Entertainment alle pijlers

Uit de schulden

27-05-2025 20:37 436 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie kijkt ook?
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
Lady*Voldemort schreef:
01-06-2025 17:30
Nee natuurlijk niet. En ik vind het een beetje raar dat jij er blijkbaar van uit gaat dat mensen in een uitkering er wel gelukkig mee zijn. Ik gok erop (hele wilde gok hoor) dat ook zij het liever anders hadden gezien. En mensen zoals jij, die blaten over zelfrespect en luiheid en weet ik veel wat, maken het er niet beter op voor hen.
Dit.

Ik ben ooit uit de schulden gekomen door een royale gift van een vriendin, wier naam helaas niet genoemd mag worden.

Anders stopte ik nu wrsch nog steeds het ene gat met het andere.

Of het mijn eigen schuld was dat ik in de schulden kwam is discutabel, maar iig was mijn inkomen te laag om er zelf weer uit te komen.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Kidneybean schreef:
01-06-2025 17:40
Of zelfs wel een diagnose, maar nog steeds geen recht op wajong oid.
Ja, kan uiteraard ook.

Hannah Arendt
Lady*Voldemort schreef:
01-06-2025 17:41
En buiten dat, het is natuurlijk niet alsof het Gerbera's Goed Recht is om te weten waarom die mevrouw niet werkt. Er zal gerust een goeie reden voor zijn, maar daar heeft mevrouw Gerbera nou precies geen ene hol mee te maken.
Mijn kind zegt ook dat ie niet wil werken.
Als je doorvraagt wil ie het niet omdat ie het niet kan.
Maar toegeven dat je het niet kan is best ingewikkeld, als je het wel graag zou willen kunnen.

Hannah Arendt
Gerbera schreef:
01-06-2025 17:18
Dat zou heel vervelend zijn geweest , maar had het mij geholpen als ik een uitkering had gehad en altijd thuis kon blijven?
Voor de korte termijn zeker!
Maar gelukkig zou ik er (mijn perspectief he) niet van geworden zijn.
Ik denk dat een zinvolle daginvulling en het gevoel dat je nodig bent veel goeds doet voor een mens.

Je praat niet tegen een muur. We denken er anders over, dat kan.
Je werkt zelf ook hard in de wasserij, zou jij gelukkig zijn als je altijd thuis kon blijven met een uitkering?
En mss geldt dat niet voor iedereen.

Hannah Arendt
Ik ben uit de schulden gekomen doordat mijn man tegen die tijd toevallig erg leuk verdiende en een hoop geduld had, zodat ik lekker kon aflossen zonder dat ik er een boterham minder om hoefde te eten. . Maar als mijn man tussendoor per ongeluk met de buurman was getrouwd of zo had ik toch echt een probleem gehad. En ja, die schuld was mijn eigen schuld, inderdaad. Maar dan nog heb ik gewoon mazzel gehad.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Solomio schreef:
01-06-2025 17:43
Maar toegeven dat je het niet kan is best ingewikkeld, als je het wel graag zou willen kunnen.
Ja precies.
(Herman Finkers)
Kidneybean schreef:
01-06-2025 17:40
Of zelfs wel een diagnose, maar nog steeds geen recht op wajong oid.

Ja die ken ik ook helaas. Dat is echt enorm oneerlijk. Altijd fulltime gewerkt, en dan uitvallen wegens een (toen) niet erkende ziekte en vervolgens dus in de bijstand belandt. Geen recht op WW, gewoon geen vangnet en hulp voor de ziekte, maar direct afgewezen en daaaaag zoek het maar uit. Maar ondertussen wel met een huishouden zitten en alle kosten die voorheen met werken wel betaald konden worden.

En dan kom je dus in de problemen. Dikke problemen. En je komt niet toe aan herstel van jezelf, of jezelf in ieder geval mentaal beter voelen. Nee in ruil daarvoor moet je inzage geven in je hele financiële hebben en houden, en God op je blote knieën bedanken dat je gebruik mag maken van de bijstand.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Solomio schreef:
01-06-2025 17:38
Een groot deel van de mensen in de bijstand kan niet werken, maar hebben geen diagnose (fysiek of mentaal), waardoor ze geen recht hebben op Wajong/Wia oid.
Dat is vaak helemaal niet eenvoudig te omschrijven.
En het is natuurlijk veel leuker voor de kijkers als ze kunnen denken dat die vrouw wel zou kunnen werken.

Ze heeft aangegeven wel te willen werken. In de zorg, ouderen een leuke oude dag bezorgen. Of dat heel realistisch is als betaalde baan, vraag ik me af, maar dat maakt niet uit. Ze willen er echt wel aan werken, ze weten niet goed hoe.
MrsM schreef:
01-06-2025 17:50
Ja die ken ik ook helaas. Dat is echt enorm oneerlijk. Altijd fulltime gewerkt, en dan uitvallen wegens een (toen) niet erkende ziekte en vervolgens dus in de bijstand belandt. Geen recht op WW, gewoon geen vangnet en hulp voor de ziekte, maar direct afgewezen en daaaaag zoek het maar uit. Maar ondertussen wel met een huishouden zitten en alle kosten die voorheen met werken wel betaald konden worden.

En dan kom je dus in de problemen. Dikke problemen. En je komt niet toe aan herstel van jezelf, of jezelf in ieder geval mentaal beter voelen. Nee in ruil daarvoor moet je inzage geven in je hele financiële hebben en houden, en God op je blote knieën bedanken dat je gebruik mag maken van de bijstand.
Ik heb autisme en heb eventjes in de bijstand gezeten. Daarna even gewerkt vanuit het doelgroepenregister/Banenafspraak (waar ik vaak niet op mijn plek zat) en nu doe ik een opleiding waar het theoretische gedeelte goed gaat, maar het praktische (stage) niet. Ik doe het wel goed, maar het vraagt te veel van me. Ben ook erg onzeker. Denk dat ik na mijn zwangerschap toch weer aan het werk ga, maar dan ga ik echt hameren op een plek waar ik uitgedaagd kan worden. Beetje offtopic
Kidneybean schreef:
01-06-2025 18:01
Ik heb autisme en heb eventjes in de bijstand gezeten. Daarna even gewerkt vanuit het doelgroepenregister/Banenafspraak (waar ik vaak niet op mijn plek zat) en nu doe ik een opleiding waar het theoretische gedeelte goed gaat, maar het praktische (stage) niet. Ik doe het wel goed, maar het vraagt te veel van me. Ben ook erg onzeker. Denk dat ik na mijn zwangerschap toch weer aan het werk ga, maar dan ga ik echt hameren op een plek waar ik uitgedaagd kan worden. Beetje offtopic

Deze persoon heeft zich inmiddels ook uit de bijstand "gewerkt", maar jeetje makkelijk was het niet en is het mog steeds niet, want de ziekte CVS is er nog steeds, dus de belastbaarheid is laag. Het werk is wel fysiek niet zwaar, maar 20/28 uur per week is wel het maximale. Dan ben je enorm blij met de toeslagen hoor, als alleenstaande.

Goed, deze persoon is op eigen kracht "uit de bijstand" gekomen, want in principe hoefde het niet. Er was ook geen sollicitatieplicht, wel moest er vrijwilligerswerk gedaan worden voor max 8 uur per week. Heeft een omscholing gedaan die ze mbv leningen zelf betaald heeft. Ik ben iig enorm trots op diegene, trotser dan op mijn eigen prestaties, want door geluk ben ik gezond.

Ik hoop voor je dat je iets leuks vindt waar je je voldoening uit haalt. En dat kan van alles zijn natuurlijk, zolang het maar bij je past.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Yildizlar2 schreef:
01-06-2025 17:06
Wat als jouw man niet zo snel een andere baan met hoger inkomen had gevonden . Hoe lang hadden jullie het dan vol gehouden door even flink te bezuinigen ?

Dan hadden we het nog wel wat jaren kunnen volhouden, met een lekkend dak en een oude keuken. Was het spaargeld langzaam opgegaan aan noodzakelijke dingen. Hadden we inschrijftijd kunnen opbouwen voor een huurwoning en dan ons huis kunnen verkopen. Vervolgens met anderhalve ton overwaarde (tenzij we schulden hadden moeten maken) kunnen gaan huren.

Misschien hadden we het volk kunnen houden totdat door inflatie onze hypotheek minder op het inkomen was gaan drukken. Kinderen hadden kunnen lenen voor de studie etc.

Door het extra inkomen konden we hypotheek oversluiten en aflossingsvrij maken. Kon ik omscholen en weer gaan werken. We hebben tien jaar niet afgelost en zijn daarna weer begonnen. Man heeft nog meer promotie gemaakt ik verdien inmiddels ook weer een substantieel deel van het gezinsinkomen.
Ik ben ook ooit begonnen met schulden. Gedwongen het huis uit, wel een baan maar in een gat op het Friese platteland zonder ov, auto moeten kopen, huis moeten huren dat veel te duur was. En iedere keer gebeurde er wel iets als ik wilde gaan aflossen.

Ik werkte destijds 40 uur per week voor het minimum jeugdloon maar had wel een huishouden te draaien en een auto op de weg te houden. Eerst op zoek naar een huisje en toen naar een andere baan zodat ik op de fiets kon. Maar de stress die het gaf zal ik niet vergeten.
Speculaastaart schreef:
01-06-2025 18:11
Dan hadden we het nog wel wat jaren kunnen volhouden, met een lekkend dak en een oude keuken. Was het spaargeld langzaam opgegaan aan noodzakelijke dingen. Hadden we inschrijftijd kunnen opbouwen voor een huurwoning en dan ons huis kunnen verkopen. Vervolgens met anderhalve ton overwaarde (tenzij we schulden hadden moeten maken) kunnen gaan huren.

Misschien hadden we het volk kunnen houden totdat door inflatie onze hypotheek minder op het inkomen was gaan drukken. Kinderen hadden kunnen lenen voor de studie etc.

Door het extra inkomen konden we hypotheek oversluiten en aflossingsvrij maken. Kon ik omscholen en weer gaan werken. We hebben tien jaar niet afgelost en zijn daarna weer begonnen. Man heeft nog meer promotie gemaakt ik verdien inmiddels ook weer een substantieel deel van het gezinsinkomen.
Oh dus zo verschrikkelijk arm waren jullie nou ook weer niet. Echt wat een gezanik weer.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 01-06-2025 18:19
0.35% gewijzigd
(Herman Finkers)
kolfdekolf schreef:
01-06-2025 16:29
Precies. De impact van het hebben van schulden op je psyche en energieniveau is extreem. De hele dag ben je met niets anders bezig dan het bedenken van scenario's.

En stel, je krijgt een uitnodiging voor een gesprek maar je hebt geen nette schoenen. Geen passende kleding en geen vervoer. Allemaal barrières die als je goed in je vel zit overkomelijk zijn (lekker gezond 15 kilometer fietsen want we zijn niet van suiker!) maar als je al zo lang probeert te overleven niet te overzien zijn.
Precies! Dit gebeurt er met je, in ieder geval wel met mij. Schamen voor je kleding en je verwaarloosde kapsel. Geen spatje make-up hebben of nog erger geen deodorant of maandverband en dan moet je naar een uitnodiging. Ik zat er wel eens helemaal trillend, wat voelde ik me naar. Zelfvertrouwen is binnen no time naar de klote en je komt in een neerwaartse spiraal. En natuurlijk dan ook afgewezen worden en hop naar de volgende vernederende ervaring.
Lady*Voldemort schreef:
01-06-2025 18:16
Oh dus zo verschrikkelijk arm waren jullie nou ook weer niet. Echt wat een gezanik weer.

Onnodig!
Speculaastaart schreef:
01-06-2025 18:11

En hoe had dat jonge stel dat moeten doen, die vlak na de start van het samenwonen de deurwaarders al aan de deur hadden vanwege de schuld die zijn ouders hem hadden gegeven door te frauderen bij de DUO? Welk spaargeld hadden zij? Welke hypotheek konden zij oversluiten?
Speculaastaart schreef:
01-06-2025 18:20
Onnodig!
Niet onnodig. Wat jij beschrijft is geen echte armoede, hoor.
In a field of roses, she is a wildflower
Speculaastaart schreef:
Onnodig!
Ik vind jouw dedain dan weer onnodig. Echt je hebt geen idee waar je over lult, qua armoede.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
Maar wel geloven dat jij het allemaal zelfstandig voor elkaar gekregen hebt om "aan de armoede" te ontsnappen en oh, oh, oh, wat zijn de andere mensen toch dom dat zij het niet voor elkaar krijgen. Met je koophuis.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Speculaastaart schreef:
Onnodig!
Menen dat jij weet hoe het is om arm te zijn, dat is vooral onnodig.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Solomio schreef:
01-06-2025 17:43
Dat is het zeker.
Ik heb lange tijd willen werken, maar lukte tekens niet. Nu ben ik als de dood om ooit gedeeltelijk goedgekeurd te worden. Precies om de reden als jouw zoon.
In a field of roses, she is a wildflower
Lady*Voldemort schreef:

Dat werden we niet inderdaad, maar als man niet meer was gaan verdienen waren we langzaam aan wel die kant op gegaan. Als je langzaam inteert op je spaargeld komt er een dag dat het op is.

Dit was een situatie waarin we konden zien hoe je in de schulden kunt belanden.
speculaastaart wijzigde dit bericht op 01-06-2025 18:35
0.23% gewijzigd
Nana_Mouskouri schreef:
01-06-2025 18:27
Maar wel geloven dat jij het allemaal zelfstandig voor elkaar gekregen hebt om "aan de armoede" te ontsnappen en oh, oh, oh, wat zijn de andere mensen toch dom dat zij het niet voor elkaar krijgen. Met je koophuis.

Ook onnodig.
Ik weet gelukkig niet hoe het is om echt arm te zijn. Kom uit een middenklasse gezin, en ben zelf ook altijd een middenklasser geweest.

Ik weet wel hoe het is om financiële zorgen te hebben, buiten je schuld. Ik weet ook hoe het voelt wanneer mensen dan nog altijd menen te moeten verkondigen dat dit hoort bij ondernemersrisico, ik heb het dus over corona. Ik werd daar spuugziek van. En dan de mensen die zeiden "toch lekker 3 maanden thuis en niet niks hoeven doen?" Euhhh ja als je in loondienst bent is dat lekker ja, 100% doorbetaald krijgen en idd niks hoeven doen (nou ja 2/3 dagen even naar kantoor komen om de boel op te ruimen en op te knappen).

Sommigen weten gewoon echt niet waar ze over praten, en kennen alleen hun eigen omstandigheden en bubbel en denken dat dit zo voor iedereen kan zijn en werkt.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ik heb enorm veel geluk gehad met de studiebeurs toen ik ging studeren. Sowieso het geluk dat ik kon studeren, dat ik zo makkelijk leerde al was het thuis niet echt een geschikte leeromgeving. Toen het geluk dat ik heel veel studiebeurs kreeg, genoeg om, met een baan erbij, mijn studie en alle boeken te kunnen betalen (een niet-ironisch bedankje aan de belastingbetaler!). Oké, de buitenlandreis zat er niet in (nog voor van alles en nog wat uitgemaakt door een docent die dacht dat ik "te verwend" was om op reis te willen), maar binnen vier jaar een diploma, een goede baan, het is mij allemaal enorm gunstig verlopen. Kijk ik naar sommige nichten en neven, zie je wat er gebeurt als je al dat geluk niet hebt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven