"Wil je geen kinderen?"
donderdag 10 april 2025 om 20:17
Hi! Ik ben eigenlijk eens benieuwd of hier forummers zijn die geen kinderwens hebben. Zelf ben ik (27, vrouw) al vanaf jongs af aan vrij zeker dat ik geen kinderen wil. In een maatschappij waar moederschap de norm is, is het soms best pittig om dat uit te spreken omdat je veel weerstand ervaart. Mijn ervaring is dat ik dan heel stellig moet zijn dat ik geen moeder wil worden, omdat anders wordt gezegd dat het nog wel komt als ik ouder word, ik de juiste partner nog moet tegenkomen, etc. etc.
Zijn hier meer niet-moeders? Mensen die heel bewust een kinderloos leven leiden en daar juist wel of niet gelukkig mee zijn. Wisten jullie al je hele leven dat je geen kinderen wilt, of twijfel je ook wel eens? Hoe ga je om met de reactie van de maatschappij en je omgeving als je uitspreekt dat je geen kinderen wilt?
Soms voel ik me een uitzondering in de maatschappij, omdat kinderen krijgen 'erbij hoort'. Het is fijn om wat gelijkgestemden te horen.
Zijn hier meer niet-moeders? Mensen die heel bewust een kinderloos leven leiden en daar juist wel of niet gelukkig mee zijn. Wisten jullie al je hele leven dat je geen kinderen wilt, of twijfel je ook wel eens? Hoe ga je om met de reactie van de maatschappij en je omgeving als je uitspreekt dat je geen kinderen wilt?
Soms voel ik me een uitzondering in de maatschappij, omdat kinderen krijgen 'erbij hoort'. Het is fijn om wat gelijkgestemden te horen.
Every step forward begins with the decision to not stand still
maandag 14 april 2025 om 12:37
Ik denk dat dit twee verschillende discussies zijn. Zeker ben ik het met je eens dat we om een heleboel redenen stappen terug zouden moeten doen. Maar mensen krijgen geen kinderen omdat ze dan kinderbijslag gaan ontvangen; ook in karige tijden zullen mensen kinderen (willen) blijven krijgen. Zelf ben ik in betrekkelijke armoede opgegroeid in de jaren zestig. Ik heb niet het gevoel dat ik iets tekortgekomen ben; ik zag niets anders om me heen. Maar voor mijn ouders was het sappelen en ieder dubbeltje omdraaien. Vanaf eind jaren zestig kregen we het beter. Vanaf die tijd daalde het geboortecijfer terwijl de kinderbijslag bleef bestaan. Overal ter wereld zie je dat meer welvaart leidt tot afname van het geboortecijfer. Er is dus eerder een verband tussen welvaart en overbevolking, dan tussen kinderbijslag en overbevolking. Overigens zie ik in mijn eigen omgeving nauwelijks grote gezinnen: drie kinderen is al een uitzondering.Streepjeskat schreef: ↑14-04-2025 12:05Maar waarom zou je kinderbijslag moeten krijgen? Ik begrijp dat gewoon niet.
Kinderen krijgen is een keuze. Leuk dat iemand vijf kinderen wil, maar waarom moet je daar een toelage voor krijgen?
Als je geen 5 kinderen kan betalen, moet je er misschien niet aan beginnen. En ik ken meerdere mensen mét kinderen die het natuurlijk fijn vinden dat ze dat geld krijgen, maar in principe ook niet snappen waarom de overheid moet bijdragen aan de kinderwens van mensen.
Dat gedoe over "straks hebben we te weinig mensen" vind ik ook onzin.
Ja dan zijn er minder mensen, dus moet de economie/samenleving inkrimpen. Hebben we écht in iedere stad vijf H&M's nodig?
Moet er echt om de 500 meter een AH of Jumbo opduiken? En waarom hebben we keuze uit 15 merken tomatensoep en 1200 spijkerbroeken?
Er zijn echt wel genoeg mensen om de wereld en de basale functies zoals onderwijs, zorg en infrastrutuur draaiende te houden hoor.
Maar alle luxe eromheen en de gigantische keuzevrijheid, daar zal een tandje af moeten, maar dat lijkt me dus helemaal niet zo erg.
De wereld gaat ten onder aan massaconsumptie.
maandag 14 april 2025 om 13:35
Omdat 1: we in economisch opzicht nog steeds mensen tekort komen om deze mate van welvaart en zorg te kunnen handhaven. Er moet straks ook nog iemand zijn om jouw billen te wassen.Streepjeskat schreef: ↑14-04-2025 12:05Maar waarom zou je kinderbijslag moeten krijgen? Ik begrijp dat gewoon niet.
Kinderen krijgen is een keuze. Leuk dat iemand vijf kinderen wil, maar waarom moet je daar een toelage voor krijgen?
En 2: het is gebleken dat kinderbijslag meer ellende voorkomt, dan dat het kost. Goed verzorgde kinderen, doen minder een beroep op ons zorgsysteem.
Je zou het inkomensafhankelijk kunnen maken, maar er is al vaker gebleken dat het handhaven daarvan even duur is als het gewoon aan iedereen met een kind geven.
maandag 14 april 2025 om 13:43
Hier een kinderloze bijna-50-er. Ik heb dat totaal niet zo ervaren. Misschien omdat wij allebei niet zo stellig waren in het niet willen van kinderen, "nu niet" was het enige wat ik zeker wist, maar er vroeg ook zelden iemand naar.Teuntje73 schreef: ↑14-04-2025 12:14Hier een kinderloze 50-er. Heb het niet gemist en mis het nog steeds niet. Ik was er niet heel stellig in dat ik geen kinderen wilde, maar kwam een partner tegen die het absoluut niet wilde. Voor mij was dat geen breekpunt.
Bereid je wel voor dat je je de komende pak 'm beet 15 jaar gaat lopen verdedigen tegen alles en iedereen. Want mensen vinden het echt heel normaal om je ongevraagd te vertellen dat het niet goed, raar, asociaal zelfs en zielig om geen kinderen te willen. Na je 45e houdt dat vanzelf op heb ik gemerkt![]()
In mijn omgeving, zowel privé als werk, zijn ook altijd wel mensen geweest, ook stellen, die geen kinderen hebben. Sommige zijn altijd heel uitgesproken geweest dat ze niet wilden, anderen wat minder.
maandag 14 april 2025 om 13:56
Ik ben als kinderloze overigens helemaal voor kinderbijslag. Ik wil absoluut niet dat het krijgen van kinderen alleen weggelegd is voor de kinderen elite, en ik vind dat ieder kind dat in Nederland op aarde wordt gezet een beetje een standaard basis moet hebben om er netjes bij te lopen en mee te kunnen op schoolreisje of wat dan ook.
Natuurlijk, er zijn ouders die de kinderbijslag aan andere dingen uitgeven, of die het niet nodig hebben, maar ik vind het juist mooi dat er voor ouders uit elke bevolkingslaag iets is om op te kunnen bouwen. Mensen verdienen heus niet op kinderbijslag. Ik betaal graag mee. Ben allang blij dat ik zelf geen kinderen hoef te krijgen.
Natuurlijk, er zijn ouders die de kinderbijslag aan andere dingen uitgeven, of die het niet nodig hebben, maar ik vind het juist mooi dat er voor ouders uit elke bevolkingslaag iets is om op te kunnen bouwen. Mensen verdienen heus niet op kinderbijslag. Ik betaal graag mee. Ben allang blij dat ik zelf geen kinderen hoef te krijgen.
maandag 14 april 2025 om 14:45
Ik heb die ervaring ook niet. Nauwelijks de vraag gehad waarom geen kinderen of gehoord: dat komt nog wel.AnnaNiem schreef: ↑14-04-2025 13:43Hier een kinderloze bijna-50-er. Ik heb dat totaal niet zo ervaren. Misschien omdat wij allebei niet zo stellig waren in het niet willen van kinderen, "nu niet" was het enige wat ik zeker wist, maar er vroeg ook zelden iemand naar.
In mijn omgeving, zowel privé als werk, zijn ook altijd wel mensen geweest, ook stellen, die geen kinderen hebben. Sommige zijn altijd heel uitgesproken geweest dat ze niet wilden, anderen wat minder.
Gewoon zeggen dat het niet bij je past, dat je er geen zin hebt of de tegenvraag : waarom wel?
Dan ben je snel uitgepraat
maandag 14 april 2025 om 15:00
Al vanaf heel erg jong weet ik dat ik nooit kinderen wil. Moet zeggen dat het wel fijn was dat het zo duidelijk was. Geen speld tussen te krijgen en ik vond en vind het juist leuk wanneer mensen erop reageren. En hoe verbaasder ze zijn, hoe leuker.
Hun reactie zegt alles over hun, hoe ze denken en in het leven staan. Het zegt werkelijk niets over mij.
Hun reactie zegt alles over hun, hoe ze denken en in het leven staan. Het zegt werkelijk niets over mij.
donderdag 17 april 2025 om 23:28
Ik heb wél een kind (eentje, hoevaak ik wel niet de vraag krijg of er geen 2e komt….) maar even reagerend op jouw topic:
Krijg je echt serieus (nare) opmerkingen over dat je geen kinderen wil?
Wauw… mensen hebben wel lef zeg. Ik had de wens ook niet en op mn 29e ineens wel. Maar ik kan me óók voorstellen dat mensen het niet willen.
Heel heel bizar dat je er opmerkingen over krijgt! Denk maar lekker aan die mensen met (kleine) kinderen als jij spontaan uiteten gaat zonder oppas te moeten regelen
Krijg je echt serieus (nare) opmerkingen over dat je geen kinderen wil?
Wauw… mensen hebben wel lef zeg. Ik had de wens ook niet en op mn 29e ineens wel. Maar ik kan me óók voorstellen dat mensen het niet willen.
Heel heel bizar dat je er opmerkingen over krijgt! Denk maar lekker aan die mensen met (kleine) kinderen als jij spontaan uiteten gaat zonder oppas te moeten regelen

zondag 20 april 2025 om 16:15
[...]Streepjeskat schreef: ↑14-04-2025 12:05Maar waarom zou je kinderbijslag moeten krijgen? Ik begrijp dat gewoon niet.
Als je geen 5 kinderen kan betalen, moet je er misschien niet aan beginnen. En ik ken meerdere mensen mét kinderen die het natuurlijk fijn vinden dat ze dat geld krijgen, maar in principe ook niet snappen waarom de overheid moet bijdragen aan de kinderwens van mensen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-04-2025 17:12
Reden: Stigmatiseren
Reden: Stigmatiseren
19.59% gewijzigd
maandag 21 april 2025 om 09:17
Waar mensen wat van vinden heb ik geen last van, zolang ze mij er maar niet mee lastig vallen.Bondgenoot1998 schreef: ↑20-04-2025 16:24Heel herkenbaar. Ik zeg ook al mijn hele leven dat ik geen kinderen wil (vrouw, 26), maar toch merk ik dat sommige mensen daar wat van vinden helaas.
Maar ik heb wel gemerkt dat je eigen reactie het verschil kan maken of iets een discussie wordt of niet. Als je geen ingang geeft, ketst de mening gewoon af.
Voorbeeld, zelf ervaren, ik heb één kind:
Ach, is ie maar alleen, vind je dat niet zielig?
Nee.
Oh je werkt vier dagen? Voel je je niet schuldig?
Nee.
Geeft nul ruimte voor verder opdringen van meningen en oordelen. Niet uitleggen waaróm je het niet zielig vindt, of waaróm je jezelf niet schuldig voelt, want argumenten lokken alleen maar tegenargumenten uit. Niets slaat het onderwerp zo dood als een simpele "nee". Of een ander antwoord van één woord, afhankelijk van hoe de vraag of opmerking geformuleerd is.
maandag 21 april 2025 om 09:49
Je bent niet van de haak als je een kind hebt hoor. Mensen hebben altijd wat. Je hebt er te weinig, of te veel, of er zit een te groot leeftijdsverschil tussen, of ze zitten te kort op elkaar, of je werkt te veel of te weinig; het is echt niet zo'n slecht advies om de discussie af te kappen en je niets aan te trekken van wat anderen vinden.
maandag 21 april 2025 om 10:13
Dan zeg je dat je geen prijs stelt op hun mening en dat je het graag over wat anders wil hebben.Bondgenoot1998 schreef: ↑20-04-2025 16:24Heel herkenbaar. Ik zeg ook al mijn hele leven dat ik geen kinderen wil (vrouw, 26), maar toch merk ik dat sommige mensen daar wat van vinden helaas.
maandag 21 april 2025 om 10:16
Wat bij mij hielp is het hebben van geen relatie.
Bij mij zijn ze nooit verder gekomen dan de vraag: "En, nog steeds single?"
Behalve kinderen, die willen wel opvallend vaak graag weten waarom ik geen kinderen heb. Dat vind ik dan wel lastig om te beantwoorden. Tegen een kind kan ik natuurlijk niet zeggen dat ik kinderen stom vind.
Bij mij zijn ze nooit verder gekomen dan de vraag: "En, nog steeds single?"
Behalve kinderen, die willen wel opvallend vaak graag weten waarom ik geen kinderen heb. Dat vind ik dan wel lastig om te beantwoorden. Tegen een kind kan ik natuurlijk niet zeggen dat ik kinderen stom vind.
s7rin wijzigde dit bericht op 21-04-2025 10:20
45.34% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
maandag 21 april 2025 om 10:31
Dit is wel een drastische methode.
En bovendien had ik ook de schurft aan het gesprek over mijn single zijn, “Zo’n leuke meid, hoe kan dat nou toch?” en dat soort gezeur.
Afkappen en weten dat je niemand een antwoord of verklaring schuldig bent is de beste manier.
maandag 21 april 2025 om 10:35
Zo voelt het dus als je lifestylekeuze niet gewenst is.
En zo moeilijk is het dus om dat niet persoonlijk op te vatten.
Ik weet dat jouw post goed bedoeld is en tuurlijk zie ik de raakvlakken. Maar het advies om gewoon maar niet te reageren, gaat helemaal voorbij aan hoe persoonlijk je vaak geraakt wordt door de afwijzing van je keuze. Als het zo simpel zou zijn als geen ruimte laten voor discussie, zouden dit soort topics niet bestaan.
maandag 21 april 2025 om 11:55
Maar dat heeft niets te maken met of iemand wel of geen kinderen heeft.Trixie schreef: ↑21-04-2025 10:35Zo voelt het dus als je lifestylekeuze niet gewenst is.
En zo moeilijk is het dus om dat niet persoonlijk op te vatten.
Ik weet dat jouw post goed bedoeld is en tuurlijk zie ik de raakvlakken. Maar het advies om gewoon maar niet te reageren, gaat helemaal voorbij aan hoe persoonlijk je vaak geraakt wordt door de afwijzing van je keuze. Als het zo simpel zou zijn als geen ruimte laten voor discussie, zouden dit soort topics niet bestaan.
Ik heb ook bewust geen kinderen en ben helemaal nooit gebukt gegaan onder gedram van omgeving. Want inderdaad, ik bied geen ruimte voor discussie. En dat was de tip die werd gegeven.
Maar mij gaat dit makkelijk af, dus waarschijnlijk heeft TO daar ook niets aan.
maandag 21 april 2025 om 11:59
Ik vind dat een ieder zelf moet bepalen of hij/zij kinderen wil of niet en hoeveel. Mijn vriend en ik houden veel van kinderen,hebben 6 neven en nichten waar we zielsveel van houden. Met kinderen werken vind ik ook leuk of baby-sitting doen. Maar we hebben alsnog ervoor gekozen om geen kinderen te krijgen. Opmerkingen heb ik wel eens gehad,niet continu,maar ik kreeg wel eens te horen dat ik geen echte vrouw was of dat ik er later spijt van zou krijgen. Dat we geen kinderen hebben wil niet zeggen dat we later vreselijk eenzaam worden want dat is ook wel eens tegen mij gezegd. Dat is voor mij geen reden om kinderen te krijgen. Ik heb me wel eens moeten verantwoorden en dan kan ik heel fel worden. Soms denk ik dat ik me als vrouw meer ervoor moet verantwoorden dan een man. Maar misschien vergis ik me ook.
We hebben een goede band met onze neven en nichten en vinden het genoeg om oom en tante te zijn. In mijn vriendenkring zijn er vrouwen met en zonder kinderen en we accepteren het van elkaar. Daarnaast heb ik autisme en ADHD (vorig jaar de diagnoses gekregen) en genoeg aan mijn eigen. Uiteraard zijn er vrouwen met autisme en ADHD die kinderen hebben,iedereen is anders. Ik vind dat men elkaars keuze moet accepteren of je nou wel of geen kinderen krijgt.
We hebben een goede band met onze neven en nichten en vinden het genoeg om oom en tante te zijn. In mijn vriendenkring zijn er vrouwen met en zonder kinderen en we accepteren het van elkaar. Daarnaast heb ik autisme en ADHD (vorig jaar de diagnoses gekregen) en genoeg aan mijn eigen. Uiteraard zijn er vrouwen met autisme en ADHD die kinderen hebben,iedereen is anders. Ik vind dat men elkaars keuze moet accepteren of je nou wel of geen kinderen krijgt.
Je pense donc je suis
maandag 21 april 2025 om 12:05
Soms,ik heb wel eens opmerkingen gehad zoals ik in mijn vorige post beschreef. Maar ik heb ook wel eens van mensen gehoord die voor egoistisch werden uitgemaakt omdat ze geen kinderen wilden. Dat is echt heel extreem en deze opmerking heb ik dan weer niet gehad.Teuntje73 schreef: ↑14-04-2025 12:14Hier een kinderloze 50-er. Heb het niet gemist en mis het nog steeds niet. Ik was er niet heel stellig in dat ik geen kinderen wilde, maar kwam een partner tegen die het absoluut niet wilde. Voor mij was dat geen breekpunt.
Bereid je wel voor dat je je de komende pak 'm beet 15 jaar gaat lopen verdedigen tegen alles en iedereen. Want mensen vinden het echt heel normaal om je ongevraagd te vertellen dat het niet goed, raar, asociaal zelfs en zielig om geen kinderen te willen. Na je 45e houdt dat vanzelf op heb ik gemerkt![]()
Het is sowieso nooit goed. Geen kinderen is egoistisch,een kind is zielig,twee is burgerlijk,drie is teveel en vier is asociaal...etc...

Je pense donc je suis
maandag 21 april 2025 om 13:45
maandag 21 april 2025 om 17:19
Super fijn. Ik zou willen dat ik dat kon zeggen. Ik kon niet meer bij mijn ouders langs zonder met de grond gelijk gemaakt te worden. Jouw ervaring is niet ieders ervaring.
maandag 21 april 2025 om 19:20
Zucht…. Ik snap dat. Mijn punt was, eerst sneer je naar iemand die iets zegt die wel een kind heeft, terwijl het gemaakte punt relevant is. Of iemand wel of geen kinderen heeft staat los van of het advies nuttig is of niet.
Om dat te illustreren vertel ik dat ik ook geen kinderen heb, maar vanwege mijn karakter en wellicht een andere omgeving heb je dus evengoed niets aan mijn kijk op de zaken. Ook al komt het van iemand die geen kinderen heeft en dus recht van spreken zou hebben. Omgekeerd kan ook iemand met een kind iets zeggen waar je wat aan zou kunnen hebben.
maandag 21 april 2025 om 19:26

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in