De SGP discrimineert vrouwen
zaterdag 24 mei 2025 om 14:49
Op de landelijke partijdag van de SGP is vandaag een voorstel om het vrouwenstandpunt van de partij te veranderen verworpen met 299 tegen 53 stemmen.
Het gaat om dit standpunt:
Artikel 10 van het beginselprogramma van de SGP
"De opvatting van het vrouwenkiesrecht voortkomend uit een revolutionair emancipatiestreven, strijdt met de roeping van de vrouw. Dat laatste geldt ook voor het zitting nemen van de vrouw in politieke organen, zowel vertegenwoordigende als bestuurlijke. De vrouw zij in haar eigen consciëntie overtuigd of zij haar stem kan uitbrengen met inachtneming van de haar door God gegeven plaats."
Het voorstel dat vandaag werd weggestemd, pleitte voor een herformulering van het artikel. Daarin zou moeten komen te staan dat een vrouw het voor haar eigen geweten moet verantwoorden of zij het passend vindt om een politieke functie te bekleden "met inachtneming van haar door God gegeven plaats"
https://nos.nl/artikel/2568499-sgp-lede ... te-stellen
Het voorstel was ingediend door een vrouwelijk SGP-gemeenteraadslid uit Vlissingen. Zij had tot vandaag de ambitie om zich ook verkiesbaar te stellen voor de Tweede Kamer. Maar dat gaat dus niet lukken.
Dat de motie alsnog is weggestemd, is geen verrassing. Het hoofdbestuur had die al ontraden, ook in aangepaste vorm. Het stelde dat de SGP het algemene reglement in 2013 nog had aangepast na een uitspraak van de Hoge Raad.
De rechter had geoordeeld dat het in strijd was met het VN-Vrouwenverdrag dat de SGP in de statuten had staan dat vrouwen geen passief kiesrecht genieten en dus niet verkiesbaar zijn. Dat expliciete verbod is vervolgens geschrapt.
Sindsdien is er dus geen sprake meer van een officieel verbod, maar toch blijft het lastig voor vrouwen om bijvoorbeeld op de kieslijst voor de Tweede Kamer te komen. Want het zijn de mannen van het hoofdbestuur die daarover beslissen, en zij blijven zich voorlopig baseren op het ongewijzigde beginselprogramma.
In mijn ogen discrimineert de SGP nog steeds vrouwen, ondanks dat zij het expliciete verbod hebben geschrapt. Ik mag hopen dat dit gemeenteraadslid stopt met haar werkzaamheden voor de raad (waaraan ze alleen maar mocht deelnemen omdat er geen geschikte man te vinden was, er waren 6 mannen benaderd voor zij haar zetel kreeg).
Eigenlijk zou dit nog eens voor de rechter gebracht moeten worden. Maar wie durft dat, als je in deze bubbel zit? Of zouden juist wij buiten die bubbel dit aanhangig moeten maken?
Het gaat om dit standpunt:
Artikel 10 van het beginselprogramma van de SGP
"De opvatting van het vrouwenkiesrecht voortkomend uit een revolutionair emancipatiestreven, strijdt met de roeping van de vrouw. Dat laatste geldt ook voor het zitting nemen van de vrouw in politieke organen, zowel vertegenwoordigende als bestuurlijke. De vrouw zij in haar eigen consciëntie overtuigd of zij haar stem kan uitbrengen met inachtneming van de haar door God gegeven plaats."
Het voorstel dat vandaag werd weggestemd, pleitte voor een herformulering van het artikel. Daarin zou moeten komen te staan dat een vrouw het voor haar eigen geweten moet verantwoorden of zij het passend vindt om een politieke functie te bekleden "met inachtneming van haar door God gegeven plaats"
https://nos.nl/artikel/2568499-sgp-lede ... te-stellen
Het voorstel was ingediend door een vrouwelijk SGP-gemeenteraadslid uit Vlissingen. Zij had tot vandaag de ambitie om zich ook verkiesbaar te stellen voor de Tweede Kamer. Maar dat gaat dus niet lukken.
Dat de motie alsnog is weggestemd, is geen verrassing. Het hoofdbestuur had die al ontraden, ook in aangepaste vorm. Het stelde dat de SGP het algemene reglement in 2013 nog had aangepast na een uitspraak van de Hoge Raad.
De rechter had geoordeeld dat het in strijd was met het VN-Vrouwenverdrag dat de SGP in de statuten had staan dat vrouwen geen passief kiesrecht genieten en dus niet verkiesbaar zijn. Dat expliciete verbod is vervolgens geschrapt.
Sindsdien is er dus geen sprake meer van een officieel verbod, maar toch blijft het lastig voor vrouwen om bijvoorbeeld op de kieslijst voor de Tweede Kamer te komen. Want het zijn de mannen van het hoofdbestuur die daarover beslissen, en zij blijven zich voorlopig baseren op het ongewijzigde beginselprogramma.
In mijn ogen discrimineert de SGP nog steeds vrouwen, ondanks dat zij het expliciete verbod hebben geschrapt. Ik mag hopen dat dit gemeenteraadslid stopt met haar werkzaamheden voor de raad (waaraan ze alleen maar mocht deelnemen omdat er geen geschikte man te vinden was, er waren 6 mannen benaderd voor zij haar zetel kreeg).
Eigenlijk zou dit nog eens voor de rechter gebracht moeten worden. Maar wie durft dat, als je in deze bubbel zit? Of zouden juist wij buiten die bubbel dit aanhangig moeten maken?
Coffee is never my cup of tea
zaterdag 24 mei 2025 om 20:04
Ik kan mijn schoonfamilie al horen

Zij zijn refo. Mijn familie is katholiek.
Ik denk dat dat in de ogen van atheïsten wel zo kan lijken ja.
God, hiernamaals, Jezus. Dat is het wel zo ongeveer.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zaterdag 24 mei 2025 om 20:06
Er zijn wel degelijk essentiële verschillen. Het protestantisme is al in 1517 ontstaan met Maarten Luther.Teddydeniffler schreef: ↑24-05-2025 19:59Toch apart blijft dat die verschillende geloven. Ze geloven vrijwel hetzelfde, maar ook heeft ieder zijn eigen "partij" met agendapunten waar ze voor staan.
zaterdag 24 mei 2025 om 20:08
zaterdag 24 mei 2025 om 20:14
Nana_Mouskouri schreef: ↑24-05-2025 20:04Maar goed, het spanningsveld tussen vrijheid van godsdienst en artikel 2 van de grondwet blijft wat mij betreft problematisch. Heel bijzonder dat discriminatie wél oké is als het door religieuze groeperingen gebeurt.
Precies dat dus.
Zo stoorde ik me er een paar jaar geleden ook zo onmatig aan dat samen zingen in de kerk coronatechnisch klaarblijkelijk geen probleem was maar samen zingen in een voetbalstadion wel. Alsof het wat uitmaakt of je nou psalmen zingt of hand in hand kameraden. Gelijke monniken, gelijke kappen denk ik dan (haha woordspeling).
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 24 mei 2025 om 20:16
zaterdag 24 mei 2025 om 20:18
In de ogen van dunne mensen moeten dikke mensen gewoon niet de hele dag frikandellen eten.
In de ogen van rijke mensen moeten arme mensen gewoon harder gaan werken.
Ik snap het, dat je niet geboeid bent door religie en dat het allemaal hetzelfde lijkt. Maar dat is het niet. En om verder te komen in een gesprek met religieuze types loont het de moeite te weten tot welke soort ze zich rekenen. Omdat gesprekken altijd beter gaan als je je probeert een beetje in te leven.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
zaterdag 24 mei 2025 om 20:24
Waarom zo aanvallend?Nana_Mouskouri schreef: ↑24-05-2025 20:18In de ogen van dunne mensen moeten dikke mensen gewoon niet de hele dag frikandellen eten.
In de ogen van rijke mensen moeten arme mensen gewoon harder gaan werken.
Ik snap het, dat je niet geboeid bent door religie en dat het allemaal hetzelfde lijkt. Maar dat is het niet. En om verder te komen in een gesprek met religieuze types loont het de moeite te weten tot welke soort ze zich rekenen. Omdat gesprekken altijd beter gaan als je je probeert een beetje in te leven.
Ik denk eerlijk gezegd dat het wat mij betreft niets uitmaakt waarom sommigen denken dat vrouwen niet in de politiek horen.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zaterdag 24 mei 2025 om 20:26
zaterdag 24 mei 2025 om 20:27
zaterdag 24 mei 2025 om 20:30
zaterdag 24 mei 2025 om 20:37
Uiteindelijk komen die toch ook uit één cultuur vandaan? Ze zijn alleen een beetje van elkaar af gedwaald in de loop der eeuwen. Maar de basis blijft toch het christendom.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 24 mei 2025 om 20:50
Ja, het las aanvallender dan ik bedoelde. Ik had een strategische smiley moeten plaatsen.
Of je gediscrimineerd wordt door iemand die katholiek, reformatorisch, islamitisch if gewoon een dikke zak hooi is, moet inderdaad niets uitmaken. Maar opschrijven dat reformatorische christenen hetzelfde geloven als katholieken, dat is zo'n opmerking waar ik me veel te veel aan kan ergeren. Omdat het me stoort, al is dat een uiterst persoonlijke ergernis.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
zaterdag 24 mei 2025 om 20:52
In zoveel zaken. Kunst en literatuur, architectuur, feestdagen en tradities, ethiek en waarden en taal en symboliek ( veel gezegden en uitdrukkingen hebben een bijbelse achtergrond ).
bassvick wijzigde dit bericht op 24-05-2025 20:52
0.00% gewijzigd
Ik zag dat de SGPJ op een ‘ludieke’ probeerde aandacht te vragen voor deze stemming: met afwasborstels 
https://x.com/hannekekeultjes/status/19 ... 6587125125

Ik vind dat je het zeker merkt. Vooral waar de culturen botsen (vroeger, toen het CDA nog met de c van christelijk was), maar ook in de levenshouding in bepaalde bevolkingsgroepen. Op dit forum kun je calvinisme ook nog heel vaak vinden bij diverse posters.
zaterdag 24 mei 2025 om 20:55
In de basis wel maar er zijn ook veel verschillen. Mocht je bijvoorbeeld gedoopt zijn in een Protestandse kerk dan is die doop ongeldig in de katholieke. Om maar wat te noemen.Lady*Voldemort schreef: ↑24-05-2025 20:37Uiteindelijk komen die toch ook uit één cultuur vandaan? Ze zijn alleen een beetje van elkaar af gedwaald in de loop der eeuwen. Maar de basis blijft toch het christendom.
Nog een voorbeeld: als protestanten vierden wij geen Sinterklaas omdat Sinterklaas katholiek is. Protestanten geloven niet in heiligen, behalve die uit de bijbel.
bassvick wijzigde dit bericht op 24-05-2025 20:58
15.98% gewijzigd
zaterdag 24 mei 2025 om 20:55
Ik zag hem ja. Tenenkrommend.AnAppleADay schreef: ↑24-05-2025 20:52Ik zag dat de SGPJ op een ‘ludieke’ probeerde aandacht te vragen voor deze stemming: met afwasborstels
zaterdag 24 mei 2025 om 21:06
Dat eerste is niet waar. En dat tweede ook niet, als huis-tuin-en-keukenhervormden vierden wij echt Sinterklaas. En Sint Maarten ook nog.BassVick schreef: ↑24-05-2025 20:55In de basis wel maar er zijn ook veel verschillen. Mocht je bijvoorbeeld gedoopt zijn in een Protestandse kerk dan is die doop ongeldig in de katholieke. Om maar wat te noemen.
Nog een voorbeeld: als protestanten vierden wij geen Sinterklaas omdat Sinterklaas katholiek is. Protestanten geloven niet in heiligen, behalve die uit de bijbel.
zaterdag 24 mei 2025 om 21:10
Hiermee ondergraaf je wat je eerder zei.
De vraag is hoe dat de verschillen van de verschillende geloven laat zien. Verschil tussen gereformeerd en katholiek bijvoorbeeld.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zaterdag 24 mei 2025 om 21:11
De ene protestant is de andere niet. Ik kom ook uit een protestants nest en gelukkig vierden wij wel Sinterklaas, maar een vriendinnetje bij mij in de klas toch echt thuis absoluut niet. Nou weet ik niet meer hoe dat dan ging als er op school Sinterklaas gevierd werd en of ze dan wel/niet meedeed.Nana_Mouskouri schreef: ↑24-05-2025 21:06En dat tweede ook niet, als huis-tuin-en-keukenhervormden vierden wij echt Sinterklaas.
tonkje wijzigde dit bericht op 24-05-2025 21:12
0.65% gewijzigd
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
zaterdag 24 mei 2025 om 21:11
Maar merk je daarin de verschillen tussen verschillende geloven?Nana_Mouskouri schreef: ↑24-05-2025 20:52Ik vind dat je het zeker merkt. Vooral waar de culturen botsen (vroeger, toen het CDA nog met de c van christelijk was), maar ook in de levenshouding in bepaalde bevolkingsgroepen. Op dit forum kun je calvinisme ook nog heel vaak vinden bij diverse posters.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zaterdag 24 mei 2025 om 21:13
Dat van de doop is mij verteld. En, komende uit een streng protestands gezin, werden beiden, zowel Sint Maarten als Sinterklaas, bij ons niet gevierd.Nana_Mouskouri schreef: ↑24-05-2025 21:06Dat eerste is niet waar. En dat tweede ook niet, als huis-tuin-en-keukenhervormden vierden wij echt Sinterklaas. En Sint Maarten ook nog.
zaterdag 24 mei 2025 om 21:15
En dat zijn dus allemaal gevolgen van die eeuwenoude verwijdering. Maar de basis is hetzelfde.BassVick schreef: ↑24-05-2025 20:55In de basis wel maar er zijn ook veel verschillen. Mocht je bijvoorbeeld gedoopt zijn in een Protestandse kerk dan is die doop ongeldig in de katholieke. Om maar wat te noemen.
Ik ben nogal hevig katholiek opgevoed en in mijn puberteit kwam ik via mijn beste vriendin juist in gereformeerde kringen terecht. En ik zag het verschil echt niet zo. Ja, in de uitingsvormen waren natuurlijk verschillend maar uiteindelijk kwam het allemaal op hetzelfde neer.
Grappig verhaal: ik ben wel eens met mijn vriendin meegeweest naar kattenbak. En ik wist alle vragen van dominee te beantwoorden en nog correct ook, in tegenstelling tot de meesten van de andere katechisanten. Dus de man helemaal blij: ben jij ook gereformeerd? Nee, ik ben niet-praktiserend katholiek. Daar keek dominee toch wel even van op

lady*voldemort wijzigde dit bericht op 24-05-2025 21:16
0.09% gewijzigd
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in