Wat doe of laat jij bewust om gezond/slank te blijven?
zaterdag 10 mei 2025 om 14:54
Het lijkt me, gezien de eeuwige controverse in topics over overgewicht en obesitas, goed om een apart topic te openen waarin we het kunnen hebben over een ‘gezonde levensstijl’ zonder mensen tegen het hoofd te stoten, want hier gaat het niet (ook) over anderen maar gewoon over onszelf en wat we doen en laten (of juist niet) om gezond, fit en slank te blijven.
Ik vind het een interessant onderwerp, ben er sinds een aantal jaar ook bewuster mee bezig (niet altijd van harte
) en ik ben benieuwd hoe anderen het aanpakken. Of waarom anderen er juist niet mee bezig zijn, wat natuurlijk ook prima is, maar in mijn omgeving valt me op dat vrijwel iedereen sport, er minder wordt gedronken (het is een veelbesproken onderwerp) en er minder vlees wordt gegeten, om maar een paar voorbeelden te noemen.
Terwijl we er vroeger, tijdens onze studententijd, op los leefden en we alleen bij hoge uitzondering eens op een tennisbaan stonden, maar dat was voor de gezelligheid (en de après-tennis
) maar niemand kwam ooit in een sportschool of at koolhydraat-arm of dacht überhaupt na over gezondheid en gewicht. Dat is natuurlijk de luxe van jong zijn, maar persoonlijk vind ik het soms best lastig en vermoeiend om, nu ik 40+ ben, wél op te moeten letten en wél de discipline te moeten opbrengen om te sporten en gezond te eten. Maar goed, blijkbaar ben ik ijdel genoeg om het te doen, en hecht ik bovendien genoeg waarde aan mijn gezondheid - wat sowieso een vaag begrip is, want wat is gezond? - om er moeite voor te doen.
Hoe denken jullie hierover? En wat doen en/of laten jullie om wel/niet slank en fit te blijven? Heb je tips om het gemakkelijker te maken? Of, dat kan natuurlijk ook, om het los te laten en jezelf en het ouder worden gewoon te accepteren?
Ik vind het een interessant onderwerp, ben er sinds een aantal jaar ook bewuster mee bezig (niet altijd van harte

Terwijl we er vroeger, tijdens onze studententijd, op los leefden en we alleen bij hoge uitzondering eens op een tennisbaan stonden, maar dat was voor de gezelligheid (en de après-tennis
Hoe denken jullie hierover? En wat doen en/of laten jullie om wel/niet slank en fit te blijven? Heb je tips om het gemakkelijker te maken? Of, dat kan natuurlijk ook, om het los te laten en jezelf en het ouder worden gewoon te accepteren?
dinsdag 20 mei 2025 om 00:55
Ik denk dat ook bij oudere vrouwen hetzelfde lot meespeelt als bij jongere vrouwen. Nl. een leefstijl dat niet past bij de mate van activiteit. Ik zie juist veel vrouwen van die leeftijd die nog lekker actief zijn (en waarom niet als je gewoon gezond bent) en ook een normaal gewicht hebben. Ik denk (maar let op mijn woord denk, want ik heb het niet uitgezocht) dat er in principe een aantal levensfases zijn bij vrouwen waarop het hormonale evenwicht verschuift en je daardoor dus een verschuiving krijgt in behoeften: puberteit, zwangerschappen en menopauze. Als je die laatste goed bent doorgekomen en je hebt je balans gevonden, is er bij mijn weten geen reden om aan te nemen dat je dan toch dikker wordt. Maar goed, dit is pure speculatie op basis van vrouwen die ik ken en zie en bij hen eigenlijk een vrij gelijkblijvend levenspatroon zie. Misschien ben ik blind voor de andere kant. Maar ik zie dus wel degelijk dat het prima mogelijk is. Geen idee of dat super bevoorrechte vrouwen zijn.
Het klopt wel dat je aanname is dat we ons hele leven moeten blijven opletten om gezond oud te worden
Maar goed, of je dat als last ziet of niet, zal per persoon verschillen. Ik probeer het maar een beetje te benaderen als leuke uitdaging en waardering voor mezelf.
Het klopt wel dat je aanname is dat we ons hele leven moeten blijven opletten om gezond oud te worden

Maar goed, of je dat als last ziet of niet, zal per persoon verschillen. Ik probeer het maar een beetje te benaderen als leuke uitdaging en waardering voor mezelf.
dinsdag 20 mei 2025 om 07:44
kweepeer schreef: ↑20-05-2025 00:42Attraverso en NomenNesci0, ik hoop dat jullie gelijk hebben dat het wel mee zal vallen met weer dikker worden na 60, 70. Maar als ik om me heen kijk, zie ik maar heel weinig slanke vrouwen van die leeftijd - zelfs in de sportschool, waar mensen er toch wel bewust bezig zijn met hun gezondheid. Mijn eigen moeder is wel slank gebleven tot haar 75ste (toen sloeg de Alzheimer toe), maar dat vroeg wel om constante waakzaamheid en ging zeker niet vanzelf. Ik herken op zich het beeld wel dat oudere vrouwen ook heel slank of zelfs mager kunnen zijn, maar in mijn beleving is dat meer iets dat boven de 80 vanzelf gebeurt.
Maar we gaan het zien! Tenminste, ik hoop wel zo oud te worden.
Ouderen lopen juist best wel kans op ondervoeding, en dat geeft een groter risico op infecties, ernstigere gevolgen bij vallen, etc.
https://www.mmc.nl/ouderengeneeskunde/a ... j-ouderen/
Coffee is never my cup of tea
dinsdag 20 mei 2025 om 08:09
Het risico op veel ziektes stijgt met ernstig overgewicht, maar de vraag is hoe erg dat risico nog is als je 65+ bent. Als in, misschien heeft het best wat tijd nodig voor die ziekte om tot uiting te komen en is die tijd er dan niet meer. Aan de andere kant is het voor bijvoorbeeld een chemo handig wat extra vet op de botten te hebben, omdat je daar zo van afvalt.
Het kan best zijn dat de balans vanaf een hogere leeftijd omslaat: dat het dan onder de streep toch handiger is een wat hoger bmi te hebben.
Het kan best zijn dat de balans vanaf een hogere leeftijd omslaat: dat het dan onder de streep toch handiger is een wat hoger bmi te hebben.
dinsdag 20 mei 2025 om 08:21
Als je qua macro's voldoende gebalanceerd eet (bijv. voldoende vezels en eiwitten) en voldoende beweegt ben je ook heus niet ineens ongezond hoor.
Maar onvoldoende gebalanceerde macro's en onvoldoende beweging gaan vaak samen met een kcaloverschot en daardoor overgewicht.
Specifiek voor ouderen is spiermassa behouden lastiger en spiermassaverlies betekent weer dat je lichaam minder energie nodig heeft en je eerder een kcaloverschot hebt. Ziekenhuizen bevelen daarom specifiek voor ouderen ook een hogere eiwittinname aan.
Het blijft dus belangrijk om naar het hele plaatje te kijken en niet alleen naar gewicht an sich.
Maar onvoldoende gebalanceerde macro's en onvoldoende beweging gaan vaak samen met een kcaloverschot en daardoor overgewicht.
Specifiek voor ouderen is spiermassa behouden lastiger en spiermassaverlies betekent weer dat je lichaam minder energie nodig heeft en je eerder een kcaloverschot hebt. Ziekenhuizen bevelen daarom specifiek voor ouderen ook een hogere eiwittinname aan.
Het blijft dus belangrijk om naar het hele plaatje te kijken en niet alleen naar gewicht an sich.
dinsdag 20 mei 2025 om 08:43
dinsdag 20 mei 2025 om 09:02
Bij mij gaat dat hand in hand: ik doe aan krachttraining en eet gezond en eiwitrijk omdat ik me fit en sterk wil voelen, maar de grootste motivatie is mijn spiegelbeeld. Ik vind het moeilijk om lange termijn-doelen na te streven: natuurlijk hoop ik over twintig jaar nog soepel de trap op te lopen en ‘s morgens vrolijk mijn bed uit te springen, maar ik kan me nu nog niet zoveel voorstellen bij de verdere toekomst en daarom is het gemakkelijker om in het nu te leven en gezond en fit te willen blijven omdat ik nú die leuke jurk wil kunnen dragen en ik nú tevreden wil zijn met mijn uiterlijk.
dinsdag 20 mei 2025 om 09:23
Mooi - zo heeft iedereen zijn eigen motivatie, en whatever works for you! 
Ik doe het ook niet zozeer voor mijn gezondheid over 20 jaar, maar voor die van vandaag en morgen. Het idee dat het ook goed is voor later is leuk, maar dat motiveert me inderdaad niet het meest om naar de gym te gaan.
Ik denk wat ook wel een goede toevoeging is, is dat ik inmiddels vrij veel gezonde gewoontes heb ingebouwd, maar dit is wel een proces van jaren geweest dat dit is ingesleten. Het is niet dat ik van de een op andere dag besloot gezonder te gaan leven en dat dat meteen lukte. Het is echt een proces geweest van verschillende dingen uitproberen, soms weer een tijdje 'falen', dan weer wat anders proberen, tot ik vond wat voor mij werkt. En soms lag er initieel ook een hele andere motivatie aan ten grondslag: ik ben begonnen met krachttraining vanwege een knieblessure, omdat ik moest. Ik HAATTE het, maar ergens gedurende mijn revalidatie (het duurde nogal lang) ben ik het gaan waarderen, en daardoor ben ik het ook na mijn herstel blijven doen. Ik vraag me af of ik het zou doen, als die revalidatie nooit nodig was geweest.
Slaap ben ik heel anders naar gaan kijken nadat ik overspannen ben geweest.
Qua eten is het ook een hele reis geweest: van koolhydraat-arm, naar intermittent fasting, tot macro's bijhouden. Het scheelt dat ik dat vooral vaak interessant vond om een tijd te proberen. Inmiddels heb ik een eetpatroon gevonden, dat een beetje van alles heeft, waar ik me goed bij voel.
Oh en een andere baan met minder stress heeft ook wonderen gedaan.
Ik doe het ook niet zozeer voor mijn gezondheid over 20 jaar, maar voor die van vandaag en morgen. Het idee dat het ook goed is voor later is leuk, maar dat motiveert me inderdaad niet het meest om naar de gym te gaan.

Ik denk wat ook wel een goede toevoeging is, is dat ik inmiddels vrij veel gezonde gewoontes heb ingebouwd, maar dit is wel een proces van jaren geweest dat dit is ingesleten. Het is niet dat ik van de een op andere dag besloot gezonder te gaan leven en dat dat meteen lukte. Het is echt een proces geweest van verschillende dingen uitproberen, soms weer een tijdje 'falen', dan weer wat anders proberen, tot ik vond wat voor mij werkt. En soms lag er initieel ook een hele andere motivatie aan ten grondslag: ik ben begonnen met krachttraining vanwege een knieblessure, omdat ik moest. Ik HAATTE het, maar ergens gedurende mijn revalidatie (het duurde nogal lang) ben ik het gaan waarderen, en daardoor ben ik het ook na mijn herstel blijven doen. Ik vraag me af of ik het zou doen, als die revalidatie nooit nodig was geweest.
Slaap ben ik heel anders naar gaan kijken nadat ik overspannen ben geweest.
Qua eten is het ook een hele reis geweest: van koolhydraat-arm, naar intermittent fasting, tot macro's bijhouden. Het scheelt dat ik dat vooral vaak interessant vond om een tijd te proberen. Inmiddels heb ik een eetpatroon gevonden, dat een beetje van alles heeft, waar ik me goed bij voel.
Oh en een andere baan met minder stress heeft ook wonderen gedaan.

dinsdag 20 mei 2025 om 12:26
Ik heb nog steeds een grote hekel aan de BBB oefeningen die ik minimaal 3 a 4 per week MOET doen om het gebied tussen knieën en borstkas niet uit te laten dijen. Ik word ook niet gemotiveerd door youtube yoga/fitness filmpjes te kijken van jonge langbenige slanke meiden (die ik nog wel eens wil terugzien als ze geen kindloze influencer zouden zijn en dan 40+ met fulltime baan).
De oefeningen ervaar ik nu als zwaar en saai en als ik wél teveel calorieën eet worden ze nog zwaarder, tot zelfs pijnlijk. Ik ben wel sterk maar niet sportief.
Dus dit en de keer dat ik mezelf terug zag in de passpiegel met kwabbige bovenbenen en een enorme kont weerhouden me nu gelukkig van het snaaien. Ik ben echt dol op cake en chips, het is een lange weg geweest om om te zetten naar bijv. bananenbrood en zaden en noten.
Ik wil gewoon niet opnieuw met dit traject hoeven beginnen dus sluit me aan bij het eerder genoemde : zijn de calorieën het waard dat ik dit nu in mijn mond stop.
De oefeningen ervaar ik nu als zwaar en saai en als ik wél teveel calorieën eet worden ze nog zwaarder, tot zelfs pijnlijk. Ik ben wel sterk maar niet sportief.
Dus dit en de keer dat ik mezelf terug zag in de passpiegel met kwabbige bovenbenen en een enorme kont weerhouden me nu gelukkig van het snaaien. Ik ben echt dol op cake en chips, het is een lange weg geweest om om te zetten naar bijv. bananenbrood en zaden en noten.
Ik wil gewoon niet opnieuw met dit traject hoeven beginnen dus sluit me aan bij het eerder genoemde : zijn de calorieën het waard dat ik dit nu in mijn mond stop.
dinsdag 20 mei 2025 om 16:59
Denk je dat voldoende eiwitten eten op zich ook het verlies van spiermassa tegengaat?
Vrees dat daar bij mij wel verbetering kan inzitten. Ik eet maar een paar keer per week vlees en vervang dat niet altijd door kikkererwten. Zou dat eens moeten uitrekenen met een of andere app...
Eet telkens ik krachttraining ga doen een proteinebar maar of dat nu zo veel verschil maakt...
dinsdag 20 mei 2025 om 17:40
Ik sport 5 keer per week. Maandag,woensdag en vrijdag ga ik naar de sportschool. Ik doe cardio en krachttraining en ga er lopend naartoe. Dinsdag en donderdag sport ik thuis. In het weekend ga ik vaak wandelen met mijn vriend en wat ik vaak leuk vind om in het weekend te doen is s´avonds met mijn koptelefoon op met muziek te bewegen. Ik eet flexitarisch en iedere dag ook 2 stuks fruit,2-3 ons groente en volkorenbrood. Ik snoep met mate en in het weekend vind ik een drankje met een knabbeltje ook lekker en geniet er intens van samen met mijn vriend,een serie of film erbij en onze avond kan niet meer stuk. Door de regelmatige krachttraining zijn mijn spieren mooi zichtbaar. Ik heb een normaal postuur,maat 40/42 bij 1.75 en ben er tevreden mee.
Je pense donc je suis
dinsdag 20 mei 2025 om 18:52
Prioriteiten stellen en een single zonder kinderen (thuis) zal ondanks fulltime werken meer tijd kunnen vrijmaken dan iemand met een partner en een paar kinderen thuis. Mijn gym is in de stad waar ik werk, ik ga meteen na't werk. Op vrije dagen heb ik een andere sportieve hobby.NomenNesci0 schreef: ↑20-05-2025 18:02Alle machines, wat sporten sommige mensen veel. Waar haal je de tijd vandaan?
dinsdag 20 mei 2025 om 19:20
NomenNesci0 schreef: ↑20-05-2025 18:02Alle machines, wat sporten sommige mensen veel. Waar haal je de tijd vandaan?
Discipline, prioriteiten, plannen dingen doen die ik leuk vind of in iedergeval dingen doen die ik niet vreselijk vind.
Op zondag kijken man en ik al naar de komende week en dan plannen we de sport daar ook alvast een beetje in.
Spreken we af dat man donderdag kookt, en dan kan ik uit werk eerst sporten en dan gezamenlijk om 18:15 aan tafel.
dinsdag 20 mei 2025 om 20:27
Ik sport gemiddeld 4 tot 6 uur per week (en vaak meer). Dat betekent 3 of 4 dagen per week om 5.45 en dan een uur sporten, een keer tijdens de lunchpauze op mijn thuiswerkdag en dan in het weekend vaak nog een lange wielrenrit. Vergt veel discipline.NomenNesci0 schreef: ↑20-05-2025 18:02Alle machines, wat sporten sommige mensen veel. Waar haal je de tijd vandaan?
dinsdag 20 mei 2025 om 22:03
Dat lukte mij niet met kleine kinderen, of eigenlijk maakte ik daar geen tijd voor. Of eigenlijk vind ik het ook helemaal niet leuk, maar na je 50e moet je wel als je niet voor je 70e al achter de rollator wilt. Ik sport op thuiswerkdagen en in het weekend. De sportschool (3x pw) is op vijf minuten afstand) kost me uit en thuis 1,5 uur. Zwembad (2 x pw) kost me ongeveer 1u15 uit en thuis.NomenNesci0 schreef: ↑20-05-2025 18:02Alle machines, wat sporten sommige mensen veel. Waar haal je de tijd vandaan?
Discipline is het niet echt, maar ik wilde heel graag voor mijn vakantie op mijn streefgewicht zijn. Dat gaat niet lukken, want in drie weken ben ik geen 2 kg kwijt. Dan is er wel pakweg 9 kilo af in 5 maanden dus dat is prima. Ik ga gewoon door.
dinsdag 20 mei 2025 om 22:15
KamilleT schreef: ↑20-05-2025 22:03Dat lukte mij niet met kleine kinderen, of eigenlijk maakte ik daar geen tijd voor. Of eigenlijk vind ik het ook helemaal niet leuk, maar na je 50e moet je wel als je niet voor je 70e al achter de rollator wilt. Ik sport op thuiswerkdagen en in het weekend. De sportschool (3x pw) is op vijf minuten afstand) kost me uit en thuis 1,5 uur. Zwembad (2 x pw) kost me ongeveer 1u15 uit en thuis.
Discipline is het niet echt, maar ik wilde heel graag voor mijn vakantie op mijn streefgewicht zijn. Dat gaat niet lukken, want in drie weken ben ik geen 2 kg kwijt. Dan is er wel pakweg 9 kilo af in 5 maanden dus dat is prima. Ik ga gewoon door.
Dat helpt dus ook. Het hebben van een doel of een schrikbeeld.
dinsdag 20 mei 2025 om 22:20
Wat ook hielp, die foto die een vriendin van mijn oudste van ons had gemaakt van een afstand. Je kon niet goed zien dat ik het was, dus ik dacht ‘wie is die stevige dame van middelbare leeftijd die naast mijn kind staat?’ Ik had al 10 jaar niet op een weegschaal gestaan omdat ik daar de laatste keer heel somber van werd. Gevalletje kop in het zand en blijven uitdijen. Nu is die knop wel weer om.Speculaastaart schreef: ↑20-05-2025 22:15Dat helpt dus ook. Het hebben van een doel of een schrikbeeld.
dinsdag 20 mei 2025 om 22:23
NomenNesci0 schreef: ↑20-05-2025 21:14Dat vergt idd veel discipline. Ik geloof niet dat ik dat ervoor over zou hebben. Maar goed, zo leuk vind ik sporten ook niet (bewegen wel).
Tja, misschien moet je dan ook anderen niet langer de les lezen over gezonder eten.
Anderen missen misschien daarin de discipline.
Ik moet wel sporten anders zou ik niks meer kunnen snoepen. Ik eet gezond bij drie maaltijden per dag maar mag ook graag iets lekkers in mijn mond steken. Ik sport om te kunnen snoepen.
dinsdag 20 mei 2025 om 22:27
KamilleT schreef: ↑20-05-2025 22:20Wat ook hielp, die foto die een vriendin van mijn oudste van ons had gemaakt van een afstand. Je kon niet goed zien dat ik het was, dus ik dacht ‘wie is die stevige dame van middelbare leeftijd die naast mijn kind staat?’ Ik had al 10 jaar niet op een weegschaal gestaan omdat ik daar de laatste keer heel somber van werd. Gevalletje kop in het zand en blijven uitdijen. Nu is die knop wel weer om.
Leerling tijdens kamp:
'Goh juf, dat is best een leuk badpak voor een oudere vrouw. Jij kunt natuurlijk met je dikke buik niet meer in een bikini gaan zwemmen '
Klonk ook best motiverend, zeg maar.
dinsdag 20 mei 2025 om 23:42
Goed bezig hoor! Ik vind dat zeker wel discipline. Juist als je gedurende langere tijd bewust bezig bent met je gewicht en/of gezondheid, ook als je soms even de teugels laat vieren, is dat een teken van discipline. Gewoon de lange lijn voor ogen houden en ook nog normaal kunnen leven, dat vind ik knap.KamilleT schreef: ↑20-05-2025 22:03Dat lukte mij niet met kleine kinderen, of eigenlijk maakte ik daar geen tijd voor. Of eigenlijk vind ik het ook helemaal niet leuk, maar na je 50e moet je wel als je niet voor je 70e al achter de rollator wilt. Ik sport op thuiswerkdagen en in het weekend. De sportschool (3x pw) is op vijf minuten afstand) kost me uit en thuis 1,5 uur. Zwembad (2 x pw) kost me ongeveer 1u15 uit en thuis.
woensdag 21 mei 2025 om 08:23
Misschien moet jij het niet zo persoonlijk maken door je specifiek op mij te gaan richten.Speculaastaart schreef: ↑20-05-2025 22:23Tja, misschien moet je dan ook anderen niet langer de les lezen over gezonder eten.
Anderen missen misschien daarin de discipline.
Ik lees anderen niet de les, want ik kom niemand persoonlijk vertellen hoe die hun leven moet leven. Ik hou het steeds algemeen. En ik kom daarbij steeds terug op het aloude bekende fenomeen input out-input in en dat die aan elkaar gelijk moet staan en dat de shift van levensstijl van de afgelopen 50 jaar zeer waarschijnlijk de grootste boosdoener is voor het obesitasprobleem.
Dat mensen dan helemaal over de piss mij gaan aanvallen dat ik er de ballen verstand van heb en dat helemaal niet zo kan zeggen, zeer persoonlijk gaan worden, mij dom gaan noemen en waar de honden nog meer geen brood van lusten, daar kan ik ook niks aan doen.
woensdag 21 mei 2025 om 08:33
Voor mij is levensstijl ook iets van de lange lijn. Ik kijk niet naar een week of een dag. Ik kijk naar het grote geheel. Het kan best zijn dat ik een periode wat minder gezond leef en daar kan ik dan ook vrede mee hebben. Maar gemiddeld genomen hou ik de teugels strak.
Ik heb trouwens ook wel iets gemerkt in eten sinds ik een paar jaar een vasten raam toepas. Ik denk niet dat het een ding is dat veel mensen leuk vinden klinken, maar ik heb er een gedachte over. Benieuwd of er mensen zijn die het herkennen.
Ik heb gemerkt dat ik door vasten eigenlijk minder kan eten. Het effect ervan is dat ik veel minder behoefte heb aan eten. Dat is prettig, want het geeft veel rust. Aan de andere kant is dat ook juist iets dat mensen niet willen, want minder kunnen/willen eten, betekent ook minder kansen om iets in je mond te stoppen. En aangezien eten toch vaak ook een stukje genot/bevrediging is, is minder eten misschien ook een doemscenario? Nóg minder plezier in het leven zoiets?
Herkennen mensen dit? Minder behoefte aan eten? Ook door het koolhydraatarm cq. vasten combinatie?
Eigenlijk veel efficienter omgaan denk ik met voeding (wat natuurlijk best een goede ontwikkeling zou kunnen zijn, aangezien we in de toekomst mogelijk problemen kunnen krijgen om de totale wereldbevolking te blijven voeden). Maar het efficienter verbranden van voeding, betekent idd wel dat je intake ook naar beneden moet. Gelukkig is (voor mij) minder eten niet meer honger. Dan zou het een ongewenst effect zijn. Maar ik hoor het ook van anderen die ik ken die deze leefstijl hebben, dat er minder behoefte is aan eten, omdat men gewoon sneller verzadigd is en lang vol zit.
Ik heb trouwens ook wel iets gemerkt in eten sinds ik een paar jaar een vasten raam toepas. Ik denk niet dat het een ding is dat veel mensen leuk vinden klinken, maar ik heb er een gedachte over. Benieuwd of er mensen zijn die het herkennen.
Ik heb gemerkt dat ik door vasten eigenlijk minder kan eten. Het effect ervan is dat ik veel minder behoefte heb aan eten. Dat is prettig, want het geeft veel rust. Aan de andere kant is dat ook juist iets dat mensen niet willen, want minder kunnen/willen eten, betekent ook minder kansen om iets in je mond te stoppen. En aangezien eten toch vaak ook een stukje genot/bevrediging is, is minder eten misschien ook een doemscenario? Nóg minder plezier in het leven zoiets?
Herkennen mensen dit? Minder behoefte aan eten? Ook door het koolhydraatarm cq. vasten combinatie?
Eigenlijk veel efficienter omgaan denk ik met voeding (wat natuurlijk best een goede ontwikkeling zou kunnen zijn, aangezien we in de toekomst mogelijk problemen kunnen krijgen om de totale wereldbevolking te blijven voeden). Maar het efficienter verbranden van voeding, betekent idd wel dat je intake ook naar beneden moet. Gelukkig is (voor mij) minder eten niet meer honger. Dan zou het een ongewenst effect zijn. Maar ik hoor het ook van anderen die ik ken die deze leefstijl hebben, dat er minder behoefte is aan eten, omdat men gewoon sneller verzadigd is en lang vol zit.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in