Tante overlijdt binnenkort. Zoon onvindbaar?
donderdag 5 juni 2025 om 01:29
Mijn dementerende tante zal spoedig heengaan, zo ziet het er naar uit.
Zij heeft één zoon waarmee het contact is verbroken. De neef van haar overleden man is jaren terug aangesteld als bewindvoerder. Ze heeft geen testament en nu vraag ik mij af wat er met haar erfenis gebeurd (als deze er nog is) neef/bewindvoerder deelt weinig informatie en een poging om zoon (toen ik nog een ingang had) opnieuw in contact te brengen met mijn tante heeft hij tegengehouden.
Kortom; wat gebeurt er met haar erfenis als we geen contact kunnen leggen met haar zoon? Blijft hij haar middelen beheren? Want hij gaat zelf niet zoeken naar haar zoon. Is dit wel een taak van de bewindvoerder?
Dank alvast voor alle reacties.
Zij heeft één zoon waarmee het contact is verbroken. De neef van haar overleden man is jaren terug aangesteld als bewindvoerder. Ze heeft geen testament en nu vraag ik mij af wat er met haar erfenis gebeurd (als deze er nog is) neef/bewindvoerder deelt weinig informatie en een poging om zoon (toen ik nog een ingang had) opnieuw in contact te brengen met mijn tante heeft hij tegengehouden.
Kortom; wat gebeurt er met haar erfenis als we geen contact kunnen leggen met haar zoon? Blijft hij haar middelen beheren? Want hij gaat zelf niet zoeken naar haar zoon. Is dit wel een taak van de bewindvoerder?
Dank alvast voor alle reacties.
donderdag 5 juni 2025 om 11:55
Waarom zo achterdochtig richting die bewindvoerder.
Die bewindvoerder is een neef van tante haar overleden man en beheert tante haar financiën omdat tante dement is. Misschien heeft haar overleden man dit zelf wel gevraagd en is hij helemaal geen bewindvoerder maar gewoon iemand die tante haar administratie op orde houdt
Die "bewindvoerder" hoeft helemaal geen informatie te delen met een nichtje.
donderdag 5 juni 2025 om 12:05
Theeleutje schreef: ↑05-06-2025 11:55Waarom zo achterdochtig richting die bewindvoerder.
Die bewindvoerder is een neef van tante haar overleden man en beheert tante haar financiën omdat tante dement is. Misschien heeft haar overleden man dit zelf wel gevraagd en is hij helemaal geen bewindvoerder maar gewoon iemand die tante haar administratie op orde houdt
Dementie heeft.
...
donderdag 5 juni 2025 om 12:07
Theeleutje schreef: ↑05-06-2025 11:55Waarom zo achterdochtig richting die bewindvoerder.
Nee, zal lekker worden dat je als bewindvoerder ieder bankafschrift aan een nichtje, buurvrouw of vriend moet gaan tonen. In het kader van 'openheid'.
Bankzaken zijn ook nog altijd privé zaken.
Dat zou ik (als ik bewindvoerder was) ook absoluut nóóit doen.
Maar waarom contact leggen met de eerste erfgenaam, namelijk de zoon, tegenhouden?
Maar de informatie is te summier.
Wat ik eerder al schreef, misschien heeft zoon geen goede intensies.
donderdag 5 juni 2025 om 13:00
Of TO niet en heeft neef (bewindvoerder) het contact helemaal niet tegen gehouden
TO wil plots midden in de nacht weten waar tante haar erfenis naar toe gaat en vervolgens reageert TO nergens meer op
theeleutje wijzigde dit bericht op 05-06-2025 13:02
14.64% gewijzigd
donderdag 5 juni 2025 om 13:01
Is er trouwens verder geen familie?
Ik zou denk ik gaan overleggen met de andere familieleden over het actief op zoek gaan naar de zoon van je tante. Misschien weten zij nog een ingang om hem te vinden of hebben ze wat meer informatie over hem waaruit blijkt dat het niet zo'n goed idee is om hem nu voor het overlijden nog te informeren over de gezondheidstoestand van je tante en dat je beter kunt wachten tot na haar overlijden.
Ik zou denk ik gaan overleggen met de andere familieleden over het actief op zoek gaan naar de zoon van je tante. Misschien weten zij nog een ingang om hem te vinden of hebben ze wat meer informatie over hem waaruit blijkt dat het niet zo'n goed idee is om hem nu voor het overlijden nog te informeren over de gezondheidstoestand van je tante en dat je beter kunt wachten tot na haar overlijden.
donderdag 5 juni 2025 om 13:04
Tante en zoon hebben al tijden geen contact meer en de bewindvoerder zorgde voor alles. Waarom wil TO nu opeens de verloren zoon contacteren? Ik vind het wel opvallend dat nu het over de erfenis gaat TO opeens contact met die zoon wil zoeken.
donderdag 5 juni 2025 om 13:10
Volgens mij staat er echt iets anders on de openingspost. Verder vraagt TO zich af wie er verantwoordelijk is voor het zoeken naar de zoon en wat er met de nalatenschap gebeurd als zoon echt onvindbaar blijkt.
Dat ze de bewindvoerder mogelijk niet helemaal vertrouwd snap ik wel. Volgens TO heeft deze juist het contact tussen tante en zoon tegengewerkt.
donderdag 5 juni 2025 om 13:23
Ik lees het ook zo. TO wil graag dat de zoon van tante die erfgenaam is wordt opgespoord, zodat hij de erfenis krijgt. Ik lees niet dat TO dat geld wil.
De bewindvoerder lijkt er niet zo happig op om hem op te sporen en TO is nu zoekende wat haar rol nu is. Moet ze hier iets mee of moet ze gewoon maar vertrouwen op de bewindvoerder. Dat die het uiteindelijk allemaal wel zal regelen.
De bewindvoerder lijkt er niet zo happig op om hem op te sporen en TO is nu zoekende wat haar rol nu is. Moet ze hier iets mee of moet ze gewoon maar vertrouwen op de bewindvoerder. Dat die het uiteindelijk allemaal wel zal regelen.
donderdag 5 juni 2025 om 14:34
Zo werkt dat niet. Testament is leidend, bewindvoering vervalt direct bij overlijden. Als je bewindvoering krijgt, ben je niet meer handelingsbekwaam, zeker in het geval van dementie. Een testament aanpassen kan dan niet meer, daar gaat geen notaris in mee als het goed is.
Weet TO zeker dat er geen testament is?
donderdag 5 juni 2025 om 15:25
donderdag 5 juni 2025 om 15:37
Had ze het op tijd vast moeten leggen.
Tante is hartstikke dement en kan dat soort beslissingen juridisch gezien niet meer maken.
To, denk je dat de bewindvoerder hoopt het geld zelf te houden als zoon onvindbaar is?
Of vindt de bewindvoerder dat zoon het geld niet 'verdient'?
donderdag 5 juni 2025 om 16:15
Dank voor de reacties tot nu toe. Ik postte dit vannacht omdat de situatie teveel knaagt en ik niet kon slapen.
Ik ben vanavond pas in de gelegenheid om te reageren op ieder. Maar wilde dit toch alvast verzenden. En ja, ik heb wel een beetje een onderbuikgevoel bij deze meneer. Maar zal later vandaag hier meer over delen.
Ik ben vanavond pas in de gelegenheid om te reageren op ieder. Maar wilde dit toch alvast verzenden. En ja, ik heb wel een beetje een onderbuikgevoel bij deze meneer. Maar zal later vandaag hier meer over delen.
donderdag 5 juni 2025 om 16:27
donderdag 5 juni 2025 om 16:32
Misschien is TO gekleurd, wij kennen haar (werkelijke) drijfveren evenmin als die van de bewindvoerder.
"Neef/bewindvoerder deelt weinig informatie" - Hoezo moet er informatie gedeeld worden met TO?
"... en een poging om zoon (toen ik nog een ingang had) opnieuw in contact te brengen met mijn tante heeft hij tegengehouden." - Daar had hij misschien een prima reden voor, bijvoorbeeld een uitdrukkelijk verzoek van de zoon.
Wat lees jij dan wat jouw argwaan opwekt?
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
donderdag 5 juni 2025 om 16:38
Nou dat er geen moeite gedaan wordt de erfgenaam te zoeken of het contact volgens TO tegen gehouden wordt door bewindvoerder. Niet dat TO recht heeft op die informatie maar ik vraag me dan wel af waarom het tegen houden?
Maar misschien ben ik wat argwanend omdat een vriendin van mij een keer flink belazerd is door een bewindvoerder die zich behoorlijk verrijkte waardoor ze nog meer schulden kreeg. Was nog een heel drama toen dat aan het ligt kwam.
Maar misschien ben ik wat argwanend omdat een vriendin van mij een keer flink belazerd is door een bewindvoerder die zich behoorlijk verrijkte waardoor ze nog meer schulden kreeg. Was nog een heel drama toen dat aan het ligt kwam.
donderdag 5 juni 2025 om 18:56
donderdag 5 juni 2025 om 19:11
Dat denk ik, en kan ik me ook wel wat bij voorstellen.Graze schreef: ↑05-06-2025 16:38Nou dat er geen moeite gedaan wordt de erfgenaam te zoeken of het contact volgens TO tegen gehouden wordt door bewindvoerder. Niet dat TO recht heeft op die informatie maar ik vraag me dan wel af waarom het tegen houden?
Misschien klopt het, hoor, maar ik vind net als enkele anderen dat er op basis van een OP nogal wat aannames gedaan worden.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
vrijdag 6 juni 2025 om 08:13
Helaas blijkt dit een loze belofteLuchtballon schreef: ↑05-06-2025 16:15
Ik ben vanavond pas in de gelegenheid om te reageren op ieder. Maar wilde dit toch alvast verzenden. Maar zal later vandaag hier meer over delen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in