Tips: hoe buren te vragen of jaccuzzi uit kan
maandag 12 mei 2025 om 17:43
Sinds een paar dagen hoor ik een afzuiger-achtig geluid als ik in de tuin ben. Omdat ik het niet kon thuisbrengen en het maar aan de gang bleef (nu al zeker twee dagen onafgebroken), heb ik een blik over de schutting geworpen in de tuin van onze buren. Ik zag een (opblaas)jaccuzzi staan, direct achter tegen het huis en daar komt dat geluid vandaan, een paar meter van ons terras af. Het is niet enorm hard, maar wel te vergelijken met een afzuiger die aanslaat als je in de badkamer of wc bent. Geen fijn geluid om lekker bij buiten te zitten. Ik heb er nog niks van gezegd, omdat ik ervan uitging dat het niet dagen aan zou houden. Vorig jaar hadden ze het bad ook buiten staan, maar toen achter in de tuin en ik hoorde er alleen af en toe geluid van. Dat is uiteraard geen probleem. Maar inmiddels maak ik het groter en groter in mijn hoofd en ben ik bang dat ze het verder de hele zomer zo aan laten staan. Lekker buiten eten bijvoorbeeld is nu ook niet te doen. Ik heb de buurvrouw al uitgenodigd voor een wijntje, wat we nog steeds een zouden drinken, zodat ze het hopelijk zelf dan hoort als we buiten gaan zitten. Ze heeft daar nog niet op gereageerd (gisteren appje gestuurd). Maar ik weet niet goed hoe ik het aan moet kaarten. Ik ben nogal bang om voor zeur versleten te worden. Een paar jaar terug bleek de buurman dat te vinden (terwijl ik nog nooit over iets had geklaagd) en kwam opeens een hele stortvloed en boosheid eruit bij hem, terwijl hij ook nog nooit ergens iets over had gezegd. Daarom ben ik nu zo huiverig. Burengedoe kost veel te veel energie. Hoe zouden jullie dit oplossen? Maar zo laten en niet meer buiten gaan zitten? Of toch bespreken en, zo ja, tips voor bewoordingen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 22 mei 2025 om 17:28
Ooh, je hoeft geen reacties en adviezen. Nou, succes dan maar.Yella78 schreef: ↑22-05-2025 16:52Ik denk dat ik dus ook zeker wel naar mezelf kijk. Ja, ik constateer ook dat ik alle kanten op ga en dat de wereld er echt ineens anders uitziet/hoort nu de bron van de irritatie er niet is. Wat willen degenen die hierop wijzen daarmee zeggen? Dat is, nogmaals, dus iets dat ik ook zelf vaststel. Het was de afgelopen tijd heftiger dan ik van mezelf had verwacht. En als de jaccuzzi mogelijk straks met warmer weer opnieuw wordt aangezet, vrees ik uiteraard dat die heftige gevoelens weer terugkomen.
Maar ook al vlieg je soms alle kanten op, dan mag je toch gewoon een topic hebben op dit forum?
In a field of roses, she is a wildflower
donderdag 22 mei 2025 om 17:59
Natuurlijk zijn adviezen en reacties welkom. Maar 'je gaat alle kanten op' en 'je zou beter naar jezelf kijken', dat weet ik natuurlijk zelf ook. Ik heb de behoefte mijn frustraties te delen als die er zijn, dat heb ik in dit topic bovenmatig gedaan. Natuurlijk moet er met de buren gesproken worden als de situatie zich opnieuw voordoet. Hopelijk kunnen jullie ook een beetje begrijpen dat ik dat niet direct wilde doen na het app-contact, ik wil niet te pushy overkomen en ventileer mijn frustraties hier. Nu er geen geluidsoverlast is en ik weer rustig, lijkt het voor mijzelf ook allemaal zo enorm uitvergroot. Maar ik heb voel hier ook wel minder filter natuurlijk, anoniem en wel, dan in het daadwerkelijke dagelijkse leven. Enfin, ik kom wellicht over als een hysterisch type dat niet weet wat ze wil en gruwelijk overdrijft, dat kan ik me voorstellen. In het dagelijks leven zien mensen mij over het algemeen als behoorlijk evenwichtig, doordacht en relaxt, echt

donderdag 22 mei 2025 om 18:16
Als je vaker "alle kanten opschiet", en die indruk krijg ik wel, is dit wellicht een aanleiding om dat bij jezelf eens wat verder te onderzoeken. Wie weet beengt dat wat rust. Daar ligt jouw invloed meer dan in omgevingsfactoren. Ik heb niks over het hebben van een topic gezegd.Yella78 schreef: ↑22-05-2025 16:52Ik denk dat ik dus ook zeker wel naar mezelf kijk. Ja, ik constateer ook dat ik alle kanten op ga en dat de wereld er echt ineens anders uitziet/hoort nu de bron van de irritatie er niet is. Wat willen degenen die hierop wijzen daarmee zeggen? Dat is, nogmaals, dus iets dat ik ook zelf vaststel. Het was de afgelopen tijd heftiger dan ik van mezelf had verwacht. En als de jaccuzzi mogelijk straks met warmer weer opnieuw wordt aangezet, vrees ik uiteraard dat die heftige gevoelens weer terugkomen.
Maar ook al vlieg je soms alle kanten op, dan mag je toch gewoon een topic hebben op dit forum?
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
donderdag 22 mei 2025 om 18:49
Canis-Felis, zeker is dat iets om te onderzoeken. Ik ben niet vies van zelfreflectie.
Ik voel de behoefte om een topic te openen als er zich een heikele of verwarrende kwestie in mijn leven en/of gedachten afspeelt. Om het te ventileren en uiteraard ook graag zinvolle adviezen en reacties te krijgen. Als het allemaal naar wens gaat voel ik die behoefte natuurlijk minder. Dus mijn evenwichtige kant komt hier vast en zeker minder prominent naar voren
Ik voel de behoefte om een topic te openen als er zich een heikele of verwarrende kwestie in mijn leven en/of gedachten afspeelt. Om het te ventileren en uiteraard ook graag zinvolle adviezen en reacties te krijgen. Als het allemaal naar wens gaat voel ik die behoefte natuurlijk minder. Dus mijn evenwichtige kant komt hier vast en zeker minder prominent naar voren

vrijdag 23 mei 2025 om 02:13
Ik denk dan dus dat je zoiets beter ter sprake brengt als je zelf comfortabel bent. Als je zo ontregeld wordt door het geluid, is dat niet de beste modus om een gesprek te voeren.
Dus ik zou zeggen; the time is now om die buren nog een keer ontspannen uit te nodigen, of rustig uit te leggen wat je graag zou willen. Je hebt hier al een beetje geoefend en ziet wat sommige uitspraken oproepen. Hoop dat het lukt om daar je voordeel mee te doen!
Dus ik zou zeggen; the time is now om die buren nog een keer ontspannen uit te nodigen, of rustig uit te leggen wat je graag zou willen. Je hebt hier al een beetje geoefend en ziet wat sommige uitspraken oproepen. Hoop dat het lukt om daar je voordeel mee te doen!
vrijdag 23 mei 2025 om 02:19
Ik bedenk me ineens ook dat als er kennelijk al spanningen waren rond het cavia incident en daarna, dan is het nu best gek om ze uit te nodigen. Dat zou ik ook raar vinden. In dat geval kun je gewoon beter direct zijn en zeggen dat je het zo fijn vond dat de jacuzzi even uitstond en dat je ze wil vragen om de jacuzzi weer achterin de tuin willen neerzetten, omdat je het toen niet hoorde. Maar goed, ik kan moeilijk inschatten wat er in jullie verhoudingen nog mogelijk is.
Maar echt; de kans op een goed gesprek is het grootste als iedereen goed in diens vel zit. Dat van hen heb je niet onder controle, maar jij voelt je wel goed. Dus als je het nu niet probeert en gewoon wacht op de volgende escalatie, heb je in ieder geval jezelf te verwijten dat je het niet geprobeerd hebt
Maar echt; de kans op een goed gesprek is het grootste als iedereen goed in diens vel zit. Dat van hen heb je niet onder controle, maar jij voelt je wel goed. Dus als je het nu niet probeert en gewoon wacht op de volgende escalatie, heb je in ieder geval jezelf te verwijten dat je het niet geprobeerd hebt
vrijdag 23 mei 2025 om 10:28
Uit dit en je andere topic meen ik op te kunnen maken dat je misschien (onbewust) vindt dat je de kar alleen moet trekken? Je man vindt het qua woongenot allemaal wel prima, dus veranderingen / verbeteringen moeten van jou komen. Als je dat zo ervaart dan kan ik me voorstellen dat kleine zaken als onderhoud aan je woning je naar de keel vliegen en de druppel die de emmer doet overlopen de jacuzzi van de buren is. Maar misschien heb ik het mis hoor.Yella78 schreef: ↑22-05-2025 13:28Nu de wereld er anders uitziet twijfel ik ook gelijk weer enorm over verhuizen. Ik weet natuurlijk dat we best wel een speld in een hooiberg zoeken en dat het sowieso niet zal meevallen om een passende woning te vinden, maar als er gewoon normale leefgeluiden zijn is het hier prima. We moeten beslissen over wat nieuwe investeringen in ons huis (nieuwe schuifpui, nieuwe garagedeuren, nieuwe voordeur, aanpakken afbladderende kunststof kozijnen aan de voorzijde van het huis) en daar heb ik inmiddels weer zin in. Ik heb een tuinman besteld die volgende week twee dagen komt om de tuin toonbaar te maken. Zo kan het natuurlijk ook. Please, please, laat het zo blijven...
vrijdag 23 mei 2025 om 14:11
Nja, de strijdbijl tussen mij en de buurman heb ik verder nooit echt opgepakt en die leek ook min of meer begraven, al voel ik jegens hem wel een hete vrede zeg maar. Dat onbehouwen gedrag met dat incident toen in de tuin en het geschreeuw dat ik regelmatig hoor vergeet ik niet. Maar ik ben sindsdien ook gewoon bij ze op kraamvisite geweest bijvoorbeeld, en mijn man heeft samen met de buurman een flink werk aan de voortuinen gedaan. Dus de negatieve spanningen die er zijn, zijn tussen mij en de buurman.
Kaatje_Ka, de kar helemaal alleen trekken niet, maar wel grotendeels. Mijn man is een heel ander type dan ik, sowieso een binnenvetter en veel minder gevoelig voor geluidsprikkels. En zeer conflictmijdend. En ook minder creatief en ondernemend, haha. We zijn gewoon echt tegenpolen maar hebben het desondanks al 25 jaar goed samen. Initiatieven voor de meer ingrijpende zaken des levens komen van mij.
Hoe je in je vel zit bepaalt inderdaad ook enorm hoe je overlast ervaart. Vanochtend werd ik vroeger dan bedoeld wakker (had tot na drieën in de nacht gewerkt), dus ik kon een uurtje lekker relaxen. Maar toen begon de hond weer. Ik heb er even over gezucht en heb toen met de belastingadviseur afgesproken dat ik langs zou komen en ben weggegaan. Vorige week zou ik er ontzettend chagrijnig van zijn geworden. Nu mijn zoons vrees ik, want de een ligt ziek op bed en van de ander hoorde ik de wekker al een paar keer af gaan, dus die was ook al wakker.
Kaatje_Ka, de kar helemaal alleen trekken niet, maar wel grotendeels. Mijn man is een heel ander type dan ik, sowieso een binnenvetter en veel minder gevoelig voor geluidsprikkels. En zeer conflictmijdend. En ook minder creatief en ondernemend, haha. We zijn gewoon echt tegenpolen maar hebben het desondanks al 25 jaar goed samen. Initiatieven voor de meer ingrijpende zaken des levens komen van mij.
Hoe je in je vel zit bepaalt inderdaad ook enorm hoe je overlast ervaart. Vanochtend werd ik vroeger dan bedoeld wakker (had tot na drieën in de nacht gewerkt), dus ik kon een uurtje lekker relaxen. Maar toen begon de hond weer. Ik heb er even over gezucht en heb toen met de belastingadviseur afgesproken dat ik langs zou komen en ben weggegaan. Vorige week zou ik er ontzettend chagrijnig van zijn geworden. Nu mijn zoons vrees ik, want de een ligt ziek op bed en van de ander hoorde ik de wekker al een paar keer af gaan, dus die was ook al wakker.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in