Water voor de vogels
zondag 11 mei 2025 om 12:36
Beste forummers
Willen jullie wat bakjes water neerzetten voor de vogels.
Geen tuin, ook op je balkon wordt elke dag een verse bak water zeker gewaardeerd.
Hoe leuk is dat als koolmeesjes, musjes of misschien een ekster aan komen vliegen.
Vooral in de stad hebben de dieren het zwaar vanwege meer hoogbouw dan tuinen.
Dank jullie wel!
Willen jullie wat bakjes water neerzetten voor de vogels.
Geen tuin, ook op je balkon wordt elke dag een verse bak water zeker gewaardeerd.
Hoe leuk is dat als koolmeesjes, musjes of misschien een ekster aan komen vliegen.
Vooral in de stad hebben de dieren het zwaar vanwege meer hoogbouw dan tuinen.
Dank jullie wel!
zondag 11 mei 2025 om 14:05
feow schreef: ↑11-05-2025 13:02Zou het voor de vogels zelf niet veel beter zijn als ze buiten de stad gaan wonen?
Ik denk dat Mees mus boft dat zijn moeke pas water vond in de wei en bij de oude kerk een nestje ging bouwen, zodat hij op het platteland uit zijn ei kwam.
En dat Junior duif pech heeft dat zijn moe op het balkon driehoog-achter wat takjes neervleide, waardoor hij een vrij dorstig leven vol gevaren van fatbikes en verveelde binnenhuiskatten voor de boeg heeft….
Goede reden om idd lekker te gaan verhuizen. Ik wacht ze graag op

zondag 11 mei 2025 om 14:08
Ik heb buiten bakjes water staan voor de poes, en wat mij betreft zijn ook de vogeltjes daar van harte welkom. Maar de vogeltjes kijken wel link uit natuurlijk, die hebben wel wat beters te doen 
Ik heb wel overwogen een hangende waterschaal te kopen en die dan flink hoog op te hangen zodat de poes er niet bij kan, maar ik vermoed zomaar dat de vogeltjes dan alsnog weg blijven.

Ik heb wel overwogen een hangende waterschaal te kopen en die dan flink hoog op te hangen zodat de poes er niet bij kan, maar ik vermoed zomaar dat de vogeltjes dan alsnog weg blijven.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zondag 11 mei 2025 om 14:09
Ik heb meerdere bakjes en een minivijver van een cementkuip in mijn tuin en vul ook daar het water bij. Vogels kunnen er anders niet bij komen. Dus in de stad heeft een vijver niet zo heel veel zin
zondag 11 mei 2025 om 14:21
zondag 11 mei 2025 om 14:59
Ik woon niet in de stadPurrmaid schreef: ↑11-05-2025 13:23Hoe wereldvreemd ben je dan?
Nooit iets over tuinvogels op tv gezien? nooit een folder van een tuincentrum gezien?
https://www.intratuin.nl/dier/tuinvogel ... inkschalen
Genoeg water hier, wat ik al zei
zondag 11 mei 2025 om 15:00
Hier hoog hangende waterschalen en in de winter en het vroege voorjaar ook hoog hangende voersilo's. Heb zelf 4 katten en een stuk of 17 buurkatten maar gelukkig blijven de vogeltjes niet weg, in tegendeel. Het is een drukte van jewelste hier. Blij mee.Lady*Voldemort schreef: ↑11-05-2025 14:08Ik heb buiten bakjes water staan voor de poes, en wat mij betreft zijn ook de vogeltjes daar van harte welkom. Maar de vogeltjes kijken wel link uit natuurlijk, die hebben wel wat beters te doen
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
zondag 11 mei 2025 om 16:17
Vanwege katten geen waterbakje voor vogels. Voor de egeltjes werken de waterbakjes hier wel. Lekker slobberen met een hoop herrie.
Eksters ben ik niet zo een fan van. Ze eten de eitjes van de koolmezen. Vind ik zielig.
Terzijde: Een reactie geeft aan dat je als vogel beter niet in de stad kan leven. Dat is helemaal afhankelijk van de inrichting van het platteland. Bij intensieve landbouw is het platteland minder bio divers dan de stad.
Ik houd wel van fietsen door de weilanden. Lekker rustig, maar als vogel heb je er weinig te zoeken. Weidevogels houden wel van extensieve landbouw, maar op de hectares Engels raaigras zie je weinig vogels, bijen etc.
Eksters ben ik niet zo een fan van. Ze eten de eitjes van de koolmezen. Vind ik zielig.
Terzijde: Een reactie geeft aan dat je als vogel beter niet in de stad kan leven. Dat is helemaal afhankelijk van de inrichting van het platteland. Bij intensieve landbouw is het platteland minder bio divers dan de stad.
Ik houd wel van fietsen door de weilanden. Lekker rustig, maar als vogel heb je er weinig te zoeken. Weidevogels houden wel van extensieve landbouw, maar op de hectares Engels raaigras zie je weinig vogels, bijen etc.
zondag 11 mei 2025 om 16:31
zondag 11 mei 2025 om 16:53
zondag 11 mei 2025 om 17:12
Maar het ging erom dat jij er nog nooit van gehoord had. Jouw eigen woorden.
Ik woon ook redelijk landelijk en weet wel dat vogels water drinken en dat daar voorzieningen voor bestaan.
TAFKAPML
zondag 11 mei 2025 om 17:46
Ja, irritant. Alsof je een harteloze wreedaard bent die willens en wetens vogeltjes laat verdrogen in de zon, voor de leuk of zo.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in