Hoe reizen naar werk
maandag 21 april 2025 om 21:26
Binnenkort start ik met een nieuwe baan. Deze baan ligt op ongeveer 10km afstand en is te bereiken met openbaar vervoer of fiets. Ik krijg maar een deel (ongeveer de helft) van de reiskosten vergoed en twijfel hoe ik naar kantoor zal gaan. Op dit moment heb ik een oude gammele fiets die niet geschikt is om elke dag een half uur op te fietsen. Dat zou betekenen dat ik direct een grote investering moet doen in een goede gewone of elektrische fiets. Dit is een eenmalige investering maar daarna natuurlijk de goedkoopste optie waarbij ik ook nog elke dag een uur beweging krijg. Aan de andere kant is het voordeel van het openbaar vervoer natuurlijk dat je niet elke dag door weer en wind hoeft te fietsen. Wat zouden jullie doen? Met het ov of met de fiets? Is elke dag 10km heen en terug te doen of kan ik dan beter een elektrische fiets kopen?
maandag 21 april 2025 om 21:34
Fietsen. Ik fiets er 17 en ben juist terug naar de gewone fiets gegaan gedeeltelijk. Maar voor ik kinderen had fietste ik sowieso op gewone fiets 15 km enkele reis.
Mijn huidige 'gewone' fiets was €400 op marktplaats en heeft 27 versnellingen.
Plus je bent niet afhankelijk van bustijden, vertragingen etc.
Mijn huidige 'gewone' fiets was €400 op marktplaats en heeft 27 versnellingen.
Plus je bent niet afhankelijk van bustijden, vertragingen etc.
mangogo wijzigde dit bericht op 21-04-2025 21:35
30.80% gewijzigd
maandag 21 april 2025 om 21:34
Ik vind het prima te doen. Ik fiets elke werkdag (4 dagen per week) 14 km enkele reis. Daarvoor heb ik de eerste 6.5 jaar een Giant Expedition gebruikt, een fiets met veel versnellingen en een licht sportieve zit. Die fiets kostte bij aankoop zo’n 1500 euro.
Is er geen fietsplan op je nieuwe werk?
Je zou natuurlijk een tweedehands fiets van Marktplaats kunnen halen voor een paar 100 euro om te kijken of je het prettig vindt?
Wat mij betreft is fietsen het goedkoopst, zelfs met regelmatig onderhoud van he fiets.
Is er geen fietsplan op je nieuwe werk?
Je zou natuurlijk een tweedehands fiets van Marktplaats kunnen halen voor een paar 100 euro om te kijken of je het prettig vindt?
Wat mij betreft is fietsen het goedkoopst, zelfs met regelmatig onderhoud van he fiets.
maandag 21 april 2025 om 21:40
Ik had laatst een paar sollicitatiegesprekken op zo'n 11 km afstand en qua fietsen deed ik er toch zo'n 40 minuten over gemiddeld. Bij eentje reed ik voornamelijk op een fietspad langs een bos en provinciale weg. Bij de andere 2 moest ik gedeeltelijk langs drukke wegen met veel stoplichten en dan langs het water. De laatste keer had ik bij die langs het water 2x flink tegenwind en was helemaal gesloopt toen ik weer thuis was. Tot de conclusie gekomen dat ik het eigenlijk net iets te ver vind op mijn gewone fiets.
Ik zou het dus combineren. Bij regen, sneeuw en harde wind met OV, prima fietsweer zonder al te veel wind fietsen.
Ik zou het dus combineren. Bij regen, sneeuw en harde wind met OV, prima fietsweer zonder al te veel wind fietsen.
maandag 21 april 2025 om 21:41
Met het OV heb je toch ook last van het weer? Je moet toch naar de halte lopen en buiten wachten en zo. En qua tijd is het OV vast niet sneller.
Voor 10km zou ik een lichte fiets met 24 of 27 versnellingen kopen. Die zijn tweedehands voor een paar honderd euro te vinden dus het is geen grote investering.
Voor 10km zou ik een lichte fiets met 24 of 27 versnellingen kopen. Die zijn tweedehands voor een paar honderd euro te vinden dus het is geen grote investering.
Coffee is never my cup of tea
maandag 21 april 2025 om 21:43
maandag 21 april 2025 om 21:44
Fietsen. Ik fiets 12 km enkele reis op een gewone sportieve stadsfiets.
Ik heb zn monkey achterop zodat daar mijn rugtas rechtop op staat. Ik vind fietsen met een rugtas op mijn rug vreselijk.
Je schrijft dat je door weer en wind moet? Ik fiets zelf vanaf ongeveer vanaf april t/m oktober. In de herfst en winter ga ik met de trein. Is dat voor jou geen optie, gewoon enkel in de warmere, drogere maanden fietsen?
Ik heb zn monkey achterop zodat daar mijn rugtas rechtop op staat. Ik vind fietsen met een rugtas op mijn rug vreselijk.
Je schrijft dat je door weer en wind moet? Ik fiets zelf vanaf ongeveer vanaf april t/m oktober. In de herfst en winter ga ik met de trein. Is dat voor jou geen optie, gewoon enkel in de warmere, drogere maanden fietsen?
maandag 21 april 2025 om 21:45
Mijn baan is bijna 10 km van mijn huis en ik ga op m’n gammele fiets. Het is maar een half uurtje en het is door de stad, geen platteland.
En als het echt keihard regent, dan ga ik met de bus.
Ik vind 10km op de fiets prima te doen, en als voordeel geen gedoe met al die stomme vertragingen met de NS, of hopen dat de bus op tijd komt. Gewoon vertrekken als ik dat wil.
Misschien moet je gewoon even uitvinden hoe het gaat op je gammele fiets, of met OV.
En als het echt keihard regent, dan ga ik met de bus.
Ik vind 10km op de fiets prima te doen, en als voordeel geen gedoe met al die stomme vertragingen met de NS, of hopen dat de bus op tijd komt. Gewoon vertrekken als ik dat wil.
Misschien moet je gewoon even uitvinden hoe het gaat op je gammele fiets, of met OV.
loulou39 wijzigde dit bericht op 21-04-2025 22:13
51.64% gewijzigd
maandag 21 april 2025 om 21:56
Team fiets en dan in de winter zie je wel weer verder. Je kunt even kijken hoe het gaat. ik heb een jaar 13 km enkel op een gewone fiets gegaan maar dit ging zeker in de winter of bij mist toch tegenstaan en vaak combineerde ik het met kinderen ophalen etc. ik ben heel blij met een 2e kans elektrische fiets. Niet via Marktplaats, maar zoek via je plaatselijke fietswinkels of online via Upway. Geen aandelen, wel al bijna tienduizend kilometers gefietst met veel plezier en complimenten van de plaatselijke fietsmaker.
ik overweeg nu om toch weer een lichte sportieve fiets te kopen. Nu rijd ik op de terugweg stukken op mijn elektrische fiets 'niet-elektrisch' bij wijze van work-out. ik moet door wat buitenaf heuvelachtig gebied, dat klinkt bij jou wel iets anders met grote stad, dus de afweging is anders. Succes en gefeliciteerd met je baan!
ik overweeg nu om toch weer een lichte sportieve fiets te kopen. Nu rijd ik op de terugweg stukken op mijn elektrische fiets 'niet-elektrisch' bij wijze van work-out. ik moet door wat buitenaf heuvelachtig gebied, dat klinkt bij jou wel iets anders met grote stad, dus de afweging is anders. Succes en gefeliciteerd met je baan!
cypresshill wijzigde dit bericht op 22-04-2025 22:05
29.64% gewijzigd
maandag 21 april 2025 om 21:59
Het ligt wel aan je eigen mentaliteit en de route die je per fiets moet afleggen.
Als het buiten heel hard regent, denk je dan "geen probleem, regenpak aan en gaan" of word je er super chagrijnig van?
En is het een leuke route door een mooie omgeving of is het ontzettend grauw en langdradig? Uit eigen ervaring weet ik dat dat laatste een fietstocht nóg langer doet aanvoelen en mij persoonlijk kostte het heel veel extra energie.
Als het buiten heel hard regent, denk je dan "geen probleem, regenpak aan en gaan" of word je er super chagrijnig van?
En is het een leuke route door een mooie omgeving of is het ontzettend grauw en langdradig? Uit eigen ervaring weet ik dat dat laatste een fietstocht nóg langer doet aanvoelen en mij persoonlijk kostte het heel veel extra energie.
maandag 21 april 2025 om 22:13
Een uur fietsen is leuk voor af en toe 1 dag, maar ik zou zelf voor OV gaan.
Ik zou bovendien geen zin hebben om gelijk een paar 100 tot een paar 1.000 (in geval van elektrisch) euro neer te tellen gewoon voor mijn werk.
Eerst maar eens kijken of de job je wel aanstaat voor je allerlei nieuwe fietsen gaat aankopen.
Ik zou bovendien geen zin hebben om gelijk een paar 100 tot een paar 1.000 (in geval van elektrisch) euro neer te tellen gewoon voor mijn werk.
Eerst maar eens kijken of de job je wel aanstaat voor je allerlei nieuwe fietsen gaat aankopen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 21 april 2025 om 22:16
Door een grote stad? Ik heb lang in Utrecht gewoond en durfde op een gegeven moment echt niet meer door het centrum te fietsen. Zo druk, niet normaal meer. Iets met het recht van de sterkste, en ik ben niet zo'n held. Voor mij dus OV. Wat ook als voordeel heeft dat je niet bezweet op je werk aankomt. En gewoon lekker een beetje uit het raam kunt staren met een muziekje op.
En dan lekker een stuk fietsen in het weekend. Niet door het centrum dus.
En dan lekker een stuk fietsen in het weekend. Niet door het centrum dus.
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
You know it, and now I'm here.
maandag 21 april 2025 om 22:20
Als middelbare scholier (20km enkele reis) en als student (15km enkele reis) fietste ik véél liever dan met ov te gaan. En elektrisch fietsen bestond nog niet.
Maar voor werk lijkt het me niks. Wel jaren ov gedaan voor werk, maar dat was in hartje Amsterdam, perfect bereikbaar.
Heb je een vaste werkplek?
Maar voor werk lijkt het me niks. Wel jaren ov gedaan voor werk, maar dat was in hartje Amsterdam, perfect bereikbaar.
Heb je een vaste werkplek?
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
maandag 21 april 2025 om 22:24
maandag 21 april 2025 om 22:27
Ik zou fietsen en bij slecht weer OV doen. Overigens hoef je echt geen elektrische fiets van duizenden euro’s te kopen. Ik heb een elektrische van 1100 (Fongers) met actieradius 120-150 km en ben er super tevreden over. Hij is nu geloof ik iets duurder (1300 ofzo) maar het hoeft echt niet duizenden te kosten.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in