Mode & Beauty alle pijlers

Welke dresscode kreeg jij opgelegd?

04-06-2025 20:42 72 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Geïnspireerd door het topic over een dresscode (Summer Chic, wat mij betreft overigens wel iets waar men redelijk mee uit de voeten kan) …
Welke hilarische, hoogdravende of anderszins buitenissige dresscode kreeg jij opgelegd?
Ik had een paar maanden geleden een feest met "inspired by Wes Anderson" als dresscode. Ik had nooit van de beste man gehoord, maar ik vind dresscodes / thema's fantastisch dus ik heb me erg vermaakt met de voorbereiding :)
Gelukkig nooit iets naars. Kleurrijk feestelijk een keer, dat vond ik prima, geeft ook zat mogelijkheden.
Maar ik was ooit aan het wandelen en toen zag ik een feest of bruiloft (ben het niet gaan vragen) en de dresscode was duidelijk wit. Dan zou ik serieus overwegen mijn aikidopak te dragen. Ik heb geen witte kleding en het staat me ook echt niet (ik ben roodharig en in wit ben ik een soort spook). En ik vind het echt belachelijk om iets te moeten kopen, waarin ik me onaantrekkelijk zou voelen, wat ik nooit meer zou dragen. Idem voor pastelkleuren, dat staat me ook vreselijk. Dus dan zou ik waarschijnlijk niet komen.
"Fabulous Feestelijk"

Ik identificeer mij als non-fabulous.

Ik heb voor iedere mogelijke standaard première dresscode iets in de kast hangen, maar voor die 20 minuten dat ik na het werk nog zin heb om op een feestje te blijven, ga ik geen nieuwe kleding aanschaffen. En al helemaal niet iets dat niet bij mij past. Ben dus direct naar huis gegaan.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Carnaval is al dresscode genoeg... ;-)

Ooit een 80's feestje gehad wat erg leuk was en bijzondere creaties voorbij zien komen.

Maar verder geen gekke buitensporige dingen eigenlijk.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Een thema vind ik wel leuk. Ik heb me wel eens uitgeleefd op de jaren ‘80 (Madonnalook met een netpanty, denim minirok, een hemdje en een wijder T-shirt er overheen dat van 1 schouder hing, heel veel armbanden, een grafische ketting, grote oorringen en super veel volume in mijn haar).
Baby-blue.
Met exact de kleurtint erbij die het moest zijn én de vereiste dat het wel degelijk om een jurk of een hemd - voor de heren - in die kleur moest zijn. En niet een haarlintje of een riem.

Ik stond niet mee op de foto's.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
apppie schreef:
04-06-2025 20:53
Ik had een paar maanden geleden een feest met "inspired by Wes Anderson" als dresscode. Ik had nooit van de beste man gehoord, maar ik vind dresscodes / thema's fantastisch dus ik heb me erg vermaakt met de voorbereiding :)
O da's een gaaf thema!
Formal Night (cocktail dress of gala) en White Night op een cruise.
In a field of roses, she is a wildflower
Ik had een periode (jaar of 10 geleden) waarin ik steeds moest opdraven in ‘smart casual’, of andersom, ‘casual smart’. Beetje overbodige informatie aangezien het ging om huwelijksfeesten; dan kom je meestal niet aansloffen in je spijkerbroek met grote sweater. Maar blijkbaar klonk het interessant, of zo.

Heel leuk vond ik een feest in 80’s stijl. En een 70’s themafeest vind ik ook leuk. Ik hou wel van verkleden, niet met een gehuurd pak maar gewoon een beetje creatief zijn met de kleren die ik al heb en wat accessoires en make-up. Gangsters, ook een themafeest waar ik ooit was. Het komt de sfeer vaak wel ten goede, zo’n thema.

Maar voor gewone feesten (‘Summer chic’) doe ik gewoon mijn mooiste jurk aan en dan geloof ik het verder wel. De ondertiteling is in zo’n geval volgens mij: doe je best, pak uit, laat zien dat je zin hebt in een feestje!
Roze, op een bruiloft. Ik hou niet van roze en vond het eigenlijk heel zonde om iets aan te schaffen dat ik nooit meer aan ging trekken.
Op een bruiloft was de dresscode perzikkleur. Die kleur staat toch bijna niemand? Ik hield het op perzikkleurige accessoires, net als de andere gasten :)

Ook wel eens een dresscode zoals “Disney” gehad op een bruiloft, waarbij mensen allerlei kostuums hadden gemaakt, inclusief de al stokoude oma’s. Ik kende de bruid en bruidegom goed en ging er dus vanuit dat ze het wel konden waarderen als het over de top was. Dat had ik goed ingeschat en iedereen was compleet in stijl. Erg leuke foto’s leverde dat op.
apppie schreef:
Wat leuk!!

Nog nooit een dresscode gehad :|
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Summer Chic klinkt als heel simpel ja, maar niet als mensen kleuren gaan lopen uitsluiten. Donkergroen, donkerblauw en zwart zijn blijkbaar niet zomers genoeg.

Ooit op een bedrijfsfeestje me aan de dresscode ‘foute glitter’ gehouden door me van top tot teen in pailletten te hullen. Ik heb nog littekentjes op de binnenkant van mijn bovenarmen :rofl: die krengen zijn scherp.

Ben ook weleens ergens niet geweest omdat ze wilden dat de mannen in groen/blauw en de vrouwen in neonroze/oranje zouden komen.
Blauw! Eigenlijk sloeg het nergens op want bijna iedereen droeg iets heel anders dan blauw. Ze hadden enkel allemaal blauwe accenten van blauwe armband tot blauwe sokken.
Een keer op een bruiloft in Italië Tenue de ville.
Had volgens mij toen voor het eerst in mijn volwassen leven een jurk aan.
En een keer een thema feestje Goud&Fout.
dolfje schreef:
04-06-2025 21:59
Een keer op een bruiloft in Italië Tenue de ville.
Had volgens mij toen voor het eerst in mijn volwassen leven een jurk aan.
En een keer een thema feestje Goud&Fout.
Tenue de ville is toch een vrij normale dresscode?

Het ergste vind ik drie thema's bij bijv Amerikaanse bruiloften (vrienden). Een dresscode voor het rehearsal diner, de dag zelf en het feest erna. En dan kleding die je erna nooit meer draagt. Overigens zat dit meer in de hoeveelheid dan dat de dresscode zo bijzonder was... Denk dat Ibiza chique het meest bijzondere was,maar dat vond ik wel leuk.
Steampunk.
Dat heeft iedereen natuurlijk standaard in de kast hangen...
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
apppie schreef:
Origineel bedacht! Zijn films zijn zo fantasierijk.

Het thema voor de retro hot Pilates was ‘denk aan jaren ‘80, flashdance en beenwarmers’. Het was net een dag na de vakantie dus ik moest wat improviseren. Ik had een kuif in mijn pony gemaakt met hoge paardenstaart, blauwgroene oogschaduw met dikke zwarte eyeliner, een cropped lichtgrijs mouwloos topje met oranje neonletters op de legging en eroverheen een getailleerde blazer met flinke schoudervullingen, beetje Madonna achtig.
Bleek dat docent en ik de enige waren die zich hadden uitgedost. De rest was gekleed in Lululemon en Alo. De muziek was wel tof.
De stickers zijn op.
En best vaak het goud gekleed thema gehad.
De stickers zijn op.
Gala, touch of pink, wit/ goud en nog weleens feestelijk.

En verder nog wel thema feestjes als 90's, roaring 20's
Ook best veel dresscodes ‘Come as you are’ gehad. Wel sympathiek. Mensen maken zich er blijkbaar toch wel zorgen om :-D

Nog een herinnering aan een leuke dresscode: ‘Back to school.’ Dus iedereen gekleed zoals ie er op z’n onzekerst uitzag, met beugels en pukkels en loodzware rugzakken.
OriginalHeleen schreef:
04-06-2025 22:13
Steampunk.
Dat heeft iedereen natuurlijk standaard in de kast hangen...
Haha hier de handleiding ! Just glue some gears on it and call it steampunk!

https://youtu.be/TFCuE5rHbPA?si=lkn5zYcTEVZUT2ae
Ik leef in een wereld waar een dresscode vrij standaard is op een feestje. Mijn eigen feesten hebben ook altijd een dresscode.

Dresscodes / thema’s die voorbij zijn gekomen: Apres ski, goud, fimsterren, love boat, over the top, ‘80’s, Mtv, halloween, masked ball, holland, moord, camping, medisch centrum west, Mad Men, superhelden en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik heb 6 kratten met verkleedkleren. 😊
Bruiloften:
- Boho nog wat: die was makkelijk, gewoon mijn meest felgekleurde soepjurk een beetje opgeleukt met hakken en andere accessoires
- beach boys (and girls) voor een huwelijk aan het strand. Was ook makkelijk
- speciaal kleurverzoek: ook makkelijk omdat er duidelijk bij stond dat het ook om enkel een accessoire mocht gaan
- white tie: vriendelijk bedankt voor de uitnodiging maar aan ons voorbij laten gaan. Sta je daar met al die kerels in gehuurde rokkostuums. Zelf had ik geen zin in een gehuurde lange jurk of geld uitgeven voor iets dat ik maar één keer ga dragen.
- legends/GOAT. Heb moeten opzoeken wat GOAT was. Man en ik zijn gegaan als Elvis en Priscilla Presley. Was echt een leuk feest want sommige mensen waren er echt voor gegaan qua kostuum. Van de godfather tot Ankie van Grunsven :-D

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven