Wonen in Twente?
maandag 21 april 2025 om 19:49
Ik vind twentenaren ook wat meer betrokken. Warmer. Buren willen daadwerkelijk weten wie er naast ze is komen wonen. Voor je het weet zit je in een buurt-groepsapp en heb je een gezellig borrelmoment in iemands tuin gepland op zondagmiddag. Negatieve kant: sociale controle. Nieuwsgierigheid. Althans dat is in mijn dorp zo.
maandag 21 april 2025 om 19:56
Ik kom uit Twente. Maar zou echt nooit in Almelo willen wonen. Het heeft een prima binnenstad met een leuke markt. Een goed ziekenhuis etc.
Maar van oudsher stond Almelo in Twente toch een beetje bekend als "tokkie"-stad , excuse le mot.
Genoeg leuke dorpen en steden in de buurt waar ik wèl naartoe zou verhuizen, maar Almelo, nee.
Maar van oudsher stond Almelo in Twente toch een beetje bekend als "tokkie"-stad , excuse le mot.
Genoeg leuke dorpen en steden in de buurt waar ik wèl naartoe zou verhuizen, maar Almelo, nee.
harderwijk2021 wijzigde dit bericht op 22-04-2025 08:43
0.90% gewijzigd
maandag 21 april 2025 om 20:06
Ik vond ze in Almelo altijd wel heel aardig, als ik daar toevallig moest zijn
. Vriendelijke behulpzame mensen. Daarentegen zijn mensen uit Hengelo nogal Hengeler Weend
(Kapsones) https://indebuurt.nl/hengelo/genieten-v ... -in~92289/

groentuintje wijzigde dit bericht op 21-04-2025 20:08
45.15% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
maandag 21 april 2025 om 20:07
Welke dorpen en steden vind je wel aan te bevelen?Harderwijk2021 schreef: ↑21-04-2025 19:56
maandag 21 april 2025 om 20:11
Ook wat minder luidruchtig vaak. Het is zeg maar niet zo fijn om mensen een kilometer verderop door het bos te horen echoën terwijl ze met elkaar praten in hun tuin. Als je een huis met grote lap grond koopt en je wil tegen elkaar praten, dan loop je even naar elkaar toe. Je gaat dan niet schreeuwen omdat de ander 150 meter verderop staat.
maandag 21 april 2025 om 20:14
maandag 21 april 2025 om 20:15
Hier kan ik me allemaal wel in vindenPianissimo schreef: ↑21-04-2025 20:11Ook wat minder luidruchtig vaak. Het is zeg maar niet zo fijn om mensen een kilometer verderop door het bos te horen echoën terwijl ze met elkaar praten in hun tuin. Als je een huis met grote lap grond koopt en je wil tegen elkaar praten, dan loop je even naar elkaar toe. Je gaat dan niet schreeuwen omdat de ander 150 meter verderop staat.
maandag 21 april 2025 om 20:17
Enschede is vrij arm, althans veel arme wijken. Hengelo is wat rijker en Almelo is ook niet bepaald rijk te noemen. Maar in Enschede en Almelo zijn ze echt een stuk vriendelijker en opener dan Hengelo. Sorry. Komt dus door het verleden van de steden. Het botst ook tussen de steden
beetje Amsterdam Rotterdam idee

maandag 21 april 2025 om 20:25
Was het niet ook zo dat de textiel-bazen in Hengelo woonde en de arbeidsimmigranten die in de textielfabrieken werkten in Almelo?GroenTuintje schreef: ↑21-04-2025 20:17Enschede is vrij arm, althans veel arme wijken. Hengelo is wat rijker en Almelo is ook niet bepaald rijk te noemen. Maar in Enschede en Almelo zijn ze echt een stuk vriendelijker en opener dan Hengelo. Sorry. Komt dus door het verleden van de steden. Het botst ook tussen de stedenbeetje Amsterdam Rotterdam idee
![]()
Ik heb geen ervaring met de hartelijkheid/openheid van Hengelo, maar vind het op het oog wel een leukere plaats dan Almelo. Leuk centrum, kroegjes, leuke winkels etc.
Enschede ben ik juist uit weg verhuisd toen we wilden gaan settelen. Te stads met alle problemen die daarbij mee komen.
Delden is errug chique. Borne groeit erg hard, nieuwe wijken bestaan uit veel import (vlak bij de snelweg). Kleinere dorpen zijn vaak ons-kent-ons. En als je richting rijssen, enter, holten gaat kom je in plaatsen met sterke kerkgemeenschappen.
laylamum wijzigde dit bericht op 21-04-2025 20:28
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
4.18% gewijzigd
maandag 21 april 2025 om 20:27
In Almelo zijn Kluppelshuizen, Markgraven (duur) en Indie (centrum), Paradijs en Kollenveld bijvoorbeeld prima buurten.
Nijrees ligt dicht bij de snelweg, wellicht ook handig.
Wierden is een groot dorp bij Almelo. Tubbergen is conservatiever, kom je moeilijker tussen. Als je actief deel wilt nemen bij bijvoorbeeld carnaval, sport gaat het makkelijker.
Nijrees ligt dicht bij de snelweg, wellicht ook handig.
Wierden is een groot dorp bij Almelo. Tubbergen is conservatiever, kom je moeilijker tussen. Als je actief deel wilt nemen bij bijvoorbeeld carnaval, sport gaat het makkelijker.
maandag 21 april 2025 om 20:45
Klopt. Hengeloers zijn volgens Enschedeers en Almeloers bekaktLaylamum schreef: ↑21-04-2025 20:25Was het niet ook zo dat de textiel-bazen in Hengelo woonde en de arbeidsimmigranten die in de textielfabrieken werkten in Almelo?
Ik heb geen ervaring met de hartelijkheid/openheid van Hengelo, maar vind het op het oog wel een leukere plaats dan Almelo. Leuk centrum, kroegjes, leuke winkels etc.
Enschede ben ik juist uit weg verhuisd toen we wilden gaan settelen. Te stads met alle problemen die daarbij mee komen.
Delden is errug chique. Borne groeit erg hard, nieuwe wijken bestaan uit veel import (vlak bij de snelweg). Kleinere dorpen zijn vaak ons-kent-ons. En als je richting rijssen, enter, holten gaat kom je in plaatsen met sterke kerkgemeenschappen.

maandag 21 april 2025 om 20:50
Ik vind Enschede het hipst/ trendy van alle 3 de steden. Je hebt hier ook de kunstacademie, universiteit, maar ook festivals zoals Gogbot en andere tech-achtige dingen. Maar ook kunst in het volkspark of feesten op het UT terrein. Maar ook op het oude vliegveldterrein worden activiteiten gehouden, ook dancefeesten rommelmarkten etc. En bij ruthbeek ook allerlei dancefeesten etc
maandag 21 april 2025 om 21:00
H’lo was vroeger een metaalstad en Almelo en Enschede waren textielsteden. Daardoor is Hengelo de rijkere stad van de drie geworden.GroenTuintje schreef: ↑21-04-2025 20:45Klopt. Hengeloers zijn volgens Enschedeers en Almeloers bekaktkomt idd doordat de industrie in Hengelo beter draaide dan in Enschede en Almelo. Ook gingen daar de rijke mensen wonen. Al wonen die ook wel in Enschede (hoge boekel stokhorst en Goudkust zijn de dure wijken van ouds). En tegenwoordig zijn er meer villawijken voor de yuppen
(bij het oude vliegveld, maar ook richting zuid en oost Enschede.
maandag 21 april 2025 om 21:22
Nog erger geworden. Net als Windmolenbroek.Harderwijk2021 schreef: ↑21-04-2025 21:16Schelfhorst was vroeger een beetje een armoedige buurt. Geen idee hoe het nu is.
maandag 21 april 2025 om 21:23
Ik zou eerst eens bedenken wat je belangrijk vindt.
Wil je lopend of op de fiets naar de stad kunnen om een terrasjes te doen, naar het theater of uit eten te gaan (dan een grotere stad uitkiezen), wil je dichtbij je werk wonen, heb je hobbies en kun je die daar doen, heb je een hond (dan is een parkje of veel groen in de buurt wel handig), verwacht je een warme band en veel contact met je buren of maakt dat niks uit, wil je goed bereikbaar zijn voor je familie of vrienden (afstand tot station, snelweg / voldoende parkeerruimte in de buurt), heb je een auto (oprit, garage) en rijd je makkelijk even naar een andere plaats, wil je snel in het buitengebied zijn zodat je daar kunt wandelen of fietsen (rand van de stad of dorp), studerende of schoolgaande kinderen in huis (is hun opleiding daarvandaan goed bereikbaar)? Dat soort dingen.
Als je dat weet, weet je of je in Almelo zou kunnen wonen en zo ja, beter in de binnenstad of een buitenwijk of zo.
Wil je lopend of op de fiets naar de stad kunnen om een terrasjes te doen, naar het theater of uit eten te gaan (dan een grotere stad uitkiezen), wil je dichtbij je werk wonen, heb je hobbies en kun je die daar doen, heb je een hond (dan is een parkje of veel groen in de buurt wel handig), verwacht je een warme band en veel contact met je buren of maakt dat niks uit, wil je goed bereikbaar zijn voor je familie of vrienden (afstand tot station, snelweg / voldoende parkeerruimte in de buurt), heb je een auto (oprit, garage) en rijd je makkelijk even naar een andere plaats, wil je snel in het buitengebied zijn zodat je daar kunt wandelen of fietsen (rand van de stad of dorp), studerende of schoolgaande kinderen in huis (is hun opleiding daarvandaan goed bereikbaar)? Dat soort dingen.
Als je dat weet, weet je of je in Almelo zou kunnen wonen en zo ja, beter in de binnenstad of een buitenwijk of zo.
merano wijzigde dit bericht op 21-04-2025 21:26
2.61% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in