Gezondheid alle pijlers

Waarom neemt zwaarlijvigheid zo hard toe?

04-05-2025 19:03 369 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben sinds kort aan het daten, en het valt me echt op hoeveel mensen aan obesitas lijden.
Is geen waardeoordeel, maar gewoon een vaststelling.
Ook bij jonge mensen, misschien zelfs nog meer bij jonge mensen dan bij pakweg 40+.
Dit is vooral in België en Nederland opvallend, in Zweden zag ik het veel minder.

Eten mensen dan zoveel vaker ongezond?
20 jaar geleden zag je dat veel minder.
Nochtans zie je toch ook enige aandacht voor sporten.

In de omgeving zie ik wel veel fastfoodzaken opkomen, dit is geen goede evolutie.
Ik ben hier toch wel bezorgd over, zeker voor de latere impact (bloedsomloop, belasting gewrichten...).
Solomio schreef:
08-05-2025 21:16
Ik geloof er niks van.

Maar dan nog: jouw bericht klinkt al als 'in mijn jeugd....' en dan ben je echt oud.
Ik dacht gelezen te hebben dat je 30 bent?
Beetje lachwekkend wat mij betreft.
Dat klopt inderdaad Solomio. Wat betekend dat ik 16 jaar geleden naar de middelbare school toe fietste en met mij mijn hele klas want we waren nog niet oud genoeg voor een brommer en fatbikes en e-bikes waren er toen nog lang niet... Dus ja, in mijn jeugd fietste iedereen lekker met de beentjes naar school...
Ik lach in de regen, dans in de wind en kijk niet achterom. Of zoiets...
Nolanollie schreef:
08-05-2025 21:20
Dat klopt inderdaad Solomio. Wat betekend dat ik 16 jaar geleden naar de middelbare school toe fietste en met mij mijn hele klas want we waren nog niet oud genoeg voor een brommer en fatbikes en e-bikes waren er toen nog lang niet... Dus ja, in mijn jeugd fietste iedereen lekker met de beentjes naar school...
Afbeelding

Als je op je 30e al zo neerkijkt op 'de jeugd van tegenwoordig' dan ben je verloren.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
08-05-2025 21:29
Als je op je 30e al zo neerkijkt op 'de jeugd van tegenwoordig' dan ben je verloren.
Dus met dit ene standpunt over de jeugd van tegenwoordig ben ik verloren? Priem. Ik reageerde alleen maar over de verminderde beweging van deze tijd en dat we daar zeker allemaal in meedoen. Dat ik een nieuwsbericht las waarin ouders moeite hebben met het feit dat hun kind misschien wel 20 minuten moet fietsen. Dat ik, maar ook mijn ouders en mijn grootouders daar niet slechter van zijn geworden.

Naast de "fatbike- prinsjes en prinsesjes" is "de jeugd van tegenwoordig" ook van het harde werken. Staan mijn buurmeisjes voor dag en dauw op om de bollen te pellen, staat mijn neefje tot laat in de avond in de spoelkeuken van de plaatselijke bistro te zwoegen en brengt onze folderwijkjongen elke zaterdag netjes de folders rond in de vroege ochtend. Zijn het harde studenten (want ze moeten ook hard hun best doen, hoe kom je anders tegenwoordig aan een inkomen waar je een huis mee kunt kopen...) en zijn de stagiaires die ik nu begeleid de best voorbereidde jongens en meiden die ik in jaren heb gehad.

Dus nee, ik kijk niet neer op de jeugd van tegenwoordig. Net zoals dat ik niet op kijk naar de ouderen van tegenwoordig. Respect is earned by behavior, not mandated by age...
Maargoed, terug op topic... Stiekem ben ik wel benieuwd waarom er in Zweden minder zwaarlijvigheid is als in Nederland en België zoals TS beschreef. Actiever leven? Puurder voedsel? Meer terug naar de oorsprong van voedsel in plaats van pakjes, zakjes en "gemak" tijdens koken? :ugeek:
Van: https://www-sciencedirect-com.translate ... %20%5B3%5D.

In 2016 had 39% van de volwassenen van 18 jaar en ouder overgewicht, en 13% van hen was obees [2]. Zweden vormt geen uitzondering op deze groeiende wereldwijde uitdaging, waar het percentage mensen dat overgewicht of obesitas rapporteert de afgelopen tien jaar is gestegen, van 46% in 2006 naar 51% in 2016

Dus mss is het in Zweden helemaal niet minder?

Hannah Arendt
Nolanollie schreef:
08-05-2025 21:40
Dus met dit ene standpunt over de jeugd van tegenwoordig ben ik verloren? Priem. Ik reageerde alleen maar over de verminderde beweging van deze tijd en dat we daar zeker allemaal in meedoen. Dat ik een nieuwsbericht las waarin ouders moeite hebben met het feit dat hun kind misschien wel 20 minuten moet fietsen. Dat ik, maar ook mijn ouders en mijn grootouders daar niet slechter van zijn geworden.

Naast de "fatbike- prinsjes en prinsesjes" is "de jeugd van tegenwoordig" ook van het harde werken. Staan mijn buurmeisjes voor dag en dauw op om de bollen te pellen, staat mijn neefje tot laat in de avond in de spoelkeuken van de plaatselijke bistro te zwoegen en brengt onze folderwijkjongen elke zaterdag netjes de folders rond in de vroege ochtend. Zijn het harde studenten (want ze moeten ook hard hun best doen, hoe kom je anders tegenwoordig aan een inkomen waar je een huis mee kunt kopen...) en zijn de stagiaires die ik nu begeleid de best voorbereidde jongens en meiden die ik in jaren heb gehad.

Dus nee, ik kijk niet neer op de jeugd van tegenwoordig. Net zoals dat ik niet op kijk naar de ouderen van tegenwoordig. Respect is earned by behavior, not mandated by age...
Alleen die term 'prinsjes en prinsesjes' al.
Je realiseert het je mss niet, maar ook jouw generatie werd al zo aangeduid hoor, en wrsch vele generaties daarvoor (mss net iets andere bewoordingen).
Maar daar hoef je niet aan mee te doen hoor.
Het is ontzettend denigrerend en nergens voor nodig.
Elke generatie heeft z'n eigen uitdagingen.

Hannah Arendt
Nolanollie schreef:
08-05-2025 21:43
Maargoed, terug op topic... Stiekem ben ik wel benieuwd waarom er in Zweden minder zwaarlijvigheid is als in Nederland en België zoals TS beschreef. Actiever leven? Puurder voedsel? Meer terug naar de oorsprong van voedsel in plaats van pakjes, zakjes en "gemak" tijdens koken? :ugeek:
Dankzij Ikea natuurlijk. Er worden behoorlijk wat calorieen verbrand tijdens het shoppen (doolhof) en het in elkaar zetten van al dat spul. Terwijl je moet luisteren naar Waterloo. En wie weet zit er ook nog een bijzonder ingredient in die balletjes.
Er was al eerder gepost dat het Zweden-verhaal niet klopte.

En wat dat fietsen betreft, ik groeide op op het platteland en moest dus altijd fietsen als ik ergens heen wilde. Ook bus was geen optie want die reed niet bij ons in de buurt.
Ik had en heb nu nog steeds een grafhekel aan fietsen na al die jaren de benen uit mijn lijf fietsen, vast heel goed en gezond enzo maar geef mijn portie maar aan Fikkie.
Ik fiets alleen nog maar elektrisch en toen onze kinderen naar de middelbare 18 kilometer enkele reis naar school moesten fietsen kregen ze ook een ebike of God verhoede, ik bracht ze met de auto naar school.
LaFleurNoire schreef:
08-05-2025 22:04
Er was al eerder gepost dat het Zweden-verhaal niet klopte.

En wat dat fietsen betreft, ik groeide op op het platteland en moest dus altijd fietsen als ik ergens heen wilde. Ook bus was geen optie want die reed niet bij ons in de buurt.
Ik had en heb nu nog steeds een grafhekel aan fietsen na al die jaren de benen uit mijn lijf fietsen, vast heel goed en gezond enzo maar geef mijn portie maar aan Fikkie.
Ik fiets alleen nog maar elektrisch en toen onze kinderen naar de middelbare 18 kilometer enkele reis naar school moesten fietsen kregen ze ook een ebike of God verhoede, ik bracht ze met de auto naar school.
Ah, ik had gemist dat dat over Zweden al eerder gepost was.

En verder: :worship:

Ik begrijp nooit dat volwassenen de dingen waar ze zelf een hekel aan hadden per se ook weer de volgende generatie willen aandoen.
Heerlijk, die e-bikes, fatbikes, enz.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
08-05-2025 22:19
Ah, ik had gemist dat dat over Zweden al eerder gepost was.

En verder: :worship:

Ik begrijp nooit dat volwassenen de dingen waar ze zelf een hekel aan hadden per se ook weer de volgende generatie willen aandoen.
Heerlijk, die e-bikes, fatbikes, enz.
Vanwege het gebrek aan lichaamsbeweging, vervuilende accu’s, klimaatverandering en alle ongelukken die die dingen opleveren. Het zijn geen dingen zonder consequenties.

Het wordt wel hypocriet als je je puber met de fiets stuurt en zelf voor vergelijkbare afstanden wel met de auto gaat. Maar ik vind dan ook dat men in het algemeen makkelijk de auto pakt zonder echte reden daarvoor.
Ik had geen hekel aan winter en zomer met de fiets naar school. Dat was gewoon wat het was. Meteen naar school en van school meteen naar huis. Heb een tijd warm gegeten op school en daarna boterhammen mee. Zoals iedereen. Niet langs de bakker of de supermarkt want niemand had zelfs geld bij.
Nu heeft ook niet iedereen geld bij want als je op schooldagen bij AH rondloopt zie je overal aangebroken pakjes snoep liggen waar een deel uitgegraaid is en ter plaatse opgesmikkeld.
Thuis aten we gewoon elke dag vers. Iedereen werkte maar daar werd gewoon tijd voor gemaakt. Doe ik nu ook. Vers koken hoort gewoon bij de dagelijkse routine. 'Ik heb daar geen tijd voor' is larie.
Je hebt maar één lijf. Snap niet hoe sommigen dat zo onachtzaam kapot maken. En dan maar zeuren over allerhande kwaaltjes en overgewicht.
Attraverso schreef:
09-05-2025 06:33
Ik had geen hekel aan winter en zomer met de fiets naar school. Dat was gewoon wat het was. Meteen naar school en van school meteen naar huis. Heb een tijd warm gegeten op school en daarna boterhammen mee. Zoals iedereen. Niet langs de bakker of de supermarkt want niemand had zelfs geld bij.
Nu heeft ook niet iedereen geld bij want als je op schooldagen bij AH rondloopt zie je overal aangebroken pakjes snoep liggen waar een deel uitgegraaid is en ter plaatse opgesmikkeld.
Thuis aten we gewoon elke dag vers. Iedereen werkte maar daar werd gewoon tijd voor gemaakt. Doe ik nu ook. Vers koken hoort gewoon bij de dagelijkse routine. 'Ik heb daar geen tijd voor' is larie.
Je hebt maar één lijf. Snap niet hoe sommigen dat zo onachtzaam kapot maken. En dan maar zeuren over allerhande kwaaltjes en overgewicht.
Ah, en weer het 'eigen schuld'.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
09-05-2025 07:51
Ah, en weer het 'eigen schuld'.
Ja hoor, we zijn er weer. Iedere keer ploeter ik weer zo'n heel topic door in de hoop nog iets te leren, maar het draait iedere keer weer hier op uit. Zo jammer.

Voor wie het wel interessant vindt, in de Margriet van afgelopen week een artikel met Liesbeth van Rossum.
Attraverso schreef:
Wat moet dat héérlijk zijn, zo’n beperkt wereldbeeld. Het voelt vast ook heel geruststellend, het idee dat overgewicht en kwaaltjes prima valt te voorkomen als je gezond leeft (en vroeger natuurlijk met een blij gemoed in de zomer én in de winter minstens 20 kilometer naar school fietsen áltijd met een dankbaar gevoel de thuis gesmeerde bammetjes opsmikkelen en daarna thuis genieten van een zorgvuldig uitgebalanceerde vers gekookte gezonde maaltijd) en dat hier ook nog eens aan de onwetende dikkerds kunt uitleggen!
Dat zegt Attraverso dus niet he. Ze neemt waar dat er veel gesnoept wordt en dat die mensen vervolgens klagen over dik worden. Dat is iets heel anders dan dat iedereen die dik is per definitie veel snoept.

Jullie voelen je persoonlijk aangevallen lijkt het, en draaien haar woorden om. Dan staat er iets anders dan wat ze zegt.

Deel van het probleem is wel degelijk dat veel kinderen/pubers niet zo bezig zijn met gezondheid, weinig bewegen, veel snoepen. Degenen met genetische pech komen daarvan veel aan. Die zullen daar vervolgens de rest van hun leven last van hebben. Wat er in je jeugd te veel aankomt, gaat er nooit meer makkelijk af.

ik zie het op de basisschool van mijn kinderen al gebeuren. Je ziet sommige kinderen gewoon dichtgroeien tussen hun 4e en 12e. En daar is echt een SES-effect zichtbaar, door wat ze aangeboden krijgen van hun ouders. Ik vind het rot voor die kinderen. Niet hun schuld maar het was voor de meesten wel te vermijden geweest.

Ik pleit mezelf overigens zeker niet vrij van niet heel erg gezond eetgedrag, in mijn studententijd vooral. Ik heb dan wel weer genetisch geluk, op dit vlak tenminste.
Wombat schreef:
09-05-2025 22:41
Dat zegt Attraverso dus niet he. Ze neemt waar dat er veel gesnoept wordt en dat die mensen vervolgens klagen over dik worden. Dat is iets heel anders dan dat iedereen die dik is per definitie veel snoept.

Jullie voelen je persoonlijk aangevallen lijkt het, en draaien haar woorden om. Dan staat er iets anders dan wat ze zegt.

Deel van het probleem is wel degelijk dat veel kinderen/pubers niet zo bezig zijn met gezondheid, weinig bewegen, veel snoepen. Degenen met genetische pech komen daarvan veel aan. Die zullen daar vervolgens de rest van hun leven last van hebben. Wat er in je jeugd te veel aankomt, gaat er nooit meer makkelijk af.

ik zie het op de basisschool van mijn kinderen al gebeuren. Je ziet sommige kinderen gewoon dichtgroeien tussen hun 4e en 12e. En daar is echt een SES-effect zichtbaar, door wat ze aangeboden krijgen van hun ouders. Ik vind het rot voor die kinderen. Niet hun schuld maar het was voor de meesten wel te vermijden geweest.

Ik pleit mezelf overigens zeker niet vrij van niet heel erg gezond eetgedrag, in mijn studententijd vooral. Ik heb dan wel weer genetisch geluk, op dit vlak tenminste.
Of jij draait haar woorden om.

Waarom 'onze' mening onderuithalen omdat we ons persoonlijk aangevallen voelen? Kunnen we dan niet meer objectief zijn?
Of spreekt er meer veroordeling uit die post dan jij herkent?

Hannah Arendt
Attraverso schreef:
Vers koken houdt je niet slank hoor.

Hannah Arendt
AnnaNiem schreef:
09-05-2025 08:58
Ja hoor, we zijn er weer. Iedere keer ploeter ik weer zo'n heel topic door in de hoop nog iets te leren, maar het draait iedere keer weer hier op uit. Zo jammer.

Voor wie het wel interessant vindt, in de Margriet van afgelopen week een artikel met Liesbeth van Rossum.
Juist omgekeerd, in deze topics blijken we allemaal ten dode opgeschreven, want er is toch niets aan te doen. We worden gewoon allemaal dikker en daar zullen we ons bij neer moeten leggen.
pina schreef:
10-05-2025 07:06
Juist omgekeerd, in deze topics blijken we allemaal ten dode opgeschreven, want er is toch niets aan te doen. We worden gewoon allemaal dikker en daar zullen we ons bij neer moeten leggen.
Hopelijk komen we ooit zover.

Hannah Arendt
pina schreef:
10-05-2025 07:06
Idd, en bij niemand komt het door levensstijl of te weinig beweging, want het is allemaal heel complex. Owee als je iets anders zegt, want dan heb je zeker iets tegen dikke mensen of je weet het allemaal beter.
LaFleurNoire schreef:
09-05-2025 09:26
Wat moet dat héérlijk zijn, zo’n beperkt wereldbeeld. Het voelt vast ook heel geruststellend, het idee dat overgewicht en kwaaltjes prima valt te voorkomen als je gezond leeft (en vroeger natuurlijk met een blij gemoed in de zomer én in de winter minstens 20 kilometer naar school fietsen áltijd met een dankbaar gevoel de thuis gesmeerde bammetjes opsmikkelen en daarna thuis genieten van een zorgvuldig uitgebalanceerde vers gekookte gezonde maaltijd) en dat hier ook nog eens aan de onwetende dikkerds kunt uitleggen!
Je voelt je duidelijk aangesproken. Weet niet of dat terecht is of niet want ik ken je niet.
Las onlangs nog een artikel dat meer dan 80% van het aanbod in de supermarkt ongezond, (ultra) bewerkt voedsel is. Zelfs kaas en ham zijn dat he. Ik zou graag eens willen weten hoe veel mensen dat weten. Zitten vol toegevoegd zout.
Al eens de ingrediëntenlijst van boterhambeleg bekeken? Die supermarkten stouwen hun magazijnen daar niet mee vol omdat het niet verkoopt he. Mensen vinden kant en klaar, afhaal, fastfood, pakjes en zakjes, sauzen, koekjes, chocolade, pastasaus uit een bokaal, allerhande frisdranken 'het is zero dus zonder suiker dus gezond', yoghurt met fruit,... allemaal 'normale voeding' terwijl het dat helemaal niet is.
Niet alle uiteraard maar vele kwalen zijn absoluut ontegensprekelijk voortkomend uit slechte eet- en leefgewoonten. Niet gezond eten, niet genoeg bewegen.
Er zijn zelfs wetenschappers die mentale problemen linken aan ongezonde darmen door ongezonde voeding.
Al dat kant en klaar, al die fastfood-, thuisleverbedrijven bestaan en zijn alomtegenwoordig omdat ze massaal gebruikt worden en mensen dus massaal hun lichaam ziek maken door ongezond te eten.
Dat ontkennen zou te belachelijk voor woorden zijn. Het grote probleem is dat velen die ongezonde voeding zo normaal vinden dat ze niet beseffen hoe ongezond ze bezig zijn.
Hoe veel mensen die ik ken met darmproblemen die steevast cola zero en suiker blijven binnenspelen. Als ik dan zeg 'probeer eens een week te stoppen met die cola en zie of de krampen beter worden, zoetstoffen zijn nefast voor de darmen' hoor ik 'water krijg ik niet binnen, dat lest mijn dorst niet, dat is saai'...
Een hele hoop mensen he.
Als jij een uitzondering bent lees ik het graag en is er geen enkele reden waarom jij je aangesproken moet voelen.
Ik weet als ik straks in de stad de vele fastfood tenten passeer, je er op de koppen kan lopen.
Ik krijg het niet door mijn strot. Het is een aanslag op je lichaam.
Sonne schreef:
10-05-2025 09:20
Idd, en bij niemand komt het door levensstijl of te weinig beweging, want het is allemaal heel complex. Owee als je iets anders zegt, want dan heb je zeker iets tegen dikke mensen of je weet het allemaal beter.
Ja, want zo weinig zelfreflectie hebben dikke mensen. :facepalm:
Want owee als je aangeeft dat het complexer ligt, dan word je afgeserveerd.

Ik denk dat mijn irritatie veel fundamenteler is dan wel of niet 'persoonlijk': waarom vind je er überhaupt iets van?
En dat geldt wat mij betreft dus veel breder dan (over)gewicht. Wat maakt het jou uit hoe zwaar iemand is, of hoe iemand haar kinderen opvoedt, of hoe vaak iemand stofzuigt, of haar bed verschoont, of nieuwe schoenen koopt, of op wintersport gaat, enz enz.

Met de toename van de individualisering is de tolerantie afgenomen.
Wat ik toch vreemd vind, want ik hoor best vaak de uitspraak 'leven en laten leven', wat voor mij een onderdeelis van die individualisering, maar tegelijk wordt het (ver)oordelen van anderen wel steeds erger, wat in tegenspraak is met 'leven en laten leven'.

Even een bijbelse afsluiter: wie zonder zonde is werpe de eerste steen...

Hannah Arendt
Attraverso schreef:
10-05-2025 10:05
Ik weet als ik straks in de stad de vele fastfood tenten passeer, je er op de koppen kan lopen.
Ik krijg het niet door mijn strot. Het is een aanslag op je lichaam.
Dan heb je je eerste mazzeltje al binnen, dat je fastfood niet door je strot krijgt.

Dat is geen verdienste hè.

Ik krijg groentes niet door mijn strot, das pech.

Prima dat jij het allemaal uitstekend voor elkaar hebt, maar de toename van overgewicht is idd complexer dan dat.
Ik kookte altijd vers, toen mijn kinderen nog klein waren, maar daar bleef ik niet slank bij.

Waarom is het toch zo lastig om in te zien dat het ook gewoon geluk is als het bij jou allemaal wel goed gaat?

Hannah Arendt
Solomio schreef:
10-05-2025 10:23
Ja, want zo weinig zelfreflectie hebben dikke mensen. :facepalm:
Want owee als je aangeeft dat het complexer ligt, dan word je afgeserveerd.

Ik denk dat mijn irritatie veel fundamenteler is dan wel of niet 'persoonlijk': waarom vind je er überhaupt iets van?
En dat geldt wat mij betreft dus veel breder dan (over)gewicht. Wat maakt het jou uit hoe zwaar iemand is, of hoe iemand haar kinderen opvoedt, of hoe vaak iemand stofzuigt, of haar bed verschoont, of nieuwe schoenen koopt, of op wintersport gaat, enz enz.

Met de toename van de individualisering is de tolerantie afgenomen.
Wat ik toch vreemd vind, want ik hoor best vaak de uitspraak 'leven en laten leven', wat voor mij een onderdeelis van die individualisering, maar tegelijk wordt het (ver)oordelen van anderen wel steeds erger, wat in tegenspraak is met 'leven en laten leven'.

Even een bijbelse afsluiter: wie zonder zonde is werpe de eerste steen...
Het maakt me niet uit of iemand te zwaar/licht is. Net zo min dat het mij uitmaakt of iemand rood, groen of paars haar heeft. Lekker zelf weten.

Dit topic gaat over de oorzaak van zwaarlijvigheid. Niet over wat ik van iemand zn gewicht vind.

In mijn ogen is de oorzaak bij een deel van de mensen levensstijl / beweging. Dan nogmaals: lekker zelf weten. Zit geen waardeoordeel achter, maar wordt wel zo opgevat.
Solomio schreef:
10-05-2025 10:28
Dan heb je je eerste mazzeltje al binnen, dat je fastfood niet door je strot krijgt.

Dat is geen verdienste hè.

Ik krijg groentes niet door mijn strot, das pech.

Prima dat jij het allemaal uitstekend voor elkaar hebt, maar de toename van overgewicht is idd complexer dan dat.
Ik kookte altijd vers, toen mijn kinderen nog klein waren, maar daar bleef ik niet slank bij.

Waarom is het toch zo lastig om in te zien dat het ook gewoon geluk is als het bij jou allemaal wel goed gaat?
Kijk. Dat is nu net wat ik al jaren te horen krijg. Hoeveel 'geluk' ik heb dat ik slank ben. Dat heeft geen moer met geluk te maken. Een paar decennia geleden had ik en tijdje overgewicht en PDS. Ik dacht dat ik normaal at. Ben dan gaan 'diëten' en sporten en overgewicht en PDS waren weg. Raar he?
Ik heb helemaal geen geluk. Ik let daar op en maak bewuste keuzes, sport, werk, ben hele dagen in beweging en ben blij dat ik heel lang geleden de klik gemaakt heb dat gezonde voeding lekker is en ik me geen vet/zoet verslaving meer laat aanmeten door de voedselindustrie.
Want dat is de grote boosdoener, overal zorgt men dat beide inzit, vet en zoet. In dingen zoals mayonaise, vleesbewerkingen,... vet dus, voegt men wat suiker toe zodat de hardnekkige vet/zoet verslaving in stand gehouden wordt. Kassakassa voor de voedingindustrie en normale, gezonde voeding krijgen de verslaafden niet meer door hun strot.
Ik lunch door mijn werk heel vaak bij mensen thuis en neem mijn eigen, gezonde lunch mee. Hoe vaak dat ik medelijden krijg: 'jij bent zeker op dieet, dat kan toch niet smaken, eet gauw met ons mee, neem je toch een cola uit de koelkast, ik heb speciaal voor jullie cola in mijn koelkast, dat water moet je jezelf niet aandoen'.
Totaal niks geluk. Denk je nu echt dat het vanzelf komt en ik het niet moeilijk gehad heb toen? Even doorbijten, het kwartje laten vallen en je bent er.
Allez, iedereen leeft hoe hij wil hoor.
Maar kom bij mij niet klagen dat je als je ongezond leeft, overgewicht hebt en kwaaltjes én vooral niet zeggen dat ik 'geluk' heb.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven