Wonen in Twente?
dinsdag 22 april 2025 om 16:08
Onnie?
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
woensdag 23 april 2025 om 08:52
Dat merk ik dus wel; ik zeg ook altijd iedereen gedag maar er komt steeds vaker geen reactie terug, vind ik wel een beetje jammer eigenlijk…Teddydeniffler schreef: ↑22-04-2025 09:52Daar zeggen mensen elkaar nog gedag tijdens het wandelen, net als Achterhoek en Brabant.![]()

Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
woensdag 23 april 2025 om 09:29
Ik woon in Twente ben er geboren en ga er nooit weg
Ach en dat niet accepteren van nieuwelingen is onzin .
Je moet gewoon normaal doen .
Ik heb n kennis die van Amsterdam naar Friesland is verhuisd en zij noemt daar iedereen achtergebleven boeren.zij vind zichzelf heel wat moderner en leuker .terwijl ik vind dat ze er niet uit ziet .
In mijn ogen is zij degene die zich niet aan wil passen .
Ik heb n kennis die van Amsterdam naar Friesland is verhuisd en zij noemt daar iedereen achtergebleven boeren.zij vind zichzelf heel wat moderner en leuker .terwijl ik vind dat ze er niet uit ziet .
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
woensdag 23 april 2025 om 09:38
woensdag 23 april 2025 om 09:54
Je hebt in iedere stad of dorp goede en slechte wijken.
Toen wij binnen ons dorp wilden verhuizen had ik een heel mooi huis gezien. Man wilde daar echt niet wonen ivm de slechte buurt. Als import had ik daar nog geen weet van.
Door deze ervaring weet ik wel dat ik nooit zo snel ergens gaan kopen als ik de wijk niet ken.
Toen wij binnen ons dorp wilden verhuizen had ik een heel mooi huis gezien. Man wilde daar echt niet wonen ivm de slechte buurt. Als import had ik daar nog geen weet van.
Door deze ervaring weet ik wel dat ik nooit zo snel ergens gaan kopen als ik de wijk niet ken.
woensdag 23 april 2025 om 10:16
Aanpassen hoeft ook niet, iedereen mag lekker zichzelf blijven en zo leven (en zich zo kleden, hobby's kiezen etc) die bij hem of haar passen. Maar het is niet nodig om anderen dan achtegebleven boeren te gaan noemen. Alsof de ene kledingstijl of hobby beter is dan de andere.chrisjoh schreef: ↑23-04-2025 09:29Ik woon in Twente ben er geboren en ga er nooit weg
woensdag 23 april 2025 om 10:40
Er hing bij mijn ouders ooit een tegeltje aan de muur:
"God schiep uit gouden korenaren
eerst de Twentenaren.
En uit de rommel en de resten
De mensen uit het westen"...
(er zijn ook echt heel leuke westerlingen.... maar ze zijn niet zo leuk als Twentenaren...)
Heerlijk wonen in Twente. Hoewel ik al een aantal jaar niet meer in Enschede woon. Technisch gezien woon ik nu in Salland (ook heel mooi), maar wel in een Twentse gemeente.
Ik woon in een dorp en dat voelde echt als thuiskomen. Nergens heb ik het gevoel gehad dat ik er niet bij hoorde of dat ze me weer wegkeken. En ja, ook ik ervaar het gevoel bij Deventer over de brug "Bijna thuis" (en dan nog zo'n 60 km moeten als je in Enschede woont
)
Ik denk dat het heel belangrijk is dat je je een beetje gaat aanpassen aan de regio waar je gaat wonen. Dus niet afgeven op mensen die je niet kent. Niet klagen bij feesten die al eeuwenlang worden gehouden, niet klagen over boerenluchten... etc...
"God schiep uit gouden korenaren
eerst de Twentenaren.
En uit de rommel en de resten
De mensen uit het westen"...
(er zijn ook echt heel leuke westerlingen.... maar ze zijn niet zo leuk als Twentenaren...)

Heerlijk wonen in Twente. Hoewel ik al een aantal jaar niet meer in Enschede woon. Technisch gezien woon ik nu in Salland (ook heel mooi), maar wel in een Twentse gemeente.
Ik woon in een dorp en dat voelde echt als thuiskomen. Nergens heb ik het gevoel gehad dat ik er niet bij hoorde of dat ze me weer wegkeken. En ja, ook ik ervaar het gevoel bij Deventer over de brug "Bijna thuis" (en dan nog zo'n 60 km moeten als je in Enschede woont

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je je een beetje gaat aanpassen aan de regio waar je gaat wonen. Dus niet afgeven op mensen die je niet kent. Niet klagen bij feesten die al eeuwenlang worden gehouden, niet klagen over boerenluchten... etc...
woensdag 23 april 2025 om 10:44
Op hoes op an veur Kesmis,
ik wil miene moo zo geern weer zeen
Op hoes op an veur Kesmis joa,
heanig an oawer de A1
Tis lange leedn da'k bin ewes,
mer veul miej noe onmeunig bes
Ik rie noe rap verdan,
op hoes op an veur Kesmis
Ik roek 't a, ik veul 't a,
kan 't zowat preuvn in miene moond
Ik bin al oawer de Iessel hen,
kom temet op oale groond
En ik zing veur oe, al heur ie mie nie,
ik zing oe zachies toe, dan bin iej bie mie
Ik rie noe rap verdan,
't water löp mie in de moond
Ik bin oawer de Iessel,
temet op oale groond
Ik zing veur oe, al heur ie mie nie,
zing oe zachies toe, ik roek't a wa
Rollade en ragout,
Band: Enorm
Tekst: Laurens ten Den
Melodie:Driving home for Christmas
ik wil miene moo zo geern weer zeen
Op hoes op an veur Kesmis joa,
heanig an oawer de A1
Tis lange leedn da'k bin ewes,
mer veul miej noe onmeunig bes
Ik rie noe rap verdan,
Ik roek 't a, ik veul 't a,
kan 't zowat preuvn in miene moond
Ik bin al oawer de Iessel hen,
kom temet op oale groond
En ik zing veur oe, al heur ie mie nie,
ik zing oe zachies toe, dan bin iej bie mie
Ik rie noe rap verdan,
't water löp mie in de moond
Ik bin oawer de Iessel,
temet op oale groond
Ik zing veur oe, al heur ie mie nie,
zing oe zachies toe, ik roek't a wa
Rollade en ragout,
Band: Enorm
Tekst: Laurens ten Den
Melodie:Driving home for Christmas
woensdag 23 april 2025 om 14:08
Wat op het bordje staat bij de ouders van Yraatje. Twentenaren vinden zichzelf beter dan mensen uit het westen. Ik ken iemand die er een tijd gewoond heeft en totaal niet kon aarden. Hij hoorde er voor de Twentenaren niet bij omdat hij ABN sprak, zijn roots er niet lagen. Het is een lastige regio om in opgenomen te worden.
woensdag 23 april 2025 om 14:12
Ik vind dat niet herkenbaar Valerie, als ik kijk naar de partner en de schoonfamilie van mijn zwager. Maar misschien komt het omdat hij (en wij) ook niet uit het westen komen en is er iets meer tolerantie naar mensen die dat (ook niet) zijn.Valerie schreef: ↑23-04-2025 14:08Wat op het bordje staat bij de ouders van Yraatje. Twentenaren vinden zichzelf beter dan mensen uit het westen. Ik ken iemand die er een tijd gewoond heeft en totaal niet kon aarden. Hij hoorde er voor de Twentenaren niet bij omdat hij ABN sprak, zijn roots er niet lagen. Het is een lastige regio om in opgenomen te worden.
woensdag 23 april 2025 om 14:21
Ik denk dat het er met name aan ligt hoe je je zelf opstelt.Valerie schreef: ↑23-04-2025 14:08Wat op het bordje staat bij de ouders van Yraatje. Twentenaren vinden zichzelf beter dan mensen uit het westen. Ik ken iemand die er een tijd gewoond heeft en totaal niet kon aarden. Hij hoorde er voor de Twentenaren niet bij omdat hij ABN sprak, zijn roots er niet lagen. Het is een lastige regio om in opgenomen te worden.
Er wonen best veel mensen uit het westen in Twente en omgeving die hier prima hun draai hebben gevonden. Er wonen er ook genoeg die hun draai nooit zullen vinden.
woensdag 23 april 2025 om 14:38
Nou dat herken ik absoluut niet. Mensen uit "de provincie" kunnen natuurlijk wèl het gevoel hebben dat mensen uit de Randstad neerkijken op de zogenaamde boeren. Mensen met een accent worden ook altijd een beetje raar en dommig neergezet in bv series.Valerie schreef: ↑23-04-2025 14:08Wat op het bordje staat bij de ouders van Yraatje. Twentenaren vinden zichzelf beter dan mensen uit het westen. Ik ken iemand die er een tijd gewoond heeft en totaal niet kon aarden. Hij hoorde er voor de Twentenaren niet bij omdat hij ABN sprak, zijn roots er niet lagen. Het is een lastige regio om in opgenomen te worden.
In de provincie heerst juist de tendens dat mensen uit het westen van het land zich beter en meer voelen dat de mensen uit het oosten.
Zo heb ik dat vroeger altijd wel ervaren tenminste.
Heb in mn jeugd genoeg "import" meegemaakt die gewoon opgenomen werden in de gemeenschap.
Denk dat het echt ligt aan de eigen instelling/opstelling.
woensdag 23 april 2025 om 15:28
Lacherig of raar doen over accenten vind ik trouwens wel echt heel vervelend. Onze kinderen overkomt dat al, maar onze nichtjes waren op vakantie in Zuid-Holland op een camping waar een aantal kinderen waren die een vaste plek hadden daar en de héle tijd tegen ons nichtje zeggen: "Zeg nog eens zomer! Zeg nog één keer zomervakantie." En dan moesten ze heel hard lachen. Vond ze echt niet prettig. En natuurlijk, pestkoppen heb je overal en of het nou gaat over je accent, bril of sproeten, dat is nooit leuk. Maar dit vind ik wel een heel erg irritant trekje.Harderwijk2021 schreef: ↑23-04-2025 14:38Nou dat herken ik absoluut niet. Mensen uit "de provincie" kunnen natuurlijk wèl het gevoel hebben dat mensen uit de Randstad neerkijken op de zogenaamde boeren. Mensen met een accent worden ook altijd een beetje raar en dommig neergezet in bv series.
In de provincie heerst juist de tendens dat mensen uit het westen van het land zich beter en meer voelen dat de mensen uit het oosten.
Zo heb ik dat vroeger altijd wel ervaren tenminste.
Heb in mn jeugd genoeg "import" meegemaakt die gewoon opgenomen werden in de gemeenschap.
Denk dat het echt ligt aan de eigen instelling/opstelling.
woensdag 23 april 2025 om 15:33
Vind ik ook. Woon al jaren niet meer in Twente, maar mn accent raak ik niet kwijt. Wil ik ook niet overigens.Dala schreef: ↑23-04-2025 15:28Lacherig of raar doen over accenten vind ik trouwens wel echt heel vervelend. Onze kinderen overkomt dat al, maar onze nichtjes waren op vakantie in Zuid-Holland op een camping waar een aantal kinderen waren die een vaste plek hadden daar en de héle tijd tegen ons nichtje zeggen: "Zeg nog eens zomer! Zeg nog één keer zomervakantie." En dan moesten ze heel hard lachen. Vond ze echt niet prettig. En natuurlijk, pestkoppen heb je overal en of het nou gaat over je accent, bril of sproeten, dat is nooit leuk. Maar dit vind ik wel een heel erg irritant trekje.
Maar als ik voor het aantal keren dat ik in mn leven heb gehoord "wil je nog een coooooooolaaaaaa?" een euro had gekregen dan zat ik nu op een tropisch eiland.
woensdag 23 april 2025 om 15:41
Enschede is naast een prima stad ook een studentenstad en in het centrum merk je dat best goed. Best veel internationale studenten. Ik woon zelf zo'n 1800 meter van de grens met Duitsland (aan de rand van Enschede) en heb het hier al 15 jaar naar mijn zin. Niets gemerkt van "moeilijk worden opgenomen" of zo.
Er woont hier echt veel import en het mengt prima naar mijn idee. In mijn ondernemersnetwerk zitten ook veel mensen uit het westen.
Ik werk in een dorp vlakbij Almelo. Daar merk ik wel een andere mentaliteit. De kerk neemt een belangrijkere plek in en het is meer een gemeenschap. Ook een beetje "ons kent ons". Maar het stoort mij niet, maar ik werk daar alleen maar. Als ik boodschappen doe met mijn werkkleding aan dan herkennen de meeste mensen het logo op mijn rug.
Er woont hier echt veel import en het mengt prima naar mijn idee. In mijn ondernemersnetwerk zitten ook veel mensen uit het westen.
Ik werk in een dorp vlakbij Almelo. Daar merk ik wel een andere mentaliteit. De kerk neemt een belangrijkere plek in en het is meer een gemeenschap. Ook een beetje "ons kent ons". Maar het stoort mij niet, maar ik werk daar alleen maar. Als ik boodschappen doe met mijn werkkleding aan dan herkennen de meeste mensen het logo op mijn rug.
woensdag 23 april 2025 om 15:50
Ha, hoe vaak ik al wel niet te horen heb gekregen of ik nog een coooolaaaaaa wil (als in beetje belachelijk maken).. En mijn antwoord is standaard: Dat hoef jij helemaal niet te proberen, dat kan ik toch veel beter. En dan zijn ze stilHarderwijk2021 schreef: ↑23-04-2025 15:33Vind ik ook. Woon al jaren niet meer in Twente, maar mn accent raak ik niet kwijt. Wil ik ook niet overigens.
Maar als ik voor het aantal keren dat ik in mn leven heb gehoord "wil je nog een coooooooolaaaaaa?" een euro had gekregen dan zat ik nu op een tropisch eiland.![]()

woensdag 23 april 2025 om 15:59
Ik denk eerder Tubbergen
woensdag 23 april 2025 om 16:00
Wierden.
woensdag 23 april 2025 om 16:03
Oh ja, dat Colaaaaa of Almelooooo.. Echt, doe maar gewoon niet. En vooral grappig dat mensen die dit vragen/zeggen, zelf een gigantisch accent hebben, maar dat zelf niet vinden of beter vinden dan het accent wat een ander heeft.
Ik herken het tegeltje ook, bij mijn oma hing het in de hal en het ligt nu bij mijn zusje in huis.
Er stond op 'Uit gouden korenaren, schiep god de twentenaren. Uit het kaf en de resten, de mensen uit het westen'.
Het is niet per se iets wat mensen hier echt denken ( ik tenminste niet), maar ik herken me wel in wat hierboven ook werd gezegd, dat je uit de provincie toch als 'dommig' neergezet kan worden, ook door wat er op TV wordt uitgezonden. En dat is jammer. Het meest bizarre vond ik ooit dat ik tijdens een weekend weg in Amsterdam ( ik logeerde bij een vriendin die daar studeerde en op kamers zat), gevraagd werd hoe wij kleding kochten en of wij wel 'normale' winkels hadden. Joh, we hebben net riolering, we maken de kleding zelf! Het zegt meer over de interesse van deze mensen in alles buiten de Randstad en ik weet ook dat het overgrote deel van de inwoners echt wel weten dat we niet in een totaal achtergebleven gebied wonen, maar toch
Het was wel even lekker om daarover te zeuren
.
Ik weet dat het in sommige gemeenschappen echt wel lastiger is om er tussen te komen, mijn ouders wonen nog net in Borne, grenzen met hun tuin zo'n beetje aan Hertme, maar worden gezien als 'stadsen'. En dat slaat nergens op, want dat zijn ze echt niet
. Ik kan me zo voorstellen dat mensen die helemaal uit een andere regio komen en niet direct bij een vereniging oid gaan, zich inderdaad wat minder gewenst kunnen voelen. Wil niet zeggen dat het ook echt zo is, maar sommige gemeenschappen zijn wel meer gesloten dan een ander.
Zelf werk ik randje Enschede/Glanerbrug, met heel veel collega's uit Enschede zelf en ik heb veel internationale collega's ook. Inderdaad, allemaal oud-studenten, die zijn blijven hangen. Ik vind het echt heel fijn, zo'n stad met zoveel verschillende mensen uit allerlei landen. Ik voel me altijd thuis in Enschede, enige is die vervelende weg naar huis
Ik herken het tegeltje ook, bij mijn oma hing het in de hal en het ligt nu bij mijn zusje in huis.
Er stond op 'Uit gouden korenaren, schiep god de twentenaren. Uit het kaf en de resten, de mensen uit het westen'.
Het is niet per se iets wat mensen hier echt denken ( ik tenminste niet), maar ik herken me wel in wat hierboven ook werd gezegd, dat je uit de provincie toch als 'dommig' neergezet kan worden, ook door wat er op TV wordt uitgezonden. En dat is jammer. Het meest bizarre vond ik ooit dat ik tijdens een weekend weg in Amsterdam ( ik logeerde bij een vriendin die daar studeerde en op kamers zat), gevraagd werd hoe wij kleding kochten en of wij wel 'normale' winkels hadden. Joh, we hebben net riolering, we maken de kleding zelf! Het zegt meer over de interesse van deze mensen in alles buiten de Randstad en ik weet ook dat het overgrote deel van de inwoners echt wel weten dat we niet in een totaal achtergebleven gebied wonen, maar toch

Ik weet dat het in sommige gemeenschappen echt wel lastiger is om er tussen te komen, mijn ouders wonen nog net in Borne, grenzen met hun tuin zo'n beetje aan Hertme, maar worden gezien als 'stadsen'. En dat slaat nergens op, want dat zijn ze echt niet

Zelf werk ik randje Enschede/Glanerbrug, met heel veel collega's uit Enschede zelf en ik heb veel internationale collega's ook. Inderdaad, allemaal oud-studenten, die zijn blijven hangen. Ik vind het echt heel fijn, zo'n stad met zoveel verschillende mensen uit allerlei landen. Ik voel me altijd thuis in Enschede, enige is die vervelende weg naar huis

woensdag 23 april 2025 om 16:10
Zo ben ik dus toen ik in Twente kwam wonen meteen naar Twentse les gegaan. Was echt ontzettend leuk door Gerrit Kraa en Thea weetnietmeerhoezeheet ookvantvoost, beiden toen werkzaam bij het toenmalige Van Deinse Instituut.
Algemeenheden over het Twents geleerd en ja, ik weet dat zo'n beetje elk dorp/stad zijn eigen woorden kent.
Toch heeft het mij als Hagenees heel goed geholpen het Twents te verstaan en te begrijpen.
Algemeenheden over het Twents geleerd en ja, ik weet dat zo'n beetje elk dorp/stad zijn eigen woorden kent.
Toch heeft het mij als Hagenees heel goed geholpen het Twents te verstaan en te begrijpen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in