Relatie problemen

25-05-2025 11:44 140 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste viva forumlezers,

Ik wil me even voorstellen: ik ben een man van 53 jaar, getrouwd sinds 20 jaar, en vader van twee fantastische kinderen (14 en 18 jaar).

Mijn relatie loopt al een tijdje niet goed. Vier jaar geleden verloor ik mijn baan door een reorganisatie. Daarna was het een zoektocht naar iets wat ik leuk vond om te doen. Inmiddels werk ik alweer ruim twee jaar bij een geweldig bedrijf waar ik me goed op mijn plek voel.

Maar mijn relatie gaat steeds verder achteruit. Mijn vrouw houdt niet van knuffelen, en ik heb het gevoel dat alles altijd van míj moet komen. Als we ruzie hebben, wordt ze koppig en zegt ze niets. Soms gooit ze zelfs natte was uit de machine in mijn kledingkast. Ze kookt dan alleen voor zichzelf en de kinderen. Het kost me steeds meer energie om het weer goed te maken.

De laatste ruzie ontstond omdat ik haar niet kon ophalen uit een andere stad. Op zich was dat geen probleem, want ze had al gezegd dat ze vervoer geregeld had. Maar toen bleek dat ze toch opgehaald wilde worden. Toen ik aangaf dat het niet kon, werd ze boos en weigert sindsdien met me te praten. Door haar koppigheid krijg ik zelf ook steeds meer weerstand.

Ik begin sterk te neigen naar een scheiding, maar wil eerst graag advies of ervaringen horen van anderen. Hoe hebben jullie zoiets aangepakt?
NomenNesci0 schreef:
27-05-2025 14:39
misschien wordt het tijd om de ijzers uit het vuur te halen en uit te spreken wat je hier ook doet. Want koppigheid is geen excuus om geen gesprek aan te gaan. Dan rest jou nl. niks anders dat te zeggen dat als er niet gesproken wordt, het tijd is om elkaar los te laten en te scheiden. Dat vind ik zelf een hele vervelende manier, want dat zet alles op scherp. Maar misschien heeft ze het nodig om te horen dat het voor jou helemaal klaar is om niet te gaan communiceren.

En ik raad je idd aan om dit te doen met een professional. Het klinkt niet alsof jij noch zij hier goed in bent. Ook als je gaat scheiden, zul je met elkaar moeten blijven communiceren. Jullie hebben ten slotte gedeelde kinderen, dus juist dan zul je ook goede afspraken moeten maken met elkaar. En dat vraagt weer....communicatie. Je ontkomt er linksom of rechtsom niet aan.
Eens. Jullie zijn beide niet sterk in communicatie, en dat is écht nodig, of jullie nou bij elkaar blijven of niet. Op naar een professional. Als ze ook daar nul reactie op geeft, zou mijn geduld op zijn. Dan is het tijd om op te stappen.
Nog een aantal aanvullingen op mijn verhaal.

Toen mij werd gevraagd of ik twee jaar thuis had gezeten: het antwoord is nee. Ik heb wel zeven weken vrij genomen, waarin we als gezin op vakantie zijn geweest en ik klussen in huis heb gedaan.

Waar komt haar boosheid en onvrede vandaan?
Dat probeer ik ook te begrijpen. Het lijkt te zijn begonnen toen ik haar niet kon ophalen uit een andere stad. Een paar dagen daarvoor had ze gevraagd of ik haar wilde ophalen, maar ik gaf aan dat het me niet goed uitkwam. Toen werd ze boos en zei dat ik "niets voor haar over zou hebben."

Sindsdien is de sfeer veranderd. Ik vraag me af of dit de aanleiding was, of dat er meer speelt.
Hollandia12 schreef:
27-05-2025 15:12

Toen mij werd gevraagd of ik twee jaar thuis had gezeten: het antwoord is nee. Ik heb wel zeven weken vrij genomen, waarin we als gezin op vakantie zijn geweest en ik klussen in huis heb gedaan.

Dat probeer ik ook te begrijpen. Het lijkt te zijn begonnen toen ik haar niet kon ophalen uit een andere stad. Een paar dagen daarvoor had ze gevraagd of ik haar wilde ophalen, maar ik gaf aan dat het me niet goed uitkwam. Toen werd ze boos en zei dat ik "niets voor haar over zou hebben."

Sindsdien is de sfeer veranderd
. Ik vraag me af of dit de aanleiding was, of dat er meer speelt.

Goh?

Mijn relatie loopt al een tijdje niet goed. Vier jaar geleden verloor ik mijn baan door een reorganisatie. Daarna was het een zoektocht naar iets wat ik leuk vond om te doen. Inmiddels werk ik alweer ruim twee jaar bij een geweldig bedrijf waar ik me goed op mijn plek voel.

Maar mijn relatie gaat steeds verder achteruit. Mijn vrouw houdt niet van knuffelen, en ik heb het gevoel dat alles altijd van míj moet komen. Als we ruzie hebben, wordt ze koppig en zegt ze niets. Soms gooit ze zelfs natte was uit de machine in mijn kledingkast. Ze kookt dan alleen voor zichzelf en de kinderen. Het kost me steeds meer energie om het weer goed te maken.

Dus dit alles is pas sinds het niet ophalen vanuit de stad...

Wat wil je nou echt met dit topic? Want tot een gesprek laat jij het niet komen dus ik vraag me af wat nou je doel is. Adressen voor je juridische bijstand?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... XVEALw_wcB
To, ik geef het op. Wat Roos al aangaf, ik kan niks met je verhaal, je uitleg, je aanvullingen. Het leidt tot niks, geeft geen inzicht of wat dan ook. Ik wens je veel sterkte en succes. Zal vast kut voelen om geen grip te kunnen krijgen op wat er gebeurt. Maar krijg onderhand een beeld van jou dat je er niet toe in staat bent. Dat bedoel ik niet lullig, maar is nu eenmaal een feit als je beiden of alleen niet competent bent. Sterkte.
Hoe ga jij concreet die gesprekken aan? Wat zeg je precies?

Het is lastig in te schatten hoe dit gaat want zomaar uit het niets jou doodzwijgen en natte was in je kast gooien is natuurlijk vrij raar. Had je voor die tijd eigenlijk wel een idee wat er in haar omging, hadden jullie open gesprekken over wat jullie voelden of wilden of dachten, konden jullie kwetsbaar bij elkaar zijn (emotie laten zien, onzekerheid uitspreken, hulp vragen aan elkaar)?
What a nuanced anxiety
Hollandia12 schreef:
Sindsdien is de sfeer veranderd. Ik vraag me af of dit de aanleiding was, of dat er meer speelt.
Dan maar de vraag die niet gesteld mag worden:

Wat antwoordde ze toen je haar hiernaar vroeg?
.
Hollandia12 schreef:
27-05-2025 14:19

Momenteel ben ik aan het kijken of ik een gesprek kan voeren met professionele hulp, zoals relatiebemiddeling of juridische bijstand, om te onderzoeken hoe we de zaken kunnen aanpakken.

Ik probeer het nog wel een kans te geven, maar moet eerlijk zeggen dat het me veel moeite en energie kost. Aan de andere kant wil ik, voor mijn kinderen, wel de juiste beslissing maken.
Deze twee zaken staan loodrecht tegenover elkaar en gaan dus níet samen.
Hollandia12 schreef:

Er is ongetwijfeld een verhaal achter dit verhaal. Zou je ook eens antwoord op de gestelde vragen willen geven?
Het komt op mij over alsof je gewoon op zoek bent naar redenen om te scheiden.
Merys schreef:
27-05-2025 20:00
Er is ongetwijfeld een verhaal achter dit verhaal. Zou je ook eens antwoord op de gestelde vragen willen geven?
Dit lijkt me vrij duidelijk.
Want waarom kan een man, na zoveel jaar samen, zelf niet bedenken dat een gesprek verhelderend kan werken?
TO, Ben je op het nieuwe werk iemand tegen gekomen?
Merys schreef:
27-05-2025 20:00
En dat mag. Blijkbaar zijn ze beide geen communicatief genie en hebben ze ook niet de wil om dat probleem aan te pakken.
En dat is jammer, want soms had er misschien best iets gered kunnen worden, maar soms is er gewoon al teveel kapot.
granny71 schreef:
27-05-2025 20:02
Dit lijkt me vrij duidelijk.
Want waarom kan een man, na zoveel jaar samen, zelf niet bedenken dat een gesprek verhelderend kan werken?
Een gesprek werkt in huize to niet verhelderend, want het lukt ze allebei niet.
Itsnojoke schreef:
27-05-2025 20:28
Een gesprek werkt in huize to niet verhelderend, want het lukt ze allebei niet.
Zegt to.
Het is alleen zijn kant van het verhaal wat we horen.

Ik ben heel benieuwd naar haar kant van het verhaal want ik kan me echt niet voorstellen dat ze op een ochtend wakker werd en zomaar bedacht dat ze die dag alleen voor zichzelf zou koken en voor de grap zijn was nat in de kast zou gooien.

Ik heb ook eens 2 dagen alleen voor mezelf en de kinderen gewassen en gekookt.
Maar de reden heb ik heel duidelijk gecommuniceerd naar mijn (toen)man.

Namelijk dat ik er na, 100 keer "was ín de wasmand anders wordt het niet gewassen" klaar mee was.
En dat iedere avond, met de kinderen al aan tafel, 10 minuten moeten wachten nadat ik had geroepen dat het eten klaar was, echt niet meer geaccepteerd werd.

Werkte perfect trouwens. Nooit meer hoeven wachten en was lag iedere avond keurig in de wasmand.
granny71 wijzigde dit bericht op 27-05-2025 20:50
63.18% gewijzigd
Je vrouw werkt deeltijds. Voor de kinderen.

Begin eens te rekenen wat het je aan partner- en kinder-alimentatie gaat kosten als je wegloopt :-).

Soms is het toch écht goedkoper om te blijven.
Zeker tot de kinderen afgestudeerd zijn.

Ik calculeer namelijk in dat als jij wil scheiden je vrouw zegt "leuk, maar dan loop ik even naar mijn advocaat".
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
27-05-2025 20:45
Je vrouw werkt deeltijds. Voor de kinderen.

Begin eens te rekenen wat het je aan partner- en kinder-alimentatie gaat kosten als je wegloopt :-).

Soms is het toch écht goedkoper om te blijven.
Zeker tot de kinderen afgestudeerd zijn.

Ik calculeer namelijk in dat als jij wil scheiden je vrouw zegt "leuk, maar dan loop ik even naar mijn advocaat".
Goedkoper om te blijven, maar waarschijnlijk is wel iedereen in het gezin ongelukkig. Slecht advies vind ik dit.
granny71 schreef:
27-05-2025 20:40
Zegt to.
Het is alleen zijn kant van het verhaal wat we horen.

Ik ben heel benieuwd naar haar kant van het verhaal want ik kan me echt niet voorstellen dat ze op een ochtend wakker werd en zomaar bedacht dat ze die dag alleen voor zichzelf zou koken en voor de grap zijn was nat in de kast zou gooien.

Ik heb ook eens 2 dagen alleen voor mezelf en de kinderen gewassen en gekookt.
Maar de reden heb ik heel duidelijk gecommuniceerd naar mijn (toen)man.

Namelijk dat ik er na, 100 keer "was ín de wasmand anders wordt het niet gewassen" klaar mee was.
En dat iedere avond, met de kinderen al aan tafel, 10 minuten moeten wachten nadat ik had geroepen dat het eten klaar was, echt niet meer geaccepteerd werd.

Werkte perfect trouwens. Nooit meer hoeven wachten en was lag iedere avond keurig in de wasmand.
Dat is totaal iets anders. Dat is niet passief-agressief en ook niet vernederend. Hier is al jaren de regel dat alleen die was gewassen wordt die in de wasmand ligt. Dat weet ook iedereen in dit huis, no problem. Buiten het neerleggen van de regel zijn daar verder nog nooit woorden aan vuilgemaakt, laat staan ruzie over gemaakt. Ik heb zelf nooit de behoefte gevoeld om dat eerst 100x te moeten roepen. Gewoon 1x uitleggen en dan uitvoeren en handhaven. Klaar.
Wat denkt je dat dir met je kinderen doet? Hoe onveilig moet het voor hem voelen? Een papa en mama die elkaar doodzwijgen, een mana die niet voor papa kookt, een papa die zich terugtrekt en weigert om oprecht te snappen waarom mama boos is.

Los van hoe giftig jullie met elkaar omgaan: wat heb ik medelijden met jullie kids in deze situatie...

Ook als je besloten hebt te scheiden: je hebt waarschijnlijk niet binnen een week een ander huis. En een vechtscheiding lijkt me de hel. Dus krijg ballen en ga echt het gesprek aan. In plaats van die halfslachtige poging.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Itsnojoke schreef:
27-05-2025 21:31
Dat is totaal iets anders. Dat is niet passief-agressief en ook niet vernederend. Hier is al jaren de regel dat alleen die was gewassen wordt die in de wasmand ligt. Dat weet ook iedereen in dit huis, no problem. Buiten het neerleggen van de regel zijn daar verder nog nooit woorden aan vuilgemaakt, laat staan ruzie over gemaakt. Ik heb zelf nooit de behoefte gevoeld om dat eerst 100x te moeten roepen. Gewoon 1x uitleggen en dan uitvoeren en handhaven. Klaar.
Of het heel iets anders is weet je niet.

To geeft namelijk geen antwoord op de vraag wat eraan vooraf gegaan is.

Misschien heeft zijn vrouw al 100 keer gevraagd of hij de was even in de droger wil doen als hij ziet dat de wasmachine klaar is.
Of heeft hij iets te vaak gezegd dat hij beter kan koken dan zij.
granny71 schreef:
27-05-2025 21:54
Of het heel iets anders is weet je niet.
Dat weet ik wel.

Jij zegt dat je wel eens je mans kleren niet gewassen hebt wegens niet in de wasmand.
To zegt dat zijn vrouw de natte was in zijn kast deponeert.

Ik zeg dat dat twee heel andere dingen zijn.

En jij zegt, dat weet je niet? Huh...?
Itsnojoke schreef:
27-05-2025 21:59

En jij zegt, dat weet je niet? Huh...?
Want je weet niet wat er allemaal al aan vooraf is gegaan.
In een enigszins normale situatie gooi je niet spontaan natte was in iemands kast. Dan is daar al te veel aan vooraf gegaan en voel je je volkomen niet gehoord.

Maar dat de vrouw van TO knettergek is, zegt hij ook weer niet, dus is de kans groter dat er veel meer speelt dan TO door heeft.
En is de kans (echt ik heb de waarheid niet in pacht) groot dat mevrouwTO niet meer weet hoe ze het hem nu nog moet duidelijk maken heel groot
Feit is dat TO summier reageert en dat onze reacties dus een beetje gokken en invullen zijn.
Lila-Linda schreef:
28-05-2025 07:33
In een enigszins normale situatie gooi je niet spontaan natte was in iemands kast. Dan is daar al te veel aan vooraf gegaan en voel je je volkomen niet gehoord.

Maar dat de vrouw van TO knettergek is, zegt hij ook weer niet, dus is de kans groter dat er veel meer speelt dan TO door heeft.
En is de kans (echt ik heb de waarheid niet in pacht) groot dat mevrouwTO niet meer weet hoe ze het hem nu nog moet duidelijk maken heel groot
Dat denk ik dus ook.
Hollandia12 schreef:

Eerder zeg je dat ze al vervoer geregeld had en nu zeg je dat ze het eerst aan jou gevraagd had?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven