Wie vindt borstvoeden nou echt, écht leuk..?

28-05-2007 18:10 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk, wie vindt borstvoeden nou eigenlijk echt, écht leuk? Wie zwijmelt over het feit dat je lieverdje elke 2 tot 3 uur (als je geluk hebt!) voor minstens een half uur (als je geluk hebt!) aan je borst hangt? Inclusief 's nachts.. 'omdat het zo lekker :? licht verteerbaar is'? 

En dan die pijnlijke tepels. Kloofjes. Stuwing. Bij tijd en wijle aan flarden gezogen tepels omdat je lieverdje een regeldag heeft. Wel goed aanleggen hoor anders heb je risico op borstontstekingen. Je lieverdje trekt soms, uit ballorigheid lijkt het (maar meestal omdat hij last heeft van gepoep tijdens het eten, 'laden en lossen' noemen we dat hier thuis) zijn hoofdje fluks naar achter met jouw tepel in zijn mond ... en dan krijg je bij wijze van dankjewel ook nog hangtieten aan het eind van de borstvoedingsperiode.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je als regel (murphy) bij elke kraamvisite half uit de kleren moet omdat de kleine honger heeft en je tegenwoordig niet preuts hoeft te doen over zoiets moois als borstvoeding.. Het is toch zo natuurlijk allemaal.. en dus moet de visite daar ook van meegenieten.

En dan ben ik nog niet eens begónnen over de geneugtes van het kolven, dat je toch moet doen als je nog een beetje een leven naast je lieverdje wilt voeren.

Wie vindt dat nou echt leuk .. ?

(R heeft vandaag een regeldagje, een krampdagje, een groeistuip een een huildag tegelijkertijd.)
Ik heb 4 kinderen borstgevoederd (waarvan 2 zelfs erg lang) en ik vond er alle 4 de keren geen bal aan. Mijn jongste dochter heeft een erg mooie naam, maar haar koosnaam is "Corrie". Afkorting van "corsage", omdat ze de eerste maanden van haar leven wel een corsage leek.
.
Corrie :D.
quote:Afkorting van "corsage", omdat ze de eerste maanden van haar leven wel een corsage leek.Zo'n modisch accessoire he, zo'n kind!
quote:Verkeerde kind, KK is van Lien :D.Maar Anky heeft dan toch zeker wel de reserve-KK? ;)
Even tussendoor nog reageren hoor. Ben het namelijk een beeeeetje eens met La India en een beeeeeetje eens met Tilalia.

Het stoort me namelijk eigenlijk namelijk best wel dat er op een vraag als "wie vindt het nou echt leuk?" toch weer veel geantwoord wordt "ik, maar ik had ook nergens last van" of "ja maar als het een beetje minder gegaan was dan was ik zo op de fles overgestapt". Wat hiervoor al staat: ok de fles is soms bijzonder onhandig, kinderen zijn nou eenmaal soms onhandig.

En ik vind dus dat het besef (och ja, waarom niet, ik moet morgen toch werken dus kan niet komen, dus: knuppel, hoenderhok) dat kunstvoeding gezondheidstechnisch veel nadelen heeft ten opzichte van borstvoeding, voor zowel moeder als kind, best wel opzij geschoven wordt door veel mensen. En dat er erg licht gedacht wordt over overstappen op kunstvoeding en kunstvoeding als alternatief voor borstvoeding. Dus ook al is het soms gewoon niet leuk en zeker niet altijd makkelijk, borstvoeden, het heeft wel zo zijn nut. Ik vind sporten ook niet altijd leuk, maar wil graag gezond blijven, dus doe ik het, simpel.

Aan de andere kant, ik zie de liefde van mijn kind voor de borst en mijn melk echt niet los van het voeden. Ik vind het een heerlijk intiem moment, altijd gevonden, en ik vind het zalig als ze naar me opkijkt met een blije blik omdat ze zo geniet. Dus ja, behalve nuttig, gezond en goed (en in mijn geval bijzonder moeilijk soms, met al het gezeik van de afgelopen maanden) vind ik borstvoeden ook gewoon nog erg leuk.

En als je dat niet vind, tsja, balen. Dat weegt dan welicht mee in je keuze om niet langer borstvoeding te geven. Maar dat maakt kunstvoeding echt niet een beter alternatief. Het blijft een absolute tweede (of zelfs vierde) keus. Alleen weegt de een dat feit anders tegen de moeite die borstvoeden soms kost dan de ander. Net zoals er nog steeds mensen zijn die niet altijd een autozitje gebruiken. Begrijp ik ook niet goed, klaar.
quote:

Verkeerde kind, KK is van Lien :D.

Nee, is inderdaad een ander kind. Maar ik heb zo het gevoel dat KK en Ankymannie aardig aan elkaar gewaagd zijn....

Niet verder vertellen, maar meneer is nu bijna 16

maanden en tankt elke avond nog rond 23 uur 260ml halfvolle melk weg.

Volkomen van den zotte en geheel en al ons onszelf te denken, maar ik

was zo blij dat hij na 11 maanden ineens door ging slapen (en ik weer

enigszins mens werd) dat ik niet meer aan die fles durf te tornen :$ (krijg accuut weer koude rillingen als ik aan die maanden slaapgebrek terugdenk).
quote:

Hoi,

Borstvoeden is echt leuk en gemakkelijk als je er geen problemen hebt met tepelkloven ed.

Ikzelf heb alle 3  kinderen meer dan een jaar gevoed zonder problemen. Het is inderdaad zoals iemand al schreef veeeel makkelijker dan flesvoeding, Vooral 's nacht ja, lekker blijven liggen, gewoon doorslapen terwijl de baby drinkt.

Dit is iets te simpel gesteld.

Ik heb 1 keer 8 weken gevoed en 1 keer 4 dagen.

Ik heb geen kloven, de tsr doet geen pijn (voel ik amper, zelfs). Ik ben niet preuts, vind het geen probleem om te voeden in het openbaar kolven vind ik een makkie en ben erg voorstander van bv.

Maar...

Ik word er zo ongeveer half depressief van. Ik kan het niet. Na een klote-zwangerschap ook nog eens 24 uur per dag beschikbaar zijn, onzekerheid: niet zeker weten of ie genoeg binnen krijgt en slecht tegen hormonen kunnen maakten dat ik merkte dat ik baalde als mijn zoon wakker werd, want dan moest ik weer. En ik ben ervan overtuigd: dat voelt een kind. Een kind voelt het als 'eten' gepaard gaat met stress. Dus we zijn overgegaan op de fles. En het was lang, heel lang geleden dat ik me zo ontspannen en gelukkig had gevoeld. Een goed besluit dus.

Xaloy: ik zou nog even volhouden. Wie weet komt het omslagpunt binnenkort!
quote:

Even tussendoor nog reageren hoor. Ben het namelijk een beeeeetje eens met La India en een beeeeeetje eens met Tilalia.

Het

stoort me namelijk eigenlijk namelijk best wel dat er op een vraag als

"wie vindt het nou echt leuk?" toch weer veel geantwoord wordt "ik,

maar ik had ook nergens last van" of "ja maar als het een beetje minder

gegaan was dan was ik zo op de fles overgestapt". Wat hiervoor al

staat: ok de fles is soms bijzonder onhandig, kinderen zijn nou eenmaal

soms onhandig.

En ik vind dus dat het besef (och ja, waarom niet,

ik moet morgen toch werken dus kan niet komen, dus: knuppel,

hoenderhok) dat kunstvoeding gezondheidstechnisch veel nadelen heeft

ten opzichte van borstvoeding, voor zowel moeder als kind, best wel

opzij geschoven wordt door veel mensen. En dat er erg licht gedacht

wordt over overstappen op kunstvoeding en kunstvoeding als alternatief

voor borstvoeding. Dus ook al is het soms gewoon niet leuk en zeker

niet altijd makkelijk, borstvoeden, het heeft wel zo zijn nut. Ik vind

sporten ook niet altijd leuk, maar wil graag gezond blijven, dus doe ik

het, simpel.

Tja Vlinderbloem, het is zoals ik al eerder

zei een balans. En soms zal die doorslaan naar de ene kant en soms naar

de andere kant. Ik vond borstvoeding vooral leuk omdat het zo makkelijk

was. Met het gezondheidsaspect heb ik me nooit zo bezig gehouden (toen

mijn moeder borstvoedde zou dat juist slecht zijn vanwege PCB's, zaken

veranderen gewoon continu). Natuurlijk weet ik wel in mijn achterhoofd

dat de huidige inzichten zeggen dat borstvoeding beter is en buiten dat

vind ik het gewoon de meest logische vorm van voeding. Maar dat neemt

niet weg dat borstvoeding het hoogste goed is. Ik zie hier weleens

verhalen op het forum waarvan ik denk: stop dat gewoon, wat een hoop

rust zal dat brengen.

Maar die balans ligt voor iedereen anders en iedereen moet die beslissing voor zichzelf maken.
Ik vind het niet leuk en ik vind het niet stom.

Ik vind het nodig.

Soms geniet ik er van, soms heb ik er geen zin in.

Net zoals bij mijn eigen maaltijd
En over die laatste reactie verbaas ik me dan wel weer, en ga ik mee met Vliderbloem. Iedereen heeft het de eerste weken met baby moeilijk, en als de voeding zo makkelijk loopt dan zouden de gezondheidsvoordelen voor mij toch belangrijker zijn denk ik. Ik geloof er namelijk niets van dat de "eet-stress" echt effecten op de baby heeft, en geen bv heeft dat wel. Dan maar mijn eigen behoeften tijdelijk opzij zetten.
Die laatste reactie was die van Sosofie.

Verder ben ik het eens met Elyane.
quote: La India reageerde

. Ik zal dus schrijven dat flesvoeding ongezond is en

Flesvoeding ongezond?

Frikadellen zijn ongezond. En sigaretten. En cocaine. En wonen bij een snelweg.

Maar flesvoeding?

Ik moet er zelfs om lachen...
quote:

En over die laatste reactie verbaas ik me dan wel weer, en ga ik mee

met Vliderbloem. Iedereen heeft het de eerste weken met baby moeilijk,

en als de voeding zo makkelijk loopt dan zouden de gezondheidsvoordelen

voor mij toch belangrijker zijn denk ik. Ik geloof er namelijk niets

van dat de "eet-stress" echt effecten op de baby heeft, en geen bv

heeft dat wel. Dan maar mijn eigen behoeften tijdelijk opzij zetten.

Juist als borstvoeding makkelijk loopt is het gezondheidsaspect van

ondergeschikt belang. Stoppen is dan namelijk niet echt in the picture.

Als borstvoeding moeilijk loopt en veel stress veroorzaakt, dan is vaak

het gezondheidsaspect een reden om door te zetten (en telt dus veel

harder mee in de beslissing). Natuurlijk vind ik niet dat je zomaar

moet opgeven, maar ik zag in mijn naaste omgeving een paar vriendinnen

die bijna onderdoor gingen aan het borstvoeding geven (en dan heb ik

het over maanden) en waarbij het eerste (half)jaar alleen maar in het

teken stond van voeden en de problemen. In dat geval zou ik voor mezelf

gekozen hebben (maar dat is misschien ook makkelijk praten aangezien

wij totaal geen allergieën in de familie hebben).
Anky, ik vind ook niet dat je ten koste van alles bv moet geven. Zo groot zijn de gezondheidsvoordelen nou ook weer niet. Maar het verbaast me dan wel dat iemand na 4 dagen al opgeeft.
quote:

Anky, ik vind ook niet dat je ten koste van alles bv moet geven. Zo

groot zijn de gezondheidsvoordelen nou ook weer niet. Maar het verbaast

me dan wel dat iemand na 4 dagen al opgeeft.

Daar ben ik het mee eens. Ik vind in ieder geval dat iedereen het zou

moeten proberen en in ieder geval een tijdje zou moeten volhouden. Maar

ook gewoon zou moeten stoppen als het langdurig niet gaat.
quote:Anky, ik vind ook niet dat je ten koste van alles bv moet geven. Zo groot zijn de gezondheidsvoordelen nou ook weer niet. Maar het verbaast me dan wel dat iemand na 4 dagen al opgeeft.

En als je je 4 dagen lang zwaar klote voelt? Huilen, angstig en bijna een hekel krijgen aan je kind 'wat alweer moet'. En nog precies weten van de 1e (2 maanden gevoed) hoe het toen ging? Dat ik zodra ik stopte met de bv mezelf weer terugvond?

Ik vond het ook snel, na 4 dagen. (En Xaloy heeft mijn halve inboedel aan zoogcompressen en voedingskleding overgenomen, dus ik was echt van plan om lang te gaan voeden.) Ik heb de hele nacht nagedacht, alle voors en tegens tegen elkaar afgewogen en ik werd zo gelukkig toen ik bedacht dat ik ook mocht stoppen...

(dit was wel na een zeer zware zwangerschap, 4 weken dagelijks voorweeen, wekenlang niet meer kunnen lopen door de BI)
Ik natuurlijk!

Groeten, Boezem :R

(en sterkte met de rotdag, is ook niet leuk!)
Sosofie, iedereen voelt zich toch kut, na een zware zwangerschap, een bevalling en dan niet even tijd om bij te komen maar meteen een krummel die 24 uur per dag iets van je eist, s nachts volcontinu aan de tiet wil hangen en overdag de hele dag pit?

Hell, ik heb de eerste 2 weken echt wel een paar keer gedacht van 'als ik er een kon vinden, huurde ik een min en was ik gewoon even een paar dagen pleite, even een paar dagen niks, geen gezeik aan m'n kop, geen lawine aan vuile luiers en geen kind dat ik nog niet ken'

Misschien ben ik te maffia dat ik dan denk aan een min huren en niet aan een pak kv, maar ik zie dat pak kv gewoon niet als oplossing. Misschien komt dat omdat ik MK na de eerste weken gestrubbel verder 20 maanden probleemloos heb gevoed, dat kan, maar toch, een verse baby is gewoon veeleisend, en het is eigenlijk suf van mama natuur dat je niet een dag of 2 time out krijgt na een bevalling... (als je dat zou willen, natuurlijk, maar ik snakte naar een goede nachtrust. Nog steeds, eigenlijk ;))
Ikke.

Ik vond het echt leuk, borstvoeden. Maar bij mij ging het dan ook vanaf dag 1 prima. Direct genoeg melk, uk hapte direct, zij en ik wisten meteen hoe we dat samen moesten doen, nooit een kloof gehad, geen aanlegproblemen, geen tepelspeenverwarring en kolven was wel wat minder maar dat lukte ook goed.

Ik vond het geweldig, dat kindje aan de borst. Best een kick om met je eigen lijf iets in leven te kunnen houden. En daarnaast vond ik het de ultieme intimiteit met mijn kindje, voelde me nog steeds 1 met haar, ondanks dat ze de buik uit was.

Ook geen problemen met voeden in het openbaar.

Thuis ging ik naar boven als er bezoek was, tenzij hele goede vrienden of prettige familie aanwezig, dan vond ik het niet zo erg. Bij vrienden/familie thuis ging ik ook prive. En als ik prive zat, thuis of wergens anders,dan jaste ik iedereen de kamer uit die graag 'even wilde kijken hoe schattig' dat was.

In het openbaar deed ik het met rug naar het publiek en omhuld met een omslagdoek. Op terras deed een oversized blouse het prima. Zelfs met cup F.

Ik heb 1 keer onbeschaamd open en bloot zitten voeden en dat was op een kraamfeest. Er zaten toen al 3 moeders op de bank te voeden, dus toen vond ik dat ik er wel naast kon gaan zitten.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Rest vd reacties niet gelezen.

Ik vond bv leuk. Bij kleine Nijn (nummer 3) duurde het een eeuwigheid voordat ik zover was, want de eerste 2 maanden (geloof ik) verging ik van de pijn. Echt door de grond.

Maar daarna (en bij de andere twee) vond ik het een hele intieme bezigheid.
quote:

Flesvoeding ongezond?

Maar flesvoeding?

Ik moet er zelfs om lachen...

Tsja, daar kun je om lachen, maar het is toch echt waar. Weet je, dit is dus precies hetgeen wat me het meest stoort aan de hele discussie. Je mag van mij best stoppen met borstvoeding na vier dagen, na vier weken, na vier maanden. Hoe die balans waar ik het over had bij jou persoonlijk doorslaat moet je zelf weten. Maar ga dan niet lopen wauwelen dat kunstvoeding echt wel toch bijna ongeveer misschien wel helemaal net zo goed is. Dat is het niet, klaar. Niet voor je baby, en niet voor jou.

En de voordelen van kunstvoeding en de rust die je erin zal vinden vind ik dus echt schromelijk overdreven. Hoeveel moeders met kinderen op kunstvoeding heb ik daar nou al over horen klagen (goed, sorry, maffe retorische vraag).Maar ook dan heb je gezeik hoor. Wat het hele borstvoeden soms wel nog zwaarder maakt is dat werkelijk IEDEREEN aan je gaat lopen trekken op het moment dat het k-*-t gaat. Er zijn zo bar weinig mensen die je een steun in de rug geven en zeggen: joh volgende week is het allemaal weer beter. Want met een beetje een positieve instelling is dat zo in vrijwel alle gevallen. Net zoals bij de meeste babytjes het krampenverhaal overgaat. En de meeste kindjes op een goed moment wel gaan doorslapen. Het is een fase.

Maar in plaats daarvan zegt ongeveer 90% van de mensen: joh wat doe je moeilijk. En dat was NADAT ik had gevraagd aan mensen om daarmee te stoppen en dan maar gewoon niets te zeggen. Nog zo'n reden waarom er mythes in de wereld blijven over hoe fantastisch borstvoeden is: als ik me echt rot voel, vertel ik dat ech niet meer aan de mensen die niet echt pro-bv zijn. Want ik kan op dat moment ook niet nog eens de negatieve reacties erbij hebben.

maar goed, ik moet nu echt weg, aan het werk weer. ik zie jullie vanvaond weer
Het grappige is Vlinderbloem dat ik me in jouw verhaal absoluut niet herken. Ik vind juist dat er in mijn omgeving en eigenlijk ook wel hier op het forum borstvoeding juist enorm aangemoedigd wordt (en door sommige erg gepushed, daar kan ik dan wat minder goed tegen).

Ik heb twee keer een redelijke tijd gevoed, maar daar nooit een negatieve opmerking over gehad. Ook geen bewonderende opmerkingen trouwens, men vond het gewoon normaal en eigenlijk heb ik het er ook nooit over gehad (okay, soms wel over dat k*tkolven ;)). Het was voor mij gewoon niet zo'n issue, ik genoot van het gemak en de intieme momenten en op een gegeven moment was het gewoon genoeg en ben ik gestopt (en ook dat was wel weer lekker, hoewel ik dan weer tegen het stoppen opzag).

Het valt me trouwens wel op dat sommige mensen hier zaken als gebroken nachten en regelmatig voeden aan borstvoeding koppelen. Ik zag dat altijd meer als inherent aan een baby en kan me ook niet voorstellen dat je dat met flesvoeding niet hebt (okay, iemand anders kan een keer de fles geven., maar dat kan met borstvoeding vaak ook (mits je geen flesweigeraar hebt)).
quote:

quote: nippo reageerde

Anky, ik vind ook niet dat je ten koste van alles bv moet geven. Zo groot zijn de gezondheidsvoordelen nou ook weer niet. Maar het verbaast me dan wel dat iemand na 4 dagen al opgeeft.

En als je je 4 dagen lang zwaar klote voelt? Huilen, angstig en bijna een hekel krijgen aan je kind 'wat alweer moet'. En nog precies weten van de 1e (2 maanden gevoed) hoe het toen ging? Dat ik zodra ik stopte met de bv mezelf weer terugvond?

Ik vond het ook snel, na 4 dagen. (En Xaloy heeft mijn halve inboedel aan zoogcompressen en voedingskleding overgenomen, dus ik was echt van plan om lang te gaan voeden.) Ik heb de hele nacht nagedacht, alle voors en tegens tegen elkaar afgewogen en ik werd zo gelukkig toen ik bedacht dat ik ook mocht stoppen...

(dit was wel na een zeer zware zwangerschap, 4 weken dagelijks voorweeen, wekenlang niet meer kunnen lopen door de BI) Sosofie, laat die mafia maar lullen. Ik snap heel goed dat je er genoeg van had. Ik snap niet dat er mensen zijn die je dan nog een trap na geven door te zeggen dat ze het maar raar vinden dat je gestopt bent.
Oh ja, wij gaan vandaag 3 dagen naar de veluwe, dus mij zullen jullie niet meer lezen (of jullie moeten er zo'n geweldige discussie van maken dat hij vrijdagavond nog steeds actief is :-)
quote:

quote: sosofie reageerde

Flesvoeding ongezond?

Maar flesvoeding?

Ik moet er zelfs om lachen... Tsja, daar kun je om lachen, maar het is toch echt waar. Weet je, dit is dus precies hetgeen wat me het meest stoort aan de hele discussie. Je mag van mij best stoppen met borstvoeding na vier dagen, na vier weken, na vier maanden. Hoe die balans waar ik het over had bij jou persoonlijk doorslaat moet je zelf weten. Maar ga dan niet lopen wauwelen dat kunstvoeding echt wel toch bijna ongeveer misschien wel helemaal net zo goed is. Dat is het niet, klaar. Niet voor je baby, en niet voor jou.

Halloooooo!

er is een groot verschil tussen 'ongezond' en 'minder gezond dan'.

Ongezond = frikadellen, cocaine, wonen bij een snelweg, roken

Minder gezond dan = lichtbruin vs volkoren, jus uit een pak vs versgeperste etc.

Ik weet ook heus dat bv beter is. (tegen oorontstekingen, allergieen, overgewicht, borstkanker bij de moeder, eczeem etc. etc.) Maar dat maakt flesvoeding niet ongezond...

Kun je me ook aangeven waar ik precies loop te wauwelen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven