Dochter wordt buitengesloten
donderdag 5 juni 2025 om 21:58
Goedeavond,
Als stille meelezer heb ik nu een account aangemaakt omdat ik advies kan gebruiken.
Mijn dochter van 8 jaar loopt nu al 2 jaar tegen hetzelfde probleem aan. Ik zoek tips om haar te helpen en ervaringen van andere ouders met een kind dat hetzelfde karakter heeft. Ik wil met de docent volgende week een afspraak plannen maar ik hoop hier al goede tips op te doen.
Goed, een omschrijving van mijn dochter. Dochter is lief, sociaal, inlevend, ( te ) verantwoordelijk,( te ) behulpzaam en heeft een groot rechtvaardigheidsgevoel. Ze vindt het belangrijk dat als je iets afspreekt of beloofd je dat na komt, gemeen zijn doe je niet want iemand kwetsen is niet leuk. Soms lijkt het alsof er een volwassen ziel in dat kleine lijfje huist. Ze speelt met iedereen uit haar klas en zal niemand buiten sluiten. Ze word op veel verjaardagsfeestjes uitgenodigd en heeft wekelijks meerdere speel afspraakjes. Ze heeft een beste vriendinnetje maar dat meisje is minder "toegewijd" dan mijn dochter. Ze zit in groep 4 overigens, komt prima gemiddeld mee met de lesstof en loopt ver voor qua leesniveau.
Het probleem.
In de pauze op school is ze echter tot haar verdriet erg vaak alleen. De dynamiek in haar klas is schijnbaar zo dat ze bij alle groepjes die zich op dat moment vormen net buiten de boot valt. Ze heeft maar een kleine klas ( 13 klasgenoten ). Met een paar kinderen heeft ze niet veel of die doen iets waar ze niks om geeft ( voetballen of paardje spelen bijvoorbeeld ). Andere kinderen die bijna wekelijks met haar afspreken sluiten haar buiten als ze vraagt of ze mee mag doen. Ze krijgt dan een botte nee. Ik zie thuis hoe de speelafspraakjes gaan en ik zie hier niets bijzonders aan als in dat mijn dochter zich raar zou gedragen waarom ze niet mee zou mogen doen. En ze spreken de dag erna gewoon weer af.. Maar in de pauze is ze niet goed genoeg lijkt het. En dat breekt mijn hart. Ze word op dat moment telkens afgewezen door haar vriendjes en ze begrijpt niet waarom. Ze loopt dan maar een beetje alleen rond.
Ze is goed in het doorzien van gedrag van andere kinderen. Toen ze 6 werd wist ze al welke vriendjes ze niet samen uit zou nodigen op haar feestje omdat die niet leuk tegen elkaar doen. Ze benoemt nu dat sommigen populair willen zijn en dat anderen daar achteraan lopen. Haar beste vriendinnetje gaat hier ook soms al achteraan zei ze vandaag.
Er zijn enkele gesprekken geweest de afgelopen 2 jaar met de docenten maar dat ging vooral over de bestrijding hiervan. We kunnen het gedrag van andere moeilijk beïnvloeden en naarmate de kinderen ouder worden ben ik bang dat deze kloof groter word en dat ze ook na school een eenling word.
Ik heb haar uitgedaagd om morgen eens andere kinderen op te zoeken in de pauze waar ze niet snel mee zou spelen. Die uitdaging is ze aangegaan. Verder wil ik kijken hoe we haar kunnen helpen mentaal weerbaarder te worden hiertegen. Ik verwacht van de docent tips hiervoor maar alle tips zijn alvast welkom. Heel erg bedankt voor het lezen.
Liefs,
Knussig
Als stille meelezer heb ik nu een account aangemaakt omdat ik advies kan gebruiken.
Mijn dochter van 8 jaar loopt nu al 2 jaar tegen hetzelfde probleem aan. Ik zoek tips om haar te helpen en ervaringen van andere ouders met een kind dat hetzelfde karakter heeft. Ik wil met de docent volgende week een afspraak plannen maar ik hoop hier al goede tips op te doen.
Goed, een omschrijving van mijn dochter. Dochter is lief, sociaal, inlevend, ( te ) verantwoordelijk,( te ) behulpzaam en heeft een groot rechtvaardigheidsgevoel. Ze vindt het belangrijk dat als je iets afspreekt of beloofd je dat na komt, gemeen zijn doe je niet want iemand kwetsen is niet leuk. Soms lijkt het alsof er een volwassen ziel in dat kleine lijfje huist. Ze speelt met iedereen uit haar klas en zal niemand buiten sluiten. Ze word op veel verjaardagsfeestjes uitgenodigd en heeft wekelijks meerdere speel afspraakjes. Ze heeft een beste vriendinnetje maar dat meisje is minder "toegewijd" dan mijn dochter. Ze zit in groep 4 overigens, komt prima gemiddeld mee met de lesstof en loopt ver voor qua leesniveau.
Het probleem.
In de pauze op school is ze echter tot haar verdriet erg vaak alleen. De dynamiek in haar klas is schijnbaar zo dat ze bij alle groepjes die zich op dat moment vormen net buiten de boot valt. Ze heeft maar een kleine klas ( 13 klasgenoten ). Met een paar kinderen heeft ze niet veel of die doen iets waar ze niks om geeft ( voetballen of paardje spelen bijvoorbeeld ). Andere kinderen die bijna wekelijks met haar afspreken sluiten haar buiten als ze vraagt of ze mee mag doen. Ze krijgt dan een botte nee. Ik zie thuis hoe de speelafspraakjes gaan en ik zie hier niets bijzonders aan als in dat mijn dochter zich raar zou gedragen waarom ze niet mee zou mogen doen. En ze spreken de dag erna gewoon weer af.. Maar in de pauze is ze niet goed genoeg lijkt het. En dat breekt mijn hart. Ze word op dat moment telkens afgewezen door haar vriendjes en ze begrijpt niet waarom. Ze loopt dan maar een beetje alleen rond.
Ze is goed in het doorzien van gedrag van andere kinderen. Toen ze 6 werd wist ze al welke vriendjes ze niet samen uit zou nodigen op haar feestje omdat die niet leuk tegen elkaar doen. Ze benoemt nu dat sommigen populair willen zijn en dat anderen daar achteraan lopen. Haar beste vriendinnetje gaat hier ook soms al achteraan zei ze vandaag.
Er zijn enkele gesprekken geweest de afgelopen 2 jaar met de docenten maar dat ging vooral over de bestrijding hiervan. We kunnen het gedrag van andere moeilijk beïnvloeden en naarmate de kinderen ouder worden ben ik bang dat deze kloof groter word en dat ze ook na school een eenling word.
Ik heb haar uitgedaagd om morgen eens andere kinderen op te zoeken in de pauze waar ze niet snel mee zou spelen. Die uitdaging is ze aangegaan. Verder wil ik kijken hoe we haar kunnen helpen mentaal weerbaarder te worden hiertegen. Ik verwacht van de docent tips hiervoor maar alle tips zijn alvast welkom. Heel erg bedankt voor het lezen.
Liefs,
Knussig
knussig wijzigde dit bericht op 06-06-2025 06:59
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
3.04% gewijzigd
vrijdag 6 juni 2025 om 10:42
Heel vervelend voor je TO, kan begrijpen dat dit als mama niet leuk is. Kinderen zijn vaak een-op-een anders dan in groepsverband, dus dat ze wel speelafspraakjes maken, maar op t plein niet, is niet heel raar (wel jammer) te noemen.
Heeft je dochter dit zelf aangekaart of heb je hiernaar gevraagd? Als zij er niet zo;n probleem van maakt, maar de pijn misschien meer bij jou ligt als moeder, dan proberen los te laten.
Heeft je dochter dit zelf aangekaart of heb je hiernaar gevraagd? Als zij er niet zo;n probleem van maakt, maar de pijn misschien meer bij jou ligt als moeder, dan proberen los te laten.
vrijdag 6 juni 2025 om 10:59
Als die kinderen op een later moment wel bij haar thuis spelen kun je het gewoon vragen.
Ik heb nog nooit 2x hetzelfde verhaal gehoord als ik 2 kinderen vraag naar dezelfde gebeurtenis.
Mijn dochter heeft ook wel haar BFF het gevoel gegeven dat ze werd buitengesloten, maar mijn dochter was zo verdiept in het spel met de andere kinderen dat het verzoek om mee te spelen nooit aangekomen was.
Want ze roepen kort 'nee', maar wat vroeg jouw dochter en wat bedoelen ze?
Nee want we zitten midden in een potje, nee want er past geen draak/vader/poes in dit verhaal.
Ik heb nog nooit 2x hetzelfde verhaal gehoord als ik 2 kinderen vraag naar dezelfde gebeurtenis.
Mijn dochter heeft ook wel haar BFF het gevoel gegeven dat ze werd buitengesloten, maar mijn dochter was zo verdiept in het spel met de andere kinderen dat het verzoek om mee te spelen nooit aangekomen was.
Want ze roepen kort 'nee', maar wat vroeg jouw dochter en wat bedoelen ze?
Nee want we zitten midden in een potje, nee want er past geen draak/vader/poes in dit verhaal.
vrijdag 6 juni 2025 om 11:38
Bedankt voor alle reacties. Ik ben aan het werk en kan nu even kort reageren.
Ik zie dat ik met het paardje spelen/voetballen niet duidelijk genoeg ben geweest en ook in de gevoelens van mijn dochter niet, in de vrees een te lange OP te maken.
Voetballen durft dochter niet omdat er ook groep 5 en groep 6 jongens meespelen en er hard word geschoten.
Ze heeft meerdere keren mee proberen te doen met het paardje spelen. Inderdaad nadat ik haar heb uitgelegd dat als ze samen wil spelen en niet alleen wil zijn ze zich moet aanpassen en soms een spel moet doen wat ze minder leuk vind in 1e instantie. Ook hier mocht ze niet meedoen.
In principe kun je het zo zien dat in de pauze de klas in 5 groepjes/duo's opsplitst. Bij 3 of 4 groepjes vraagt ze of ze mee mag doen en dat mag niet. Soms zegt ze wat brutaler, ik doe mee maar dat werkt ook niet.
"Knussig ga weg, we willen niet dat je mee doet"
"Nee we hebben al 2 paarden en 2 juffen"
"We willen alleen spelen"
"Jij kent dit spel niet en we willen het niet uitleggen"
"Nee je mag niet meedoen"
Dit zijn zinnen die ze de afgelopen weken thuis heeft gezegd. Ik snap dat sommigen denken dat ik iets projecteer van mezelf maar dat is niet zo. Ik zie dan een verdrietig teneergeslagen kind op bed liggen dat zich afgewezen voelt. Ik vraag er niet specifiek naar, ik vraag zelfs bewust niet elke dag hoe het op school was om er niet de nadruk op te leggen, want dan verteld ze erover. Maar dat vind ik dan weer triest dat dat niet zou kunnen. Een simpele vraag "hé lieverd, hoe was je dag?". Dan kleed ik 'm soms anders in, "wat heb je vandaag voor interessants geleerd?"
Ze kon inderdaad vroeger teveel op de regels letten. Sorry, ik weet even niet wie dat typte. Maar daar hebben we haar proberen bewust van te maken dat het niet haar verantwoordelijkheid is om te zorgen dat alle regels worden nageleefd. En dat ze soms buiten de lijntjes mag kleuren. Hier is ze enorm in gegroeid. Maar het herkenbaar wat je typt.
Ik ga haar nog iets verder doorvragen hierin, echter zie ik haar vaak samenspelen na school en zie ik haar niet meer politieagenten. Ze wil ook het spel niet dwingend aanpassen maar oppert ideeën en overlegd.
Maar ik ga daar nog verder naar vragen
Ik zie dat ik met het paardje spelen/voetballen niet duidelijk genoeg ben geweest en ook in de gevoelens van mijn dochter niet, in de vrees een te lange OP te maken.
Voetballen durft dochter niet omdat er ook groep 5 en groep 6 jongens meespelen en er hard word geschoten.
Ze heeft meerdere keren mee proberen te doen met het paardje spelen. Inderdaad nadat ik haar heb uitgelegd dat als ze samen wil spelen en niet alleen wil zijn ze zich moet aanpassen en soms een spel moet doen wat ze minder leuk vind in 1e instantie. Ook hier mocht ze niet meedoen.
In principe kun je het zo zien dat in de pauze de klas in 5 groepjes/duo's opsplitst. Bij 3 of 4 groepjes vraagt ze of ze mee mag doen en dat mag niet. Soms zegt ze wat brutaler, ik doe mee maar dat werkt ook niet.
"Knussig ga weg, we willen niet dat je mee doet"
"Nee we hebben al 2 paarden en 2 juffen"
"We willen alleen spelen"
"Jij kent dit spel niet en we willen het niet uitleggen"
"Nee je mag niet meedoen"
Dit zijn zinnen die ze de afgelopen weken thuis heeft gezegd. Ik snap dat sommigen denken dat ik iets projecteer van mezelf maar dat is niet zo. Ik zie dan een verdrietig teneergeslagen kind op bed liggen dat zich afgewezen voelt. Ik vraag er niet specifiek naar, ik vraag zelfs bewust niet elke dag hoe het op school was om er niet de nadruk op te leggen, want dan verteld ze erover. Maar dat vind ik dan weer triest dat dat niet zou kunnen. Een simpele vraag "hé lieverd, hoe was je dag?". Dan kleed ik 'm soms anders in, "wat heb je vandaag voor interessants geleerd?"
Ze kon inderdaad vroeger teveel op de regels letten. Sorry, ik weet even niet wie dat typte. Maar daar hebben we haar proberen bewust van te maken dat het niet haar verantwoordelijkheid is om te zorgen dat alle regels worden nageleefd. En dat ze soms buiten de lijntjes mag kleuren. Hier is ze enorm in gegroeid. Maar het herkenbaar wat je typt.
Ik ga haar nog iets verder doorvragen hierin, echter zie ik haar vaak samenspelen na school en zie ik haar niet meer politieagenten. Ze wil ook het spel niet dwingend aanpassen maar oppert ideeën en overlegd.
Maar ik ga daar nog verder naar vragen
vrijdag 6 juni 2025 om 11:43
Mijn zoon heeft ook een sterke behoefte om volgens (zijn) regels te spelen en is dus ook regelmatig periodes gefrustreerd geweest dat het voetballen niet eerlijk ging. Het heeft een poos geduurd voor hij ermee om kon gaan dat niet iedereen zijn regels wil volgen en dat niet iedereen rekening met hem wilde houden. We hebben hem daarin zo goed mogelijk begeleid, maar zijn wel altijd duidelijk geweest dat we snappen dat hij het jammer en moeilijk vond, maar dat we ook snappen dat anderen anders willen spelen. En proberen te begeleiden wat alternatieven waren qua spelen en omgaan met anderen. Hij heeft genoeg vriendjes en speelafspraken, hoewel ook daar wel eens gedoe was over wie bepaalde wat er gespeeld werd.
vrijdag 6 juni 2025 om 11:47
'Ik wil met de docent volgende week een afspraak plannen maar ik hoop hier al goede tips op te doen.'
vrijdag 6 juni 2025 om 11:48
Mijn dochter heeft dit in groep 5 sterk gehad, maar toen werd ze ook niet uitgenodigd voor kinderfeestjes, of om te spelen. Dat was een hele lastige tijd voor haar, omdat ze zo graag wil (sociale extravert). In haar geval was dit ook een beetje het probleem, aan de ene kant erg 'pick me' en ook erg emotioneel als het niet lekker liep. We hebben er veel over gepraat thuis en gelukkig had ze de buurtkinderen ook om mee te spelen. Er was alleen geen oplossingen die wij aan konden dragen. Ik heb haar ook uitgelegd dat het kon zijn dat ze in haar klas geen meisje(s) vond waar ze écht mee klikte. Dat is rot, maar kan de realiteit zijn. Door verder te focussen op positieve dingen is ze emotioneel sterker geworden, ging niet meer achter de andere meiden aanlopen. Ik denk dat de kanjertrainingen op school en goede leraren er ook aan hebben bijgedragen dat het in groep 7 nu supergoed loopt. Kortom, het kan ook echt veranderen, je dochter wordt ouder en de klasgenootjes ook. Werkelijkheid is gewoon dat 'trouwe' vriendschappen niet veel voorkomen bij jongere kinderen. Ik merkte ook dat ouders hierin een negatieve rol speelden, want ik vind persoonlijk dat je je kinderen echt moet begeleiden in vriendschapsetiquette. Zoals: als met A hebt afgesproken dan ga je niet ineens met B naar huis, dat is niet netjes.
In jou geval zie ik veel positieve signalen, kinderen willen haar er dus wel graag bij, ze heeft feestjes en speelafspraakjes. Op het schoolplein worden alleen groepjes gevormd waar ze een beetje buiten valt. Komt dat door wat die kinderen samen willen doen? Wil ze graag zelf het spel bepalen? Er kunnen allerlei redenen voor zijn. Dit kun je eens bespreken: Wat doen die kinderen precies? Wat zou jij graag willen doen? Hoe kun je aansluitingen maken?
Gesprek met juf of meester kan natuurlijk ook prima: Zien zij dit gebeuren? Wordt er over gepraat? Wat zijn de regels voor spelen in de pauzes? Kan het ter sprake gebracht worden in de klas?
In jou geval zie ik veel positieve signalen, kinderen willen haar er dus wel graag bij, ze heeft feestjes en speelafspraakjes. Op het schoolplein worden alleen groepjes gevormd waar ze een beetje buiten valt. Komt dat door wat die kinderen samen willen doen? Wil ze graag zelf het spel bepalen? Er kunnen allerlei redenen voor zijn. Dit kun je eens bespreken: Wat doen die kinderen precies? Wat zou jij graag willen doen? Hoe kun je aansluitingen maken?
Gesprek met juf of meester kan natuurlijk ook prima: Zien zij dit gebeuren? Wordt er over gepraat? Wat zijn de regels voor spelen in de pauzes? Kan het ter sprake gebracht worden in de klas?
vrijdag 6 juni 2025 om 21:55
Ik lees hier een aantal keer dat als dochter buiten school speelafspraakjes heeft en voor feestjes uitgenodigd wordt, dat ze dan dus niet wordt gepest of buitengesloten door diezelfde kinderen op school. Het rottige en verwarrende is dat dat wel kan, dat ze in de grotere groepsdynamiek wordt buitengesloten door de groepjes en dat diezelfde kinderen een op een wel aardig doen.
Goed dat je dat gesprek hebt ingepland, ik weet ook niet zo goed wat je verder zou kunnen doen.
Goed dat je dat gesprek hebt ingepland, ik weet ook niet zo goed wat je verder zou kunnen doen.
vrijdag 6 juni 2025 om 22:25
vrijdag 6 juni 2025 om 22:52
Ik denk dat je niet zo veel kan of moet doen. Maak het niet groter dan het is. Zij hoeft zich niet aan te passen en kan niet zorgen dat anderen zich aanpassen.
Ze heeft vrienden. Ik was heel lang ook zoals je dochter maar met weinig vrienden. Ik vond dat niet echt leuk maar heb de weg erin gevonden en geaccepteerd dat ik niet echt een groepenmens ben. Veel investeren wat soms niet werkt kost je ook veel energie en verdriet. Ze is zoals ze is en het is goed. Acceptatie zou haar meer helpen denk ik. Maar datums mijn idee hierbij. Voorkom het idee dat zij zichzelf moet fixen of dat jij dat vindt. Dat bedoel je niet zo maar kan wel zo overkomen als kever veel mee bezig bent.
Ik lees dat je zegt dat je dat niet doet. Laat het bij haar. Misschien is zeggen dat het vervelend is en dat zij goed is zoals ze is voldoende. En dat heeft tijd nodig.
Ze heeft vrienden. Ik was heel lang ook zoals je dochter maar met weinig vrienden. Ik vond dat niet echt leuk maar heb de weg erin gevonden en geaccepteerd dat ik niet echt een groepenmens ben. Veel investeren wat soms niet werkt kost je ook veel energie en verdriet. Ze is zoals ze is en het is goed. Acceptatie zou haar meer helpen denk ik. Maar datums mijn idee hierbij. Voorkom het idee dat zij zichzelf moet fixen of dat jij dat vindt. Dat bedoel je niet zo maar kan wel zo overkomen als kever veel mee bezig bent.
Ik lees dat je zegt dat je dat niet doet. Laat het bij haar. Misschien is zeggen dat het vervelend is en dat zij goed is zoals ze is voldoende. En dat heeft tijd nodig.
zondag 8 juni 2025 om 01:31
Ik zat een keer met zoon en wat klasgenootjes op het strand. Kwam er een meisje van school aan dat vroeg of ze mee mocht doen. Riep mijn zoon ' nee!' ik vond dat nogal bot.
Later gevraagd aan zoon waarom hij dat zei. Hij zei dat kinderen altijd nee zeggen als je vraagt of je mee mag doen. Zijn woorden: je moet niet vragen, je moet gewoon mee gaan doen. Later zag ik hem dit in de praktijk brengen bij de waterpomp op het schoolplein. Hij schuift er zo tussen en na tien minuten regelde hij waar het water heen moest en waar de dijkjes moesten komen.
Ik had trouwens wel gezegd dat hij het meisje ( hij kende en mocht haar gewoon) mee moest laten doen. Dat deed hij zonder er een woord aan vuil te maken.
Misschien moet je dochter gewoon niet vragen....
Later gevraagd aan zoon waarom hij dat zei. Hij zei dat kinderen altijd nee zeggen als je vraagt of je mee mag doen. Zijn woorden: je moet niet vragen, je moet gewoon mee gaan doen. Later zag ik hem dit in de praktijk brengen bij de waterpomp op het schoolplein. Hij schuift er zo tussen en na tien minuten regelde hij waar het water heen moest en waar de dijkjes moesten komen.
Ik had trouwens wel gezegd dat hij het meisje ( hij kende en mocht haar gewoon) mee moest laten doen. Dat deed hij zonder er een woord aan vuil te maken.
zondag 15 juni 2025 om 19:06
Ceester schreef: ↑08-06-2025 01:31Ik zat een keer met zoon en wat klasgenootjes op het strand. Kwam er een meisje van school aan dat vroeg of ze mee mocht doen. Riep mijn zoon ' nee!' ik vond dat nogal bot.
Dus het ligt aan haar?
Doet jouw zoon wel eens iets verkeerds trouwens?
Frankly my dear, I don"t give a damn
zondag 15 juni 2025 om 19:30
Ik moest hier wel om lachen

Maar sommige kinderen kunnen gewoon niet 'levellen'. Niet afstemmen op de vibe.
Ik heb de mazzel dat ik 2 tegenovergestelde kinderen heb gemaakt. Daardoor heb ik mogen ervaren dat niets in mijn opvoeding ook maar enige invloed heeft gehad.
Mijn jongste maakt overal contact, ziet een groep kinderen en schuift er zo tussen. Mijn oudste heeft geen idee wat ze moet doen om contact te maken en er is continu 'gedoe' met buiten sluiten.
Dus ja beide partijen moeten een stapje doen in hun Bewustzijn van anderen, maar het ene kind heeft echt meer talent voor contact dan het andere.
zondag 15 juni 2025 om 19:50
Ja ik zou het ook niet meer vragen eigenlijk als dat toch niks oplevert. Gewoon wel mee gaan rennen en doen. Misschien wordt er alsnog ongezellig gereageerd maar dat is dan weer een volgende stap om te tackelen. Dan hoeft ze zich niet weg te laten sturen. Het is niet hun schoolplein ofzo.
Lorem Ipsum
zondag 15 juni 2025 om 19:51
Dus ook een taak hier voor de leerkracht lijkt mijturquasi schreef: ↑15-06-2025 19:50Ja ik zou het ook niet meer vragen eigenlijk als dat toch niks oplevert. Gewoon wel mee gaan rennen en doen. Misschien wordt er alsnog ongezellig gereageerd maar dat is dan weer een volgende stap om te tackelen. Dan hoeft ze zich niet weg te laten sturen. Het is niet hun schoolplein ofzo.
maandag 16 juni 2025 om 08:51
dinsdag 17 juni 2025 om 00:48
Ja, hij komt dicht in de buurt ja. De problemen zullen vast nog komen, of niet... Ik weet het niet...
Tot nu toe vindt hij vaak een elegante oplossing voor situaties die veel andere kinderen problematisch lijken te vinden...
dinsdag 17 juni 2025 om 00:57
Ja, het kan best dat een gedragsverandering van haar kant goede resultaten oplevert. Het is ook het enige waarop ze enige invloed zou kunnen hebben. Ze kan moeilijk alle anderen veranderen....
Mijn zoon doet inderdaad weinig verkeerd op sociaal gebied met andere kinderen. Hij weet in no time hoe de hazen lopen en springt daarop in. Hij ziet ook in ieder kind wel iets leuks. Mensen met elkaar verbinden, de groep bij elkaar houden, daar ligt wel zijn talent. Daarbij zal hij je ook niet snel proberen neer te halen om zichzelf beter te voelen. Hij heeft dat niet nodig en is dus voor veel kinderen 'veilig'.
dinsdag 17 juni 2025 om 13:25
SunShine35 schreef: ↑17-06-2025 07:09Fijn, Ceester. Dat komt vast door zijn geweldige genen en opvoeding. Dank je wel dat je de wereld zo’n geweldig kind hebt gegeven.
Nu weer terug naar TO?
Als TO er nog is want het is al een tijdje stil.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in