Uit de schulden
zondag 1 juni 2025 om 20:18
S-Groot schreef: ↑01-06-2025 20:03Beetje jammer dat je niet gewoon reageert op de context. Namelijk die van Speculaas, waar ik op reageerde (en Nana ook). Dan komen met wat ik over het hoofd zou zien - wat hier dus totaal niet van toepassing is - is al helemaal niet chique. Ik ga er dan verder ook niet op in want wat jij benoemt hadden we het niet over.
Huh? Ik zeg toch juist algemeen erbij, dus niet naar jou gericht?
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 1 juni 2025 om 20:19
Ik heb niet alles gelezen, maar ik word een beetje kriegel van jouw eenzijdige insteek. Alsof mensen in armoede komen omdat ze geen weerstand kunnen bieden aan koopjes.Dala schreef: ↑01-06-2025 20:15Wat ik ook zat te denken:
Zou het grote verschil misschien vooral erin zitten dat mijn kapotte jas, handdoeken met gaten en servies met gebroken hoekjes voortkomt uit desinteresse en nonchalance (niet eens uit duurzaamheid dus) waar het bij een ander die misschien eigenlijk de noodzaak heeft om langer te doen met spullen, daardoor júist gevoeliger wordt om (uit) te kijken wanneer dingen goedkoop kunnen worden gekocht?
Zoals hierboven staat over de blijdschap die wordt ervaren bij een koopje?
Het zou kunnen zijn dat er daardoor juist onbewust een focus is gelegd op kopen die bij mij totaal afwezig is. Ik denk ach ja dat vervang ik nog wel eens maar dat doe ik vervolgens nooit.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zondag 1 juni 2025 om 20:20
Nana_Mouskouri schreef: ↑01-06-2025 20:04Oh, dat lijkt me ook verschrikkelijk. Sterker nog, ik zou nooit van mijn leven zelfstandige kunnen zijn, omdat ik doodsbang voor dit soort situaties ben. Ik vind het naar voor je dat je nog steeds dat gejaagde gevoel hebt en ik hoop dat je de rust weer terug kunt vinden.
Ik probeer ook niet te oordelen over andere mensen en hun beleving, tenzij ze hun eigen situatie vergelijken met die van een ander om te laten zien dat zij het wél konden, terwijl ik die situatie niet vergelijkbaar vind.
Aahh lief van je.

En nee zo las ik het ook niet hoor, ik wilde alleen een "andere kant" belichten. (Misschien onnodig ook van mij uit, maar vond het wel belangrijk in de context van mijn berichten.)
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Lady*Voldemort schreef: ↑01-06-2025 20:08MrsM., dat moet ook echt heel erg kut zijn geweest. En jij komt hier tenminste niet opscheppen hoe goed jij het wel niet gedaan hebt en hoe dom die mensen in dat programma wel niet zijn.
Ik vind overigens alleen die programmamakers dom hoor.
Je zult het ongetwijfeld niet zo bedoelen, maar ik merk dat mijn haren recht overeind staan door wat je zegt.Dala schreef: ↑01-06-2025 20:15Wat ik ook zat te denken:
Zou het grote verschil misschien vooral erin zitten dat mijn kapotte jas, handdoeken met gaten en servies met gebroken hoekjes voortkomt uit desinteresse en nonchalance (niet eens uit duurzaamheid dus) waar het bij een ander die misschien eigenlijk de noodzaak heeft om langer te doen met spullen, daardoor júist gevoeliger wordt om (uit) te kijken wanneer dingen goedkoop kunnen worden gekocht?
Zoals hierboven staat over de blijdschap die wordt ervaren bij een koopje?
Het zou kunnen zijn dat er daardoor juist onbewust een focus is gelegd op kopen die bij mij totaal afwezig is. Ik denk ach ja dat vervang ik nog wel eens maar dat doe ik vervolgens nooit.
Ik word niet blij van koopjes omdat ik gevoelig ben voor koopjes, ik word blij van koopjes omdat wij thuis vroeger regelmatig lege kasten hadden en een droge boterham voor het diner konden krijgen. En ook al verdienen man en ik nu echt goed (en ik heb geen zin om te zeggen hoe goed, maar echt best wel heel erg goed), toch is die jeugd de oorzaak van pavlovreacties bij bepaalde zaken.
Ik heb geen focus op kopen omdat ik wil hebben terwijl jij dan een soort esoterische levensinvulling hebt die hebben van spullen onnodig maakt, omdat jij weet wat er echt toe doet en ik alleen kan dromen van zo'n bestaan, vrij van de ketenen van het kapitalisme.
Ik heb als kind constant gehoord "nee, dat kan niet, nee daar is geen geld voor, ja, jammer dan, maar dan moet je maar wachten tot de kinderbijslag er is en dan kijken we dan wel of het lukt." De koppeling die je maakt tussen ons beider ideeën bij spullen kopen vind ik niet terecht en is enkel gebaseerd op jouw eigen invulling.
nana_mouskouri wijzigde dit bericht op 01-06-2025 20:21
5.44% gewijzigd
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
zondag 1 juni 2025 om 20:21
Dat is niet wat ik lees in Redheads post.nerdopviva schreef: ↑01-06-2025 20:18Is dit dan een topic waarin alleen mensen die weten wat armoede is, mogen meeschrijven? Volgens mij is dit een topic over een tv-programma.
Wel dat praten over armoede erg theoretisch (b)lijkt bij mensen die het niet echt kennen.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zondag 1 juni 2025 om 20:21
Nee, je reageerde op een heel specifieke post (en serie posts). Kijk maar: viewtopic.php?t=511642&p=35868773&start=#p35868773
zondag 1 juni 2025 om 20:22
Lady*Voldemort schreef: ↑01-06-2025 20:08MrsM., dat moet ook echt heel erg kut zijn geweest. En jij komt hier tenminste niet opscheppen hoe goed jij het wel niet gedaan hebt en hoe dom die mensen in dat programma wel niet zijn.
Ook heel lief van jou!

(Ik wilde het niet zeggen om een soort goodwill te creëren, maar meer als verduidelijking op mijn eigen berichten hier.)
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 1 juni 2025 om 20:23
Nou ja, zodra je denkt er iets vanaf te weten, word je tot op de grond toe afgefikt. Ik snap best dat het vervelend is als "de stuurlui aan de wal" van alles vinden, maar dat affikken vind ik net zo vervelend.
zondag 1 juni 2025 om 20:27
Er zullen vast ook mensen meekijken/meeschrijven in dit topic die armoede ervaren hebben, maar dit niet in het topic schrijven. Voor mij is het enorm triggerend als ik mijn ervaringen op ga schrijven.
zondag 1 juni 2025 om 20:28
Och nee. Ik zeg toch alleen hoe het bij mij overkomt. Ik ben ook vet overgevoelig hierin. Ik snap dat jij het oké vindt om een jas met een gat te hebben, maar je kunt je toch ook voorstellen dat mensen een jas met een gat erin weggooien? Die mensen zijn niet per se schuld aan de ondergang van de wereld.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
zondag 1 juni 2025 om 20:29
Maar eigenlijk bedoel ik dit dus juist.Nana_Mouskouri schreef: ↑01-06-2025 20:20Je zult het ongetwijfeld niet zo bedoelen, maar ik merk dat mijn haren recht overeind staan door wat je zegt.
Ik word niet blij van koopjes omdat ik gevoelig ben voor koopjes, ik word blij van koopjes omdat wij thuis vroeger regelmatig lege kasten hadden en een droge boterham voor het diner konden krijgen. En ook al verdienen man en ik nu echt goed (en ik heb geen zin om te zeggen hoe goed, maar echt best wel heel erg goed), toch is die jeugd de oorzaak van pavlovreacties bij bepaalde zaken.
Ik heb geen focus op kopen omdat ik wil hebben terwijl jij dan een soort esoterische levensinvulling hebt die hebben van spullen onnodig maakt, omdat jij weet wat er echt toe doet en ik alleen kan dromen van zo'n bestaan, vrij van de ketenen van het kapitalisme.
Ik heb als kind constant gehoord "nee, dat kan niet, nee daar is geen geld voor, ja, jammer dan, maar dan moet je maar wachten tot de kinderbijslag er is en dan kijken we dan wel of het lukt." De koppeling die je maakt tussen ons beider ideeën bij spullen kopen vind ik niet terecht en is enkel gebaseerd op jouw eigen invulling.
zondag 1 juni 2025 om 20:31
Ja. Maar dat bedoelde ik dus ook. Jij vroeg misschien ooit eens om een nieuwe jas of sokken en kreeg te horen dat er geen geld voor was. Ik kreeg te horen ooooch dat maken we wel een keertje en ik liep vervolgens nog een jaar met gaten maar ik heb nooit het gevoel gehad: ik krijg geen nieuwe jas omdat dat te duur is.Nana_Mouskouri schreef: ↑01-06-2025 20:28Och nee. Ik zeg toch alleen hoe het bij mij overkomt. Ik ben ook vet overgevoelig hierin. Ik snap dat jij het oké vindt om een jas met een gat te hebben, maar je kunt je toch ook voorstellen dat mensen een jas met een gat erin weggooien? Die mensen zijn niet per se schuld aan de ondergang van de wereld.
zondag 1 juni 2025 om 20:32
OlleGrieze schreef: ↑01-06-2025 20:15Jij weet inderdaad niet wat langdurige armoede was en je had in de hele tijd dat je het 'minder' moest doen uitzicht op potjes en die aangesproken konden worden. Je vergelijkt echt appelen met peren.
Poehpoeh anderhalf jaar beton op de vloer en geen horeca. Poehpoeh.... WAT een opoffering! En je hebt waarschijnlijk niet eens gejankt maar flink doorgebuffeld en en en...
Je snapt geen barst van wat armoede is en met je doet.
Maar dat is dus niet wat ik schreef. Ik heb geleerd dat je het meeste bespaart door dingen niet te doen. Niet doen tot het geld er is om het goed te doen. Wij waren dus eigenlijk redelijk gelukkig op het beton, het was koud, dat wel. En daardoor kon iets dat niet gepland was wel betaald worden.
zondag 1 juni 2025 om 20:32
Dit topic gaat over een programma wat "uit de schulden" heet. Dus niet alleen over armoede toch? Maar over mensen, die al dan niet buiten hun schuld, in de schulden zijn geraakt.
Dus mensen die schulden hebben of financiële problemen die zijn toch ook gewoon ontopic hier?
Kijk, vergelijken dat slaat nergens op. Je kunt jezelf niet vergelijken met iemand die structureel geen gevulde koelkast heeft en naar de kringloper moet voor nieuwe spullen, met iemand die vanwege een (tijdelijke) tegenslag in financieel zwaar weer zitten. Dat slaat nergens op.
Ik ga hier echt niet zitten te beweren dat ik weet hoe het is om in armoede te leven, want dat weet ik niet. Maar ik weet wel hoe het is om in de schulden te komen, buiten mijn schuld, en daarmee zijn mijn ervaringen, en die van anderen, toch ontopic?
(Natuurlijk buiten de vergelijkingen die gemaakt worden.)
Dus mensen die schulden hebben of financiële problemen die zijn toch ook gewoon ontopic hier?
Kijk, vergelijken dat slaat nergens op. Je kunt jezelf niet vergelijken met iemand die structureel geen gevulde koelkast heeft en naar de kringloper moet voor nieuwe spullen, met iemand die vanwege een (tijdelijke) tegenslag in financieel zwaar weer zitten. Dat slaat nergens op.
Ik ga hier echt niet zitten te beweren dat ik weet hoe het is om in armoede te leven, want dat weet ik niet. Maar ik weet wel hoe het is om in de schulden te komen, buiten mijn schuld, en daarmee zijn mijn ervaringen, en die van anderen, toch ontopic?
(Natuurlijk buiten de vergelijkingen die gemaakt worden.)
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 1 juni 2025 om 20:33
S-Groot schreef: ↑01-06-2025 20:21Nee, je reageerde op een heel specifieke post (en serie posts). Kijk maar: viewtopic.php?t=511642&p=35868773&start=#p35868773
Aahhh zo. Ja dat had ik wel wat duidelijker kunnen maken dat ik het meer in zijn algemeenheid bedoelde dan direct op jouw post en de post waarop jij reageerde. Excuus.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 1 juni 2025 om 20:40
Speculaastaart schreef: ↑01-06-2025 20:32Maar dat is dus niet wat ik schreef. Ik heb geleerd dat je het meeste bespaart door dingen niet te doen. Niet doen tot het geld er is om het goed te doen. Wij waren dus eigenlijk redelijk gelukkig op het beton, het was koud, dat wel. En daardoor kon iets dat niet gepland was wel betaald worden.
En het stomme is, dat heb ik dus totaal niet geleerd in die periode. Als er weer eens wat geld overbleef wat ik beter op de spaarrekening kon zetten, dan brandde dat geld in mijn handen zogezegd. Dat moest uitgegeven worden, want ja die dopamine he? Want ja, ik werk me de pleuris dan mag ik mezelf best wel die tas gunnen, of die broek. Of toch dat etentje waarvan ik vantevoren wist dat ik mezelf in de problemen bracht, maar nee hoor, gewoon gaan en de schijn hoog houden.
Ik heb er eigenlijk niks van geleerd, ja ben mezelf tegengekomen, maar echt intrinsiek veranderd? Neuh, ik geef nog steeds geld uit als water (maar dat geld is er wel) en leef nog steeds als wie dan leeft, die dan zorgt.
En ondertussen wel die stress van "aanstaan". Dat maakt het voor mij zo tegenstrijdig. Ik snap mezelf niet daarin, ik maak vaak domme keuzes omdat ik het gevoel heb dat ik mezelf dat mag gunnen, omdat.... #vulmaarin.
Geen idee of dat een vorm van verslaving is? Of iets wat in mijn persoonlijkheid zit? Iets wat mis is gegaan in mijn opvoeding, maar mijn sibling is juist het tegenovergestelde en mijn ouders waren middenklassers maar smeten niet met geld, en nog steeds niet. Een genetisch foutje denk ik...
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 1 juni 2025 om 20:48
Dat zal het zijn

Mijn man is in dezelfde omstandigheden opgegroeid als ik en hij is er extreem spaarzaam van geworden. Wel zo spaarzaam dat ie nog weken nadenkt over de aanschaf van een paar nieuwe onderbroeken, want hij heeft tenslotte nog onderbroeken en zo groot zijn die gaten nou ook weer niet. Ik daarentegen heb door die omstandigheden vroeger een laissez faire houding ontwikkeld: als het op is is het op en dan zien we wel weer. Tegenwoordig weet ik me aardig in te houden, omdat ik intussen wel heb geleerd dat het best leuk is om iedere maand een habbekrats over te houden voor op de spaarrekening. En man heeft intussen geleerd dat het echt geen kwaad kan om af en toe eens iets geks te doen zo lang er nog maar een gezellig bedrag op de spaar blijft staan. Maar al met al heb ik over beide standpunten dus geen oordeel of zo.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
zondag 1 juni 2025 om 20:51
Lees mijn bericht nog een keer. Jij had ongemak. Ongemak is geen armoede. Met ongemak kan je op dingen besparen.Speculaastaart schreef: ↑01-06-2025 20:32Maar dat is dus niet wat ik schreef. Ik heb geleerd dat je het meeste bespaart door dingen niet te doen. Niet doen tot het geld er is om het goed te doen. Wij waren dus eigenlijk redelijk gelukkig op het beton, het was koud, dat wel. En daardoor kon iets dat niet gepland was wel betaald worden.
In armoede leef je in een constante stress waarin 'besparen' niet eens een term is. Je kan niet 'besparen' op wat je al niet hebt. Geen uitzicht hebben ontneemt hoop, energie, verlamt en is funest voor je vertrouwen in de maatschappij. Geen uitzicht hebben is hard werken om elke dag te merken dat dat harde werken niet loont.
zondag 1 juni 2025 om 20:52
Nee ik heb er ook geen oordeel over, maar vooral omdat ik weet dat mijn keuzes eigenlijk niet de beste zijn. Iemand die spaarzamer is op de juiste momenten, maakt naar mijn mening betere keuzes dan ik, door geld uit te geven wat ik eigenlijk beter ergens anders voor kan gebruiken.Lady*Voldemort schreef: ↑01-06-2025 20:48Dat zal het zijn
Maar al met al heb ik over beide standpunten dus geen oordeel of zo.
Eigenlijk best grappig om te zien hoe verschillend mensen omgaan met een soortgelijke situatie.
Maar mooi om te lezen dat jullie een werkbare modus voor allebei hebben gevonden.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 1 juni 2025 om 20:54
Doodgaan en je door de gemeente laten begraven is nog goedkoper.Speculaastaart schreef: ↑01-06-2025 20:12Wat onzettend mooi omschreven. Mijn situatie was anders, maar het gevoel hetzelfde inderdaad.
Ik heb destijds vooral geleerd dat je het meeste bespaart door dingen helemaal niet te doen. Geen goedkope cola, maar geen cola. Geen goedkope uitstapjes maar geen uitstapjes. Of door repareren van dingen.
Nu het inmiddels meer dan goed is gekomen heb ik dat nog steeds. Van een tafellaken met een gat maak ik dus een kleiner tafellaken, terwijl ik prima en nieuwe kan gaan halen. Maar we dekken meestal maar de halve tafel nu we nog maar met drie zijn de meeste dagen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zondag 1 juni 2025 om 20:56
Of gewoon niet doodgaan...

Mijn oma zei altijd, een worst in mijn kont en dan slepen de honden me wel weg.
Dat is de goedkoopste oplossing, helaas was die niet toegestaan in onze gemeente, ook wegens gebrek aan zwerfhonden.
mrsm wijzigde dit bericht op 01-06-2025 20:56
4.96% gewijzigd
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté