is ergens komen de complottheorieën weer naar boven. Het is nep. Of: de politie doet maar wat etc.
- algoritmes met desinformatie waar mensen in zitten.
Het gaat in mijn beleving van kwaad naar erger sinds corona. En ik vraag me af wat de toekomst hiervan is....
We hebben best wel wat problemen momenteel. Bijvoorbeeld klimaatverandering. Dit zal van ons in de toekomst aanpassingen vragen zoals bepaalde delen van het jaar geen onnodig watergebruik. Maar ja, het wordt door een groep ontkend. Wat dan ?
Of ziekten die weer oprukken en onvermijdelijk doden tot gevolg gaan hebben zoals nu met de mazelen.
Mensen lijken steeds meer in eigen waarheid en wereld te leven.
Hoe denken jullie hierover ?
vrijdag 4 april 2025 om 14:49
Hangt er maar vanaf hoe groot die groep is.
Ja, onder wappies zijn ook verschillen. Maar ze hebben wel een aantal dingen gemeenschappelijk.
Dat zie ik bij 'de overheid' toch niet.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

vrijdag 4 april 2025 om 14:50
Op basis van de huidige statistieken valt dat gevaar voor een individuele weigeraar wel mee. Die kan gerust weigeren.Fleur_Hélène schreef: ↑04-04-2025 14:49Ik begrijp die niet, eerlijk gezegd. Je brengt je kind en anderen in gevaar door (kinderen) niet te vaccineren.
Wenselijk? Nee. Begrijpelijk? Ja.
anoniem_67f199885d8c6 wijzigde dit bericht op 04-04-2025 14:51
0.29% gewijzigd

vrijdag 4 april 2025 om 14:51
vrijdag 4 april 2025 om 14:51
Waar lees ik dat?
En wanneer vinden ze het wel alarmerend?
Volgens mij vinden ze de lage vaccinatiegraad al jaren alarmerend.
David Dunning
David Dunning

vrijdag 4 april 2025 om 14:52
Dat gevaar wordt steeds groter als meer mensen ervoor kiezen om niet te vaccineren. En 1 dode wat te voorkomen was geweest door een vaccinatie is er een teveel.
vrijdag 4 april 2025 om 14:52
Hoezo begrijpelijk?
Noem mij één goede reden om niet te vaccineren.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 4 april 2025 om 14:55
Nee, ik zie landelijke overheid, provinciale overheid, gemeentelijke overheid, en dan nog instanties als bij de belastingdienst, enz.
'Wie vormen de overheid?
Meer dan zestienhonderd organisaties en instanties maken deel uit van de overheid. Daar horen de twaalf ministeries bij, de twaalf provincies en de 342 gemeenten. Maar ook zelfstandige bestuursorganen zoals de Huurcommissie horen tot de overheid.'
Beetje gek om die als één groep weg te zetten.
David Dunning
David Dunning

vrijdag 4 april 2025 om 14:56
Eens in de 10 tot 15 jaar is er een grote uitbraak, waarvan de laatste in 2013 was. In dat jaar registreerde het RIVM 2688 gevallen van mazelen. Dit jaar is er nog geen sprake van een uitbraak, benadrukt het instituut. "Het zijn er nu veel tegelijk en dat is opvallend, maar het is geen landelijke uitbraak."
https://nos.nl/artikel/2561184-aantal-g ... -infecties

vrijdag 4 april 2025 om 14:57
Zucht. Het is mijn mening niet.
Dat ik ergens begrip voor kan opbrengen is wat anders dan wat ik zelf zou doen.
En gelovigen doen het vaak ook niet. Op basis van zelfbeschikking mag dat gewoon. Inenting is niet verplicht. Daar heb je al een goede reden.

vrijdag 4 april 2025 om 14:59
Dat geldt ook voor wappies. Of mensen die niet vaccineren. Tussen gelovigen en mensen die alternatieve bronnen aanhangen zit een groot verschil.Solomio schreef: ↑04-04-2025 14:55Nee, ik zie landelijke overheid, provinciale overheid, gemeentelijke overheid, en dan nog instanties als bij de belastingdienst, enz.
'Wie vormen de overheid?
Meer dan zestienhonderd organisaties en instanties maken deel uit van de overheid. Daar horen de twaalf ministeries bij, de twaalf provincies en de 342 gemeenten. Maar ook zelfstandige bestuursorganen zoals de Huurcommissie horen tot de overheid.'
Beetje gek om die als één groep weg te zetten.
De overheid heeft veel macht. En valt onder democratische controle. De overheid wordt betaald uit belastinginkomsten. En wat zij doet is openbaar. Je vroeg naar overeenkomsten. Die zijn er volop.

vrijdag 4 april 2025 om 15:01
Je hebt gelijk dat het gevaar groter wordt als steeds meer mensen zich niet laten vaccineren.Fleur_Hélène schreef: ↑04-04-2025 14:52Dat gevaar wordt steeds groter als meer mensen ervoor kiezen om niet te vaccineren. En 1 dode wat te voorkomen was geweest door een vaccinatie is er een teveel.
Maar die dode (in de VS) hadden wij hier niet kunnen voorkomen door vaccinatie.

vrijdag 4 april 2025 om 15:01
Dan ook niet naar het ziekenhuis als ze toch ziek worden. Wie weet wat ze daar allemaal in je stoppen...
En een goede reden noemen dat het niet verplicht is, die deel ik niet.

vrijdag 4 april 2025 om 15:02
Dat is hun goed recht dat wel te doen.Fleur_Hélène schreef: ↑04-04-2025 15:01Dan ook niet naar het ziekenhuis als ze toch ziek worden. Wie weet wat ze daar allemaal in je stoppen...
En een goede reden noemen dat het niet verplicht is, die deel ik niet.
Rokers ook maar aan hun lot overlaten? Of motorfietsers?

vrijdag 4 april 2025 om 15:03

vrijdag 4 april 2025 om 15:06
Een reden, ik vind em niet goed.
En ik begrijp ook prima waarom mensen soms niet willen vaccineren. En ik vind het dom.
Er begrip voor kunnen opbrengen betekent in dagelijks spraakgebruik net iets anders dan iets begrijpen.
Ik begrijp het prima, maar ik kan er geen begrip voor opbrengen.
David Dunning
David Dunning

vrijdag 4 april 2025 om 15:06
Het is een beetje de vraag of 1 enkele dode motiverend genoeg is voor iemand om mee te gaan in een veiligheidsmaatregel. Want moet je collectief veel meer laten of doen. Dan kun je het niet meer maken om auto te rijden bijvoorbeeld.Fleur_Hélène schreef: ↑04-04-2025 15:03Ik twijfel er niet aan dat dat hier ook wel eens voorkomt of voor gaat komen.
vrijdag 4 april 2025 om 15:07
En waar lees ik dan dat het niet alarmerend is?Siri schreef: ↑04-04-2025 14:56Eens in de 10 tot 15 jaar is er een grote uitbraak, waarvan de laatste in 2013 was. In dat jaar registreerde het RIVM 2688 gevallen van mazelen. Dit jaar is er nog geen sprake van een uitbraak, benadrukt het instituut. "Het zijn er nu veel tegelijk en dat is opvallend, maar het is geen landelijke uitbraak."
https://nos.nl/artikel/2561184-aantal-g ... -infecties
David Dunning
David Dunning
vrijdag 4 april 2025 om 15:08
Omdat er hier ook een mazelenuitbraak is. Ik snap niet dat je dit niet snapt.Siri schreef: ↑04-04-2025 14:47Ik reageer op een forummer die zegt dat er een dode is gevallen in de VS en die daarbij vraagt waarom mensen zich alsnog niet laten vaccineren. Het ging precies daarover.
Sinds wanneer zijn overzeese dodenoorzaken (van 1 persoon) hier alarmerend?
Nogmaals: ik vind het belangrijk mij te vaccineren en ik vind ook dat kinderen gevaccineerd moeten worden. Maar ik begrijp de beweegredenen van de weigeraars. Dat onderscheid lijk je niet te zien.
vrijdag 4 april 2025 om 15:09
Ben jij alleen geïnteresseerd in wat er binnen onze landsgrenzen gebeurt?
Die ene dode (bij een vorige mazelenuitbraak) in Nederland had jij ook niet kunnen voorkomen.
Wat is het verschil?
David Dunning
David Dunning

vrijdag 4 april 2025 om 15:10
Gelukkig zijn we zover nog niet gezonken.
Maar er wordt wel al jaren aan gewerkt dat rokers de paria's van de maatschappij zijn.
Waarom kan dat niet bij non-vaxxers?
David Dunning
David Dunning

vrijdag 4 april 2025 om 15:11
Als het gaat om een enkele dode ben ik niet zo geïnteresseerd in het buitenland nee.
En wat ik eerder al zei: je kunt niet alles voorkomen. Dan kun je ook geen auto meer rijden. Sterker nog: als dat je argument is op basis van 1 dode, moet je je pijlen op iets anders richten.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in