Ingewikkelde vriendschap en zwanger
maandag 21 april 2025 om 10:19
Ik zit met een ingewikkelde situatie in een vriendschap. Beiden een kinderwens, al lange tijd. Vorig jaar is zij zwanger geworden, helaas werd dit een miskraam. Sindsdien in de medische molen. In de rouw, altijd somber, en gestrest vanwege de vele ziekenhuisbezoeken en de niet onrealistische angst dat het nooit gaat lukken.
Na flink wat jaar ben ik nu zwanger, de maand voor de medische molen zou beginnen. Ik ben superblij en hoop zó dat het goed mag gaan. Ik wist wel direct dat dit delen met vriendin moeilijk zou zijn. Wel wilde ik dit meteen doen - zij deed dat ook bij mij en ik zou er tegenop blijven zien als ik het stil zou houden. Dus ik heb het gedeeld, met daarbij ook de boodschap dat ik het begrijp dat dit bij haar ook van alles moet raken en ik daar alle begrip voor heb.
Daar reageerde ze niet op, enkel 'gefeliciteerd (-:' en 'hoe voel je je?'. Daarna niets meer van haar gehoord. Meestal zo'n 2 keer per week contact, nu al meer dan een week niet.
Ik ben erdoor aan het tobben en mijn hoofd gaat alle kanten op. Van een soort schuldgevoel naar haar toe, naar verdriet omdat ze het me niet misgunt maar ook niet blij of betrokken kan zijn, twijfel over contact zoeken of niet (maar ja, geen idee wat te zeggen), haar willen steunen, ook wat boos en gekwetst vanwege de radiostilte nu ik eindelijk zwanger ben (en dan daar weer schuldig over...), wat irritatie omdat ik graag met positiviteit bezig ben in deze periode (en me daar weer egoïstisch over voelen), en veel aan het nadenken over wat ik ervan vind dat ik weet dat ze pas weer nabijheid zou zoeken of verdragen wanneer of zij ook zwanger is, of ik ook een miskraam zou krijgen.
Kortom: ik kom er niet uit in mijn hoofd. Ik weet niet of ik meningen of tips zoek, of vooral even van me af wil schrijven.
Na flink wat jaar ben ik nu zwanger, de maand voor de medische molen zou beginnen. Ik ben superblij en hoop zó dat het goed mag gaan. Ik wist wel direct dat dit delen met vriendin moeilijk zou zijn. Wel wilde ik dit meteen doen - zij deed dat ook bij mij en ik zou er tegenop blijven zien als ik het stil zou houden. Dus ik heb het gedeeld, met daarbij ook de boodschap dat ik het begrijp dat dit bij haar ook van alles moet raken en ik daar alle begrip voor heb.
Daar reageerde ze niet op, enkel 'gefeliciteerd (-:' en 'hoe voel je je?'. Daarna niets meer van haar gehoord. Meestal zo'n 2 keer per week contact, nu al meer dan een week niet.
Ik ben erdoor aan het tobben en mijn hoofd gaat alle kanten op. Van een soort schuldgevoel naar haar toe, naar verdriet omdat ze het me niet misgunt maar ook niet blij of betrokken kan zijn, twijfel over contact zoeken of niet (maar ja, geen idee wat te zeggen), haar willen steunen, ook wat boos en gekwetst vanwege de radiostilte nu ik eindelijk zwanger ben (en dan daar weer schuldig over...), wat irritatie omdat ik graag met positiviteit bezig ben in deze periode (en me daar weer egoïstisch over voelen), en veel aan het nadenken over wat ik ervan vind dat ik weet dat ze pas weer nabijheid zou zoeken of verdragen wanneer of zij ook zwanger is, of ik ook een miskraam zou krijgen.
Kortom: ik kom er niet uit in mijn hoofd. Ik weet niet of ik meningen of tips zoek, of vooral even van me af wil schrijven.
maandag 21 april 2025 om 11:50
Met alle begrip voor het feit dat ze ongetwijfeld al veel verdriet gekend heeft, denk ik dat het ook tijd is om na te denken of je nog zin hebt in een vriendschap waarbij je constant op eieren moet lopen. En daar nog een chronisch rotgevoel aan overhoudt ook.Koffiehagedis schreef: ↑21-04-2025 11:14Ingewikkelde vraag. Man zou graag zien dat ik het contact verbreek, al jaren. Omdat ik steeds hoor niet gevoelig genoeg, niet betrokken genoeg, niet van alles te zijn. Waardoor ik me chronisch schuldig voel en niet meer goed weet of ze een punt heeft en ik een blinde vlek, of dat ze gewoon niet zo'n fijn persoon naar me is. De huidige afstand zal, haar kennende, een flinke tijd duren. Dat geeft me in ieder geval ook tijd om hier met enige objectiviteit over na te denken en indien nodig ook een knoop door te hakken. Zeker gezien, als het goed gaat, ik ook richting een heel nieuwe levensfase ga.
maandag 21 april 2025 om 11:51
Mee eens. Als ik lees dat ze eerder (nog voor zwangerschap TO) met "wat denk je zelf" reageert op een belangstellende vraag zou het voor mij denk ik wel klaar zijn. Geen zin in dat soort passief-agressief gedoe. Graag of niet hoor, wees blij dat iemand betrokkenheid toont toch?
maandag 21 april 2025 om 11:51
Luister naar je man. Laat haar gaan.Koffiehagedis schreef: ↑21-04-2025 11:14Ingewikkelde vraag. Man zou graag zien dat ik het contact verbreek, al jaren. Omdat ik steeds hoor niet gevoelig genoeg, niet betrokken genoeg, niet van alles te zijn. Waardoor ik me chronisch schuldig voel en niet meer goed weet of ze een punt heeft en ik een blinde vlek, of dat ze gewoon niet zo'n fijn persoon naar me is. De huidige afstand zal, haar kennende, een flinke tijd duren. Dat geeft me in ieder geval ook tijd om hier met enige objectiviteit over na te denken en indien nodig ook een knoop door te hakken. Zeker gezien, als het goed gaat, ik ook richting een heel nieuwe levensfase ga.
maandag 21 april 2025 om 11:53
Helemaal eens!!! Ik zou zoiets ook 1000x liever via de app horen. Dan kan je eerst even met je eigen gevoelens dealen, en kan de interactie met de ander wanneer je er klaar voor bent.Honingbij_ schreef: ↑21-04-2025 11:23Voor iedereen die zich afvraagt waarom je zoiets via de app zou delen: er zijn zat vrouwen die het heel fijn vinden om zoiets eerst even in stilte te verwerken. Dat is echt heel normaal. Als je zelf een onvervulde kinderwens hebt, dan kan het super confronterend zijn om zoiets live te horen. Je moet direct blijdschap veinzen, terwijl je zelf waarschijnlijk stuk gaat vanbinnen. Ik vind dat je de juiste keus gemaakt hebt, TO.
maandag 21 april 2025 om 11:53
Helemaal eens!!! Ik zou zoiets ook 1000x liever via de app horen. Dan kan je eerst even met je eigen gevoelens dealen, en kan de interactie met de ander wanneer je er klaar voor bent.Honingbij_ schreef: ↑21-04-2025 11:23Voor iedereen die zich afvraagt waarom je zoiets via de app zou delen: er zijn zat vrouwen die het heel fijn vinden om zoiets eerst even in stilte te verwerken. Dat is echt heel normaal. Als je zelf een onvervulde kinderwens hebt, dan kan het super confronterend zijn om zoiets live te horen. Je moet direct blijdschap veinzen, terwijl je zelf waarschijnlijk stuk gaat vanbinnen. Ik vind dat je de juiste keus gemaakt hebt, TO.
maandag 21 april 2025 om 12:05
Allereerst gefeliciteerd!!
Voor alle bovenstaande berichten valt wel iets te zeggen, en bij de meeste denk ik, ja daar heb je zeker een punt. Maar wat ik niet snap, in een echte goede vriendschap gun je je vriendin alles en wens je elkaar altijd het beste. Ook als het om iets gaat wat jíj (nog) niet hebt, en ja dus ook als dat om iets heel verdrietigs gaat als een uitblijvende goede zwangerschap. Bij ons eerste kindje is helaas de bevalling niet goed gegaan (inschattingsfout van het zkh), hierdoor is ons kindje na een week overleden. In deze tijd veel zwangere familieleden en vriendinnen om mij heen, en ook tijdens het rouwproces erna een vriendin die mij vertelde van haar zwangerschap, geen moment is het in mij op gekomen om niet blij te zijn voor deze mensen, júist omdat ik als geen ander besefte dat het allemaal níet vanzelfsprekend is. Mijn zus beviel een aantal maanden na mij, en ja dat ís confronterend en moeilijk, maar dat kan en mag er ook zijn, maar ik was dolgelukkig met de geboorte van een prachtig nichtje. Wat ik dus eigenlijk wil zeggen, in een echte vriendschap moet je hier over kunnen praten (of appen, wat jij wil) en ondanks alles blij voor elkaar kunnen zijn. Uit jouw berichten maak ik op (maar dat is dus mijn idee nu he…) dat jouw man gelijk heeft en je deze “vriendschap” misschien maar moet laten voor wat het is.
Voor alle bovenstaande berichten valt wel iets te zeggen, en bij de meeste denk ik, ja daar heb je zeker een punt. Maar wat ik niet snap, in een echte goede vriendschap gun je je vriendin alles en wens je elkaar altijd het beste. Ook als het om iets gaat wat jíj (nog) niet hebt, en ja dus ook als dat om iets heel verdrietigs gaat als een uitblijvende goede zwangerschap. Bij ons eerste kindje is helaas de bevalling niet goed gegaan (inschattingsfout van het zkh), hierdoor is ons kindje na een week overleden. In deze tijd veel zwangere familieleden en vriendinnen om mij heen, en ook tijdens het rouwproces erna een vriendin die mij vertelde van haar zwangerschap, geen moment is het in mij op gekomen om niet blij te zijn voor deze mensen, júist omdat ik als geen ander besefte dat het allemaal níet vanzelfsprekend is. Mijn zus beviel een aantal maanden na mij, en ja dat ís confronterend en moeilijk, maar dat kan en mag er ook zijn, maar ik was dolgelukkig met de geboorte van een prachtig nichtje. Wat ik dus eigenlijk wil zeggen, in een echte vriendschap moet je hier over kunnen praten (of appen, wat jij wil) en ondanks alles blij voor elkaar kunnen zijn. Uit jouw berichten maak ik op (maar dat is dus mijn idee nu he…) dat jouw man gelijk heeft en je deze “vriendschap” misschien maar moet laten voor wat het is.
not_so_perfect wijzigde dit bericht op 21-04-2025 12:12
1.15% gewijzigd
maandag 21 april 2025 om 12:09
Klinkt als een verstandige keus. Ook al zou het aan jou liggen (wat ik niet denk, in tegendeel zelfs), de interactie tussen jullie klinkt niet gezond en energievretend voor jou, genoeg reden om ermee te stoppen.Koffiehagedis schreef: ↑21-04-2025 11:42Dank je wel, dat waardeer ik.
Die zet me wel aan het denken. Ik voel inderdaad wat boosheid, ik was me daar niet eens zo van bewust. Erkenning of waardering, ik weet niet of ik dat herken, daar zou ik over na moeten denken. Maar dat ik met mijn berichtje aan haar iets van haar hoopte, dat klopt eigenlijk wel. Ik denk vooral dat die lading er zit vanwege langere periodes genegeerd worden zonder uitleg. (Ja, achteraf horen dus dat ik niet gevoelig was voor iets) En angst voor opnieuw dat. Misschien was het wel een 'reageer alsjeblieft en niet te onaardig'. Maar dat is eigenlijk heel ongezond.
Qua het stuk 'echt in contact', tsja, ik denk dus anders over appcontact en dat blijft zo.
Ja, ik denk dat je/ jullie gelijk hebben. Ik ga het berichtje even laten zakken, maar denk dat ik het contact zal verbreken.
maandag 21 april 2025 om 12:10
Vage reactie. Gefeliciteerd met je zwangerschap!Koffiehagedis schreef: ↑21-04-2025 10:54Nou, die was, voor nu in ieder geval, wel duidelijk. Ik heb haar rustige paasdagen gewenst en gevraagd hoe het gaat, en hoe het met haar schoonmoeder (= ziek) gaat. Ik kreeg binnen een minuut terug 'ik heb hier echt geen zin in'. Dat vreesde ik al een beetje. Ik laat het nu wel echt even verder bij haar en ga me proberen te focussen op iets anders.
maandag 21 april 2025 om 12:18
Heftige reactie van je vriendin. Het lijkt me inderdaad zaak om na te denken over wat dit je allemaal nog oplevert, want het klinkt inderdaad alsof dat niet zoveel meer is.
Een vriendin en ik zaten overigens in zo'n zelfde soort schuitje. Wij hadden er van tevoren al met elkaar over gesproken. In de zin van: 'hoewel ik natuurlijk heel blij voor je zal zijn, denk ik dat ik het ook lastig zou vinden en me enigszins alleen zou voelen'. En ook hebben we het toen gehad over hoe/wanneer we dit zouden vertellen. En toen het eenmaal zover was, konden we de blijdschap met elkaar delen, maar ook de moeilijkheid ervan. En dan is er natuurlijk ook nog een deel van die moeilijkheid die je thuis, met je partner verwerkt, en waar je de ander niet tot in detail deelgenoot van maakt. Dat lijkt me toch alles bij elkaar hoe je het ongeveer zou willen, in een vriendschap. Maar dat vroeg dus wel veel communicatie.
En: gefeliciteerd!
Een vriendin en ik zaten overigens in zo'n zelfde soort schuitje. Wij hadden er van tevoren al met elkaar over gesproken. In de zin van: 'hoewel ik natuurlijk heel blij voor je zal zijn, denk ik dat ik het ook lastig zou vinden en me enigszins alleen zou voelen'. En ook hebben we het toen gehad over hoe/wanneer we dit zouden vertellen. En toen het eenmaal zover was, konden we de blijdschap met elkaar delen, maar ook de moeilijkheid ervan. En dan is er natuurlijk ook nog een deel van die moeilijkheid die je thuis, met je partner verwerkt, en waar je de ander niet tot in detail deelgenoot van maakt. Dat lijkt me toch alles bij elkaar hoe je het ongeveer zou willen, in een vriendschap. Maar dat vroeg dus wel veel communicatie.
En: gefeliciteerd!
maandag 21 april 2025 om 12:33
Gefeliciteerd!
Ik heb laatst zelf ook iets meegemaakt (weliswaar met een andere strekking, maar het communicatiemiddel was hetzelfde). Tijdens een reorganisatie op mijn werk werkte ik samen met een vriendin op dezelfde afdeling. We vonden het allebei een ontzettend leuke baan. Lang verhaal kort: ik moest eruit, zij mocht blijven. Dat deed pijn, omdat ik vond (en eigenlijk nog steeds vind) dat ik mijn werk beter deed.
Er zat dus wat (onterechte) pijn van mijn kant richting haar. WhatsApp bleek toen de perfecte manier om die spanning een beetje te omzeilen. Ik liet haar berichtjes altijd eerst even rusten, en kon daarna oprecht enthousiast reageren op wat ze schreef – bijvoorbeeld over werk. Juist omdat je iemands primaire reactie niet ziet, is het een ideale manier om even afstand te nemen en bewust te reageren. Dat zij dit niet kan opbrengen zegt veel over haar, en hoe zij haar eigen gevoelens centraal stelt. Ik zou daar, in jouw situatie, afstand van nemen en het even laten voor wat het is en zelf geen contact meer opnemen.
Ik heb laatst zelf ook iets meegemaakt (weliswaar met een andere strekking, maar het communicatiemiddel was hetzelfde). Tijdens een reorganisatie op mijn werk werkte ik samen met een vriendin op dezelfde afdeling. We vonden het allebei een ontzettend leuke baan. Lang verhaal kort: ik moest eruit, zij mocht blijven. Dat deed pijn, omdat ik vond (en eigenlijk nog steeds vind) dat ik mijn werk beter deed.
Er zat dus wat (onterechte) pijn van mijn kant richting haar. WhatsApp bleek toen de perfecte manier om die spanning een beetje te omzeilen. Ik liet haar berichtjes altijd eerst even rusten, en kon daarna oprecht enthousiast reageren op wat ze schreef – bijvoorbeeld over werk. Juist omdat je iemands primaire reactie niet ziet, is het een ideale manier om even afstand te nemen en bewust te reageren. Dat zij dit niet kan opbrengen zegt veel over haar, en hoe zij haar eigen gevoelens centraal stelt. Ik zou daar, in jouw situatie, afstand van nemen en het even laten voor wat het is en zelf geen contact meer opnemen.
maandag 21 april 2025 om 12:41
Als er zoiets echt leuks maar ok ingrijpende wat betreft de vriendschap gebeurd zou ik haar uitnodigen voor een fijne lunch ergens. Waarbij ze haar emoties kwijt mag bij jou en je toch het een beetje viert.
Verder herkenbaar; ik heb veel mensen zonder kinderen in mijn omgeving die het gewoon alleen maar tot op zekere hoogte boeiend vonden, en al gelijk grapjes maakten van: als je maar niet zo'n type wordt die alleen maar over het zwangerschap praat.
En twee soortgelijke vriendinnen zoals jouw vriendin.
Plus een ingewikkelde familie. Ik vond het heel eenzaam, kreeg meer aandacht van vreemden en collega's dan van mijn directe omgeving.
Verder herkenbaar; ik heb veel mensen zonder kinderen in mijn omgeving die het gewoon alleen maar tot op zekere hoogte boeiend vonden, en al gelijk grapjes maakten van: als je maar niet zo'n type wordt die alleen maar over het zwangerschap praat.
Plus een ingewikkelde familie. Ik vond het heel eenzaam, kreeg meer aandacht van vreemden en collega's dan van mijn directe omgeving.
Firm believer in: you shouldn't have bothered me to begin with.
maandag 21 april 2025 om 12:44
Ja precies. Mijn nicht vindt het via de app ook fijner doordat er bij haar nog pijn zit dat ze zelf geen kinderen heeft gekregen. Via de app kan ze de tijd nemen om te reageren.Honingbij_ schreef: ↑21-04-2025 11:23Voor iedereen die zich afvraagt waarom je zoiets via de app zou delen: er zijn zat vrouwen die het heel fijn vinden om zoiets eerst even in stilte te verwerken. Dat is echt heel normaal. Als je zelf een onvervulde kinderwens hebt, dan kan het super confronterend zijn om zoiets live te horen. Je moet direct blijdschap veinzen, terwijl je zelf waarschijnlijk stuk gaat vanbinnen. Ik vind dat je de juiste keus gemaakt hebt, TO.
maandag 21 april 2025 om 12:45
Ik vind jou overkomen als een lieve, betrokken vriendin, je weet wat zij doormaakt (je hebt het zelf tenslotte ook meegemaakt toen zij zwanger was) en je bent bijna meer begaan met haar mogelijke gevoelens dan met jezelf. Dit empathische vermogen lijkt zij te missen. Hoe moeilijk het ook voor haar is om nu extra geconfronteerd te worden met haar (nog) onvervulde kinderwens, zij heeft jou destijds ook over haar zwangerschap verteld, dus nu is het aan haar om hiermee om te gaan. Dat heb jij ook gedaan, toch? Nee, leuk is anders, en het is heel begrijpelijk dat ze niet staat te juichen, maar als je echt goed bevriend bent, moet er toch zoiets als begrip zijn voor elkaars situatie? Een beetje inleven, zoals jij ook bij haar doet?
Deze vriendschap klinkt als eenrichtingsverkeer. Ik zou haar niets meer laten weten tot zij zelf over de brug komt. Ik neem aan dat jíj hier ook geen zin in hebt, nu je wilt genieten van je langverwachte zwangerschap. Dus jullie staan op dit moment quitte, jullie hebben er allebei geen zin meer in om op deze manier betrokken te zijn bij elkaars leven, en misschien komt het ooit nog goed. Maar ik zou zelf afstand nemen én houden.
Deze vriendschap klinkt als eenrichtingsverkeer. Ik zou haar niets meer laten weten tot zij zelf over de brug komt. Ik neem aan dat jíj hier ook geen zin in hebt, nu je wilt genieten van je langverwachte zwangerschap. Dus jullie staan op dit moment quitte, jullie hebben er allebei geen zin meer in om op deze manier betrokken te zijn bij elkaars leven, en misschien komt het ooit nog goed. Maar ik zou zelf afstand nemen én houden.
maandag 21 april 2025 om 12:48
Waarom zou je een internetvriendin ineens voor een rl lunch uitnodigen?Valtifest schreef: ↑21-04-2025 12:41Als er zoiets echt leuks maar ok ingrijpende wat betreft de vriendschap gebeurd zou ik haar uitnodigen voor een fijne lunch ergens. Waarbij ze haar emoties kwijt mag bij jou en je toch het een beetje viert.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
maandag 21 april 2025 om 12:51
Ik vind het ook niet oké. Zelf vijf jaar lang medische molen gehad en ook vriendinnen die moeite hadden met zwanger worden ‘voor zien gaan’. En daar toch ruimte voor gemaakt. Zeker met die doelgroep lukte dat vrij moeiteloos.
Edit: maar ik kreeg ook ruimte terug, het gaat natuurlijk twee kanten op.
Edit: maar ik kreeg ook ruimte terug, het gaat natuurlijk twee kanten op.
koffiep0t wijzigde dit bericht op 21-04-2025 12:56
13.86% gewijzigd
maandag 21 april 2025 om 12:54
Alles wat to over deze vriendin schrijft wijst erop dat dit het laatste is waarop ze zit te wachten volgens mij...Valtifest schreef: ↑21-04-2025 12:41Als er zoiets echt leuks maar ok ingrijpende wat betreft de vriendschap gebeurd zou ik haar uitnodigen voor een fijne lunch ergens. Waarbij ze haar emoties kwijt mag bij jou en je toch het een beetje viert.
maandag 21 april 2025 om 12:59
Aan jouw kant laat je betrokkenheid zien, aan haar kant wil ze er om wat voor reden dan ook niet mee geconfronteerd worden. Heb je haar ook weleens gevraagd wat ze wel fijn vindt? Kan me ook voorstellen dat ze niet op meelij zit te wachten. Aan de andere kant, passief agressief reageren vanuit haar kant schiet ook niet op.
Heb het idee dat jullie geen niet echt bij elkaar passen qua vriendschap.
Heb het idee dat jullie geen niet echt bij elkaar passen qua vriendschap.
maandag 21 april 2025 om 13:07
Moiren schreef: ↑21-04-2025 11:26Nee hoor, dat vind ik ook. Natuurlijk kan en mag ze verdrietig zijn, maar het is wel heel triest dat ze zich daar niet even overheen kan zetten om ook blij te zijn voor haar vriendin. En dan ook nog zo reageren, meh. Verdriet geeft je geen recht om om je heen te schoppen.
Mooie zin om aan de vriendin te appen.
TAFKAPML
maandag 21 april 2025 om 13:23
Ook kennisen hebben zich te gedragenMurgatroyd schreef: ↑21-04-2025 12:572x per week appen en 2x per jaar afspreken zou ik eerder een kennis noemen
maandag 21 april 2025 om 13:32
Waarvan akte. Wat een waardevolle bijdrage.Murgatroyd schreef: ↑21-04-2025 12:572x per week appen en 2x per jaar afspreken zou ik eerder een kennis noemen
maandag 21 april 2025 om 13:48
En wat maakt het uit, dat jij het een kennis vindt en to het een vriendin vindt? Bepaal jij de regels wanneer iemand een vriendin genoemd mag worden?Murgatroyd schreef: ↑21-04-2025 12:572x per week appen en 2x per jaar afspreken zou ik eerder een kennis noemen
To, gefeliciteerd! Ik las ik je ander topic al dat het geen makkelijke/snelle weg is geweest. Ik zou lekker alle negatieve mensen om je heen weren en echt genieten dat je eindelijk zwanger bent.
Ik heb ook een heel lang traject afgelegd, met miskramen, om uiteindelijk zwanger te raken en een gezond kind te mogen krijgen. Dat was echt een heel pittige en eenzame periode. Maar nooit heb ik zo bot gedaan, hoe moeilijk ik het soms ook had en ik soms best jaloers kon zijn. Ik zou je vriendin laten gaan en wie weet gaat ze zelf eens inzien dat haar gedrag echt niet oké is.
Geniet van je zwangerschap!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in