Hoe reizen naar werk
maandag 21 april 2025 om 21:26
Binnenkort start ik met een nieuwe baan. Deze baan ligt op ongeveer 10km afstand en is te bereiken met openbaar vervoer of fiets. Ik krijg maar een deel (ongeveer de helft) van de reiskosten vergoed en twijfel hoe ik naar kantoor zal gaan. Op dit moment heb ik een oude gammele fiets die niet geschikt is om elke dag een half uur op te fietsen. Dat zou betekenen dat ik direct een grote investering moet doen in een goede gewone of elektrische fiets. Dit is een eenmalige investering maar daarna natuurlijk de goedkoopste optie waarbij ik ook nog elke dag een uur beweging krijg. Aan de andere kant is het voordeel van het openbaar vervoer natuurlijk dat je niet elke dag door weer en wind hoeft te fietsen. Wat zouden jullie doen? Met het ov of met de fiets? Is elke dag 10km heen en terug te doen of kan ik dan beter een elektrische fiets kopen?
dinsdag 22 april 2025 om 09:03
Ja dit. Ik heb jaren naar mijn werk gefietst (12-15 km ) op een normale fiets en een E-Bike en ik vond het op zich fijner dan het OV omdat ik sneller was en niet hoefde te wachten met de overstap. Alleen word ik dus echt strontchagrijnig van fietsen door de regen. Echt enorm chagrijnig. Dus dan pakte ik het OV, dan maar langer onderweg.Pimpim schreef: ↑21-04-2025 21:59Het ligt wel aan je eigen mentaliteit en de route die je per fiets moet afleggen.
Als het buiten heel hard regent, denk je dan "geen probleem, regenpak aan en gaan" of word je er super chagrijnig van?
En is het een leuke route door een mooie omgeving of is het ontzettend grauw en langdradig? Uit eigen ervaring weet ik dat dat laatste een fietstocht nóg langer doet aanvoelen en mij persoonlijk kostte het heel veel extra energie.
10 km is op zich niet zo veel, dat is ook op een normale fiets prima te doen ( mits je gezond bent ). En een leuke route helpt inderdaad echt mee.
I have a tender spot in my heart for cripples, bastards and broken things.
dinsdag 22 april 2025 om 09:33
dinsdag 22 april 2025 om 09:36
dinsdag 22 april 2025 om 09:53
Ik voel me ineens helemaal bevoorrecht dat ik mijn reiskosten met OV (30 km enkele reis) gewoon vergoed krijg. Dacht eerlijk gezegd dat dit, met een bepaald maximum, vrij standaard was. On topic: ik heb een paar jaar 8 km enkele reis gefietst met een vervelende brug op de route. Dankzij die brug was het soms even doorbijten maar ik had een collega die bij mij in de buurt woonde en het al jaren deed en dat hielp wel. Vaak fietsten we samen terug, hartstikke gezellig. Behalve die brug was het vooral door de stad. Ik ging zelden met de auto want even bewegen is ook wel heel lekker. Behalve 1x toen ben ik echt tot oo mijn hemd natgeregend en heb een trui moeten lenen van een collega.
dinsdag 22 april 2025 om 10:22
Ravintola schreef: ↑22-04-2025 01:21Toevallig net vandaag die afstand heen en terug gefietst en het viel me enorm mee. Ik deed er 35 minuten over, over een vrijliggend fietspad langs een doorgaande weg.
Je staat wel heel veel stil voor stoplichten als je een uur doet over 10 km. Ik zou vooral uitzoeken wat een fijne fietsroute is met veel fietspad en zo min mogelijk obstakels, zodat je relaxed kunt doorfietsen.
Ze heeft het over een uur fietsen per dag, dus een half uur enkele reis. Dat vind ik wel een tikje optimistisch, zeker omdat het door de stad is.
Coffee is never my cup of tea
dinsdag 22 april 2025 om 11:43
Door de stad is het wat optimistisch. In de polder kwam ik daar eigenlijk wel aan, maar het is ook, hoe vaker je fietst, hoe beter je getraind raakt.Marianneke schreef: ↑22-04-2025 10:22Ze heeft het over een uur fietsen per dag, dus een half uur enkele reis. Dat vind ik wel een tikje optimistisch, zeker omdat het door de stad is.
In de stad zou ik er nu ongeveer 35 minuten over doen ivm de stoplichten. Dat is in mijn optiek ook niet heel lang.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in