Wie vindt borstvoeden nou echt, écht leuk..?

28-05-2007 18:10 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk, wie vindt borstvoeden nou eigenlijk echt, écht leuk? Wie zwijmelt over het feit dat je lieverdje elke 2 tot 3 uur (als je geluk hebt!) voor minstens een half uur (als je geluk hebt!) aan je borst hangt? Inclusief 's nachts.. 'omdat het zo lekker :? licht verteerbaar is'? 

En dan die pijnlijke tepels. Kloofjes. Stuwing. Bij tijd en wijle aan flarden gezogen tepels omdat je lieverdje een regeldag heeft. Wel goed aanleggen hoor anders heb je risico op borstontstekingen. Je lieverdje trekt soms, uit ballorigheid lijkt het (maar meestal omdat hij last heeft van gepoep tijdens het eten, 'laden en lossen' noemen we dat hier thuis) zijn hoofdje fluks naar achter met jouw tepel in zijn mond ... en dan krijg je bij wijze van dankjewel ook nog hangtieten aan het eind van de borstvoedingsperiode.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je als regel (murphy) bij elke kraamvisite half uit de kleren moet omdat de kleine honger heeft en je tegenwoordig niet preuts hoeft te doen over zoiets moois als borstvoeding.. Het is toch zo natuurlijk allemaal.. en dus moet de visite daar ook van meegenieten.

En dan ben ik nog niet eens begónnen over de geneugtes van het kolven, dat je toch moet doen als je nog een beetje een leven naast je lieverdje wilt voeren.

Wie vindt dat nou echt leuk .. ?

(R heeft vandaag een regeldagje, een krampdagje, een groeistuip een een huildag tegelijkertijd.)
Gedoe met flesjes?!

Ik vind die flesjes hemels! Beetje organisatie en je hoeft niet meer naar beneden te strompelen. Ik heb net een magnetronnetje op MP gekocht voor 10 Euro. Flesje alvast klaar maken, in een koeltasje boven zetten, baby huilt na ruim 3 uur geslapen te hebben, flesje 20 sec in magnetron, flesje in babymik, 5 minuten later - klaar is klara - en mama (of papa!) mag weer naar bed. Baby zo vol dat hij nog net geen 'blubblub' zegt.

Nee, dan die borstvoeding. Met BH aan slapen omdat tepels gevoelig zijn. Wakker worden na anderhalf uur slaap. Baby in het donker aanleggen. Baby valt constant in slaap. Mama ook. Wakker schrikken omdat Baby spuitluier aan het vullen is. Luier verschonen in het donker. Dan wisselen van borst. Baby blijft in slaap vallen. Je denkt na een half uur dat hij wel genoeg gehad heeft dus je legt hem slapend in bed. Zodra hoofdje matrasje raakt wordt hij protesterend wakker. Dus je legt hem maar weer aan. 2 Minuten fanatiek zuigen - en hij valt weer in slaap. Dus je legt hem weer in het bedje. Waarop hij weer protesterend wakker wordt: 'Ik was nog niet klaaaar mama!' ... enfin, een uur later mag je weer naar bed, ondertussen loeiwakker natuurlijk. Papa slaapt overal doorheen. Héérlijk, dat intieme moment.. ;(
quote:

Ik vond het heel makkelijk en intiem en gezellig en makkelijk vooral (had ik dat al gezegd? ;)). En daar heb ik mazzel* mee gehad en lekker 9 en 14 maanden kunnen voeden. Maar ik heb genoeg voorbeelden van vrouwen in mijn omgeving die wel problemen tegenkwamen.

(laat La India het maar niet horen :P)

:D,....! U riep?

Klopt Sokje,.....waren op vakantie. Openluchtmuseum weliswaar,...we zaten in Jordanië,.........,... maar dat terzijde,...

Borstvoeding leuk? Nou,...nee,...moet dat dan? Zwanger zijn vond ik nou ook niet per definitie leuk,....toch besloot ik de negen maanden maar vol te maken,....

Ik behoor niet tot de groep die borstvoeding zo de hemel inrpijst,...ik vind het eigenlijk gewoon eten voor een baby. Heb geen haleluja ervaringen maar ook geen problemen gehad. Het is gewoon eten en eigenlijk niets bijzonders als je het mij vraagt. Waarom zou het dan leuk moeten zijn? Zoals iemand al schreef,...die luier is ook niet leuk en hoort er toch ook gewoon bij?
Nou, dan stop je toch?

Ja sorry, als je het allemaal zó vervelend vindt...

Hmmm, misschien is het gewoon even periodiek klagen. Dat hoop ik dan maar.
Oh, en het mag dan gewoon eten voor een baby zijn, ik vind het wèl leuk om degene te zijn die dat eten verschaft. Ik vind de grijns die ik krijg (normaal gesproken, heb geen lachje op Jommetjes gezicht gezien vandaag :(, arm joch) als ie bijna klaar is met drinken, heel erg leuk. Dat ie van de week mijn tiet lag uit te lachen , zo van "hè hè hè, die is van mij, die tiet", zo'n echte vette lach, dat vind ik leuk.

X, die dingen die jij opnoemt, die zijn ook niet leuk, dat klopt. Maar baby's kunnen bij flesjes ook in slaap vallen, bij flesjes moet je ook je nest uit, bij flesjes kunnen ze ook spuitluiers krijgen, etc. (Ik weet het, Meisje-Klein was ook zo'n troela iin het begin. Duurde eindeloos, die voedingen, en ik maar wakkerder en wakkerder zijn)

Het enige dat je bij flesjes niet hebt, is oxytocine. En daarom val je bij bv in slaap, door die oxytocine die vrijkomt. Is toch niet erg, val je toch lekker in slaap? Of past dat niet in jullie blomschema?
Borstvoeding vond ik vanaf dag 1 heerlijk om te geven, en wat tepelkloven of stuwing zijn ? Geen idee. Sorry. Zes maanden volledige borstvoeding (+ kolven) en daarna nog doorgevoed tot meneer geen zin meer had (ruim acht maanden oud).

Tóen heb ik pas gejankt.
quote:

Ik behoor niet tot de groep die borstvoeding zo de hemel inrpijst,...Sorry?! nou breekt mijn klomp!

jij bent zo'n beetje de opperpuntmuts van de borstvoedingsmafia hier en je durft ook nog te beweren dat je het níet de hemel inprijst?!

dát noemen ze nou een verwrongen zelfbeeld....

ik ben weer weg: hier is het TO niet om begonnen, maar ik ging hier toch even van braken...

quote:

quote: La India reageerde

Ik behoor niet tot de groep die borstvoeding zo de hemel inrpijst,...Sorry?! nou breekt mijn klomp!

jij bent zo'n beetje de opperpuntmuts van de borstvoedingsmafia hier en je durft ook nog te beweren dat je het níet de hemel inprijst?!

ik ben weer weg: hier is het TO niet om begonnen, maar ik ging hier toch even van braken...

1-0 voor de anti-bv-maffia! :D
quote:

Het enige dat je bij flesjes niet hebt, is oxytocine. En daarom val je bij bv in slaap, door die oxytocine die vrijkomt. Is toch niet erg, val je toch lekker in slaap? Of past dat niet in jullie blomschema?

Ik werd altijd klaarwakker van nachtvoedingen. Nippi dronk misschien een wartier, en ik lag daarna nog 3 kwartier wakker. Blijkbaar niet zo gevoelig voor oxytocine.
quote:

Oh, en het mag dan gewoon eten voor een baby zijn, ik vind het wèl leuk om degene te zijn die dat eten verschaft. Ik vind de grijns die ik krijg (normaal gesproken, heb geen lachje op Jommetjes gezicht gezien vandaag :(, arm joch) als ie bijna klaar is met drinken, heel erg leuk. Dat ie van de week mijn tiet lag uit te lachen , zo van "hè hè hè, die is van mij, die tiet", zo'n echte vette lach, dat vind ik leuk.

X, die dingen die jij opnoemt, die zijn ook niet leuk, dat klopt. Maar baby's kunnen bij flesjes ook in slaap vallen, bij flesjes moet je ook je nest uit, bij flesjes kunnen ze ook spuitluiers krijgen, etc. (Ik weet het, Meisje-Klein was ook zo'n troela iin het begin. Duurde eindeloos, die voedingen, en ik maar wakkerder en wakkerder zijn)

Tuurlijk,...je kind is leuk en geweldig! Maar mijn inziens heeft dat niets met borstvoeding te maken hoor,..die glimlachjes als het tevreden is staan daar voor mij los van. Ik vind er niets leuks aan dat ik diegene ben die de melk maakt  ( en kan zich er werkelijk waar niets bij voorstellen wat daar nu zo leuk aan is,...) Juist dit soort hieperdepiep hoera ervaringen geeft het signaal dat borstvoeding dus zo moet zijn en als je niet die ervaringen hebt en de realiteit anders is dan de verwachting kan het nogal tegenvallen. Juist dat is waar Xaloy volgens mij op doelt  ( maar daar kan ik ook helemaal naast zitten,....) Want wie heeft haar vertelt dat borstvoeding leuk moet zijn?
quote:

quote:Sorry?! nou breekt mijn klomp!

1-0 voor de anti-bv-maffia! :D

Sjips, dat staat er raar. Anti als in tegen de bvmaffia. Niet als in tegen bv
quote:

quote: La India reageerde

Dan heb je altijd slecht gelezen Sokje. Borstvoeding is gewoon eten en dat is echt niet de eerste keer dat ik dat schrijf. Ik vind het gewoon de normaalste zaak van de wereld en heb nog nooit een haleluja borstvoeding verhaal gehouden over "het beste",..."je moet het proberen" etc,...etc,...

Is er een topic over flesvoeding dan ben ik van de partij om de feiten over bv aan de orde te brengen. Ik zal dus schrijven dat flesvoeding ongezond is en het moet worden gezien als een alternatief voor borstvoeding en niet als een keuze.
quote:

quote: tilalia2 reageerde

Tuurlijk,...je kind is leuk en geweldig! Maar mijn inziens heeft dat niets met borstvoeding te maken hoor,..die glimlachjes als het tevreden is staan daar voor mij los van. Ik vind er niets leuks aan dat ik diegene ben die de melk maakt  ( en kan zich er werkelijk waar niets bij voorstellen wat daar nu zo leuk aan is,...) Juist dit soort hieperdepiep hoera ervaringen geeft het signaal dat borstvoeding dus zo moet zijn en als je niet die ervaringen hebt en de realiteit anders is dan de verwachting kan het nogal tegenvallen. Juist dat is waar Xaloy volgens mij op doelt  ( maar daar kan ik ook helemaal naast zitten,....) Want wie heeft haar vertelt dat borstvoeding leuk moet zijn?

In dat zelfde kader mag je zwanger zijn dan ook niet leuk vinden, zelfs al meld je de kwaaltjes? Omdat het alleen maar zo is dat vrouwen nu eenmaal dragen, mag je dat niet leuk vinden?

En de kreet ' juist dit soort hieperdepiephoera dingen': heel eerlijk: flikker toch op. Ik ben altijd hardstikke eerlijk over bv, ook over kloofjes en stuwing en lektieten en bijvoorbeeld mijn berichtje van eerder op de avond: het is niet altijd leuk. Maar als het wel leuk is, mag ik dat dan alsjeblieft ook even melden?

Niemand zegt hier dat het altijd leuk MOET zijn. Maar de vraag is: wie vindt het nou wel echt leuk? Nou ik. Dat zegt helemaal niet dat ik geen mindere momenten heb, maar overall vind ik het leuk.

Net als zwanger zijn. Had ook wat minpunten, maar overall vond ik het leuk. Dat neemt niet weg dat iemand anders dat heel anders kan ervaren, maar ik vond het leuk.
quote:

Ik werd altijd klaarwakker van nachtvoedingen. Nippi dronk misschien een wartier, en ik lag daarna nog 3 kwartier wakker. Blijkbaar niet zo gevoelig voor oxytocine.

Da's 's nachts erg lastig, wakker worden. Overdag is het een stuk handiger!
quote:Clusteren heb ik nooit echt meegemaakt volgens mij. Maar ik legde de kinderen altijd zonder klok aan. Dus of er nu 1 of 2 of 4 uur tussen de voedingen zat, geen idee. Ik deed ook alles tijdens het voeden: broodsmeren, typen, opruimen. Ik heb beresterke armen gekregen :D.Ik voed in pincipe ook zonder klok maar believe me, als je kind aan het clusteren slaat dan weet je waar ik het over heb. Nonstop aan de tiet, in slaap vallen maar bij het (heel subtiel) afkoppelen wakker schrikken en weer verder willen drinken. Als je er echt helemaal genoeg van hebt en de kleine een speentje geeft dan huilen huilen huilen tot ie weer mag drinken. En dit, in mijn geval, elke dag van 18 tot middernacht. Gillend gek werd ik ervan! :? En het allerergste vond ik dat er in geen enkel boek hier iets over beschreven staat (wel over regeldagen maar niet over clusteren) zodat ik op een gegeven moment overtuigd was van het feit dat ik niet genoeg melk had. Lang leve het bv-topic hier.... (en ik ben niet van de bv-maffia, don`t shoot me! ;))
quote:Tuurlijk,...je kind is leuk en geweldig! Maar mijn inziens heeft dat niets met borstvoeding te maken hoor,..die glimlachjes als het tevreden is staan daar voor mij los van. Ik vind er niets leuks aan dat ik diegene ben die de melk maakt  ( en kan zich er werkelijk waar niets bij voorstellen wat daar nu zo leuk aan is,...) Juist dit soort hieperdepiep hoera ervaringen geeft het signaal dat borstvoeding dus zo moet zijn en als je niet die ervaringen hebt en de realiteit anders is dan de verwachting kan het nogal tegenvallen. Juist dat is waar Xaloy volgens mij op doelt  ( maar daar kan ik ook helemaal naast zitten,....) Want wie heeft haar vertelt dat borstvoeding leuk moet zijn?

In dat zelfde kader mag je zwanger zijn dan ook niet leuk vinden, zelfs al meld je de kwaaltjes? Omdat het alleen maar zo is dat vrouwen nu eenmaal dragen, mag je dat niet leuk vinden?

En de kreet ' juist dit soort hieperdepiephoera dingen': heel eerlijk: flikker toch op. Ik ben altijd hardstikke eerlijk over bv, ook over kloofjes en stuwing en lektieten en bijvoorbeeld mijn berichtje van eerder op de avond: het is niet altijd leuk. Maar als het wel leuk is, mag ik dat dan alsjeblieft ook even melden?

Niemand zegt hier dat het altijd leuk MOET zijn. Maar de vraag is: wie vindt het nou wel echt leuk? Nou ik. Dat zegt helemaal niet dat ik geen mindere momenten heb, maar overall vind ik het leuk.

Net als zwanger zijn. Had ook wat minpunten, maar overall vond ik het leuk. Dat neemt niet weg dat iemand anders dat heel anders kan ervaren, maar ik vond het leuk.

Sokje zal er wel weer overheenlezen dat ik het aan de stok heb met de een oerechte bv dame. Tila,..begrijp me niet verkeerd,..ik weet hoe jij over bv denkt en ik vind je steun en info op het forum super.

Het storende van die door mij genoemde hieperdepiep hoera ervaringen is dat aanstaande moeders er een naar mijn idee een vertekend beeld van krijgen. Er kunnen me niet genoeg positieve bv verhalen de ronde gaan maar bij die gelukzalige postings krijg ik altijd een beetje het gevoel dat dat juist het "verkeerde" signaal afgeeft. Komt een beetje in een zweverig daglicht terwijl het potverdikkie gewoon om eten gaat,...niets meer niets minder!

Als we nou gewoon eens proberen uit te leggen dat het gewoon normaal eten is en geen hemelse ervaring misschien valt het beginnende moeders dan ook niet zo tegen?
Gemiddeld genomen vond ik borstvoeding geven leuk. Lekker knus, ook midden in de nacht vond ik geen probleem. Het gemiddelde wordt omlaag gehaald door de eerste weken, wat een gedoe zeg! Mannetje dronk op zijn gemak, dus zo'n 30 minuten a 45 minten per keer en dat om de 2,5 uur! Verder kwam 1 borst niet goed op gang (opgekrikt met kolven), hebben we spruw gehad (au!) en een beginnende borstonsteking. En die irritante zelf-opgelegde-dwang de eerste maanden: ik wilde graag, maar voelde me ook wel erg verplicht en daar houd iik niet zo van. Toen ik de 6 maanden vol had, was het veel relaxter allemaal. Toen kreeg ik opnmerkingen als: nou stop je toch wel, erg irritant. Wat ik vooral makkelijk vond was het feit dat je het altijd kant en klaar bij hebt. En dat het elke keer een rustmoment is (ik zit niet snel zomaar stil, nu moest ik wel) en erg knus saampies.In het openbaar heb ik vaak gevoed. Ik had na de bevalling cup I, maar met een handige voedingsbh en een praktisch voedingsshirtje van de Hennes heb ik echt overal gevoed en gekolved, zonder het gevoel te hebben in mijn blootje te zitten:) Heb ook op rare plaatsen gekolved: achter een theatergordijn, de concierge kwam nog even gezellig babbelen, was niet van schrik weg toen bleek dat ik aan het kolven was. In de kamer van de hoogste baas, in de auto na een concert van Slayer.Ik heb ruim 8 maanden gevoed. Toen wilde meneer niet meer. Hij was ziek en had oorontstekling en wilde niet aan de borst. Wilde ook nauwelijks flesjes gekolvde melk:( Ik werd wat later ook ziek en heb nog ruim een week gekolved, maar toen hij beter was (en nu nog) en ik hem probeerde aan te leggen: huilen! en als hij dan mijn borst zag werd hij echt driftig. De dagen voor hij ziek werd beet hij ook regelmatig in mijn tepel, dus ik heb het idee dat hij het echt zat was en liever flesjes wilde, net als de flesjes afgekolvde melk op de opvang. Jammer dat het zo plots gestopt is, vond het altijd wel leuk en knus, maar ook wel goed dat hij zwelf aangaf niet meer te willen. `Het voeden zelf vond ik niet erg, maar het kolven op kmijn werk en het aan huis gebonden zijn 's avonds wel, dus wat dat betreft ben ik blij dat hij niet meer wil. Bij een volgende zou ik zeker weer borstvoeding gaan geven.
Tila, welk blomschema? Of heb ik nog niet verteld dat ik vandaag ongeveer elke 5 minuten een half uur aan het voeden ben geweest? :P
quote:

En helaas (ik hoopte er enorm op) is flesvoeding ook geen garantie voor

doorslapen. Toen mijn zoon na 9 maanden nog nooit langer dan 2 uur

achter elkaar had doorgeslapen 's nachts en ik dacht dat ik rijp was

voor een psychiater heb ik er eeen maand of 2 's avonds 160 ml

flesvoeding in gegooid. Mijn zoon dronk dan daarna nog aan beide

borsten, maar sliep er helaas geen minuut langer door.

Ik zie nu pas mijn typefout, meneer dronk 260 ml en daarna nog beide borsten. En dan doodleuk binnen 3 uur weer wakker.
Nippo, heb jij een Nippi?!

Tjemig. :D
En ook nog een Nippa, hoezo?
quote:

Tila, welk blomschema? Of heb ik nog niet verteld dat ik vandaag ongeveer elke 5 minuten een half uur aan het voeden ben geweest? :P

Ik ken het gevoel, dat had ik vorige week. Waar Jommetje normaal in een minuut of 7 een voeding wegtankt (1 borst, meer hoeft ie niet) en dan pas na een uur of 3 weer eens begint te smakken, lag ie vorige week rustig elk uur een half uur aan de tiet. Tieten, moet ik zeggen, want dat was wisseldewisseldewissel.

Volgende ochtend had ik opeens weer klaptieten en was ie weer blij met één borst. Pfieuw.

Ik neem aan dat je regeldagen mag hebben van mevrouw Blom, toch? Of moet dat ook ingebakerd en wel? :P
quote:

quote: anky reageerde

En helaas (ik hoopte er enorm op) is flesvoeding ook geen garantie voor doorslapen. Toen mijn zoon na 9 maanden nog nooit langer dan 2 uur achter elkaar had doorgeslapen 's nachts en ik dacht dat ik rijp was voor een psychiater heb ik er eeen maand of 2 's avonds 160 ml flesvoeding in gegooid. Mijn zoon dronk dan daarna nog aan beide borsten, maar sliep er helaas geen minuut langer door.

Ik zie nu pas mijn typefout, meneer dronk 260 ml en daarna nog beide borsten. En dan doodleuk binnen 3 uur weer wakker.

:? Is dat de beruchte KK a.k.a. Kiloknaller? :D (of dicht ik je nu het verkeerde kind toe? :$)
Verkeerde kind, KK is van Lien :D.
Overigens (ik was even weg, dus ik reageer wat als mosterd) ben ik van

mening dat je gewoon moet stoppen als borstvoeding je hele dag

overschaduwd door fysieke pijn en/of problemen. Het is een simpele

afweging: borstvoeding is beter voor het kind. Maar een relaxte

uitgeruste moeder is ook wat waard. Naar welke kant de balans

doorslaat, dat moet elke ouder voor zichzelf bepalen.

Overigens vond ik zwanger zijn ook vreselijk, maar daar heb je geen

alternatief voor. Je kunt zo moeilijk even stoppen met zwanger zijn.

Dat vind ik dus een vergelijking die enigszins mank gaat.
quote:

Sokje zal er wel weer overheenlezen dat ik het aan de stok heb met de een oerechte bv dame. Tila,..begrijp me niet verkeerd,..ik weet hoe jij over bv denkt en ik vind je steun en info op het forum super.

Het storende van die door mij genoemde hieperdepiep hoera ervaringen is dat aanstaande moeders er een naar mijn idee een vertekend beeld van krijgen. Er kunnen me niet genoeg positieve bv verhalen de ronde gaan maar bij die gelukzalige postings krijg ik altijd een beetje het gevoel dat dat juist het "verkeerde" signaal afgeeft. Komt een beetje in een zweverig daglicht terwijl het potverdikkie gewoon om eten gaat,...niets meer niets minder!

Als we nou gewoon eens proberen uit te leggen dat het gewoon normaal eten is en geen hemelse ervaring misschien valt het beginnende moeders dan ook niet zo tegen?

Maar waarom pik je dan net mijn hiephiepverhaal eruit, terwijl ik duidelijk aangeef dat het niet altijd feest is?

Wat wil je dan dat we zeggen?

Kijk, jij kan bv dan wel 'alleen maar eten' vinden, veel vrouwen vinden het meer dan dat. Daar kan je je toch wel in proberen te verplaatsen.

En heel eerlijk: ik vind het een kick als ik mijn kindjes zie groeien van iets dat ìk maak. Net als ik het een kick vind  dat mijn kindjes in mijn buik hebben gewoond en daar zo groot en sterk zijn geworden dat ze de wereld aankunnen. En ja, dat is gewoon, dat is de natuur, maar wat is er nou in hemelsnaam mis met daar af en toe eens lekker over wegzwijmelen?

(en dan gewoon weer hartgrondig klagen over slingerbekkens, zere ruggen, slapeloze nachten en stomme positiekleding)

Ik snap werkelijk waar niet wat voor verkeerd beeld je daarmee geeft, echt niet.

En dank voor je compliment over het bv-topic Maar dat hoeft niet hoor, want dat vind ik nou weer de normaalste zaak van de wereld

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven