Gezondheid alle pijlers

Waarom neemt zwaarlijvigheid zo hard toe?

04-05-2025 19:03 477 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben sinds kort aan het daten, en het valt me echt op hoeveel mensen aan obesitas lijden.
Is geen waardeoordeel, maar gewoon een vaststelling.
Ook bij jonge mensen, misschien zelfs nog meer bij jonge mensen dan bij pakweg 40+.
Dit is vooral in België en Nederland opvallend, in Zweden zag ik het veel minder.

Eten mensen dan zoveel vaker ongezond?
20 jaar geleden zag je dat veel minder.
Nochtans zie je toch ook enige aandacht voor sporten.

In de omgeving zie ik wel veel fastfoodzaken opkomen, dit is geen goede evolutie.
Ik ben hier toch wel bezorgd over, zeker voor de latere impact (bloedsomloop, belasting gewrichten...).
Zullen we er maar een paar doen?
Waarom mag je wel uit eigen ervaring spreken in dit soort topics als de ervaring de tendens overgewicht=eigen schuld bevestigt, maar niet als de eigen ervaring tegen de tendens in gaat?
Waarom wordt obesitas elke keer tot zondebok van alle zorgkosten gemaakt, door slanke mensen die in andere topics gezellig klessebessen over hun drankgebruik?
Waarom zijn de bananen krom?
Waarom moet het toch elke keer weer zo gaan?
Waarom vinden mensen het zo moeilijk buiten hun eigen denkkader te bewegen?
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Waar baseer je jouw conclusies op?
Nana_Mouskouri schreef:
10-05-2025 23:01
Zullen we er maar een paar doen?
Waarom mag je wel uit eigen ervaring spreken in dit soort topics als de ervaring de tendens overgewicht=eigen schuld bevestigt, maar niet als de eigen ervaring tegen de tendens in gaat?
Waarom wordt obesitas elke keer tot zondebok van alle zorgkosten gemaakt, door slanke mensen die in andere topics gezellig klessebessen over hun drankgebruik?
Waarom zijn de bananen krom?
Waarom moet het toch elke keer weer zo gaan?
Waarom vinden mensen het zo moeilijk buiten hun eigen denkkader te bewegen?
:worship:
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
NomenNesci0 schreef:
10-05-2025 23:12
Waar baseer je jouw conclusies op?
Nog een vraag die bij me opkomt.
Waarom begrijpen mensen niet wat het verschil is tussen een vraag en een conclusie?
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Nana_Mouskouri schreef:
10-05-2025 23:29
Nog een vraag die bij me opkomt.
Waarom begrijpen mensen niet wat het verschil is tussen een vraag en een conclusie?
Aan wie vraag je dat?
Je weet ook dat na een vraag om een reden meestal een antwoord met een reden komt? Of een wedervraag als er nog eea verhelderd moet worden?
Zoiets zit gewoon in je genen, niemand kan hier iets aan doen denk ik. Erg harde uitspraken van jou wel zeg!

Ga een leven zoeken en bemoei je niet met de ander.
NomenNesci0 schreef:
10-05-2025 22:31
Ik reageerde vooral op iemand die schreef en zichzelf hardop afvroeg waarom iedereen iets zou moeten willen met overgewicht en de vraag, wat als je daar gewoon niks mee wil. Toen was mijn antwoord dat het uiterlijk mij niet uitmaakt. Maar waarom zou een collectief wel MOETEN betalen als mensen niet gezonder WILLEN leven? Blijft voor mij nog steeds een vraag hoor.
En wat dan met mensen die een ongeluk krijgen doordat ze te hard rijden?
Of doordat ze gewoon niet opgelet hebben?
Of hun hand verliezen door het afsteken van vuurwerk?
Of hun oog doordat ze stonden te kijken naar vuurwerk? Ze hadden ook binnen kunnen blijven of een vuurwerkbril op kunnen zetten?
Of huidkanker krijgen en geen factor 50 hebben gesmeerd?
Mensen die niet optimaal zijn opgeleid en daardoor meer uit de sociale voorzieningen nodig hebben dan objectief gezien nodig was geweest?
Mensen die afgelegen wonen waar toch een hele lange straat voor geasfalteerd wordt?
Mensen met 10 kinderen die de maatschappij een godsvermogen kosten aan kinderbijslag?
Ook allemaal zelf dokken?
NomenNesci0 schreef:
10-05-2025 16:53
Ach, ga toch fietsen. Er zijn zoveel studies die uitwijzen dat onze obese samenleving alles te maken heeft met leefstijl en met niks anders. En leefstijl kun je breed interpreteren. Van beweging tot hoeveel calorieën tot soort eten, tot eetmomenten tot aan drinkgedrag en sociale gewoontes aan toe. Maar de huidige obese wereld heeft ALLES met leefstijl te maken. Want praktisch elke cultuur is de afgelopen 50 jaar een hele andere leefstijl erop na gaan houden, dan de eeuwen ervoor en dat is aan alles te merken.
Dat je dat wilt ontkennen vind ik bijzonder apart. In welke wereld bevind je je dan dat je feiten gewoon niet wil toegeven? Dan heeft het hele gesprek toch geen zin meer? Net als dezelfde gesprekken voeren met mensen die geloven dat vaccineren autisme veroorzaakt. Ongeacht onderzoeken krijg je ze dat niet wijs gemaakt. Ja sorry, maar dan is er gewoon geen gesprek mogelijk.
En toch is het zo. Als ik in het "wat doe jij om slank te blijven" topic lees dan denk ik tja, eigenlijk beschrijf je wat ik ook doe. Op de elke dag sporters na dan. En toch heb ik overgewicht. Waarom is het zo lastig om te
accepteren dat mensen met overgewicht andere ervaringen kunnen hebben dan jouw denkbeeld?
NomenNesci0 schreef:
10-05-2025 16:53
Ach, ga toch fietsen. Er zijn zoveel studies die uitwijzen dat onze obese samenleving alles te maken heeft met leefstijl en met niks anders. En leefstijl kun je breed interpreteren. Van beweging tot hoeveel calorieën tot soort eten, tot eetmomenten tot aan drinkgedrag en sociale gewoontes aan toe. Maar de huidige obese wereld heeft ALLES met leefstijl te maken. Want praktisch elke cultuur is de afgelopen 50 jaar een hele andere leefstijl erop na gaan houden, dan de eeuwen ervoor en dat is aan alles te merken.
Dat je dat wilt ontkennen vind ik bijzonder apart. In welke wereld bevind je je dan dat je feiten gewoon niet wil toegeven? Dan heeft het hele gesprek toch geen zin meer? Net als dezelfde gesprekken voeren met mensen die geloven dat vaccineren autisme veroorzaakt. Ongeacht onderzoeken krijg je ze dat niet wijs gemaakt. Ja sorry, maar dan is er gewoon geen gesprek mogelijk.

Befoel je de 'gezonde' leefstijl van vroeger, toen iedereen slank was? De levenverwachting van toen laat anders zien.

Kijk eens naar de schilderijen van de oude meesters. Er was ook toen al overgewicht. De boeken van Dik Trom. Holle Bolle Gijs, Opa's en Oma's.
Er was echt wel overgewicht.

Ook toen er enkel nog pure suiker, boter en bloem werd gebruikt voor koekjes. Ook zonder bewerkt voedsel uit de supermarkt.

Ook toen iedereen zwaar werk deed.

Slank zijn is geen verdienste. Slank zijn is niet altijd maakbaar. Het leven is niet maakbaar.
Gelukkig en tevreden zijn, zonder oordeel, maar met compassie, is blijkbaar ook niet maakbaar.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
Spiritualvibess schreef:
10-05-2025 23:52
Zoiets zit gewoon in je genen, niemand kan hier iets aan doen denk ik. Erg harde uitspraken van jou wel zeg!

Ga een leven zoeken en bemoei je niet met de ander.
Als het gewoon in de genen zit waarom werkt een GBP of 'maagverkleining' die er voor zorgt dat je nog amper kan eten dan bij iedereen?
Attraverso schreef:
11-05-2025 08:42
Als het gewoon in de genen zit waarom werkt een GBP of 'maagverkleining' die er voor zorgt dat je nog amper kan eten dan bij iedereen?
Huh?
Minder kunnen eten, minder honger hebben én een korter verteringstraject.
Wat heeft dat met genen te maken?

Hannah Arendt
M3LL0N4 schreef:
11-05-2025 08:28
Befoel je de 'gezonde' leefstijl van vroeger, toen iedereen slank was? De levenverwachting van toen laat anders zien.
Toen werden mensen ook oud zonder al de medische hulp die we nu hebben. De gemiddelde levensverwachting was lager omdat er veel meer kindersterfte was. Er was veel minder kanker, minder hart-en vaatziekten, diabetes,..
En de Rubensiaanse vrouwen hadden rondingen maar waren zeker niet dik. Veel vrouwen met overgewicht zouden meteen tekenen om er uit te zien zoals de vrouwen op Rubens zijn schilderijen en zich dan slank voelen.
Attraverso schreef:
11-05-2025 08:42
Ten eerste werkt het zeker niet voor iedereen.

Maar je wordt gedwongen om minder te eten, omdat je anders gewoon ziek wordt. Ik zie niet welk verband je nu probeert te leggen.
NomenNesci0 schreef:
10-05-2025 22:57
Joh Rosanna, als je niet tegen reacties kunt in een dergelijk topic, wat kom je jezelf dan iedere keer weer kwellen. De to vraagt iets over het waarom en ik geef mijn mening. Ik heb het niet tegen jou persoonlijk. Ik heb het over een trend, een ontwikkeling. Jij betrekt het telkens op jezelf en reageert als door een bij gestoken. Kun je gewoon ajb netjes blijven en het gesprek zien in de brede context ipv het de hele tijd op jezelf te betrekken?
wat ik hier kom doen? Een tegenwicht bieden aan domme opmerkingen en generalisaties zoals die van jou en anderen hier. Want je schermt met onderzoeken, maar je laat even de onderzoeken die niet in jouw straatje passen gemakshalve maar weg.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Attraverso schreef:
11-05-2025 08:48
Toen werden mensen ook oud zonder al de medische hulp die we nu hebben. De gemiddelde levensverwachting was lager omdat er veel meer kindersterfte was. Er was veel minder kanker, minder hart-en vaatziekten, diabetes,..
En de Rubensiaanse vrouwen hadden rondingen maar waren zeker niet dik. Veel vrouwen met overgewicht zouden meteen tekenen om er uit te zien zoals de vrouwen op Rubens zijn schilderijen en zich dan slank voelen.
Volgens mij klets je onzin.
Van
https://www.vzinfo.nl/levensverwachting ... 002%2D2010.

De levensverwachting bij geboorte voor mannen is in de periode 1950-2023 met 10 jaar toegenomen, van 70,3 tot 80,3 jaar. De levensverwachting was in de periode 1950-1975 vrijwel constant. Daarna steeg de levensverwachting voor mannen sterk, vooral in de periode 2002-2010.
De levensverwachting bij geboorte voor vrouwen is in de periode 1950-2023 met 10,7 jaar toegenomen, van 72,6 tot 83,3 jaar. Vooral in de periode 1950-1980 en 2002-2014 steeg de levensverwachting voor vrouwen sterk. In de periode 1980-2000 nam de levensverwachting voor vrouwen nauwelijks toe.

Dus vooral vanaf 2002 steeg de levensverwachting sterk.
Lijkt me weinig meer te maken hebben met afnemende kindersterfte.

Hannah Arendt
Phlox24 schreef:
11-05-2025 08:50

Maar je wordt gedwongen om minder te eten, omdat je anders gewoon ziek wordt. Ik zie niet welk verband je nu probeert te leggen.
Wel voor vrijwel iedereen.

Hannah Arendt
Phlox24 schreef:

Ik denk omdat men dan zonder gbp ook 'gewoon' maar minder moet eten, want daar ligt dan toch het probeem?
rosanna08 schreef:
11-05-2025 08:52
wat ik hier kom doen? Een tegenwicht bieden aan domme opmerkingen en generalisaties zoals die van jou en anderen hier. Want je schermt met onderzoeken, maar je laat even de onderzoeken die niet in jouw straatje passen gemakshalve maar weg.
De NN's en Attroverso's zouden het eigenlijk heel goed moeten begrijpen: het onvermogen om hun mening bij te stellen op basis van uitgebreid wetenschappelijk bewijs is net zo hardnekkig als het onvermogen van velen om een gezond gewicht aan te houden.

Hannah Arendt
Renske schreef:
11-05-2025 08:56
Ik denk omdat men dan zonder gbp ook 'gewoon' maar minder moet eten, want daar ligt dan toch het probeem?
Dat is wat sommigen denken.
Maar een gbp heeft twee doelen: minder eten én een korter verteringstraject in de darmen, omdat die maaguitgang aangesloten wordt op een plek in de darm die verder richting de uitgang zit.

Hannah Arendt
rosanna08 schreef:
11-05-2025 08:52
En het gaat veel verder dan mijn persoonlijke verhaal. Het gaat om heel veel mensen zoals ik die dag in dag uit hun stinkende best doen om af te vallen, om gezond te eten enz. En die mensen zet je gewoon weg als zwak en ongemotiveerd, omdat ze te zwaar zijn. Want het ligt allemaal aan hun eigen levensstijl.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Attraverso schreef:
11-05-2025 08:48

Niet enkel Rubens vrouwen. Ook dikke mannen.
En ook op schilderijen van andere schilders. Kijk eens rond in het Rijksmuseum

En de andere voorbeelden die ik noemde herhaal je gemakshalve niet?
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
Maria1905 schreef:
11-05-2025 07:27
En wat met al die andere mensen?
Ik vat je vraag maar even samen. Het zou natuurlijk best kunnen dat er op een bepaald moment gekozen moet worden, als dat moment er komt. Ik ben niet degene die kiest. Maar ik zou het zelf niet vreemd vinden als bepaalde behandelingen niet meer vergoed worden. En waar die keuze ligt, zal niet door 1 iemand bepaald worden.
NomenNesci0 schreef:
11-05-2025 09:04
Ik vat je vraag maar even samen. Het zou natuurlijk best kunnen dat er op een bepaald moment gekozen moet worden, als dat moment er komt. Ik ben niet degene die kiest. Maar ik zou het zelf niet vreemd vinden als bepaalde behandelingen niet meer vergoed worden. En waar die keuze ligt, zal niet door 1 iemand bepaald worden.
Dat soort keuzes worden allang gemaakt hoor, dus geen idee waarom je doet alsof dit een soort doemscenario is.

Hopelijk worden dat soort keuzes wel op wetenschappelijke gronden gemaakt en niet op de onderbuikredeneringen die hier langskomen.

Hannah Arendt
Phlox24 schreef:

Als vele mensen met overgewicht niet te veel eten waarom vallen ze dan af als ze gedwongen worden om minder te eten?

Ik heb nog nooit iemand gekend bij wie het niet werkt. Nooit. Jij wel? En ken er veel, persoonlijk. Allemaal zijn ze tientallen kilo's vermagerd, een paar zijn jong, binnen een jaar na de ingreep, overleden omdat ze zich niet aan de voorschriften konden houden wegens hun verslaving (bvb koolzuurhoudende frisdrank blijven drinken) en een paar zijn weer dikker geworden omdat ze zich zo volpropten dat hun maag terug uitzette en ze weer te veel aten en terug dik werden. Maar initieel werkte de ingreep wel.
Dubbel

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven