Entertainment alle pijlers

Uit de schulden

27-05-2025 20:37 436 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie kijkt ook?
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
Dala schreef:
01-06-2025 12:37
Ik geloof er geen bal van dat het merendeel van alle huizen in Nederland of de wereld zo vol staan omdat iedereen zo wild enthousiast is van het grote aanbod van de kringloopwinkels.
Dan is je beeld misschien wat beperkt. Wij waren in de jaren ‘80 arm maar hadden zat spullen in huis. Hoe? Gekregen van anderen die weer betere spullen kochten en we woonden later in een wijk waar veel middeninkomens woonden. Veel goede spullen werden bij het grof vuil gezet. Aangezien mensen alleen maar meer spullen kopen (iets wat je zelf al opmerkt), vind ik het juist zeer aannemelijk dat huizen vol staan met spullen die eerst van anderen waren.
De stickers zijn op.
Gaya schreef:
01-06-2025 13:19
Dan is je beeld misschien wat beperkt. Wij waren in de jaren ‘80 arm maar hadden zat spullen in huis. Hoe? Gekregen van anderen die weer betere spullen kochten en we woonden later in een wijk waar veel middeninkomens woonden. Veel goede spullen werden bij het grof vuil gezet. Aangezien mensen alleen maar meer spullen kopen (iets wat je zelf al opmerkt), vind ik het juist zeer aannemelijk dat huizen vol staan met spullen die eerst van anderen waren.
Waarschijnlijk bestond het toen, net als nu, ook allemaal naast elkaar.
Zoals er ook vroeger rijkere mensen waren die al in de jaren tachtig op vliegvakantie gingen naar verre oorden en gingen skieën terwijl ik dat uit mijn omgeving ook niet ken, ook niet de kinderen van artsen en architecten.
Nana_Mouskouri schreef:
01-06-2025 12:19
Er zit een verschil tussen de wereld die je wilt en de wereld die er is.
Je zou best met interventies levensmiddelen verplicht verantwoorden kunnen produceren, of wegwerpzooi kunnen verbieden. Maar op dit moment is dat nog niet zo.
Je kunt mensen die weinig te besteden hebben niet kwalijk nemen dat zij goedkopere producten kopen, die producten worden tenslotte aangeboden.
Nee, uiteraard niet. Maar dat is wel de kern van het probleem.
Idd_ schreef:
01-06-2025 12:54
Vroeger was alles beter.
Zelfs de armoede.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Dala schreef:
01-06-2025 13:26
Waarschijnlijk bestond het toen, net als nu, ook allemaal naast elkaar.
Zoals er ook vroeger rijkere mensen waren die al in de jaren tachtig op vliegvakantie gingen naar verre oorden en gingen skieën terwijl ik dat uit mijn omgeving ook niet ken, ook niet de kinderen van artsen en architecten.
Je lijkt jezelf tegen te spreken. Steeds heb je het erover dat mensen zoveel kopen maar tegelijkertijd geloof je niet dat huizen van mensen vol staan met tweedehands spullen. Naast kringloop bestaat marktplaats, bekenden die wat geven, grof vuil etc.
Wat verre reizen daar nou weer mee te maken heeft. Het een is een stuk toegankelijker dan het ander. Appels met peren.
De stickers zijn op.
Nana_Mouskouri schreef:
01-06-2025 11:22
Ja, het is jammer dat rijke mensen niet arm zijn, want die zouden er tenminste veel beter in zijn.
:worship:
De stickers zijn op.
Dala schreef:
01-06-2025 13:27
Nee, uiteraard niet. Maar dat is wel de kern van het probleem.
Meh. In de negentiende eeuw had je nog geen Action en vliegvakanties maar toen waren er ook genoeg arme mensen hoor.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Gaya schreef:
01-06-2025 13:33
Je lijkt jezelf tegen te spreken. Steeds heb je het erover dat mensen zoveel kopen maar tegelijkertijd geloof je niet dat huizen van mensen vol staan met tweedehands spullen. Naast kringloop bestaat marktplaats, bekenden die wat geven, grof vuil etc.
Wat verre reizen daar nou weer mee te maken heeft. Het een is een stuk toegankelijker dan het ander. Appels met peren.
Ik denk vooral dat vrijwel iedereen (of althans bijna iedereen) gewoon meer is gaan kopen. Nieuw, tweedehands, bij "wegwerp zooiwinkels" en ook veel vaker is gaan vervangen. Of het nou nodig was of niet. Wat de reizen ermee te maken hebben: dat is naar mijn idee ook toegenomen.

Waarom ik het erbij haalde: ik bedoelde het dat mijn visie of dat wat ik zag of kende niet de waarheid is. Ik noemde als voorbeeld de lege huizen, jij herkende het niet. Zo zou ik kunnen zeggen dat in 1982 niemand met het vliegtuig op vakantie ging of ging skieen, ook niet als je geld zat had, maar een ander zal dan zeggen: jawel hoor, in mijn klas ging de helft naar Indonesië en ook nog skieen in Zwitserland.
Solomio schreef:
Zelfs de armoede.
Daar zit een kern van waarheid in. Mijn moeder vertelde dat ze in een arbeiderswijk opgroeide, waar iedereen moest sappelen. Iedereen, dus duidelijk. Deze wijk is nu een yuppenbuurt (uiteraard zou ik bijna zeggen), waar het geld tegen de plinten klotst.
Everything you see I owe to spaghetti!
Lady*Voldemort schreef:
01-06-2025 13:40
Meh. In de negentiende eeuw had je nog geen Action en vliegvakanties maar toen waren er ook genoeg arme mensen hoor.
Arme mensen zijn dus in alle tijden een probleem van hoe de systemen werken en niet van de keuzes die ze zelf maken.
Dala schreef:
01-06-2025 13:42
Arme mensen zijn dus in alle tijden een probleem van hoe de systemen werken en niet van de keuzes die ze zelf maken.
Maar dan is de Action dus niet de kern van het probleem.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Solomio schreef:
Zelfs de armoede.

Jij begrijpt het.
Annapicobella schreef:
01-06-2025 13:41
Daar zit een kern van waarheid in. Mijn moeder vertelde dat ze in een arbeiderswijk opgroeide, waar iedereen moest sappelen. Iedereen, dus duidelijk. Deze wijk is nu een yuppenbuurt (uiteraard zou ik bijna zeggen), waar het geld tegen de plinten klotst.
En mensen zijn hun oorspronkelijke wijken uitgejaagd en kunnen het elders zelf maar uitzoeken.

Het probleem is wel dat het probleem onoplosbaar is.
In vroeger tijden waren er ook kinderen die honger leden omdat vader met het verdiende weekloon de kroeg inging. Dat mensen verkeerde keuzes maken is van alle tijden, en net als nu ging daar vaak een hoop onmacht achter schuil. Tegenwoordig zit de maatschappij heel wat complexer in elkaar dan vroeger. Een enorm ingewikkeld toeslagensysteem moet compenseren dat de uitkeringen en de lagere inkomens niet voldoende zijn om in je levensonderhoud te kunnen voorzien. Mensen raken het overzicht kwijt, en torenhoge incassokosten maken het er niet beter op. Vanaf de basisschool van leren budgetteren en inzicht krijgen in het financiële systeem een schoolvak maken, lijkt me een betere oplossing dan de Action sluiten.
Het probleem is dat het leven an sich veel duurder geworden is, niet alleen de "goedkope" meuk, die er vroeger misschien niet was en wat er wel vergelijkbaar mee was was veel duurder en duurzamer.

Maar neem nou gewoon de boodschappen, 1e levensbehoeften. 1 tas vol van de Jumbo en je bent al 75 euro kwijt. Ik weet dat je niet meer moet omrekenen maar dat is/was 150 gulden! Als je 25 jaar geleden met zo'n beetje thuis kwam voor dat geld dan verklaarde je jezelf voor gek.

Nou, dan het roken (jaja vloeken in de kerk) dat slaat helemaal nergens op. 20 euro voor een normaal pakje sigaretten, bizar. En het gaat bijna allemaal naar Vadertje Staat. Ja mensen roken minder, maar jet vapen is enorm toegenomen. Alcohol? Ook veel duurder. Brandstof? Auto rijden is echt voor degenen met geld, maar er wordt voor het gemak even voorbij gegaan aan het feit dat mensen die auto vaak ook gewoon nodig hebben. Leg je je huis vol met zonnepanelen, leuk maar mag je wel even de terugleverkosten gaan betalen. Dus je wek je eigen energie op maar mag er ook voor betalen. Zorgkosten? Ga eens naar de tandarts voor een behandeling, eigen risico voor medicijnen die noodzakelijk zijn, niet gek dat mensen zorg mijden.

En mensen willen nu eenmaal graag iets meer in hun leven dan werken/eten/slapen en repeat. En geef ze eens ongelijk. Ook degenen die "arm" zijn. Of mogen die alleen het bovenstaande doen en zijn leuke dingen alleen voorbehouden aan degenen met een goed stel hersenen die het geluk hebben gehad een goed inkomen te hebben?

Ik werk best veel (vind ik zelf dan) en toch ga ik iedere maand "met de hakken over de sloot". Als er morgen een auto kapot gaat heb ik een serieus probleem, moet ik daarom mezelf een weekend weg of die sigaretten ontzeggen? Of mijn nagels en wenkbrauwen? Want dat is "ondernemersrisico"? (Ook zo'n woord om van te kotsen) Zodat een ander lekker kan oordelen vanuit diens luxe positie met 28 uur werken per week en hetzelfde inkomen als ik, maar dan wel meer vrije tijd om "leuke" dingen te doen en tijdens het wijnen met vriendinnen lekker afzeiken op de arme mensen en hun domme keuzes?

Laat die mensen lekker hun Action meuk kopen om het thuis gezelliger te maken en hun plofkip serveren met kerst. Begin eerst eens bij jezelf te kijken hoe goed je het eigenlijk wel niet hebt voordat je oordeelt over een ander.

En zo'n programma zou wat mij betreft niet eens uitzendrechten mogen krijgen.

(Niemand persoonlijk en sorry voor mijn lange rant hierover.)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Nana_Mouskouri schreef:
01-06-2025 11:22
Ja, het is jammer dat rijke mensen niet arm zijn, want die zouden er tenminste veel beter in zijn.

Uiteindelijk is het voor sommigen altijd weer de schuld van de rijken dat er armen zijn. Toch?

Hoe we het geld in Nederland ook gaan verdelen er zal altijd iemand het rijkste zijn en dus ook iemand het armste.

En ik ben absoluut voor het eerlijker verdelen van alles maar dan op collectief niveau. In het voorbeeld dat ik eerder gaf voel ik me niet verplicht iemand die iets armer is dan ik tien euro te schenken onder het mom van lenen omdat die ander andere keuzes maakt met haar geld dan ik zou doen.

Er werd mij dus, door die vrouw, verweten dat het zonder eten naar bed moeten van dat meisje kwam doordat ik haar niks wilde lenen. Zij leek ons te zien als superrijk, terwijl ons gezinsinkomen denk ik vergelijkbaar was.
@Dala, dit leest iets genuanceerder.
Al denk ik dat spullen eerder veel toegankelijker waren dan reizen. Reizen met vliegtuig was inderdaad voor bijna niemand mogelijk maar ik ken geen lege huizen van de toen veelal eenoudergezinnen met bijstandsuitkering.

In dit topic valt me vooral op hoe snel er word geoordeeld en consequenties worden getrokken.
Armoede is er al lang in Nederland. Vaak ook door veranderende persoonlijke omstandigheden. Bijvoorbeeld, een scheiding en/of een ouder die niet aan zijn/haar alimentatieverplichting voldoet, psychisch oorzaken, arbeidsongeschiktheid etc.
* en natuurlijk ook de coronamaatregelen dat veel zelfstandigen en ondernemers in financiële moeilijkheden heeft gebracht.
gaya wijzigde dit bericht op 01-06-2025 15:32
Reden: Toevoeging corona maatregelen
9.82% gewijzigd
De stickers zijn op.
Speculaastaart schreef:
01-06-2025 13:56
Uiteindelijk is het voor sommigen altijd weer de schuld van de rijken dat er armen zijn. Toch?

Hoe we het geld in Nederland ook gaan verdelen er zal altijd iemand het rijkste zijn en dus ook iemand het armste.

En ik ben absoluut voor het eerlijker verdelen van alles maar dan op collectief niveau. In het voorbeeld dat ik eerder gaf voel ik me niet verplicht iemand die iets armer is dan ik tien euro te schenken onder het mom van lenen omdat die ander andere keuzes maakt met haar geld dan ik zou doen.

Er werd mij dus, door die vrouw, verweten dat het zonder eten naar bed moeten van dat meisje kwam doordat ik haar niks wilde lenen. Zij leek ons te zien als superrijk, terwijl ons gezinsinkomen denk ik vergelijkbaar was.
Ik geef niemand ergens de schuld van, dat is een vrij beperkte redenering.
Maar het is opmerkelijk hoeveel mensen precies weten hoe zij dingen zouden doen als ze arm zouden zijn, zonder dat ze ook maar een seconde het totale pakket hebben ervaren.
Een beetje zoals die mevrouw die een "bijstands-challenge" ging doen en de dag ervoor haar koelkast volgestopt had met lekker eten en ook nog eens twee keer werd uitgenodigd om ergens te komen eten. Zij zag het probleem niet zo, van die klagende bijstandsmoeders.
Of de politicus die tegen een moeder die in de categorie werkende armen viel zei dat hij heus wist wat armoede was, omdat hij tenslotte student geweest was.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Uiteindelijk is het altijd weer praten over mensen, in plaats van praten met mensen. En genoeg mensen maken onhandige financiële beslissingen, dit forum staat er vol mee. Maar als je het elke maand toch nog weer net redt en een leuk koophuis hebt, dan kun je wel elke dinsdagavond lekker naar RTL kijken en roepen hoe goed jij het voor elkaar hebt en hoe belachelijk die mensen op tv zijn.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
MrsM schreef:
01-06-2025 13:52
Begin eerst eens bij jezelf te kijken hoe goed je het eigenlijk wel niet hebt voordat je oordeelt over een ander.
Oh maar daar ben ik mij heel erg van bewust maar dat is nou niet bepaald omdat ik zulke goede of bewuste en verantwoorde keuzes maak of dat ik wel heb leren budgetteren of meer verstand heb van financiën dan een ander.
Spullen kan je overal gratis of voor weinig krijgen, op weggeefhoeken, social media, of mensen uit je omgeving die het geven, kringloop, speelgoedbank etc.

Daarbij hebben sommige mensen veel spullen om het lege gevoel dat ze van binnen voelen op te vullen. ' nieuwe' spullen geven ook even een geluksgevoel/dopamine,
Als je mentaal niet lekker in je vel zit of bijv ADHD hebt lukt opruimen steeds moeilijker. Het schuldgevoel van ouders naar hun kinderen.

En dan social media nog. Iedereen om je heen heeft mooie nagels, wimpers, tattoo noem maar op. Grote drang om erbij te willen horen. Gelnagels kan je zelf zetten met spulletjes van ali-expres of een vriendin die nagels zet voor weinig, en bij vriendinnen gratis (met ali expres spullen). Niet alles gaat via dure salons.

Zelfs tatooeren kan je bij iemand thuis laten doen voor een stuk goedkoper. (doe ik dat? nee. Maar ik ken wel mensen die dat doen. Vind ik daar wat van? Ook nee, moeten zij zelf weten) Of ze hebben gespaard voor een tattoo, betalen het van hun vakantiegeld waar ze al maanden naar uit kijken zodat ze die ene tattoo kunnen zetten.

Ook zie je vaak dat het net is hoe je opgevoed bent en wat jou geleerd is, hoe jouw omgeving is.

Het is niet allemaal zo zwart-wit.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Gaya schreef:
01-06-2025 13:57
@Dala, dit leest iets genuanceerder.
Al denk ik dat spullen eerder veel toegankelijker waren dan reizen. Reizen met vliegtuig was inderdaad voor bijna niemand mogelijk maar ik ken geen lege huizen van de toen veelal eenoudergezinnen met bijstandsuitkering.
En die toegankelijkheid zie ik dus als een probleem. Of misschien alleen al het willen (hebben) op zichzelf...

Maar ik denk dat dit voor veel mensen geldt. Ook met hele hoge inkomens. Dat hetgeen wat men allemaal (nog) wil doen, hebben of zien altijd meer kost dan wat men daadwerkelijk heeft of kan betalen. Misschien is dat wel iets heel menselijks.
MrsM schreef:
01-06-2025 13:52
En mensen willen nu eenmaal graag iets meer in hun leven dan werken/eten/slapen en repeat. En geef ze eens ongelijk. Ook degenen die "arm" zijn. Of mogen die alleen het bovenstaande doen en zijn leuke dingen alleen voorbehouden aan degenen met een goed stel hersenen die het geluk hebben gehad een goed inkomen te hebben?
Precies.
De stickers zijn op.
Nana_Mouskouri schreef:
01-06-2025 14:05
Uiteindelijk is het altijd weer praten over mensen, in plaats van praten met mensen. En genoeg mensen maken onhandige financiële beslissingen, dit forum staat er vol mee. Maar als je het elke maand toch nog weer net redt en een leuk koophuis hebt, dan kun je wel elke dinsdagavond lekker naar RTL kijken en roepen hoe goed jij het voor elkaar hebt en hoe belachelijk die mensen op tv zijn.

Natuurlijk is het fijn en geeft het rust dat je elke maand weer net alles gered hebt, maar voor mij persoonlijk (dus mijn gevoel) voelt het toch niet fijn. Als je fulltime werkt, soms nog wat meer, en dan wel alles (net) kunnen betalen maar eigenlijk geen ruimte hebben om te sparen, dan denk ik weleens wat als er iets gebeurd? Wat als ik arbeidsongeschikt raak? Ik heb niet meer de onbezorgdheid van 7 jaar geleden in ieder geval.

(En we hebben gelukkig veel geluk gehad met het kunnen kopen van een huis in de goeie tijd, en in die goeie tijd ook kunnen verbouwen, en een gunstige hypotheek waarvoor je nu niet eens kunt huren. Allemaal puur geluk. Maar daarna ook flink pech gehad met corona en de lockdowns. Heel veel pech.)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Dala schreef:
01-06-2025 14:11
En die toegankelijkheid zie ik dus als een probleem. Of misschien alleen al het willen (hebben) op zichzelf...

Maar ik denk dat dit voor veel mensen geldt. Ook met hele hoge inkomens. Dat hetgeen wat men allemaal (nog) wil doen, hebben of zien altijd meer kost dan wat men daadwerkelijk heeft of kan betalen. Misschien is dat wel iets heel menselijks.
Dan zou ik er een breder discussie topic van maken voor iedereen, niet hier. Door het hier te plaatsen leg je de focus op erg mensen met schulden terwijl de achtergrond van schulden divers en complex is.
In een ander topic met ander onderwerp schreef je ook over spullen en duurzaamheid waardoor ik weet dat dit een onderwerp is dat bij jou leeft.
De stickers zijn op.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven