Hoe reizen naar werk
maandag 21 april 2025 om 21:26
Binnenkort start ik met een nieuwe baan. Deze baan ligt op ongeveer 10km afstand en is te bereiken met openbaar vervoer of fiets. Ik krijg maar een deel (ongeveer de helft) van de reiskosten vergoed en twijfel hoe ik naar kantoor zal gaan. Op dit moment heb ik een oude gammele fiets die niet geschikt is om elke dag een half uur op te fietsen. Dat zou betekenen dat ik direct een grote investering moet doen in een goede gewone of elektrische fiets. Dit is een eenmalige investering maar daarna natuurlijk de goedkoopste optie waarbij ik ook nog elke dag een uur beweging krijg. Aan de andere kant is het voordeel van het openbaar vervoer natuurlijk dat je niet elke dag door weer en wind hoeft te fietsen. Wat zouden jullie doen? Met het ov of met de fiets? Is elke dag 10km heen en terug te doen of kan ik dan beter een elektrische fiets kopen?
maandag 21 april 2025 om 22:33
Zo duur hoeft een goede fiets niet te zijn. Veel mensen die een elektrische fiets kopen, houden hun goede gewone fiets niet aan en verkopen 'm. Laatst was mijn fiets echt aan vervanging óf een heel uitgebreide beurt en reparatie toe, toen heb ik op Marktplaats gezocht en snel een fiets gevonden voor 80 euro. Hij is altijd goed onderhouden en bijna als nieuw. Mijn vorige fiets kocht ik op dezelfde manier voor 75 euro en daar heb ik heel wat jaren mee gedaan. Een grote reparatie en beurt is veel duurder. Ik breng de oude fiets dan naar een goede-doelenwerkplaats.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 21 april 2025 om 22:44
10 km is toch niks eigenlijk? Ben gewend om alles op de fiets te doen. Kom uit een klein dorp waar slechte of eigenlijk geen ov was. Heb dus altijd 10+ km naar school gefietst. Weer en wind en altijd wind tegen.
Trouwens op een gewone fiets, geen elektrische. Kijk gewoon op markplaats, zo duur hoeft een fiets niet te zijn. En misschien heeft je werk wel zo'n fietsplan.
Ik zou dus gewoon gaan fietsen. Liefst ook op een gewone fiets en geen elektrische. Maar dat ben ik
Trouwens op een gewone fiets, geen elektrische. Kijk gewoon op markplaats, zo duur hoeft een fiets niet te zijn. En misschien heeft je werk wel zo'n fietsplan.
Ik zou dus gewoon gaan fietsen. Liefst ook op een gewone fiets en geen elektrische. Maar dat ben ik
It is
what it is.
Accept it
and move on!
what it is.
Accept it
and move on!
maandag 21 april 2025 om 23:01
maandag 21 april 2025 om 23:02
maandag 21 april 2025 om 23:17
dinsdag 22 april 2025 om 01:21
Toevallig net vandaag die afstand heen en terug gefietst en het viel me enorm mee. Ik deed er 35 minuten over, over een vrijliggend fietspad langs een doorgaande weg.
Je staat wel heel veel stil voor stoplichten als je een uur doet over 10 km. Ik zou vooral uitzoeken wat een fijne fietsroute is met veel fietspad en zo min mogelijk obstakels, zodat je relaxed kunt doorfietsen.
Moet je trouwens altijd op locatie werken en altijd op vaste tijden, of kan het ook deels thuis en flexibel? Als het maar om 2-3 x per week gaat en je kunt je tijd zelf een beetje indelen, dan zou fietsen - evt elektrisch - nog meer mijn voorkeur hebben.
Je staat wel heel veel stil voor stoplichten als je een uur doet over 10 km. Ik zou vooral uitzoeken wat een fijne fietsroute is met veel fietspad en zo min mogelijk obstakels, zodat je relaxed kunt doorfietsen.
Moet je trouwens altijd op locatie werken en altijd op vaste tijden, of kan het ook deels thuis en flexibel? Als het maar om 2-3 x per week gaat en je kunt je tijd zelf een beetje indelen, dan zou fietsen - evt elektrisch - nog meer mijn voorkeur hebben.
dinsdag 22 april 2025 om 06:19
mango8 schreef: ↑21-04-2025 21:43De fietsroute gaat door een grote stad maar is daardoor wel een leuke route, er is veel te zien onderweg. Een elektrische fiets lijkt me fijn (inderdaad niet bezweet aankomen), maar het voordeel van een gewone fiets is natuurlijk wel de extra beweging die je dan krijgt.
Je kunt ook een electrische fiets kopen waarmee je nog best wat beweging krijgt als je kiest voor minimale ondersteuning.
Mijn werk is ook een kleine 10km op de fiets. Van maart tot half november probeer ik (sinds ik electrisch fiets) twee keer per week te fietsen. Eerder fietste ik van mij tot september ongeveer een keer per week.
Hardere wind is voor mij nu geen belemmering meer om te gaan fietsen. Mijn werk is met ov niet te doen dus ik heb ook een auto voor de dagen dat ik niet fiets.
dinsdag 22 april 2025 om 07:49
dinsdag 22 april 2025 om 08:35
dinsdag 22 april 2025 om 08:37
Ik vind dit altijd zo’n rare redenatie. Ik heb het altijd gedaan, dus voor jou moet die 10km ook te doen zijn.
Ik vind fietsen niet echt leuk. Heb jaren 15km enkele reis moeten reizen en deed dat op de scooter. Vond dat echt ideaal, moest naar het centrum van 1 van de grote steden en dat ging prima. Helaas verhuisde het bedrijf naar een plek waar ik mijn scooter niet veilig kon parkeren. Ben toen op een elektrische fiets gegaan, heb dat een jaar volgehouden. Ik vond het vreselijk, sowieso ook de reistijd die het koste ten opzichte van de scooter. Dus na een jaar heb ik het opgegeven. Nu werk ik ergens anders, ook op 15km afstand en ik ga lekker met de auto. Ben in 20 minuten thuis ipv zo’n 50 minuten op de fiets.
Ik zou dus eerst eens een keer in de spits gaan kijken hoe het is. Zeker in de binnenstad heb je best veel oponthoud op de fiets. Stoplichten, andere weggebruikers waardoor je niet lekker door kan rijden en het is heel goed opletten geblazen. Ik vond in de binnenstad fietsen niet heel fijn met al die drukte. En een elektrische fiets levert op die drukke plekken weinig tijdswinst op. Dat is vooral prettig op lange stukken zonder oponthoud. Regen vond ik al helemaal vervelend, regenpak aan, kom je alsnog bezweet aan. Nee, het is niet aan mij besteed dus ik zou met het OV gaan dan. Of nog liever met de auto, maar die optie geef je niet

dinsdag 22 april 2025 om 08:43
Tja, wij lezen hier niet dat TO fietsen haat, anders is er geen vraag. Alleen dat ze denkt daar een luxere fiets voor nodig te hebben. Ik zou zeggen: kijk het even aan. Zet er een lekker zadel op, doe even een grote beurt bij de fietsenmaker en kijk hoe het gaat. Is het niks, dan ga je met het OV, of koop alsnog een nieuwe fiets.
pina wijzigde dit bericht op 22-04-2025 08:43
3.92% gewijzigd
dinsdag 22 april 2025 om 08:43
Ik pik deze twee er even uit maar ik zie het meer mensen schrijven.
10km is 10km maar of het prima te doen is hangt van zoveel dingen af. Je kunt niet stellen dat elke 10km prima te doen is, of maar een stukje is voor een normale fiets. Het maakt nogal verschil wat je route is.
Mijn 10 km gaan voor meer dan de helft dwars door de polder, zonder enige beschutting. Bij flinke wind zit je dus altijd volop in de wind. Op mijn normale fiets duurde het tochtje 30 minuten tot ongeveer 50 minuten bij flinke wind. Nu ik electrisch fiets is het 25 minuten of het nou waait of niet. Dat maakt de motivatie om te gaan fietsen voor mij wel veel groter.
Mijn eerste 4,5 km heen kosten mij nu doorgaans meer tijd dan de volgende 5,5. Eerste stuk heb ik veel bochten, veel stoplichten, als ik pech heb de brug tegen. Het tweede stuk, ga ik de polder in en is het nog één rechte weg, waarop ik zonder onderbreking 25km/uur kan fietsen.
dinsdag 22 april 2025 om 08:48
Ik zou ook een combi doen, dat doe ik zelf ook. Als het droog is en boven 2-3 graden ga ik op de fiets anders met de auto. In de vrieskou of in een regenpak wil ik niet. Als het op de terugweg regent maakt me dat niet uit want dan trek ik thuis wat droogs aan en klaar, maar niet op de heenweg. Ik werk op 11 km en doe daar op een elektrische fiets een klein half uurtje over.
dinsdag 22 april 2025 om 08:51
Dit geldt voor de meeste afstanden van 10km fietsen.Speculaastaart schreef: ↑22-04-2025 08:43Ik pik deze twee er even uit maar ik zie het meer mensen schrijven.
10km is 10km maar of het prima te doen is hangt van zoveel dingen af. Je kunt niet stellen dat elke 10km prima te doen is, of maar een stukje is voor een normale fiets. Het maakt nogal verschil wat je route is.
Mijn 10 km gaan voor meer dan de helft dwars door de polder, zonder enige beschutting. Bij flinke wind zit je dus altijd volop in de wind. Op mijn normale fiets duurde het tochtje 30 minuten tot ongeveer 50 minuten bij flinke wind. Nu ik electrisch fiets is het 25 minuten of het nou waait of niet. Dat maakt de motivatie om te gaan fietsen voor mij wel veel groter.
Mijn eerste 4,5 km heen kosten mij nu doorgaans meer tijd dan de volgende 5,5. Eerste stuk heb ik veel bochten, veel stoplichten, als ik pech heb de brug tegen. Het tweede stuk, ga ik de polder in en is het nog één rechte weg, waarop ik zonder onderbreking 25km/uur kan fietsen.
dinsdag 22 april 2025 om 08:51
Ik heb precies in deze situatie gezeten, met 10 km fietsen naar mijn werk. De OV verbinding was onhandig (20 min lopen of in een stampvolle bus) en ik kreeg het niet volledig vergoed. Ik ben toen gewoon gaan fietsen op mijn gammele fiets. Muziek of podcast aan en daar ging ik. In het begin deed ik er 50 minuten over maar dat werd steeds korter, want ik werd steeds fitter. En de route was hartstikke mooi. In de regen fietste ik meestal ook.
Ik had altijd een extra set kleding bij me (op de fiets droeg ik sportkleding) en op mijn werk kon ik douchen als ik wilde, maar meestal hield ik het bij omkleden en deodorant opdoen.
Het zal vast niet ieders ding zijn maar ik vond het erg fijn, zeker die gratis lichaamsbeweging. Helaas werk ik daar niet meer en is mijn werk nu 5 minuten fietsen, voor mijn conditie best jammer
Ik had altijd een extra set kleding bij me (op de fiets droeg ik sportkleding) en op mijn werk kon ik douchen als ik wilde, maar meestal hield ik het bij omkleden en deodorant opdoen.
Het zal vast niet ieders ding zijn maar ik vond het erg fijn, zeker die gratis lichaamsbeweging. Helaas werk ik daar niet meer en is mijn werk nu 5 minuten fietsen, voor mijn conditie best jammer

dinsdag 22 april 2025 om 08:54
Ik zou gaan fietsen, want 10 km is peanuts. Dat is een mooie afstand, niet te lang, maar je hebt wel gelijk weer wat dagelijkse beweging gehad.
Sowieso is je fiets blijkbaar toe aan vervanging, dus het is niet alleen een investering voor je werk. Mogelijk heeft je werk iets van een fietsplan waar je gebruik van kunt maken. En anders is het gewoon een goede investering voor jezelf, want als je zelf een goede fiets hebt, dan pak je hem ook sneller.
Zelf fietste ik in comfortabele kleding naar het werk en verklede mij dan op mijn werk. Minder zweterig en ook beter voor je kleding. En het kan best zijn dan je in het begin nog moe bent als je aankomt, maar conditie moet je opbouwen. En je hoeft niet hard te fietsen.
Sowieso is je fiets blijkbaar toe aan vervanging, dus het is niet alleen een investering voor je werk. Mogelijk heeft je werk iets van een fietsplan waar je gebruik van kunt maken. En anders is het gewoon een goede investering voor jezelf, want als je zelf een goede fiets hebt, dan pak je hem ook sneller.
Zelf fietste ik in comfortabele kleding naar het werk en verklede mij dan op mijn werk. Minder zweterig en ook beter voor je kleding. En het kan best zijn dan je in het begin nog moe bent als je aankomt, maar conditie moet je opbouwen. En je hoeft niet hard te fietsen.
dianaf wijzigde dit bericht op 22-04-2025 09:04
16.10% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in