Ingewikkelde vriendschap en zwanger
maandag 21 april 2025 om 10:19
Ik zit met een ingewikkelde situatie in een vriendschap. Beiden een kinderwens, al lange tijd. Vorig jaar is zij zwanger geworden, helaas werd dit een miskraam. Sindsdien in de medische molen. In de rouw, altijd somber, en gestrest vanwege de vele ziekenhuisbezoeken en de niet onrealistische angst dat het nooit gaat lukken.
Na flink wat jaar ben ik nu zwanger, de maand voor de medische molen zou beginnen. Ik ben superblij en hoop zó dat het goed mag gaan. Ik wist wel direct dat dit delen met vriendin moeilijk zou zijn. Wel wilde ik dit meteen doen - zij deed dat ook bij mij en ik zou er tegenop blijven zien als ik het stil zou houden. Dus ik heb het gedeeld, met daarbij ook de boodschap dat ik het begrijp dat dit bij haar ook van alles moet raken en ik daar alle begrip voor heb.
Daar reageerde ze niet op, enkel 'gefeliciteerd (-:' en 'hoe voel je je?'. Daarna niets meer van haar gehoord. Meestal zo'n 2 keer per week contact, nu al meer dan een week niet.
Ik ben erdoor aan het tobben en mijn hoofd gaat alle kanten op. Van een soort schuldgevoel naar haar toe, naar verdriet omdat ze het me niet misgunt maar ook niet blij of betrokken kan zijn, twijfel over contact zoeken of niet (maar ja, geen idee wat te zeggen), haar willen steunen, ook wat boos en gekwetst vanwege de radiostilte nu ik eindelijk zwanger ben (en dan daar weer schuldig over...), wat irritatie omdat ik graag met positiviteit bezig ben in deze periode (en me daar weer egoïstisch over voelen), en veel aan het nadenken over wat ik ervan vind dat ik weet dat ze pas weer nabijheid zou zoeken of verdragen wanneer of zij ook zwanger is, of ik ook een miskraam zou krijgen.
Kortom: ik kom er niet uit in mijn hoofd. Ik weet niet of ik meningen of tips zoek, of vooral even van me af wil schrijven.
Na flink wat jaar ben ik nu zwanger, de maand voor de medische molen zou beginnen. Ik ben superblij en hoop zó dat het goed mag gaan. Ik wist wel direct dat dit delen met vriendin moeilijk zou zijn. Wel wilde ik dit meteen doen - zij deed dat ook bij mij en ik zou er tegenop blijven zien als ik het stil zou houden. Dus ik heb het gedeeld, met daarbij ook de boodschap dat ik het begrijp dat dit bij haar ook van alles moet raken en ik daar alle begrip voor heb.
Daar reageerde ze niet op, enkel 'gefeliciteerd (-:' en 'hoe voel je je?'. Daarna niets meer van haar gehoord. Meestal zo'n 2 keer per week contact, nu al meer dan een week niet.
Ik ben erdoor aan het tobben en mijn hoofd gaat alle kanten op. Van een soort schuldgevoel naar haar toe, naar verdriet omdat ze het me niet misgunt maar ook niet blij of betrokken kan zijn, twijfel over contact zoeken of niet (maar ja, geen idee wat te zeggen), haar willen steunen, ook wat boos en gekwetst vanwege de radiostilte nu ik eindelijk zwanger ben (en dan daar weer schuldig over...), wat irritatie omdat ik graag met positiviteit bezig ben in deze periode (en me daar weer egoïstisch over voelen), en veel aan het nadenken over wat ik ervan vind dat ik weet dat ze pas weer nabijheid zou zoeken of verdragen wanneer of zij ook zwanger is, of ik ook een miskraam zou krijgen.
Kortom: ik kom er niet uit in mijn hoofd. Ik weet niet of ik meningen of tips zoek, of vooral even van me af wil schrijven.
maandag 21 april 2025 om 14:22
Het is inderdaad een botte reactie. Maar aan de andere kant, dit is helaas hoe zij zich voelt. Wat zouden jullie liever hebben dan, een onoprecht gesprek over koetjes en kalfjes of de waarheid? Misschien was ze net die dag weer ongesteld geworden ofzo en kwam dat even extra hard binnen. Je weet het niet.
TO, even terugkomend op de vraag die je me eerder stelde, hoe het weer goedgekomen is. Daar is heel veel tijd en geduld overheen gegaan. En ik heb heel lang voor mijn gevoel fors moeten investeren in de vriendschap, veel rekening moeten houden met haar gevoelens. Dus geen blije babypics delen, maar focus op wat ons verder nog meer verbond. Accepteren dat ze soms bot uit de hoek kon komen, accepteren dat er even sprake was van éénrichtingverkeer. Contact blijven zoeken, op potentieel moeilijke momenten laten weten dat ik aan haar dacht zonder respons te verwachten. Langzaam maar zeker kwam er uiteindelijk meer ruimte en luchtigheid terug. Het was niet makkelijk, maar het was het waard. Dit was mijn allerbeste vriendin en die vriendschap wilden we allebei niet kwijt.
Overigens, hier heb je niet echt wat aan, maar toch: pas sinds zij zelf (na 4 jaar!) eindelijk een gezond kindje in de armen kon sluiten waren we echt weer als ‘vanouds’ en konden we alles weer delen. Ik hoop dat dat voor jou en je vriendin ook zo mag zijn.
TO, even terugkomend op de vraag die je me eerder stelde, hoe het weer goedgekomen is. Daar is heel veel tijd en geduld overheen gegaan. En ik heb heel lang voor mijn gevoel fors moeten investeren in de vriendschap, veel rekening moeten houden met haar gevoelens. Dus geen blije babypics delen, maar focus op wat ons verder nog meer verbond. Accepteren dat ze soms bot uit de hoek kon komen, accepteren dat er even sprake was van éénrichtingverkeer. Contact blijven zoeken, op potentieel moeilijke momenten laten weten dat ik aan haar dacht zonder respons te verwachten. Langzaam maar zeker kwam er uiteindelijk meer ruimte en luchtigheid terug. Het was niet makkelijk, maar het was het waard. Dit was mijn allerbeste vriendin en die vriendschap wilden we allebei niet kwijt.
Overigens, hier heb je niet echt wat aan, maar toch: pas sinds zij zelf (na 4 jaar!) eindelijk een gezond kindje in de armen kon sluiten waren we echt weer als ‘vanouds’ en konden we alles weer delen. Ik hoop dat dat voor jou en je vriendin ook zo mag zijn.
maandag 21 april 2025 om 15:12
Wat mij betreft wel hoor. Mijn vrienden en familie mogen rot doen als hun verdriet even niet te behappen is, ik heb daar begrip voor, en ik kan het hebben. Maar deze reactie van de vriendin is niet het enige dat er speelt tussen vriendin en to, er zijn meer twijfels rondom de vriendschap. Dat maakt het wel anders.Moiren schreef: ↑21-04-2025 11:26Nee hoor, dat vind ik ook. Natuurlijk kan en mag ze verdrietig zijn, maar het is wel heel triest dat ze zich daar niet even overheen kan zetten om ook blij te zijn voor haar vriendin. En dan ook nog zo reageren, meh. Verdriet geeft je geen recht om om je heen te schoppen.
maandag 21 april 2025 om 15:24
Nou echt, zij is geen vriendin als dat de reactie is op een normaal bericht.
Ze is jaloers en boos en dat is op zich prime te begrijpen maar dit soort botte drama reacties hebben niets met vriendschap te maken.
maandag 21 april 2025 om 15:26
Die wil helemaal niet lunchen hoor.Valtifest schreef: ↑21-04-2025 12:41Als er zoiets echt leuks maar ok ingrijpende wat betreft de vriendschap gebeurd zou ik haar uitnodigen voor een fijne lunch ergens. Waarbij ze haar emoties kwijt mag bij jou en je toch het een beetje viert.
Verder herkenbaar; ik heb veel mensen zonder kinderen in mijn omgeving die het gewoon alleen maar tot op zekere hoogte boeiend vonden, en al gelijk grapjes maakten van: als je maar niet zo'n type wordt die alleen maar over het zwangerschap praat.
En twee soortgelijke vriendinnen zoals jouw vriendin.
Plus een ingewikkelde familie. Ik vond het heel eenzaam, kreeg meer aandacht van vreemden en collega's dan van mijn directe omgeving.
En als iemand zo'n antwoord tikt, dat is geen vriendin.
maandag 21 april 2025 om 16:02
En dan moet ze nu maar gaan afspreken om zich bij zo’n rancuneus iemand in te likken?
TO heeft niets verkeerd gedaan hè. En dus al helemaal niet iets goed te maken.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
maandag 21 april 2025 om 16:28
Niet om goed te maken maar meer omdat bij zoiets 'ingewikkelds' wel een rl afspraak zou passen, maar nu ik de rest heb gelezen ben ik het met iedereen hier en de man van to eens.
Het zou de vriendin eerder sieren een stap te zetten.
Firm believer in: you shouldn't have bothered me to begin with.
maandag 21 april 2025 om 18:15
Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik zou het afkappen. Of het je echt ' uit wil maken" moet je natuurlijk zelf weten maar ik zou hier verder geen energie meer aan verspillen.
Ondanks haar verdriet, waar hoe ik lees ruimte voor is in jullie vriendschap, moet er ook ruimte zijn voor jouw geluk en emoties.
Het kan niet zo zijn dat jij helemaal niks kan delen omdat het voor haar zielig is of dat je zulke rare reacties krijgt.
Je houdt rekening met haar maar als vriendin moet zij ook rekening met jou houden.
Dat dat soms pijnlijk is, ja.
Hoe ik het lees pak je het heel respectvol en voorzichtig aan.
Als jij continu op je tenen moet lopen is dit toch geen vriendschap.
Ik ben zelf een vriendin verloren in een voor mij enorm belangrijke tijd (geen zwangerschap oid).
Op een moment dat ik haar even heel erg nodig had was ze er niet omdat ze er voor koos te blijven hangen in bepaalde issues die ze gebruikte wanneer het haar uitkwam.
Ik was er altijd voor haar en om dan op een belangrijk moment alleen te staan vond ik heel verdrietig, zeker omdat ze letterlijk aangaf geen zin te hebben in mijn emoties over de hele situatie.
Ik mis onze vriendschap nog steeds maar bepaalde mensen heb je gewoon niet nodig in je leven.
Ik zou het afkappen. Of het je echt ' uit wil maken" moet je natuurlijk zelf weten maar ik zou hier verder geen energie meer aan verspillen.
Ondanks haar verdriet, waar hoe ik lees ruimte voor is in jullie vriendschap, moet er ook ruimte zijn voor jouw geluk en emoties.
Het kan niet zo zijn dat jij helemaal niks kan delen omdat het voor haar zielig is of dat je zulke rare reacties krijgt.
Je houdt rekening met haar maar als vriendin moet zij ook rekening met jou houden.
Dat dat soms pijnlijk is, ja.
Hoe ik het lees pak je het heel respectvol en voorzichtig aan.
Als jij continu op je tenen moet lopen is dit toch geen vriendschap.
Ik ben zelf een vriendin verloren in een voor mij enorm belangrijke tijd (geen zwangerschap oid).
Op een moment dat ik haar even heel erg nodig had was ze er niet omdat ze er voor koos te blijven hangen in bepaalde issues die ze gebruikte wanneer het haar uitkwam.
Ik was er altijd voor haar en om dan op een belangrijk moment alleen te staan vond ik heel verdrietig, zeker omdat ze letterlijk aangaf geen zin te hebben in mijn emoties over de hele situatie.
Ik mis onze vriendschap nog steeds maar bepaalde mensen heb je gewoon niet nodig in je leven.
maandag 21 april 2025 om 18:21
Het klinkt als een vriendschap die je eigenlijk al tijden veel meer kost dan dat het oplevert. Jullie zien elkaar zelden en dan nog zo'n bagger over je heen krijgen.Koffiehagedis schreef: ↑21-04-2025 11:14Ingewikkelde vraag. Man zou graag zien dat ik het contact verbreek, al jaren. Omdat ik steeds hoor niet gevoelig genoeg, niet betrokken genoeg, niet van alles te zijn. Waardoor ik me chronisch schuldig voel en niet meer goed weet of ze een punt heeft en ik een blinde vlek, of dat ze gewoon niet zo'n fijn persoon naar me is. De huidige afstand zal, haar kennende, een flinke tijd duren. Dat geeft me in ieder geval ook tijd om hier met enige objectiviteit over na te denken en indien nodig ook een knoop door te hakken. Zeker gezien, als het goed gaat, ik ook richting een heel nieuwe levensfase ga.
Ik denk dat je man het scherp ziet.
Wat bindt jullie nog?
maandag 21 april 2025 om 18:26
Nee.
Het valt me wel op dat in zulke situaties de mensen die moeite hebben met zwangerschap soms oneindig veel begrip krijgen. Het is afschuwelijk maar geen vrijbrief om maar bot te doen.
Misschien ben ik wel bot, misschien omdat zo'n enorme kinderwens mij vreemd is maar je kunt het de ander toch wel gunnen, naast je eigen verdriet?
vivalafete25 wijzigde dit bericht op 22-04-2025 11:40
0.72% gewijzigd
maandag 21 april 2025 om 19:05
Als iemand er zelfs op de app niet uit kan persen dat ze blij voor je is, maar het er wel moeilijk mee heeft, dan blijft er weinig vriendschap over. Nota bene iemand die ook niet makkelijk zwanger is geworden.
Dat zoiets je kan overvallen snap ik, dat je je jezelf wellicht live niet kan herpakken, begrijpelijk. Je gevoel is je gevoel. Maar het zelfs niet kunnen hebben dat iemand informeert naar een familielid, dan is dit is simpelweg misgunnen.
Dat zoiets je kan overvallen snap ik, dat je je jezelf wellicht live niet kan herpakken, begrijpelijk. Je gevoel is je gevoel. Maar het zelfs niet kunnen hebben dat iemand informeert naar een familielid, dan is dit is simpelweg misgunnen.
maandag 21 april 2025 om 22:33
Nou dit hoor. Want je kunt als je helemaal in zak en as ook wel gewoon even normaal appen dat je het allemaal niet trekt.pina schreef: ↑21-04-2025 19:05Als iemand er zelfs op de app niet uit kan persen dat ze blij voor je is, maar het er wel moeilijk mee heeft, dan blijft er weinig vriendschap over. Nota bene iemand die ook niet makkelijk zwanger is geworden.
En zelfs als ze er weinig aan kan doen, dan nog hoef jij niet als een lijdend voorwerp te wachten op haar.
Je man heeft gelijk en heeft het allang eerder gezien, dat deze vriendin gewoon niet goed voor je is. Luister naar hem.
Ik had ook zo’n vriendschap. Onze issues waren wel anders (ik weinig en zij depressie na scheiding en zieke vader), maar alles wat ik deed was niet goed. Het was te vroeg, te laat, niet de goede toon. You name it. En toen ik na jaren begrip opbrengen niet eens meer kreeg dan een felicitatie na de geboorte van m’n zoon en zij alleen maar bezig was met zichzelf, heb ik het dood laten bloeden. Dat ging makkelijk want zij gaf ook geen thuis. Toen kreeg ik nog een passief agressief berichtje later, die ik genegeerd heb.
Sommige mensen zijn gewoon geen goede match maar jij ziet dat dan niet omdat je er middenin zit. Je partner en anderen zien dat vaak scherper.
maandag 21 april 2025 om 23:26
Gefeliciteerd!
Ik zou het proberen te laten rusten. De bal ligt nu bij haar en niet bij jou. Jij hoeft die niet te knoop door te hakken of iets anders te doen.
Wacht af wat zij doet. Doet ze niets, dan bloedt het dood. Doet zij wel iets (appje), dan even op dat moment kijken wat ze zegt en of jij dan zelf aangeeft dat de vriendschap klaar is.
Ik zou het proberen te laten rusten. De bal ligt nu bij haar en niet bij jou. Jij hoeft die niet te knoop door te hakken of iets anders te doen.
Wacht af wat zij doet. Doet ze niets, dan bloedt het dood. Doet zij wel iets (appje), dan even op dat moment kijken wat ze zegt en of jij dan zelf aangeeft dat de vriendschap klaar is.
dinsdag 22 april 2025 om 07:30
Gefeliciteerd met je zwangerschap.
Ik vraag me af (en denk dat ik het wel in kan vullen) hoe jullie contact was toen zij zwanger was en jij probeerde zwanger te worden? Was er toen ook zoveel begrip voor jouw situatie als die jij voor haar situatie nu hebt? Of zit zij altijd in de rol van 'mijn situatie is zwaarder dan die van jou' en 'jij hebt maar begrip voor mij te hebben'? Zo klinkt het voor mij.
Je mag haar het beste gunnen, haar met heel je hart wensen dat ze zwanger wordt, hopen dat ze een prachtig leven leidt, en tegelijkertijd ook voor jezelf kiezen. Wanneer mensen op deze manier met je omgaan, alles in het teken van zichzelf stellen, dan is het oké om afstand te nemen. Helemaal als je signalen voelt als dat je het nooit goed kan doen, onzeker wordt van hoe zij nu weer zal gaan reageren, bang bent voor reacties van haar, je gaat piekeren over de vriendschap enz. Zo'n vriendschap levert stress op in plaats van verbinding.
Gun jezelf echte vriendschappen die wederzijds zijn, waarbij je liefdevol naar een vriendin kunt kijken ipv met nervositeit hoe zij gaat reageren op je en waarbij je weet dat zij net zo positief is over jou als jij over haar. Kortom: gun jezelf vriendschappen waarbij echte verbinding de basis is.
Sterkte
Ik vraag me af (en denk dat ik het wel in kan vullen) hoe jullie contact was toen zij zwanger was en jij probeerde zwanger te worden? Was er toen ook zoveel begrip voor jouw situatie als die jij voor haar situatie nu hebt? Of zit zij altijd in de rol van 'mijn situatie is zwaarder dan die van jou' en 'jij hebt maar begrip voor mij te hebben'? Zo klinkt het voor mij.
Je mag haar het beste gunnen, haar met heel je hart wensen dat ze zwanger wordt, hopen dat ze een prachtig leven leidt, en tegelijkertijd ook voor jezelf kiezen. Wanneer mensen op deze manier met je omgaan, alles in het teken van zichzelf stellen, dan is het oké om afstand te nemen. Helemaal als je signalen voelt als dat je het nooit goed kan doen, onzeker wordt van hoe zij nu weer zal gaan reageren, bang bent voor reacties van haar, je gaat piekeren over de vriendschap enz. Zo'n vriendschap levert stress op in plaats van verbinding.
Gun jezelf echte vriendschappen die wederzijds zijn, waarbij je liefdevol naar een vriendin kunt kijken ipv met nervositeit hoe zij gaat reageren op je en waarbij je weet dat zij net zo positief is over jou als jij over haar. Kortom: gun jezelf vriendschappen waarbij echte verbinding de basis is.
Sterkte
dinsdag 22 april 2025 om 07:37
Spuit ze hormonen in behandelingen om zwanger te raken? Ik heb ooit een vrouw compleet zien veranderen door het hormoongebruik. Daar kwam echt geen aardig woord meer uit.
Misschien speelt dat nog een rol. Hoewel ik ook wel lees dat je sowieso weinig van haar krijgt en vooral veel moet geven.
Zo’n vriendin had ik ook, zij was bipolair en zoog eigenlijk alleen maar energie (wat ik heel naar voor haar vond, begrijp me niet verkeerd). Alle gesprekken werden zo gekeerd dat ze binnen de minuut weer over haar gingen. Een week na mijn bevalling kreeg ik een appje of ik een paar dagen later af wilde spreken, maar wel zonder kind want dat kon ze er allemaal niet bij hebben.
Dat was voor mij de druppel. Daar wist ik dat het nooit beter zou worden en heeft me doen besluiten de vriendschap te verbreken. Gaf me enorm veel rust.
Soms mag je gewoon voor jezelf kiezen.
Misschien speelt dat nog een rol. Hoewel ik ook wel lees dat je sowieso weinig van haar krijgt en vooral veel moet geven.
Zo’n vriendin had ik ook, zij was bipolair en zoog eigenlijk alleen maar energie (wat ik heel naar voor haar vond, begrijp me niet verkeerd). Alle gesprekken werden zo gekeerd dat ze binnen de minuut weer over haar gingen. Een week na mijn bevalling kreeg ik een appje of ik een paar dagen later af wilde spreken, maar wel zonder kind want dat kon ze er allemaal niet bij hebben.
Dat was voor mij de druppel. Daar wist ik dat het nooit beter zou worden en heeft me doen besluiten de vriendschap te verbreken. Gaf me enorm veel rust.
Soms mag je gewoon voor jezelf kiezen.
dinsdag 22 april 2025 om 11:25
Nou inderdaad, ik verbaas me er ook over.Taskmaster schreef: ↑21-04-2025 17:02Je vriendin moet zich er maar overheen zetten. Anders is t geen goede vriendin.
Waarom jaloezie in het kader van een kinderwens ineens sociaal geaccepteerd is, is mij een raadsel.
Dat zij zich rot voelt, betekent niet dat TO zich nu ook rot moet voelen.
Helaas hoort het bij het leven dat je soms om je heen ziet dat sommige mensen wel krijgen of bereiken wat je zelf niet lukt.
Het leven is soms oneerlijk en kut, maar een vriendschap moet daar toch boven staan in mijn ogen.
Levensgenieter

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in