Wonen in Twente?

21-04-2025 16:57 150 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We overwegen om vanuit de Randstad in Twente te gaan wonen (Almelo). Hoe is het om hier te wonen? Hoor graag ervaringen
Ik woon in een tokkiewijk in Almelo. In de zomer zitten ze voor de deur en met EK's en WK's zijn ze wat fanatiek. Wat me opvalt is dat de kinderen hier nog wel buitenspelen, wat we fijn vinden aangezien er nieuw aanwas op komst is :lol:
Chantilly21_2 schreef:
22-04-2025 09:34
Ha ik moest zo wennen aan dat ‘ op’ Nijverdal toen ik hier kwam wonen! Ze doen wel echt hun best om leuke evenementen te organiseren.

Als we echt even willen winkelen, zonder direct naar een van de grotere steden te rijden, dan kiezen we toch vaak Rijssen. Ik zou er niet willen wonen ( te gelovig, ooit de fout gemaakt om op een zondag via Rijssen naar Markelo te willen rijden..), maar qua aanbod winkels vind ik het daar wel prima.
Haha ja dat snap ik. Ik ben er opgegroeid. Met veel plezier gewoond. Mis het stiekem ook wel hoor.
Kom er nog zeer regelmatig, familie en vrienden wonen er nog.
Er zijn inderdaad vaak leuke evenementen. Ook in Hellendoorn overigens. Veel te doen qua muziek uitjes, marktjes en andere leuke dingen. Vooral in de zomer periode.
Harderwijk2021 schreef:
22-04-2025 09:30
Ja! Liefde voor Nijverdal (èn Hellendoorn).

Eerlijk is eerlijk, ik moet wèl zeggen dat het centrum van Nijverdal niet meer zo bruisend is als in de jaren 80/90.
Maar altijd even fijn om "op" Nijverdal te zijn.
Hellendoorn ook helemaal leuk. Zou ik prima kunnen wonen, maar als ik mijn huis in Hellendoorn zou willen kopen, zou dat niet lukken. Beetje teveel au in de portemonnee. Is wel met meer plaatsen in Twente hoor, het is hier echt niet overal goedkoop wonen. Misschien wel haalbaar als je een huis in de Randstad verkoopt, waar flink overwaarde op zit. Voor ons budget is het goed gelukt om een vrijstaand huis te kopen met royale tuin, in Almelo. Dat was in de omliggende dorpen die heel leuk zijn, waarschijnlijk niet gelukt.
Nijverdal en Rijssen, leuke plaatsen om te winkelen. Ik had niet verwacht dat Rijssen zo'n mooi en groot winkelcentrum zou hebben, toen ik er voor de eerste keer kwam. Personeel in de winkels ook aardig en behulpzaam.

TO misschien is Salland ook een optie om te gaan wonen. Mooie en gezellige dorpen en 2 steden in de buurt die de moeite waard zijn: Deventer en Zwolle. Vanuit deze steden ben je zowel met de auto als met het openbaar vervoer zo in de Randstad. Helaas zijn de woningen hier nu ook niet meer goedkoop.
Mystery schreef:
21-04-2025 19:27
In welk opzicht is de mentaliteit anders?
Daar zeggen mensen elkaar nog gedag tijdens het wandelen, net als Achterhoek en Brabant. ;)

@TO kun je niet kijken of iemand open staat voor tijdelijk woningruil bijvoorbeeld tijdens vakantie om eens te voelen hoe het wonen is daar?
Wonen in de steden zal anders zijn als dorpen.
Tuingravin schreef:
22-04-2025 09:18
Zeeeekers. Mijn ouders snapten dat niet. Heengaan was voor hun doodgaan. Dus als ik nu (vertwentst als ik ben) zeg: ‘ik goa hen’, roepen mijn ouders: ‘liever niet, dat doe je maar ene keer!’
:HA:
Voor iedereen een groene tuin
Kidneybean schreef:
22-04-2025 09:38
Ik woon in een tokkiewijk in Almelo. In de zomer zitten ze voor de deur en met EK's en WK's zijn ze wat fanatiek. Wat me opvalt is dat de kinderen hier nog wel buitenspelen, wat we fijn vinden aangezien er nieuw aanwas op komst is :lol:
Hey, nog een Almelose, leuk!
Onze kinderen zijn ook opgegroeid in een volkswijk hier. Zij zeggen dat ze er goede herinneringen aan hebben, vonden het heel gezellig.
Wij zijn uiteindelijk wel vertrokken. Had met het huis niks te maken, daar waren we blij mee. Maar we kregen na jaren plezierig wonen nieuwe buren, en toen was het uit met de pret.
Kan je ook in een sjieke buurt overkomen trouwens. Nu wonen we heerlijk. We denken nog wel met plezier terug aan de leuke tijd die we hebben gehad in de volkswijk. Alleen de laatste jaren daar waren niet fijn. Heeft alles met buren te maken, daar moet je echt een beetje geluk mee hebben.
yasmijn schreef:
22-04-2025 09:18
Ik als Enschedese wil nog niet dood worden gevonden in Almeloooooo.
Ik ook niet :-D al zou je er best mooi kunnen wonen, maar niet voor ons ;)
Teddydeniffler schreef:
22-04-2025 09:52
Daar zeggen mensen elkaar nog gedag tijdens het wandelen, net als Achterhoek en Brabant. ;)

@TO kun je niet kijken of iemand open staat voor tijdelijk woningruil bijvoorbeeld tijdens vakantie om eens te voelen hoe het wonen is daar?
Wonen in de steden zal anders zijn als dorpen.

Ja van dat gedag zeggen klopt absoluut. Mn moeder woont er nog en zegt altijd als ze met de hond door het bos loopt, ze van verre al kan zien of het toeristen zijn of "locals"
Toeristen begin op voorhand al de andere kant op te kijken bij het elkaar tegenkomen en zeggen weinig tot nooit wat. De locals zeggen gewoon eigenlijk zo goed als iedereen goedendag bij het langslopen/fietsen.
Tuingravin schreef:
22-04-2025 09:50
Hellendoorn ook helemaal leuk. Zou ik prima kunnen wonen, maar als ik mijn huis in Hellendoorn zou willen kopen, zou dat niet lukken. Beetje teveel au in de portemonnee. Is wel met meer plaatsen in Twente hoor, het is hier echt niet overal goedkoop wonen. Misschien wel haalbaar als je een huis in de Randstad verkoopt, waar flink overwaarde op zit. Voor ons budget is het goed gelukt om een vrijstaand huis te kopen met royale tuin, in Almelo. Dat was in de omliggende dorpen die heel leuk zijn, waarschijnlijk niet gelukt.

Ja klopt, Hellendoorn is echt heerlijk. Mn geboortedorp. Kom er nog altijd met veel plezier.
Helaas zijn de huizen inderdaad echt onbetaalbaar...zoals eigenlijk overal. Als ik kon kiezen tussen Nijverdal en Hellendoorn, werd het zonder twijfel Hellendoorn!
E-biker schreef:
22-04-2025 09:25
Zo ervaar ik het ook. Daarom ben ik blij dat ik in het oosten van het land woon. Alleen die nieuwsgierigheid vind ik wat minder leuk.
Noaberschap.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
Harderwijk2021 schreef:
22-04-2025 10:09
Ja klopt, Hellendoorn is echt heerlijk. Mn geboortedorp. Kom er nog altijd met veel plezier.
Helaas zijn de huizen inderdaad echt onbetaalbaar...zoals eigenlijk overal. Als ik kon kiezen tussen Nijverdal en Hellendoorn, werd het zonder twijfel Hellendoorn!
Kan ik me voorstellen. Helemaal als je er geboren bent!
GroenTuintje schreef:
22-04-2025 10:02
Ik ook niet :-D al zou je er best mooi kunnen wonen, maar niet voor ons ;)
Zo denk ik over Enschede. Niks mis mee, maar zou er niet willen wonen, haha.
Tuingravin schreef:
22-04-2025 10:17
Zo denk ik over Enschede. Niks mis mee, maar zou er niet willen wonen, haha.
Heracles :calimero: :calimero: :calimero: :calimero:
yasmijn schreef:
22-04-2025 10:25
Heracles :calimero: :calimero: :calimero: :calimero:
Heraaaaaaacles he? Wel ff de klemtoon goed doen. En Calimero is een heel lief 🐥
yasmijn schreef:
22-04-2025 10:11
Noaberschap.
:-D
Ik vind het wel een mooie regio. Hebben een zwager daar wonen die - ik denk nog een halfuurtje oostelijker woont - en prachtig groen daar. Mooie huizen, héle ruime tuinen.
Dala schreef:
22-04-2025 10:44
Ik vind het wel een mooie regio. Hebben een zwager daar wonen die - ik denk nog een halfuurtje oostelijker woont - en prachtig groen daar. Mooie huizen, héle ruime tuinen.
Nog een half uur naar het oosten en je zit al een eind in de Pruus.
Precies op deze datum woon ik 25 jaar in Twente in een fijn groot dorp na heeeel lang in Den Haag te hebben gewoond ( geboren en getogen).
Vind het hier nog steeds heerlijk en heb nog altijd een soort vakantiegevoel.
Tukkers zijn prima al kom je er niet altijd makkelijk tussen én word je ook nooit echt 1 van hen.
Hela schreef:
22-04-2025 11:34
Precies op deze datum woon ik 25 jaar in Twente in een fijn groot dorp na heeeel lang in Den Haag te hebben gewoond ( geboren en getogen).
Vind het hier nog steeds heerlijk en heb nog altijd een soort vakantiegevoel.
Tukkers zijn prima al kom je er niet altijd makkelijk tussen én word je ook nooit echt 1 van hen.
Welles :whistle:
yasmijn schreef:
22-04-2025 11:41
Welles :whistle:
:lips:
Dala schreef:
22-04-2025 10:44
Hier geen grote tuinen en huizen hoor :-D of je betaald er minimaal 8 ton voor :P
GroenTuintje schreef:
22-04-2025 13:38
Hier geen grote tuinen en huizen hoor :-D of je betaald er minimaal 8 ton voor :P
Oh ik vermoed ook wel dat het dat gekost heeft. Maar heel mooi en groen dus vind ik, de hele straat. Helemaal rustgevend.
yasmijn schreef:
22-04-2025 11:22
Nog een half uur naar het oosten en je zit al een eind in de Pruus.
Oh dan is 't misschien wat korter bij Almelo, ik weet het niet zo precies. Ik vind het in elk geval een eind weg vanuit een andere uithoek van het land. 😀
Twentse leu leukeleu!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven