Situatie Midden-Oosten VII

07-03-2025 18:23 953 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Het ene regime is terroristisch het andere regime pleegt oorlogsmisdaden en vermoedelijk genocide. In alle gevallen zijn de burgers van het zwakste regime, in dit geval Hamas, de dupe.
Kidneybean schreef:
11-05-2025 14:07
Ik weet het, het gaat meer om 60.000+ doden maar dat wilde ik nog niet in het topic gooien.
Begrijp ik. De hulpverleners die er nog zijn staan iedere dag voor het dilemma "wie helpen we eerst gezien de schaarste aan alles", en dan ook echt alles. Iedereen die het nieuws volgt weet het. In dit en in eerdere topics lijkt de "ja, maar" plaat te blijven hangen. Voor mij onbegrijpelijk.

"De situatie in de Gazastrook is een toenemende schandvlek op ons collectieve geweten. Het aantal doden en gewonden onder kinderen is gewoonweg onthutsend. Nog beangstigender is het feit dat, tenzij de spanningen afnemen en humanitaire hulp wordt toegelaten, waaronder voedsel, water, medische benodigdheden en brandstof, het dagelijkse dodental zal blijven stijgen."
Adele Khodr, UNICEF regionaal directeur voor het Midden-Oosten en Noord-Afrika 28-04-‘25
Alles sal reg kom
Käthe Kolwitz tekende na WOI de moeders die wanhopig hun kinderen probeerden te beschermen, hun roep om een boterham. 100 jaar geleden en nu weer.. www.kollwitz.de/en/bread-kn-208
Alles sal reg kom
Draaideurforummer schreef:
11-05-2025 13:08
Behalve erg dapper, is het toch logisch dat er in Gaza tegen Hamas wordt gedemonstreerd? Het is hun "regering".

Met je tweede alinea ben ik het eens; er zijn beslist mensen die geen nuance zien en die zelfs Hamas verheerlijken. Dat is zorgelijk. Tegelijk denk ik dat de meeste mensen Hamas zien voor wat het is: een verderfelijke terroristische organisatie. Ik denk dat het voor de meesten (net als voor mij) gaat om de onschuldige slachtoffers die er aan beide kanten vallen. Alleen vallen er aan Palestijnse kant nu onevenredig veel slachtoffers.
Je zou het ook om kunnen draaien: van een terroristische organisatie valt sowieso niets goeds te verwachten, maar van een bevriende, democratische natie verwachten we beter dan dit.

Ik kan me niet herinneren dat er grote demonstraties tegen China zijn geweest, hooguit van in Nederland wonende Oeigoeren en wat sympathisanten. Wel demonstaties om Oekraïne te steunen; dat een Europees land zomaar werd binnengevallen raakt onszelf natuurlijk indirect ook. Daarbij zijn er direct forse sancties ingesteld tegen Rusland, dus daarvoor hoeft niet meer gedemonstreerd te worden.

Het Midden-Oosten-conflict is één groot drama waarin de Palestijnen worden gemangeld tussen verschillende partijen. Het is ingewikkeld en ligt genuanceerd. Neemt niet weg dat de manier waarop Israël op dit moment te keer gaat op geen enkele manier is goed te praten.
Eerder was het nog dat het logisch is dat er niet tegen Hamas werd gedemonstreerd, wegens gevaar voor eigen leven. Nu is het ineens logisch dat er daar wel en hier niet tegen Hamas wordt gedemonstreerd, omdat het 'hun regering' is. Daar hebben ze dus wel de ballen om te demonstreren tegen Hamas en hier niet, ondanks dat we hier vrij zijn om tegen alles en iedereen te demonstreren wat en wie we willen, en in Gaza wordt je gemarteld en vermoord. Er zijn wel zaken als 'free Palestine from Hamas', maar niet echt uit het 'pro-Palestijnse' kamp.

En dat het je niet kan herinneren dat er geen grote demonstraties waren tegen Chine e.d.: het is niet mijn punt hoe omvangrijk het is, het is mijn punt dat het prima mogelijk is om te demonstreren tegen niet-democratische landen of non-state actoren. Eerder werd een aantal keer gezegd dat het toch geen zin heeft om een terroristische organisatie te bekritiseren of er tegen te demonstreren, wat dat zou je doen tegen een democratische staat. Die vlieger gaat dus niet op. We demonstreren ook niet alleen maar tegen (democratische) staten.

Overigens, als je je bedenkt hoe erg we geobsedeerd zijn met dit conflict, dan verwacht je ook wel wat meer anti-terrorisme demonstraties, met name vanuit het oogpunt voor de welzijn van de Palestijnen en voor vrede in de regio. Het enorme gebrek daar aan valt zacht gezegd dus erg op.
Hakuna Matata
Ik ben het met je eens spinnetje en ik zal hem nog wat steviger inzetten. Het meeste terroristische geweld in de wereld is nog steeds van islam extremisten tegen andere mohammedanen. Ik snap er werkelijk niets van dat er in de wereld geen demonstraties van gematigde mohammedanen zijn tegen dat extremistische geweld.
spinnetje_ schreef:
12-05-2025 12:59
Eerder was het nog dat het logisch is dat er niet tegen Hamas werd gedemonstreerd, wegens gevaar voor eigen leven. Nu is het ineens logisch dat er daar wel en hier niet tegen Hamas wordt gedemonstreerd, omdat het 'hun regering' is. Daar hebben ze dus wel de ballen om te demonstreren tegen Hamas en hier niet, ondanks dat we hier vrij zijn om tegen alles en iedereen te demonstreren wat en wie we willen, en in Gaza wordt je gemarteld en vermoord. Er zijn wel zaken als 'free Palestine from Hamas', maar niet echt uit het 'pro-Palestijnse' kamp.

En dat het je niet kan herinneren dat er geen grote demonstraties waren tegen Chine e.d.: het is niet mijn punt hoe omvangrijk het is, het is mijn punt dat het prima mogelijk is om te demonstreren tegen niet-democratische landen of non-state actoren. Eerder werd een aantal keer gezegd dat het toch geen zin heeft om een terroristische organisatie te bekritiseren of er tegen te demonstreren, wat dat zou je doen tegen een democratische staat. Die vlieger gaat dus niet op. We demonstreren ook niet alleen maar tegen (democratische) staten.

Overigens, als je je bedenkt hoe erg we geobsedeerd zijn met dit conflict, dan verwacht je ook wel wat meer anti-terrorisme demonstraties, met name vanuit het oogpunt voor de welzijn van de Palestijnen en voor vrede in de regio. Het enorme gebrek daar aan valt zacht gezegd dus erg op.
We demonstreren wel in hoofdzaak alleen maar tegen democratische staten en bedrijven/mensen die daar gevestigd zijn.

Draaideurforummer zegt terecht ook dat tegen autoritaire regimes bijna niet wordt gedemonstreerd.

Welk punt probeer je nu precies te maken?
spinnetje_ schreef:
Ja, want de meeste doden vallen niet door Israel momenteel wilde je zeggen?

En hoezo dat 'Overigens'? Je zegt weer precies hetzelfde en herhaalt jezelf alleen maar. Met dat 'overigens' lijkt het alsof je met een nieuw punt komt.

Gezien het aantal Palestijnse slachtoffers door Israelische wapens tamelijk belachelijk. En wie probeer je precies te overtuigen met je kronkels?
grenada schreef:
12-05-2025 13:08
Ik ben het met je eens spinnetje en ik zal hem nog wat steviger inzetten. Het meeste terroristische geweld in de wereld is nog steeds van islam extremisten tegen andere mohammedanen. Ik snap er werkelijk niets van dat er in de wereld geen demonstraties van gematigde mohammedanen zijn tegen dat extremistische geweld.
Gezien het geweld van Israel is je standpunt niet steviger, maar idioter.
Ik ben zelf geen demonstratie-type, ben nog nooit bij een demonstratie aanwezig geweest dus alles wat ik erover zeg klinkt hypocriet vind ik zelf, maar toch een poging.

De reden dat mensen demonstreren is natuurlijk verschillend. En met genoeg medestanders heb je een demonstratie die iets voorstelt. En de Palestijnen hebben heel veel medestanders, dat is inmiddels wel gebleken. Het is alleen jammer dat ondanks alle demonstraties er geen maatregelen genomen worden tegen de regering van Israël. Maar goed, we hebben hier gelukkig die vrijheid en al het geluid wat je kunt geven is mooi meegenomen.

Dat er geen demonstraties zijn voor Soedan bijvoorbeeld komt denk ik omdat "we" onszelf toch minder identificeren met de Soedanese bevolking dan die van de Palestijnse bevolking? Naast het feit dat Moslims ook voor elkaar opkomen (ik denk dat dit best een terecht punt is) zien veel autochtone Nederlanders (nu) ook in dat Israël veel en veel te ver gaat. En dan heb je denk ik nog een kleine groep die demonstreert om het demonstreren, en daarbij eerder vernielingen wil aanbrengen dan echt voor hun doel staan.
(Die laatste groep doet meer kwaad dan goed). Al zijn er in Soedan en Afghanistan ook heel veel Moslims die lijden onder het bewind.

Als je weet dat Christelijke mensen wereldwijd op dit moment het meest vervolgd worden ter wereld, is het ook gek dat daar nergens ter wereld (althans niet dat ik weet) demonstraties voor zijn. Want ja, waar moet je nou eigenlijk precies tegen demonstreren? En zo zal dat voor andere situaties ook zijn. Een demonstratie tegen het regime van de Taliban in Afghanistan zie je ook niet, terwijl wat daar gebeurd ook vreselijk is en alleen maar erger lijkt te worden.

De demonstraties voor de Palestijnen halen tot nu toe ook heel weinig uit, en toch zijn die er wel. En de andere demonstraties blijven uit. Nou ja buiten Oekraïne dan, maar die demonstraties zijn er ook niet meer. Bijzonder hoe dat werkt, dat het ene doel meer sympathisanten trekt dan het andere, terwijl in de kern het onderwerp hetzelfde is, vrijheid voor iedereen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
spinnetje_ schreef:

Dit bedoelde ik anders. Het is hun eigen land, hun regering, zij zijn direct betrokkenen. Veranderingen moeten van binnenuit komen. Je kunt hier in Nederland natuurlijk prima tegen Hamas demonstreren zoals ik al schreef, maar wat denk je dat het uitmaakt? Als de Hamasleiders al te weten komen dat er hier tegen ze gedemonstreerd wordt dan zal het ze de pis niet lauw maken. Dat heeft niets te maken met veilig of niet veilig. Hetzelfde geldt uiteraard voor de Chinese regering. (Ik was overigens niet degene die schreef dat we alleen tegen democratische naties demonstreren, maar dat terzijde.) Het verschil met de Oeigoeren is dat je hier aandacht kunt vragen voor hun zaak, in de hoop dat de regering sancties instelt of diplomatieke druk uitoefent. Hamas heeft hier geen ambassade en we drijven geen handel met ze, dus de mogelijkheid om op die manier druk op ze uit te oefenen is er niet.

Ik ben voorstander van algemene vredesdemonstraties. Het probleem is alleen dat die gekaapt worden door allerlei fanatieke extremistische groepen die dan alle aandacht krijgen, waardoor de oorspronkelijke boodschap ondergesneeuwd raakt.
Paradise schreef:
12-05-2025 13:17
We demonstreren wel in hoofdzaak alleen maar tegen democratische staten en bedrijven/mensen die daar gevestigd zijn.

Draaideurforummer zegt terecht ook dat tegen autoritaire regimes bijna niet wordt gedemonstreerd.

Welk punt probeer je nu precies te maken?
Ik heb al verschillende inhoudelijke reacties gegeven en specifiek gezegd welke punten ik probeer te maken. Lees het nog eens door zal ik zeggen. Mensen kijken bewust of onbewust weg van de terroristische daden naar hun eigen volk en Israëli's en Joden, omdat Israël = onderdrukker en Palestijnen = onderdrukte. Nuance bestaat niet, intern kritiek ook niet. En een deel vind 'gewapend verzet' eigenlijk wel prima of helemaal super, ondanks dat ze ook dood en verderf onder de Palestijnen zaaien - maar dan wel zeggen dat ze een hart hebben voor de Palestijnen.

En als je een hart voor de Palestijnse zaak hebt en voor vrede in de regio bent, dan zou het logisch zijn het breder te trekken. Iran, Qatar, Turkije en extreem Islamitische jihadistische non-state actoren als Hamas, Islamic Jihad, de Houthi's, Hezbollah... het zorgt allemaal dat de Palestijnen nooit echt vrij zullen zijn. Ook niet zonder Israël. Als je geobsedeerd bent met dit onderwerp, wat veel mensen lijken te zijn, dan zou je dit prima moeten weten en dan kan je echt niet alleen naar Israël kijken.
Hakuna Matata
spinnetje_ schreef:
12-05-2025 15:53
Ik heb al verschillende inhoudelijke reacties gegeven en specifiek gezegd welke punten ik probeer te maken. Lees het nog eens door zal ik zeggen. Mensen kijken bewust of onbewust weg van de terroristische daden naar hun eigen volk en Israëli's en Joden, omdat Israël = onderdrukker en Palestijnen = onderdrukte. Nuance bestaat niet, intern kritiek ook niet. En een deel vind 'gewapend verzet' eigenlijk wel prima of helemaal super, ondanks dat ze ook dood en verderf onder de Palestijnen zaaien - maar dan wel zeggen dat ze een hart hebben voor de Palestijnen.

En als je een hart voor de Palestijnse zaak hebt en voor vrede in de regio bent, dan zou het logisch zijn het breder te trekken. Iran, Qatar, Turkije en extreem Islamitische jihadistische non-state actoren als Hamas, Islamic Jihad, de Houthi's, Hezbollah... het zorgt allemaal dat de Palestijnen nooit echt vrij zullen zijn. Ook niet zonder Israël. Als je geobsedeerd bent met dit onderwerp, wat veel mensen lijken te zijn, dan zou je dit prima moeten weten en dan kan je echt niet alleen naar Israël kijken.
Gezien de extreme Israelische reactie na 7 oktober, inclusief het niet doorlaten van genoeg voedsel, en de plannen die vanuit de regering klinken en die serieus lijken op genocide, is er geen plaats meer voor nuance.

Israel moet een andere koers gaan varen. De Palestijnen perspectief bieden. Dan komt die nuance wel weer.

Israel is nu aan zet.
spinnetje_ schreef:
12-05-2025 15:53

Iedereen weet dat ook wel, maar nu gaat het specifiek over het excessieve geweld dat Israël pleegt. Dan kun je steeds "ja maar hun..." zeggen, maar dat praat de huidige verwoesting van Gaza en het uithongeren van de bevolking aldaar toch niet goed?
Als mijn dochter wordt vermoord door iemand, maar ik heb inmiddels al 20 familieleden van de dader doodgeschoten (terwijl de dader nog steeds leeft), en als ik dan niet wil luisteren naar een rechterlijke macht:

Welke nuance ben je dan naar op zoek? Herhalen dat die dader toch echt een schoft is? Dat is toch geen nuance?
12-05-2025 16:01
Iedereen weet dat ook wel, maar nu gaat het specifiek over het excessieve geweld dat Israël pleegt. Dan kun je steeds "ja maar hun..." zeggen, maar dat praat de huidige verwoesting van Gaza en het uithongeren van de bevolking aldaar toch niet goed?
Juist. Los daarvan dat geen een demonstratie in een land waar dat prima kan, meteen zoden aan de dijk zet. In de meeste landen waar mensen vluchten kun je niet demonstreren. Of je hangt prima boven een plein, wordt opgeruimd en mensen worden nog banger dan ze al waren. Enige wat een demonstratie teweeg kan brengen is druk op een realistische regering. Die is er niet in Gaza, Sudan, Jemen etc.
12-05-2025 15:40
Dit bedoelde ik anders. Het is hun eigen land, hun regering, zij zijn direct betrokkenen. Veranderingen moeten van binnenuit komen. Je kunt hier in Nederland natuurlijk prima tegen Hamas demonstreren zoals ik al schreef, maar wat denk je dat het uitmaakt? Als de Hamasleiders al te weten komen dat er hier tegen ze gedemonstreerd wordt dan zal het ze de pis niet lauw maken. Dat heeft niets te maken met veilig of niet veilig. Hetzelfde geldt uiteraard voor de Chinese regering. (Ik was overigens niet degene die schreef dat we alleen tegen democratische naties demonstreren, maar dat terzijde.) Het verschil met de Oeigoeren is dat je hier aandacht kunt vragen voor hun zaak, in de hoop dat de regering sancties instelt of diplomatieke druk uitoefent. Hamas heeft hier geen ambassade en we drijven geen handel met ze, dus de mogelijkheid om op die manier druk op ze uit te oefenen is er niet.

Ik ben voorstander van algemene vredesdemonstraties. Het probleem is alleen dat die gekaapt worden door allerlei fanatieke extremistische groepen die dan alle aandacht krijgen, waardoor de oorspronkelijke boodschap ondergesneeuwd raakt.
Fair enough.

Laat ik het anders zeggen aan de hand van een belangrijk voorbeeld. In 2024 heeft Khamenei een open brief gestuurd naar de pro-Palestijnse demonstranten op Amerikaanse universiteiten en heeft bedankt voor de steun. Hij prees hen voor hun 'solidariteit met de Palestijnen' en beschouwde hen als onderdeel van de 'Resistance Front' (of axis of resistance, dus As van Verzet). Dat is dus een netwerk van door Iran gesteunde groeperingen die zich gewapend verzetten tegen Israël en de VS: Hezbollah, Hamas, Islamic Jihad, Houthi's, sjiitische terreurgroepen in Irak en voorheen de regering van Assad. Dus dan protesteer je vóór de Palestijnen door je te richten tegen Israël binnen je eigen Amerikaanse universiteit, alles ten goede enzo, en dan krijg je een bedankje vanuit Teheran. Dat krijg je dus als je je alleen op Israël als agressor focust.

https://www.aa.com.tr/en/middle-east/ir ... ry/3235511#

Snap je m'n punt?
Hakuna Matata
Paradise schreef:
12-05-2025 15:58
Gezien de extreme Israelische reactie na 7 oktober, inclusief het niet doorlaten van genoeg voedsel, en de plannen die vanuit de regering klinken en die serieus lijken op genocide, is er geen plaats meer voor nuance.

Israel moet een andere koers gaan varen. De Palestijnen perspectief bieden. Dan komt die nuance wel weer.

Israel is nu aan zet.
Hoe kan Israël de Palestijnen perspectief brengen met alle terroritische groeperingen in de regio? Dit is overigens een retorische vraag want dat kan natuurlijk niet. Dan zullen zij zich herwapenen en dan is het terug bij af.

Jij en andere forummers lijken de invloed van de terroristen in de omgeving enorm te onderschatten. Voor Israëli's, voor Palestijnen, voor iedereen eigenlijk.
Hakuna Matata
spinnetje_ schreef:
12-05-2025 16:18
Fair enough.

Laat ik het anders zeggen aan de hand van een belangrijk voorbeeld. In 2024 heeft Khamenei een open brief gestuurd naar de pro-Palestijnse demonstranten op Amerikaanse universiteiten en heeft bedankt voor de steun. Hij prees hen voor hun 'solidariteit met de Palestijnen' en beschouwde hen als onderdeel van de 'Resistance Front' (of axis of resistance, dus As van Verzet). Dat is dus een netwerk van door Iran gesteunde groeperingen die zich gewapend verzetten tegen Israël en de VS: Hezbollah, Hamas, Islamic Jihad, Houthi's, sjiitische terreurgroepen in Irak en voorheen de regering van Assad. Dus dan protesteer je vóór de Palestijnen door je te richten tegen Israël binnen je eigen Amerikaanse universiteit, alles ten goede enzo, en dan krijg je een bedankje vanuit Teheran. Dat krijg je dus als je je alleen op Israël als agressor focust.

https://www.aa.com.tr/en/middle-east/ir ... ry/3235511#

Snap je m'n punt?
Iran gaat al jaren gebukt onder zware sancties. Waarom zou dat zijn, denk je?
spinnetje_ schreef:
12-05-2025 16:29
Hoe kan Israël de Palestijnen perspectief brengen met alle terroritische groeperingen in de regio? Dit is overigens een retorische vraag want dat kan natuurlijk niet. Dan zullen zij zich herwapenen en dan is het terug bij af.

Jij en andere forummers lijken de invloed van de terroristen in de omgeving enorm te onderschatten. Voor Israëli's, voor Palestijnen, voor iedereen eigenlijk.
Elk mens heeft recht op perspectief en kan ook niet zonder. Die terroristen staan daar los van.
spinnetje_ schreef:
12-05-2025 16:29

Maar is de oplossing dan: heel de bevolking uitmoorden in de hoop dat de daders ertussen zitten?

Wat stel jij dan voor dat onze regering (of breder getrokken: westerse landen) zouden kunnen doen om terroristische organisaties te stoppen? Tot nu toe heeft ieder ingrijpen de toestand alleen maar slechter gemaakt.
draaideurforummer wijzigde dit bericht op 12-05-2025 17:33
0.19% gewijzigd
12-05-2025 17:17
Maar is de oplossing dan: heel de bevolking uitmoorden in de hoop dat de daders ertussen zitten?

Wat stel jij dan voor dat onze regering (of breder getrokken: westerse landen) zouden kunnen doen om terroristische organisaties te stoppen? Tot nu toe heeft ieder ingrijpende toestand alleen maar slechter gemaakt.
Nou, inderdaad. Er wordt een beetje over Palestijnen gepraat alsof het een bevolking is dat in de weg staat. Natuurlijk geen woord over waarom terroristische organisaties er zo goed gedijen.
Pluviofiel
Paradise schreef:
12-05-2025 13:21
Gezien het geweld van Israel is je standpunt niet steviger, maar idioter.
ja precies, je zult eens demonstreren tegen extreme islam. Wat een idioterie!
12-05-2025 17:17

Wat stel jij dan voor dat onze regering (of breder getrokken: westerse landen) zouden kunnen doen om terroristische organisaties te stoppen? Tot nu toe heeft ieder ingrijpen de toestand alleen maar slechter gemaakt.

Nee dat is gebleken. Ieder ingrijpen vanuit het Westen in het MO loopt uit op ellende. Ook al zou het met de beste intenties zijn gebeurd, (the war on terror in Afghanistan is eigenlijk een heel goed voorbeeld, je wil de daders van de aanslagen vinden en de bevolking bevrijden van een terroristisch regime) dan nog wordt het Westen gezien als de dader van alle ellende in het MO. (Door velen, niet iedereen)

Je kunt alleen zorgen dat er geen voedingsbodem is voor het ontstaan van (nieuwe) terroristen. Wat Netanyahu nu doet is precies het omgekeerde.

Daarnaast hebben we als Westen ook maar beperkte invloed. Landen zijn soeverein, en je kunt nu eenmaal niet voor een ander land bepalen wat hun regels en wetten moeten zijn. Ook niet middels economische sancties. Want dat kan je ook als een dolk in de rug steken, help je niet is het niet goed, teveel bemoeienis is ook niet goed.

Ik ken de precieze geschiedenis tussen India en Pakistan niet helemaal, maar weet wel dat de situatie in Pakistan voor veel mensen ook erbarmelijk is, vrouwenrechten en LGBTHI rechten zijn er nauwelijks. En toch lees ik hier en daar (op internet) opmerkingen dat India de boosdoener is, dat ze Zionistisch zijn en achter Israël staan en het dus okee is dat er zoveel toeristen worden vermoord en dat ze aangevallen worden. Geen woord over de leefomstandigheden van Pakistani.

En ik weet dat het Westen zeker wel een hele grote hand heeft in wat er in het MO gebeurd nu, dat is ook gewoon helemaal niet goed te praten. En toch zijn veel landen in het MO vatbaar voor terroristische organisaties en onderdrukking. Ik heb ook geen idee hoe je dit kunt veranderen, maar ik weet wel dat wat Israël nu doet het tegenovergestelde effect heeft.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
12-05-2025 18:02
Nee dat is gebleken. Ieder ingrijpen vanuit het Westen in het MO loopt uit op ellende. Ook al zou het met de beste intenties zijn gebeurd, (the war on terror in Afghanistan is eigenlijk een heel goed voorbeeld, je wil de daders van de aanslagen vinden en de bevolking bevrijden van een terroristisch regime) dan nog wordt het Westen gezien als de dader van alle ellende in het MO. (Door velen, niet iedereen)

Je kunt alleen zorgen dat er geen voedingsbodem is voor het ontstaan van (nieuwe) terroristen. Wat Netanyahu nu doet is precies het omgekeerde.

Daarnaast hebben we als Westen ook maar beperkte invloed. Landen zijn soeverein, en je kunt nu eenmaal niet voor een ander land bepalen wat hun regels en wetten moeten zijn. Ook niet middels economische sancties. Want dat kan je ook als een dolk in de rug steken, help je niet is het niet goed, teveel bemoeienis is ook niet goed.

Ik ken de precieze geschiedenis tussen India en Pakistan niet helemaal, maar weet wel dat de situatie in Pakistan voor veel mensen ook erbarmelijk is, vrouwenrechten en LGBTHI rechten zijn er nauwelijks. En toch lees ik hier en daar (op internet) opmerkingen dat India de boosdoener is, dat ze Zionistisch zijn en achter Israël staan en het dus okee is dat er zoveel toeristen worden vermoord en dat ze aangevallen worden. Geen woord over de leefomstandigheden van Pakistani.

En ik weet dat het Westen zeker wel een hele grote hand heeft in wat er in het MO gebeurd nu, dat is ook gewoon helemaal niet goed te praten. En toch zijn veel landen in het MO vatbaar voor terroristische organisaties en onderdrukking. Ik heb ook geen idee hoe je dit kunt veranderen, maar ik weet wel dat wat Israël nu doet het tegenovergestelde effect heeft.
Al die rechten die jij benoemt zijn in India ook verschrikkelijk. Hetzelfde eigenlijk. De vergelijking met Israel wordt gemaakt omdat India ook delen van Pakistan willen gaan bezetten.
En wat is er erg aan het benoemen dat ze zionistisch zijn? Dat betekent dat ze achter een onafhankelijke Joodste staat staan.
kidneybean wijzigde dit bericht op 12-05-2025 18:23
3.07% gewijzigd
Pluviofiel
India steunt Israël volledig. De banden tussen die landen wordt steeds beter.

Mede ook door de vele Israëliërs die vakantie vieren in India en na hun diensttijd onder andere Goa op stelten komen zetten.

En dat wordt alleen maar erger nu Israëlische soldaten minder welkom zijn in andere landen. Maar geen probleem voor het opportune India.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven