Gezondheid alle pijlers

Waarom neemt zwaarlijvigheid zo hard toe?

04-05-2025 19:03 505 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben sinds kort aan het daten, en het valt me echt op hoeveel mensen aan obesitas lijden.
Is geen waardeoordeel, maar gewoon een vaststelling.
Ook bij jonge mensen, misschien zelfs nog meer bij jonge mensen dan bij pakweg 40+.
Dit is vooral in België en Nederland opvallend, in Zweden zag ik het veel minder.

Eten mensen dan zoveel vaker ongezond?
20 jaar geleden zag je dat veel minder.
Nochtans zie je toch ook enige aandacht voor sporten.

In de omgeving zie ik wel veel fastfoodzaken opkomen, dit is geen goede evolutie.
Ik ben hier toch wel bezorgd over, zeker voor de latere impact (bloedsomloop, belasting gewrichten...).
Wat ik begreep van alle informatie/les die mijn arts en diëtiste bij de Obesitas kliniek verstrekken is dat iets meer dan de helft van de mensen die daar komen, pas overgewicht kregen die ze niet met diëten of sporten weg kregen, na langdurige of chronische ziekte en/of flink lang slikken van bepaalde medicatie.

Zware pijnstillers en AD/anti psychotica, slaapmiddelen zijn bijvoorbeeld dingen waar bijna iedereen die dat langere tijd moet gebruiken problemen blijken te krijgen met hun metabool of insuline resistentie.
Overgang is ook een mooie om moeite te krijgen met gewenst gewicht behouden voor flink deel van de vrouwen.

Igv medicatie, als ze ooit van hun medicatie afkomen blijkt ook weer vaak dat de ontstane problemen met metabool niet weggaan.

En de andere helft heeft vaak issues met geen gevoel van vol zijn, hun lichaam geeft dat signaal niet (meer) af. Of er is trauma en eten is een manier om daar mee om te gaan.

Bijna niemand daar is gewoon te veel aan het eten omdat ze het zo lekker vinden en zou prima kunnen afvallen als me maar beter opletten.

En ik begrijp ook niet waarom dat mensen in deze huidige tijd nog steeds denken.
Misssunshine schreef:
11-05-2025 11:01
Ik bleek bij de diëtiste juist te weinig te eten, al jaren. Dat is ook iets wat veel mensen doen en om me heen aten heel veel mensen veel meer en waren sommigen toch slanker dan ik. En dan doe ik alles op de fiets, wandel ik veel en werk ik in de zorg en loop ik daar elke dag bijna 10.000 stappen. Oh ja ik drink geen alcohol, al jaren niet meer en ik heb nooit gerookt. Maar ik ben wel te zwaar met mijn bmi van 31 maar dat laatste is volgens sommige mensen hier mijn eigen domme schuld. Na ja so be it. Ik vind hun onvermogen tot verder te kijken dan hun eigen mening en hun gebrek aan empathie ook niet getuigen van intelligentie.
Iemand die ik ken at ook te weinig. Sinds ze meer en regelmatiger eet, is ze afgevallen. Was ook met behulp van een diëtist.
Sonne schreef:
10-05-2025 11:26
Ik vind het ook gek. Als je dik bent heb je pech en als je dun bent geluk? Daar zit toch al een waardeoordeel achter?
Het is zo moeilijk gewoon niet. Je hebt allerlei soorten mensen. Sommigen zijn slank en hebben geluk (hoeveel ze ook eten, ze zullen nooit dik worden). Sommigen zijn slank en dat komt omdat ze daar hard voor werken. Letten op hun eten en zijn actief/sportief. Sommigen zijn zwaar en kunnen daar niks aan doen; aanleg, medicijnen, stress etc. Sommigen zijn zwaar en dat komt omdat ze ongezond eten en niet bewegen.
Daar kan je over blijven discussieren maar zo zit het toch gewoon?

Ikzelf ben slank, kon altijd wel eten wat ik wilde en werd niet zwaar. Maar nu, boven de 40, zie ik wel dat ik makkelijk wat zwaarder wordt, vooral mn buik. Omdat ik wel op mn eten let (niet extreem) en vooral veel beweeg blijft mn gewicht redelijk stabiel. Zou ik dat allemaal niet doen weet ik zeker dat ik zwaarder zou zijn. Dus tja, bij mij een combi van geluk hebben maar ook zeker van eraan werken. Doe elke avond oefeningen thuis bijv.

Valt mij wel altijd op dat er zoveel mensen zijn die voor alles de auto pakken. Kinderen die amper kunnen fietsen (ok, ze kunnen fietsen maar hebben geen ervaring met langere stukken fietsen) omdat ze dat gewoon nooit doen met hun ouders. Man en ik hebben (nog steeds) altijd wel veel gefietst met de kinderen. Soms heus wel met gemopper. Maar we vinden het gewoon niet nodig altijd de auto te pakken voor relatief kleine afstanden en willen dat ook niet meegeven aan de kinderen.
Mij valt het vooral op dat iedereen zo op anderen let. Precies weet dat anderen altíjd de auto pakken en nóóit fietsen. Er zijn waarschijnlijk dikkere en dunnere mensen die vaker de auto dan de fiets nemen. Iedereen zal daar zo z'n eigen redenen voor hebben. En het valt me op dat er ook altijd een negatief oordeel is over e-bikes. Op een elektrische fiets moet je gewoon trappen. Het zijn geen brommers. Mensen in mijn omgeving met een e-bike bewegen intensief (en leggen grote afstanden af). In ieder geval meer dan de slome peddelaars op een "gewone" fiets (racefietsers bewegen alleen nog intensiever). Ik had een hulpmiddel (Ozempic) nodig om af te kunnen vallen. Terwijl mijn eten, drinken en bewegen exact hetzelfde is gebleven. Toch viel ik daarvoor niet af en mét hulpmiddel 30 kg. En nu ik gestopt ben en weer niets veranderd heb aan mijn sowieso goede levensstijl blijf ik, langzamer weliswaar, afvallen. Tja.
Dat ik net heel veel chocopasta heb gegeten bij de lunch is vast ook een factor.

Alles te eten maakt niet gelukkig :-)
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
Amare schreef:
14-05-2025 11:10
Mij valt het vooral op dat iedereen zo op anderen let. Precies weet dat anderen altíjd de auto pakken en nóóit fietsen. Er zijn waarschijnlijk dikkere en dunnere mensen die vaker de auto dan de fiets nemen. Iedereen zal daar zo z'n eigen redenen voor hebben. En het valt me op dat er ook altijd een negatief oordeel is over e-bikes. Op een elektrische fiets moet je gewoon trappen. Het zijn geen brommers. Mensen in mijn omgeving met een e-bike bewegen intensief (en leggen grote afstanden af). In ieder geval meer dan de slome peddelaars op een "gewone" fiets (racefietsers bewegen alleen nog intensiever).
Nou dit eigenlijk vooral. De bemoeienis hoe een ander zijn leven leeft. Of iemand te dik, te dun is te veel of te weinig beweegt etc etc. Let op jezelf en laat een ander zelf bepalen hoe diegene zijn eigen leven invult.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Amare schreef:
Mij valt het vooral op dat iedereen zo op anderen let. Precies weet dat anderen altíjd de auto pakken en nóóit fietsen. Er zijn waarschijnlijk dikkere en dunnere mensen die vaker de auto dan de fiets nemen. Iedereen zal daar zo z'n eigen redenen voor hebben. En het valt me op dat er ook altijd een negatief oordeel is over e-bikes. Op een elektrische fiets moet je gewoon trappen. Het zijn geen brommers. Mensen in mijn omgeving met een e-bike bewegen intensief (en leggen grote afstanden af). In ieder geval meer dan de slome peddelaars op een "gewone" fiets (racefietsers bewegen alleen nog intensiever). Ik had een hulpmiddel (Ozempic) nodig om af te kunnen vallen. Terwijl mijn eten, drinken en bewegen exact hetzelfde is gebleven. Toch viel ik daarvoor niet af en mét hulpmiddel 30 kg. En nu ik gestopt ben en weer niets veranderd heb aan mijn sowieso goede levensstijl blijf ik, langzamer weliswaar, afvallen. Tja.
Haha, dit vooral.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Amare schreef:
Mij valt het vooral op dat iedereen zo op anderen let.

Mensen in mijn omgeving met een e-bike bewegen intensief (en leggen grote afstanden af). In ieder geval meer dan de slome peddelaars op een "gewone" fiets (racefietsers bewegen alleen nog intensiever).
Ehm... wat doe jij hier zelf dan?
.
Rooss4.0 schreef:
14-05-2025 15:52
Ehm... wat doe jij hier zelf dan?
Uh, kan niet missen hoor, die peddelaars, moet er toch langs. Moet dus echt opletten. En ik heb het over de bikers in mijn omgeving, dus die ik ken. Geen (voor)oordeel/aannames over anderen.
Amare schreef:
14-05-2025 16:27
Uh, kan niet missen hoor, die peddelaars, moet er toch langs. Moet dus echt opletten. En ik heb het over de bikers in mijn omgeving, dus die ik ken. Geen (voor)oordeel/aannames over anderen.
Wat je wil hoor maar ik vond het wat tegenstrijdig met je bericht dat iedereen zo op elkaar let.
.
Rooss4.0 schreef:
14-05-2025 16:40
Wat je wil hoor maar ik vond het wat tegenstrijdig met je bericht dat iedereen zo op elkaar let.
Wat jij wil!
Amare schreef:
14-05-2025 16:27
De slome peddelaars die niet intensief fietsen vs de intensief (en slome peddelaars inhalende) fietsende ebiker.

Maar verder let iedereen op anderen, behalve jij?
Overigens kan je dat toch helemaal niet weten? Ik heb 1x op een elektrische fiets gezeten en toen was alles op standje 1 na dat je bijna niks meer hoefde te doen. Dus ik betwijfel hoeveel mensen op een elektrische fiets nou écht fietsen of gewoon zitten en een beetje met de voetjes peddelen in tegenstelling tot de "slome peddelaars" die tenminste écht fietsen.

Maar goed, alles is beter dan de auto dus als de elektrische fietser niet gewoon kan fietsen en anders met de auto gaat, hou dan vooral die elektrische fiets zou ik denken.
Is genoeg onderzoek naar gedaan. Zie bijv hier: https://www.hartstichting.nl/gezond-lev ... et-fietsen

Als je 16-19 km/h fietst op een gewone fiets verbrand je ongeveer 500 kcal per uur als je 70kg weegt. Op een elektrische fiets is dat 368 kcal bij gemiddelde snelheid en gemiddelde trapondersteuning.
Dus elektrisch fietsen is beter dan niet fietsen.
Coffee is never my cup of tea
Tuurlijk is iets doen beter dan niets doen. Maar ik heb na een jaar mijn ebike gebruiken wel gemerkt dat mijn spieren achteruit zijn gegaan. Ik woon zeer heuvelachtig en moest altijd flink kracht zetten op heuvels. Nu zet ik met zoveel gemak wat ondersteuning bij, dat mijn benen stukken minder sterk zijn geworden.

Dat hoeft niet voor iedereen te gelden. Maar ik denk dat mensen een ebike hebben gekocht om het leven wat makkelijker te maken. Want als het net zo moeilijk of zwaar zou zijn, had je het ding ook niet gekocht.
En ja, ik werd in mijn pré ebike tijdperk aan alle kanten ingehaald, zelfs door 70+ en dat was niet omdat ik zo'n slome peddelaar was, maar geen motor ondersteuning had.
Marianneke schreef:
14-05-2025 17:15
Is genoeg onderzoek naar gedaan. Zie bijv hier: https://www.hartstichting.nl/gezond-lev ... et-fietsen

Als je 16-19 km/h fietst op een gewone fiets verbrand je ongeveer 500 kcal per uur als je 70kg weegt. Op een elektrische fiets is dat 368 kcal bij gemiddelde snelheid en gemiddelde trapondersteuning.
Dus elektrisch fietsen is beter dan niet fietsen.
Ja gemiddeld, maar hoeveel mensen gebruiken de gemiddelde trapondersteuning en schuiven hem niet helemaal omhoog? Maar goed dan nog, alles beter dan de auto.
NomenNesci0 schreef:
14-05-2025 17:40
Tuurlijk is iets doen beter dan niets doen. Maar ik heb na een jaar mijn ebike gebruiken wel gemerkt dat mijn spieren achteruit zijn gegaan. Ik woon zeer heuvelachtig en moest altijd flink kracht zetten op heuvels. Nu zet ik met zoveel gemak wat ondersteuning bij, dat mijn benen stukken minder sterk zijn geworden.

Dat hoeft niet voor iedereen te gelden. Maar ik denk dat mensen een ebike hebben gekocht om het leven wat makkelijker te maken. Want als het net zo moeilijk of zwaar zou zijn, had je het ding ook niet gekocht.
En ja, ik werd in mijn pré ebike tijdperk aan alle kanten ingehaald, zelfs door 70+ en dat was niet omdat ik zo'n slome peddelaar was, maar geen motor ondersteuning had.
Ik word ook vaak ingehaald door e-bikers op polderweggetjes als ik tegen de wind in aan het trappen ben. Ja, zo kan ik het ook. :lol: Maar goed het alternatief is dat die 70+ niet meer tegen de wind in kan trappen en helemaal maar niet meer fietst. Voor mijn opa van 80+ was de e-bike een uitkomst, zo kon hij blijven fietsen.
NomenNesci0 schreef:
14-05-2025 17:40

Zoals iedereen probeert het leven 'makkelijker' te maken. Ook jij. Maar jij dan weer op andere vlakken.

Hannah Arendt
Ugli schreef:
14-05-2025 18:02
Ja gemiddeld, maar hoeveel mensen gebruiken de gemiddelde trapondersteuning en schuiven hem niet helemaal omhoog? Maar goed dan nog, alles beter dan de auto.
Ik word op mijn e-bike ingehaald door 'gewone' fietsers.
Ik zet de trapondersteuning zodanig dat ik ongeveer hetzelfde tempo heb als de overige fietsers.
Maar daar schijn ik wel uniek in te zijn.

Hannah Arendt
Ik zie het ook graag makkelijk. Ik heb een hekel aan fietsen op welke fiets dan ook, dus ik trap sporadisch op een ouderwetse fiets. Ik loop liever of neem de bus. Dit heeft niks met dik of dun te maken.
Waarom niet? Het topic vraagt om een reden voor het toenemen van zwaarlijvigheid.
Daar is niet 1 reden voor aan te wijzen. Maar o.a. wel dat dingen zoveel makkelijker zijn geworden, waaronder stukken minder hard hoeven werken om vooruit te komen. Dat heeft er zeker wel mee te maken, direct of indirect.
NomenNesci0 schreef:
14-05-2025 18:18
Waarom niet? Het topic vraagt om een reden voor het toenemen van zwaarlijvigheid.
Daar is niet 1 reden voor aan te wijzen. Maar o.a. wel dat dingen zoveel makkelijker zijn geworden, waaronder stukken minder hard hoeven werken om vooruit te komen. Dat heeft er zeker wel mee te maken, direct of indirect.
Maar ik vind juist de electrische fiets een stap in de goede richting. Want vroeger was het fiets, brommer/scooter of auto. Nu heb je deze hybride tussenvariant die beter is dan scooter/brommer of auto.
NomenNesci0 schreef:
14-05-2025 18:18
Kan net zo goed andersom zijn: mensen die al jaren niet meer konden fietsen op een gewone fiets, gaan toch weer fietsen nu er e-bikes zijn.
Dat geldt iig voof mij en ik ben vast niet de enige.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
14-05-2025 18:24
Kan net zo goed andersom zijn: mensen die al jaren niet meer konden fietsen op een gewone fiets, gaan toch weer fietsen nu er e-bikes zijn.
Dat geldt iig voof mij en ik ben vast niet de enige.

Dit!
Ik was vandaag op de fiets naar werk, de wind trok in de middag best aan, ik had hem tegen, twee jaar geleden was ik gewoon niet gaan fietsen vandaag omdat ik wist dat ik terug zou moeten ploeteren.

Ik fiets nu beduidend meer dan zonder E-bike.
NomenNesci0 schreef:
14-05-2025 17:11

Maar verder let iedereen op anderen, behalve jij?
welnee!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven