Wat doe of laat jij bewust om gezond/slank te blijven?
zaterdag 10 mei 2025 om 14:54
Het lijkt me, gezien de eeuwige controverse in topics over overgewicht en obesitas, goed om een apart topic te openen waarin we het kunnen hebben over een ‘gezonde levensstijl’ zonder mensen tegen het hoofd te stoten, want hier gaat het niet (ook) over anderen maar gewoon over onszelf en wat we doen en laten (of juist niet) om gezond, fit en slank te blijven.
Ik vind het een interessant onderwerp, ben er sinds een aantal jaar ook bewuster mee bezig (niet altijd van harte
) en ik ben benieuwd hoe anderen het aanpakken. Of waarom anderen er juist niet mee bezig zijn, wat natuurlijk ook prima is, maar in mijn omgeving valt me op dat vrijwel iedereen sport, er minder wordt gedronken (het is een veelbesproken onderwerp) en er minder vlees wordt gegeten, om maar een paar voorbeelden te noemen.
Terwijl we er vroeger, tijdens onze studententijd, op los leefden en we alleen bij hoge uitzondering eens op een tennisbaan stonden, maar dat was voor de gezelligheid (en de après-tennis
) maar niemand kwam ooit in een sportschool of at koolhydraat-arm of dacht überhaupt na over gezondheid en gewicht. Dat is natuurlijk de luxe van jong zijn, maar persoonlijk vind ik het soms best lastig en vermoeiend om, nu ik 40+ ben, wél op te moeten letten en wél de discipline te moeten opbrengen om te sporten en gezond te eten. Maar goed, blijkbaar ben ik ijdel genoeg om het te doen, en hecht ik bovendien genoeg waarde aan mijn gezondheid - wat sowieso een vaag begrip is, want wat is gezond? - om er moeite voor te doen.
Hoe denken jullie hierover? En wat doen en/of laten jullie om wel/niet slank en fit te blijven? Heb je tips om het gemakkelijker te maken? Of, dat kan natuurlijk ook, om het los te laten en jezelf en het ouder worden gewoon te accepteren?
Ik vind het een interessant onderwerp, ben er sinds een aantal jaar ook bewuster mee bezig (niet altijd van harte

Terwijl we er vroeger, tijdens onze studententijd, op los leefden en we alleen bij hoge uitzondering eens op een tennisbaan stonden, maar dat was voor de gezelligheid (en de après-tennis
Hoe denken jullie hierover? En wat doen en/of laten jullie om wel/niet slank en fit te blijven? Heb je tips om het gemakkelijker te maken? Of, dat kan natuurlijk ook, om het los te laten en jezelf en het ouder worden gewoon te accepteren?
zondag 18 mei 2025 om 07:48
AD en overgewicht hebben een behoorlijk sterk verband.Attraverso schreef: ↑18-05-2025 07:44Omdat Ik die mensen persoonlijk ken en ze me dat vertellen, dat ze zich slecht voelen, het moeilijk hebben met hun overgewicht, AD slikken, slaappillen nemen en omdat ik weet en zelf ervaar dat ze ongezond leven.
Omdat ik zou willen dat die mensen zich beter voelen omdat ze dichte familie, vrienden en kennissen zijn en om hun geef.
Waarom voel jij je zo aangesproken? Ik ken jou niet dus ik heb het niet over jou.
Maar verder: mss zouden deze mensen zich ook beter gaan voelen als de stigma's en veroordelingen vanuit de maatschappij wat zouden afnemen.
Niet alles is op te lossen met meer bewegen.
Je klinkt als een Jehova: doe als ik en je wordt gelukkig.
Kortzichtig.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zondag 18 mei 2025 om 08:02
Attraverso schreef: ↑18-05-2025 07:44Omdat Ik die mensen persoonlijk ken en ze me dat vertellen, dat ze zich slecht voelen, het moeilijk hebben met hun overgewicht, AD slikken, slaappillen nemen en omdat ik weet en zelf ervaar dat ze ongezond leven.
Omdat ik zou willen dat die mensen zich beter voelen omdat ze dichte familie, vrienden en kennissen zijn en om hun geef.
Waarom voel jij je zo aangesproken? Ik ken jou niet dus ik heb het niet over jou.
Ja maar ik denk toch dat dit veel te makkelijk gedacht is. Want ik was lang depressief, uitgeput en dik.
Maar in mijn geval is het bijvoorbeeld veel aannemelijker dat het eerst heel langzaam mentaal beter met me ging waardoor ik meer grip kreeg op belangrijke zaken (huis, werk) en dat ik daarna pas langzaam in staat was om steeds gezondere keuzes te maken waardoor ik me nu ook fysiek beter voel. En dan gaat de positieve cirkel omhoog.
Dus denken dat mensen hun mentale en fysieke problemen kunnen oplossen met een gezonde levensstijl is te simpel. Het is wellicht eerder andersom. Mentaal en fysiek gezonde mensen zijn veel makkelijker in staat die fitte levensstijl voort te zetten en uit te breiden. Dus die hebben dubbel geluk.
zondag 18 mei 2025 om 08:12
En er kunnen ook veel andere oorzaken zijn waarom een gezonde levensstijl moeilijk vol te houden is.
Ik herinner me dat ik jarenlang pogingen deed om te sporten en keer op keer vaststelde dat ik me er vermoeider in plaats van fitter door ging voelen. Ik heb serieus gegrapt dat ik blijkbaar een soort gen-afwijking had waardoor de positieve gevolgen van beweging waar iedereen het altijd over heeft voor mij niet opgingen. Maar het was niet erg genoeg om mee naar de dokter gegaan (heb er nog wel hier een topic over geopend)
Lang verhaal kort maar puur toevallig heeft uiteindelijk pas een hematoloog vastgesteld dat ik een ferritine tekort had. Achteraf denk ik dat dat jarenlang het geval is geweest en pas toen mijn ijzer voorraad op pijl was werd bewegen langzaam aan een positievere ervaring.
Ik herinner me dat ik jarenlang pogingen deed om te sporten en keer op keer vaststelde dat ik me er vermoeider in plaats van fitter door ging voelen. Ik heb serieus gegrapt dat ik blijkbaar een soort gen-afwijking had waardoor de positieve gevolgen van beweging waar iedereen het altijd over heeft voor mij niet opgingen. Maar het was niet erg genoeg om mee naar de dokter gegaan (heb er nog wel hier een topic over geopend)
Lang verhaal kort maar puur toevallig heeft uiteindelijk pas een hematoloog vastgesteld dat ik een ferritine tekort had. Achteraf denk ik dat dat jarenlang het geval is geweest en pas toen mijn ijzer voorraad op pijl was werd bewegen langzaam aan een positievere ervaring.
zondag 18 mei 2025 om 08:15
Goed dat je daarmee verder bent gegaan!
Wat die mensen in mijn omgeving betreft. Ik snap wel dat ze in een vicieuze cirkel zitten. Vind het zo jammer voor hen. Bij enkele ligt een verlies aan de basis, ze leefden gezonder tot dierbaren wegvielen en dan ging het bergaf. Emo-eten. Bij sommigen is dat meer dan 10 of 20 jaar geleden.
Wat die mensen in mijn omgeving betreft. Ik snap wel dat ze in een vicieuze cirkel zitten. Vind het zo jammer voor hen. Bij enkele ligt een verlies aan de basis, ze leefden gezonder tot dierbaren wegvielen en dan ging het bergaf. Emo-eten. Bij sommigen is dat meer dan 10 of 20 jaar geleden.
zondag 18 mei 2025 om 08:28
Ik ga juist heel weinig eten en gezond als er een heftige gebeurtenis is.. alsof ik dan pas besef wat een rommel ik eerst at. Al moet ik zeggen dat ik ook veel te veel at, ook van gezonde dingen kun je te veel eten.Attraverso schreef: ↑18-05-2025 08:15Goed dat je daarmee verder bent gegaan!
Voor iedereen een groene tuin
zondag 18 mei 2025 om 09:04
en andere mensen gaan juist eten om met hun gevoelens te dealen of drinken of drugs gebruiken.GroenTuintje schreef: ↑18-05-2025 08:28Ik ga juist heel weinig eten en gezond als er een heftige gebeurtenis is.. alsof ik dan pas besef wat een rommel ik eerst at. Al moet ik zeggen dat ik ook veel te veel at, ook van gezonde dingen kun je te veel eten.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 18 mei 2025 om 09:06
Attraverso schreef: ↑18-05-2025 07:44Omdat Ik die mensen persoonlijk ken en ze me dat vertellen, dat ze zich slecht voelen, het moeilijk hebben met hun overgewicht, AD slikken, slaappillen nemen en omdat ik weet en zelf ervaar dat ze ongezond leven.
Maar er is geen garantie dat een gezondere levensstijl zorgt dat ze zich beter gaan voelen. Dat jij het ze gunt betekent niet dat het werkt. En zolang ze er zelf niet voor kiezen is de winst minimaal. Boos en teleurgesteld een worteltje snacken voelt anders dan vol overtuiging een worteltje snacken.
Ik voel me niet aangesproken hoor, heb zelf geen last van die problematiek. Ik vind het heel jammer dat jij niet beter kunt zien waar de werkelijke problemen liggen in vergelijkbare gevallen.
zondag 18 mei 2025 om 11:06
Ja, het mentale deel komt sowieso eerst. Om gezond te leven (bewust, bedoel ik, dus vanuit discipline en overtuiging) moet je mentaal sterk zijn. Bijna altijd komt zo’n beslissing om gezonder te gaan leven vanuit iets positiefs; iemand heeft er zin in en wil graag de uitdaging aangaan. Dat kan ook heel leuk en inspirerend zijn, ik houd zelf ook van ‘uitdagingen’ (bij gebrek aan een beter woord), maar in periodes dat ik me slecht voel, ben ik niet vooruit te branden en heb ik gewoon de wilskracht niet voor dit soort bijzaken - gezondheid is natuurlijk geen bijzaak, maar als álles zwaar is en moeite kost, zelfs je bed uitkomen, is sporten of nadenken over een gezonde maaltijd gewoon teveel gevraagd.HiltjeHillegonda schreef: ↑18-05-2025 08:02Ja maar ik denk toch dat dit veel te makkelijk gedacht is. Want ik was lang depressief, uitgeput en dik.
Maar in mijn geval is het bijvoorbeeld veel aannemelijker dat het eerst heel langzaam mentaal beter met me ging waardoor ik meer grip kreeg op belangrijke zaken (huis, werk) en dat ik daarna pas langzaam in staat was om steeds gezondere keuzes te maken waardoor ik me nu ook fysiek beter voel. En dan gaat de positieve cirkel omhoog.
Dus denken dat mensen hun mentale en fysieke problemen kunnen oplossen met een gezonde levensstijl is te simpel. Het is wellicht eerder andersom. Mentaal en fysiek gezonde mensen zijn veel makkelijker in staat die fitte levensstijl voort te zetten en uit te breiden. Dus die hebben dubbel geluk.
Het zou mooi zijn als er trucs waren om die knop toch om te kunnen zetten als je je slecht voelt en helemaal geen zin hebt om je druk te maken over je gezondheid maar ik ken ze niet, die trucs.
Ik weet wel dat positieve ervaringen uit het verleden op slechte momenten kunnen helpen om tóch wat wilskracht op te brengen. Uit ervaring weet ik inmiddels dat gezonder leven mij veel voordelen oplevert: beter slapen, opgewekter, meer energie, en zeker ook een bepaalde mate van trots en voldoening, omdat het moeite kost om gedisciplineerd te leven, dus inmiddels heb ik genoeg ervaring om te weten dat ik júist in slechte periodes veel baat heb bij bewegen, gezond eten enzovoort, maar ik snap heel goed dat een depressie zwaarder weegt dan welke wijze raad dan ook. Iemand die in de overlevingsstand staat, heeft gewoon geen energie (mentaal en fysiek) om een knop om te zetten.
zondag 18 mei 2025 om 17:48
Ik ben veel te zwaar dus mogelijk niet de doelgroep van dit topic. Maar ik vind het wel inspirerend.
Afvallen gaat af en aan, maar laatst was mijn bloeddruk veel te hoog. Sindsdien ben ik gestopt met koffie en eet ik geen (toegevoegd)zout meer, geen (toegevoegde ) suiker en ben weer gaan wandelen. Allemaal niet leuk, maar heb me er wel bij neergelegd dat dit dus is wat het is de rest van mn leven. Als er dan ook nog wat kilo's vanaf gaan, zou mooi zijn.
Afvallen gaat af en aan, maar laatst was mijn bloeddruk veel te hoog. Sindsdien ben ik gestopt met koffie en eet ik geen (toegevoegd)zout meer, geen (toegevoegde ) suiker en ben weer gaan wandelen. Allemaal niet leuk, maar heb me er wel bij neergelegd dat dit dus is wat het is de rest van mn leven. Als er dan ook nog wat kilo's vanaf gaan, zou mooi zijn.
zondag 18 mei 2025 om 23:28
Ik doe alle standaard dingen - eet gezond, heel veel groente, drink geen calorieën, snoep alleen bij hoge uitzondering, zorg dat ik genoeg beweging krijg. Ik heb maar heel zelden feestjes dus heb geen last van dat soort verleidingen.
Het is voor mijn gevoel wel iets waar geen eind aan komt, het steeds verder aandraaien van de duimschroeven... ik weet nog dat ik toen ik begin 30 was, gestopt ben met suiker in m'n koffie doen omdat er toen wat kilo's aanslopen en sindsdien heb ik elke zoveel jaar wel wat moeten tweaken.
Toen ik 40 werd, werd ik snel zwaarder (vast ook hormonen), maar toen wist ik niet zo goed wat ik nog kon doen - ik at altijd al heel gezond, heb dat van thuis zo meegekregen, en kreeg ook voldoende beweging. En ik had ook altijd honger dus minder eten was echt moeilijk.
Toen ik rond de 50 was en inmiddels echt een kilo of acht zwaarder dan goed voor me is, heb ik wel weer een aantal extra gewoontes aan- en afgeleerd. Gestopt met toegevoegde suikers - wat niet heel moeilijk was want die at ik toch al niet vaak meer, maar het hielp toch wel om van dat constante hongergevoel af te komen. Een eetwissel gedaan - mayonaise vervangen door zelfgemaakte sausjes van yoghurt met kruiden. Ik heb ingesteld dat ik minstens 1 maaltijd per dag peulvruchten eet (vult goed en niet veel kcal). Ben naar m'n werk gaan lopen ipv fietsen. En ik ben meer gaan sporten (geen cardio maar spierversterkende oefeningen). Meer eiwit gaan eten, wat echt wel veel verschil maakt. En het gaat nu wel goed.
Maar ik maak me wel zorgen over hoe dat moet als ik straks op m'n 60ste en m'n 70ste wéér dikker ga worden zonder dat ik iets aan m'n gewoonten veranderd heb. Want ik weet echt niet zo goed waar ik het dán weer vandaan moet gaan halen.
Het is voor mijn gevoel wel iets waar geen eind aan komt, het steeds verder aandraaien van de duimschroeven... ik weet nog dat ik toen ik begin 30 was, gestopt ben met suiker in m'n koffie doen omdat er toen wat kilo's aanslopen en sindsdien heb ik elke zoveel jaar wel wat moeten tweaken.
Toen ik 40 werd, werd ik snel zwaarder (vast ook hormonen), maar toen wist ik niet zo goed wat ik nog kon doen - ik at altijd al heel gezond, heb dat van thuis zo meegekregen, en kreeg ook voldoende beweging. En ik had ook altijd honger dus minder eten was echt moeilijk.
Toen ik rond de 50 was en inmiddels echt een kilo of acht zwaarder dan goed voor me is, heb ik wel weer een aantal extra gewoontes aan- en afgeleerd. Gestopt met toegevoegde suikers - wat niet heel moeilijk was want die at ik toch al niet vaak meer, maar het hielp toch wel om van dat constante hongergevoel af te komen. Een eetwissel gedaan - mayonaise vervangen door zelfgemaakte sausjes van yoghurt met kruiden. Ik heb ingesteld dat ik minstens 1 maaltijd per dag peulvruchten eet (vult goed en niet veel kcal). Ben naar m'n werk gaan lopen ipv fietsen. En ik ben meer gaan sporten (geen cardio maar spierversterkende oefeningen). Meer eiwit gaan eten, wat echt wel veel verschil maakt. En het gaat nu wel goed.
Maar ik maak me wel zorgen over hoe dat moet als ik straks op m'n 60ste en m'n 70ste wéér dikker ga worden zonder dat ik iets aan m'n gewoonten veranderd heb. Want ik weet echt niet zo goed waar ik het dán weer vandaan moet gaan halen.
zondag 18 mei 2025 om 23:48
Klopt. Een vriendin van mij gaat juist heel veel eten en vooral slecht qua vetten en suikers, als ze stress ervaart. Iedereen is hier anders in.
Voor iedereen een groene tuin
maandag 19 mei 2025 om 18:37
Je bent erg goed bezig!
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat je op je 60ste of 70ste zou zwaarder worden als je gezond blijft eten en bewegen. In tegendeel gaan mensen vaak minder trek krijgen naarmate ze ouder worden en vermageren.
maandag 19 mei 2025 om 18:51
Bij mij is het omgekeerd gegaan. Ik leefde ongezond, vaak uit eten, niets van sport, veel snoepen, veel vlees,... Werd dikker, voelde me niet meer aantrekkelijk, slecht in mijn vel en had PDS. Het Montignac dieet werd toen populair, sprak me aan en daar ben ik zo'n 12 kg mee afgevallen naar een normaal gewicht.Claire45 schreef: ↑18-05-2025 11:06Ja, het mentale deel komt sowieso eerst. Om gezond te leven (bewust, bedoel ik, dus vanuit discipline en overtuiging) moet je mentaal sterk zijn. Bijna altijd komt zo’n beslissing om gezonder te gaan leven vanuit iets positiefs; iemand heeft er zin in en wil graag de uitdaging aangaan.
Zo'n 10 jaar later werd ik ernstig ziek. Toen ik genezen was stak ik een tandje bij en begon ik te sporten en nóg gezonder te eten.
Bij mij komt de drive om iets te veranderen steeds uit iets negatief dat ik wil aanpakken.
maandag 19 mei 2025 om 21:21
Ik denk ook wel dat dit hand in hand gaat. Ik kan me nl. niet goed voorstellen dat als je oprecht goed in je vel zit, je zo de grip verliest op je gezondheid waar je daardoor ook zo enorm zwaar wordt. En als je eenmaal een bepaald gewicht hebt, draagt dat doorgaans ook niet bij aan je gelukkig voelen. Ik ben daardoor ook niet voor de body possitivity beweging waarbij mensen met enorm veel overgewicht als een soort voorbeeld worden genomen van 'blije dikkerd'. Ik denk dat deep down inside de "dikkerd" eigenlijk helemaal niet blij is en dat overschreeuwt. Waarmee ik niet wil suggereren dat obese mensen dan dus maar in een hoekje moeten gaan zitten en zich schamen. Helemaal niet. Maar ik denk wel dat het tijd is dat we gewoon eerlijk gaan zijn tegen elkaar. Want alleen als je eerlijk bent, heeft het zin om naar de bron van het probleem te gaan. Te kijken hoe een mentale state of mind en overgewicht een soort dikke vrienden zijn geworden die ervoor zorgen dat je niet naar de overkant raakt. Want zonder goede mentale staat voelt de opgave om die dingen te doen die nodig zijn om gedaan te worden om gezonder te worden, bijna als onoverkomelijke hobbels op de weg.HiltjeHillegonda schreef: ↑18-05-2025 08:02Ja maar ik denk toch dat dit veel te makkelijk gedacht is. Want ik was lang depressief, uitgeput en dik.
maandag 19 mei 2025 om 21:31
Waarom denk je dat je op je 60e of 70e weer dikker gaat worden? Volgens mij blijven vrouwen na de overgang die al tijdens de overgang gezonde voedingsgewoonten hadden tot op vrij hoge leeftijd stabiel in gewicht. Als je zowel je lichaam als geest onderhoud en er zijn geen gekke veranderingen in je leven, dan kun je vrij lang gezond ouder worden. Ik denk zelfs dat je magerder kunt worden als je ouder wordt. Niet per se een wenselijke ontwikkeling, dus je moet op een bepaalde leeftijd ook opletten dat je wel voldoende binnenkrijgt.
Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar ben niet bekend met een almaar uitdijend lichaam bij een gezonde leefstijl. Die blijft bij mijn weten stabiel. Je moet idd wel voorkomen dat je spierverlies beperkt blijft.
maandag 19 mei 2025 om 21:41
Ik ben echt benieuwd over welke obesicategorie je het nu hebt. Geldt dit voor maat 42? Maat 46? Maat 54? Wat vind jij enorm veel overgewicht?En wanneer kan je volgens jou eigenlijk niet meer gelukkig zijn?NomenNesci0 schreef: ↑19-05-2025 21:21Ik denk ook wel dat dit hand in hand gaat. Ik kan me nl. niet goed voorstellen dat als je oprecht goed in je vel zit, je zo de grip verliest op je gezondheid waar je daardoor ook zo enorm zwaar wordt. En als je eenmaal een bepaald gewicht hebt, draagt dat doorgaans ook niet bij aan je gelukkig voelen. Ik ben daardoor ook niet voor de body possitivity beweging waarbij mensen met enorm veel overgewicht als een soort voorbeeld worden genomen van 'blije dikkerd'. Ik denk dat deep down inside de "dikkerd" eigenlijk helemaal niet blij is en dat overschreeuwt. Waarmee ik niet wil suggereren dat obese mensen dan dus maar in een hoekje moeten gaan zitten en zich schamen. Helemaal niet. Maar ik denk wel dat het tijd is dat we gewoon eerlijk gaan zijn tegen elkaar. Want alleen als je eerlijk bent, heeft het zin om naar de bron van het probleem te gaan. Te kijken hoe een mentale state of mind en overgewicht een soort dikke vrienden zijn geworden die ervoor zorgen dat je niet naar de overkant raakt. Want zonder goede mentale staat voelt de opgave om die dingen te doen die nodig zijn om gedaan te worden om gezonder te worden, bijna als onoverkomelijke hobbels op de weg.
maandag 19 mei 2025 om 21:41
Bij mij ook. Mijn motivatie om iets te willen aanpakken, komt voort uit het feit dat ik ontevreden ben en wil dat er iets veranderd. Maar ik denk wel dat het hierbij gaat om gradaties. Ik denk dat een zekere mate van ongelukkigheid nog een trigger kan zijn. Maar als je daar voorbij bent, dat mensen het dan een soort van opgegeven hebben. Je moet dus echt gaan handelen voordat het te laat is. Zoiets?Attraverso schreef: ↑19-05-2025 18:51Bij mij komt de drive om iets te veranderen steeds uit iets negatief dat ik wil aanpakken.
Ik vind het ook echt een lastige, want ik denk daarnaast dat ook een stukje persoonlijkheid wel mee móet spelen. Het is nl. ook weer niet zo dat iedereen die iets heel vervelends heeft meegemaakt of ook echt diep is gegaan qua stemming, dat deze allemaal gedoemd zijn tot zwaar overgewicht of daar niet meer vanaf gekomen zijn. De mens is nu eenmaal niet universeel. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik dit moet opschrijven, in een multi complexe dynamiek. Want leefstijl staat natuurlijk bovenaan als oorzaak en dan heb je een heleboel beschermende of juist versterkende factoren die maken dat iemand wel of niet die grip kan krijgen of houden. Omgeving zal een grote rol spelen, ziekten of aandoeningen, financiele mogelijkheden, verslavingsgevoeligheid, maar ik denk ook wel dat een stukje persoonlijkheid een rol speelt.
maandag 19 mei 2025 om 21:43
Ik ga meestal rond 10.00. Dan zit ik echt tussen de blauwspoelinkjes hoorKamilleT schreef: ↑17-05-2025 18:25Bij ons zijn best wat dames van mijn leeftijd en ouder. Ook veel ouderen die onder begeleiding van een personal trainer sporten. De jongeren zijn wel in de meerderheid. Vanaf 15.00 uur ongeveer is wat ik noem het ‘kleuteruurtje’, twintigminners, vanaf 17.00 uur veel dertigers (ik vermoed na het werk). Ik ga bij voorkeur voor 14.00 uur en dan is het publiek dus ouder.
maandag 19 mei 2025 om 21:47
Je weet dat obese een BMI van 30 of meer is? Dat drukt zich niet uit in kledingmaten. Ik kan ook zelf niet zeggen wat enorm veel overgewicht is. De persoon met overgewicht moet dat natuurlijk zelf zo ervaren. Maar gezondheidsrisico's vind ik een goede maatgever voor gezondheid en die zal niet per se met een BMI van 26 of 27 van mega impact zijn. Maar je kunt natuurlijk niet uitvlakken dat hoe verder je van het groene stukje (dat wat men als uitgangspunt neemt van gezond) afkomt, hoe groter de risico's natuurlijk. Liever een BMI van 27 boven 28. Maar ook liever een BMI van 26 boven 27. En liever 25 boven 26.
Je probeert mij uitspraken te ontlokken en er is niet 1 universele grens van als je dit hebt, dan ben je zo ongelukkig dat je daar niet meer van kan terugkomen. Ik denk dat je mijn uitspraken dan ook niet op 1 persoon moet plakken, maar als algemene wetmatigheid.
maandag 19 mei 2025 om 21:58
Grappig, ik zit net te lezen in het boek ‘Ouder worden’ van de Duitse Elke Heidenreich (81) en zij schrijft dit:NomenNesci0 schreef: ↑19-05-2025 21:31Waarom denk je dat je op je 60e of 70e weer dikker gaat worden? Volgens mij blijven vrouwen na de overgang die al tijdens de overgang gezonde voedingsgewoonten hadden tot op vrij hoge leeftijd stabiel in gewicht. Als je zowel je lichaam als geest onderhoud en er zijn geen gekke veranderingen in je leven, dan kun je vrij lang gezond ouder worden. Ik denk zelfs dat je magerder kunt worden als je ouder wordt. Niet per se een wenselijke ontwikkeling, dus je moet op een bepaalde leeftijd ook opletten dat je wel voldoende binnenkrijgt.
Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar ben niet bekend met een almaar uitdijend lichaam bij een gezonde leefstijl. Die blijft bij mijn weten stabiel. Je moet idd wel voorkomen dat je spierverlies beperkt blijft.
“Aan kleine dingen zie je voor het eerst dat je oud wordt. Het glas in je bril wordt dikker. Je zit vaker bij de tandarts. Je lievelingsjasje gaat van voren niet meer dicht. Veertig jaar lang woog ik zestig kilo, nu weeg ik zeventig, hoewel ik niets anders of meer ben gaan eten, eerder zelfs minder. Dat is nu eenmaal zo op oudere leeftijd - je wordt logger en je wordt zwaarder.”
Dat is ook wel wat ik bij veel oudere vrouwen in mijn omgeving zie. Het gaat niet om een gigantische gewichtstoename, maar de lichaamscompositie verandert meestal wel. Is ook niet erg, we worden allemaal ouder en ik denk niet dat ons geluk afhangt van ons lichaamsgewicht.
maandag 19 mei 2025 om 22:26
15 jaar geleden was ik 20 kilo zwaarder, nu ben ik 50 en heb nog steeds een gezond gewicht BMI 21. Ik eet veel (groente, fruit, volkoren granen, ongezoete zuivel, onbewerkt vlees/vis, noten en peulvruchten) en drink voornamelijk water en thee zonder suiker, maar ik snoep weinig en drink zelden alcohol. Op een feestje of in het weekend eet ik echt wel iets extra, en dat is zeker geen bleekselderij, maar normaal gesproken eet ik bijna niks tussendoor. Ik ben geen fanatieke sporter maar ik loop en fiets veel omdat ik geen auto heb. Vooral die kleine stukjes tellen zeker mee weet ik uit ervaring. Boodschappen halen op de fiets, lopen naar centrum, bushalte of station, en bijna dagelijks wel een wandeling van een half uurtje.
maandag 19 mei 2025 om 22:39
Ik probeer helemaal niets. Maar het ene moment lijk je het te hebben over een paar kilootjes teveel en nu over enorm overgewicht. En wat voor de een een paar kilootjes teveel is, is voor de ander enorm overgewicht. Gezien de (behoorlijk boude) uitspraken vroeg ik me af wat je nu precies bedoelde.NomenNesci0 schreef: ↑19-05-2025 21:47Je weet dat obese een BMI van 30 of meer is? Dat drukt zich niet uit in kledingmaten. Ik kan ook zelf niet zeggen wat enorm veel overgewicht is. De persoon met overgewicht moet dat natuurlijk zelf zo ervaren. Maar gezondheidsrisico's vind ik een goede maatgever voor gezondheid en die zal niet per se met een BMI van 26 of 27 van mega impact zijn. Maar je kunt natuurlijk niet uitvlakken dat hoe verder je van het groene stukje (dat wat men als uitgangspunt neemt van gezond) afkomt, hoe groter de risico's natuurlijk. Liever een BMI van 27 boven 28. Maar ook liever een BMI van 26 boven 27. En liever 25 boven 26.
Je probeert mij uitspraken te ontlokken en er is niet 1 universele grens van als je dit hebt, dan ben je zo ongelukkig dat je daar niet meer van kan terugkomen. Ik denk dat je mijn uitspraken dan ook niet op 1 persoon moet plakken, maar als algemene wetmatigheid.
maandag 19 mei 2025 om 22:41
Wat opmerkelijk! Als ik ga zwemmen ga ik ook rond die tijd en ben dan inderdaad de jonge blom in het bad. Kan ook zijn omdat ouderen nu eenmaal vaker zwemmen. In mijn abo zit ook aquafit 50+, maar die mensen zijn minimaal 70. Op zich wel knap dat ze zo trouw naar het zwembad gaan, terwijl ze in principe niets meer hoeven. Ik ga tegen die tijd echt niet meer vroeg opstaan.
dinsdag 20 mei 2025 om 00:42
Attraverso en NomenNesci0, ik hoop dat jullie gelijk hebben dat het wel mee zal vallen met weer dikker worden na 60, 70. Maar als ik om me heen kijk, zie ik maar heel weinig slanke vrouwen van die leeftijd - zelfs in de sportschool, waar mensen er toch wel bewust bezig zijn met hun gezondheid. Mijn eigen moeder is wel slank gebleven tot haar 75ste (toen sloeg de Alzheimer toe), maar dat vroeg wel om constante waakzaamheid en ging zeker niet vanzelf. Ik herken op zich het beeld wel dat oudere vrouwen ook heel slank of zelfs mager kunnen zijn, maar in mijn beleving is dat meer iets dat boven de 80 vanzelf gebeurt.
Maar we gaan het zien! Tenminste, ik hoop wel zo oud te worden.
Maar we gaan het zien! Tenminste, ik hoop wel zo oud te worden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in