Ingewikkelde vriendschap en zwanger

21-04-2025 10:19 95 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit met een ingewikkelde situatie in een vriendschap. Beiden een kinderwens, al lange tijd. Vorig jaar is zij zwanger geworden, helaas werd dit een miskraam. Sindsdien in de medische molen. In de rouw, altijd somber, en gestrest vanwege de vele ziekenhuisbezoeken en de niet onrealistische angst dat het nooit gaat lukken.

Na flink wat jaar ben ik nu zwanger, de maand voor de medische molen zou beginnen. Ik ben superblij en hoop zó dat het goed mag gaan. Ik wist wel direct dat dit delen met vriendin moeilijk zou zijn. Wel wilde ik dit meteen doen - zij deed dat ook bij mij en ik zou er tegenop blijven zien als ik het stil zou houden. Dus ik heb het gedeeld, met daarbij ook de boodschap dat ik het begrijp dat dit bij haar ook van alles moet raken en ik daar alle begrip voor heb.

Daar reageerde ze niet op, enkel 'gefeliciteerd (-:' en 'hoe voel je je?'. Daarna niets meer van haar gehoord. Meestal zo'n 2 keer per week contact, nu al meer dan een week niet.

Ik ben erdoor aan het tobben en mijn hoofd gaat alle kanten op. Van een soort schuldgevoel naar haar toe, naar verdriet omdat ze het me niet misgunt maar ook niet blij of betrokken kan zijn, twijfel over contact zoeken of niet (maar ja, geen idee wat te zeggen), haar willen steunen, ook wat boos en gekwetst vanwege de radiostilte nu ik eindelijk zwanger ben (en dan daar weer schuldig over...), wat irritatie omdat ik graag met positiviteit bezig ben in deze periode (en me daar weer egoïstisch over voelen), en veel aan het nadenken over wat ik ervan vind dat ik weet dat ze pas weer nabijheid zou zoeken of verdragen wanneer of zij ook zwanger is, of ik ook een miskraam zou krijgen.

Kortom: ik kom er niet uit in mijn hoofd. Ik weet niet of ik meningen of tips zoek, of vooral even van me af wil schrijven.
Heb je zelf wel contact gezocht in die week en reageert ze niet op jou?
Als jij geen contact hebt gezocht, denkt zij misschien nu wel precies hetzelfde als jij nu.
Je zegt dat ze niet reageerde en alleen gefeliciteerd zei. Deed je dit via de app ofzo?
Ik heb zelf geen contact meer gezocht. Het via de app verteld inderdaad (dit is al meer dan 10 jaar hoe we voornamelijk communiceren, we bellen nooit en zien elkaar zo'n 2x per jaar), en gezien ze niet reageerde op mijn poging tot toenadering door begrip te tonen voor wat dit bij haar oproept, merk ik dat ik niet goed weet wat eventueel te zeggen.
Het is nog maar een week. Ik zou het nog een weekje laten. Dit nieuws heeft voor haar impact. Los van dat het haar confronteert met haar onvervulde wens, verandert het ook jullie relatie. Jij stapt op een trein naar een ander land, zij blijft op het station achter. En je bent wellicht niet de eerste die is vertrokken. Dat kan haar verdriet doen en eenzaam voelen. Gevoelens waar ze jou in je blijdschap misschien niet mee wil belasten, maar waarvan het haar ook niet lukt om die aan de kant te schuiven. En dat hoeft ook niet.

Dit is natuurlijk invulgedrag van mij, en het is maar één scenario. Er kan van alles spelen en vaak heeft het niet zoveel met jou als persoon te maken.

Dus ik zou het nog een weekje laten en als je dan nog niks hebt gehoord, het bespreekbaar maken.

Aanvulling: ik lees jij dat jij nu ook geen contact meer hebt gezocht. Doe je dat normaal wel? Waarom zou je dat nu dan niet doen? Hoeft niet over zwangerschappen te zijn, maar over iets anders wat jullie met elkaar delen.
Ok, dus mogelijk denkt zij hetzelfde. Waarom niet gewoon zelf contact zoeken, je vult nu heel veel in, zij misschien ook wel.
Stuur gewoon een berichtje of bel, doe wat je normaal doet. Als je merkt dat er afstand is/blijft dan daar het gesprek over aangaan.
Thanks Tavistock, dat helpt. Ik denk dat ik, wat we af en toe doen, een kaartje naar haar stuur.

En een berichtje over iets anders voelt wat gek. In eerdere periodes dat zij slecht in haar vel zat (is om meerdere redenen vaker zo geweest de afgelopen jaren) vond ze het vervelend als ik 'hoe gaat het?' stuurde, ('tsja, wat denk je zelf?') en uitte ze het als ik iets anders stuurde vreemd te vinden als ik niet over de roze olifant begon. Vandaar het niet goed weten wat te zeggen nu.

Maar dat dit bij haar van alles raakt bovenop wat er al speelt begrijp ik natuurlijk absoluut. Dus ik denk dat ik ga voor een kaartje.
Zoveel herkenning in je topic!
Toen ik zwanger raakte van mijn eerste, was mijn beste vriendin al 2.5 jaar proberen en 3 miskramen verder. Zij raakte toen gelukkig ook zwanger, maar dat liep (laat in de zwangerschap!) alsnog mis, echt verschrikkelijk. Het was ontzettend moeilijk en zwaar voor onze vriendschap, want zij kon het lange tijd niet aan om mijn gezin onder ogen te komen, zo pijnlijk was het voor haar.

Mijn advies: geef het tijd en wees mild. Ik snap je verontwaardiging heel goed, maar besef je ook: niet alleen is er wéér iemand zwanger geraakt en zij niet, ook is ze nu haar medestrijder verloren en dat is heel eenzaam voor haar. Wees geduldig, deel je babyvreugde met iemand anders, en toon begrip voor haar gevoelens. Het komt echt wel weer, het heeft tijd nodig.
Soumis schreef:
21-04-2025 10:32
Ok, dus mogelijk denkt zij hetzelfde. Waarom niet gewoon zelf contact zoeken, je vult nu heel veel in, zij misschien ook wel.
Stuur gewoon een berichtje of bel, doe wat je normaal doet. Als je merkt dat er afstand is/blijft dan daar het gesprek over aangaan.
Ja, je hebt gelijk.

Toch nog een piekervraag; het feit dat ze niet reageerde op mijn begrip voor wat dit zal raken, en dat ze niet meer heeft gereageerd op mijn antwoord op de vraag hoe ik me voel, interpreteren jullie dus niet als 'respectvol om de bal en het initiatief even bij haar te laten'?.
Hm, ik snap niet dat dit soort dingen via de app worden gecommuniceerd. Je kan dan helemaal niet zien hoe een ander reageert en je gaat van alles zitten invullen. Dat doe jij nu ook. Wat een gebrekkige communicatie over zoiets, potentieel, gevoeligs.
Ik zou haar gewoon appen! Vragen hoe haar Pasen is en het gesprek open gooien. Echt niet wachten of het zelf heel zwaar maken met een kaartje.
Honingbij_ schreef:
21-04-2025 10:38
Zoveel herkenning in je topic!
Toen ik zwanger raakte van mijn eerste, was mijn beste vriendin al 2.5 jaar proberen en 3 miskramen verder. Zij raakte toen gelukkig ook zwanger, maar dat liep (laat in de zwangerschap!) alsnog mis, echt verschrikkelijk. Het was ontzettend moeilijk en zwaar voor onze vriendschap, want zij kon het lange tijd niet aan om mijn gezin onder ogen te komen, zo pijnlijk was het voor haar.

Mijn advies: geef het tijd en wees mild. Ik snap je verontwaardiging heel goed, maar besef je ook: niet alleen is er wéér iemand zwanger geraakt en zij niet, ook is ze nu haar medestrijder verloren en dat is heel eenzaam voor haar. Wees geduldig, deel je babyvreugde met iemand anders, en toon begrip voor haar gevoelens. Het komt echt wel weer, het heeft tijd nodig.
Oef, wat naar en heftig...

Dank je wel voor je genuanceerde reactie, die helpt absoluut om mijn stuk en haar stuk wat uit elkaar te halen.

Hoe zijn jullie met elkaar om gegaan en hoe is het contact uiteindelijk hersteld als ik vragen mag?
Je hebt het initiatief even bij haar gelaten toch? Normaal is er 2x per week contact en nu niet, dus ze heeft het initiatief niet opgepakt.
Ik denk dat het zoeken is naar een balans hierin, want jij hebt er nu last van en daar mag je ook wat mee, naast je begrip voor haar en wat zij mogelijk voelt.
Wat zegt jouw gevoel? Wat wil jij?
Honingbij_ schreef:
21-04-2025 10:38

Dit is wel een goede opmerking.
En ik ben het eens met bovenstaande reacties dat je misschien wel te veel invult nu, misschien doet zij dat ook wel.
Waarom zou je haar niet een berichtje doen waarin je aangeeft dat je het lastig vind en je gedachten hierin alle kanten opgaan? Wees eerlijk, zeg gewoon wat je denkt en voelt. De helft heb je in de op al neergezet

En gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ok, eens, geen kaartje, is inderdaad gebaseerd op teveel invullen. Ik ga haar appen en allereerst simpelweg vragen hoe het gaat. Dan is het gesprek maar geopend. Ik heb het meeste last van het niet weten nu immers. En als ze zoals eerder de laatste paar jaar daar lelijk op reageert kijk ik dan wel weer verder. Maar hopelijk is dat niet zo.
Koffiehagedis schreef:
21-04-2025 10:39
Ja, je hebt gelijk.

Toch nog een piekervraag; het feit dat ze niet reageerde op mijn begrip voor wat dit zal raken, en dat ze niet meer heeft gereageerd op mijn antwoord op de vraag hoe ik me voel, interpreteren jullie dus niet als 'respectvol om de bal en het initiatief even bij haar te laten'?.

Nee, zo interpreteer ik dat niet. Voor haar zal het ook afwachten zijn denk ik. Het gesprek zwangerschap ligt nou eenmaal gevoelig, misschien is ze wel bang dat je constant over de zwangerschap gaat praten. Weet jij veel..

Dus app haar zoals je normaal zou doen, zeg wat je denkt en voelt, en ga niet elke keer dat jullie contact hebben het over je zwangerschap hebben.
Je kan het ook aan haar vragen hé, of ze het wil weten als je bv de 1ste afspraak hebt bij de verloskundige bv. Misschien wil ze van alles weten en misschien wil ze het onderwerp grotendeels mijden. Misschien wil ze het alleen als ze zich goed genoeg voelt en vraagt ze je er zelf naar
rodepeper wijzigde dit bericht op 21-04-2025 10:53
Reden: Toevoeging
16.07% gewijzigd
Nou, die was, voor nu in ieder geval, wel duidelijk. Ik heb haar rustige paasdagen gewenst en gevraagd hoe het gaat, en hoe het met haar schoonmoeder (= ziek) gaat. Ik kreeg binnen een minuut terug 'ik heb hier echt geen zin in'. Dat vreesde ik al een beetje. Ik laat het nu wel echt even verder bij haar en ga me proberen te focussen op iets anders.
Jammer.. Ik zou een berichtje sturen en haar sterkte wensen met alles, hoopt dat alles relatief goed gaat.
Toch denk ik dat je dit soort dingen niet via de app moet doen. Waarom niet snel met haar afspreken, voor iets leuks? Dan kun je ter plekke ook uitspreken dat je zoekend bent in het contact en dat je het graag met respect voor haar en jezelf wil doen en haar vragen wat voor haar prettig is. Dat zijn allemaal geen dingen voor via de app.
Tavistock schreef:
21-04-2025 10:57
Toch denk ik dat je dit soort dingen niet via de app moet doen. Waarom niet snel met haar afspreken, voor iets leuks? Dan kun je ter plekke ook uitspreken dat je zoekend bent in het contact en dat je het graag met respect voor haar en jezelf wil doen en haar vragen wat voor haar prettig is. Dat zijn allemaal geen dingen voor via de app.
Eens, maar ik begreep van to dat ze nooit afspreken of bellen met elkaar. Een whatsapp vriendschap dus..
Rodepeper schreef:
21-04-2025 10:57
Jammer.. Ik zou een berichtje sturen en haar sterkte wensen met alles, hoopt dat alles relatief goed gaat.
Dat heb ik inderdaad gedaan. Sterkte gewenst en dat ik aan haar denk.

En los van dat het nu niet goed voelt (eerlijk gezegd ook niet voor mijn welzijn) om iets leuks voor te stellen, voelt dat na deze reactie ook gek om te doen, en is het inderdaad sowieso een zeldzaamheid dat we elkaar zien.
Koffiehagedis schreef:
21-04-2025 10:54
Nou, die was, voor nu in ieder geval, wel duidelijk. Ik heb haar rustige paasdagen gewenst en gevraagd hoe het gaat, en hoe het met haar schoonmoeder (= ziek) gaat. Ik kreeg binnen een minuut terug 'ik heb hier echt geen zin in'. Dat vreesde ik al een beetje. Ik laat het nu wel echt even verder bij haar en ga me proberen te focussen op iets anders.
Ben ik de enige die vind dat vriendin wel heel bot is? Je krijgt een aardig appje en dan zo reageren? Ik zou er snel klaar mee zijn geloof ik. Je kan verdrietig zijn maar dan hoef je je nog niet zo horkerig te gedragen.
Jammer dat dit haar reactie is, je hebt heel netjes (terug)gereageerd ondanks haar niet aardige reactie.

Ik zou zeggen focus op jezelf en de mensen om je heen die wel blij voor je/jullie zijn en laat dit maar even los.
soumis wijzigde dit bericht op 21-04-2025 11:12
0.23% gewijzigd
Is zij verder (nog) wel leuk? Want los van dat dit natuurlijk heel zwaar is, schrijf je over dingen in jullie communicatie die ik niet prettig zou vinden; je lijkt het namelijk niet goed te kunnen doen bij haar.

Begrijp me niet verkeerd: zware tijden horen erbij en soms communiceer je dan niet lekker. Maar het klinkt gewoon allemaal zo niet sympathiek. 'Sorry, het valt me even heel zwaar' was bijvoorbeeld ook een antwoord geweest.
Helemaal niks mis met whatsapp, dat is nu eenmaal het medium wat veel gebruikt wordt om contact te houden.

Haar laatste antwoord duidt voor mij geen goede vriendschap uit en ik zou er voor nu dan ook wel een beetje klaar mee zijn. De bal ligt nu bij haar, zij mag aangeven hoe zij wil dat de vriendschap eruit ziet.
Het is prima dat ze je vertelt dat ze hier geen zin in heeft maar het zou haar wel gesierd hebben als ze erbij had verteld wat ze dan wél van je wil. Dat laat ze na dus dan zou het voor mij voor nu wel klaar zijn.
.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven