Draagt jouw kind een UV shirt?

09-06-2025 17:24 95 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Draagt jouw (jonge) kind een UV shirt op vakantie? Ik heb een peuter gaan binnenkort op vakantie naar Frankrijk. Vorig jaar amper UV shirt aan gehad en vooral veel factor 50 gesmeerd. Maar anderen kijken me aan alsof ik gek ben. wat doe jij?

Draagt jouw kind een UB shirt tijdens zomer vakantie?

Totaal aantal stemmen: 147

Ja (62%)
Nee (38%)
Wat ik niet zo goed snap: op internet lees je altijd dat je door een t-shirt heen gewoon kan verbranden. Maar wie heeft dat werkelijk ooit meegemaakt? Of wie wordt er ooit bruin door zijn kleren heen na een dag in de zon? Ik echt niet hoor. Hagelwit onder mijn kleren. Ik snap echt niet waar dat op gebaseerd is. Dan moet je toch zowat een transparant shirt dragen?
Gewoon shirt werkt ook wel, maar voor zwemmen zijn uv badpakken voor mijn meiden ideaal. Rits midden voor, dus doe je makkelijk aan en uit. Zit als een tweede huid. Als we buiten zwemmen hebben ze deze altijd aan. Ook uit het water houden ze hem aan, droogt super snel.
Wombat schreef:
11-06-2025 10:07
Wat ik niet zo goed snap: op internet lees je altijd dat je door een t-shirt heen gewoon kan verbranden. Maar wie heeft dat werkelijk ooit meegemaakt? Of wie wordt er ooit bruin door zijn kleren heen na een dag in de zon? Ik echt niet hoor. Hagelwit onder mijn kleren. Ik snap echt niet waar dat op gebaseerd is. Dan moet je toch zowat een transparant shirt dragen?
Nee. Maar met een gewoon tshirt in en uit het water gaan is niet echt fijn.
Een UV-shirt is daar veel fijner voor. Zit mooi aangesloten en is comfortabel.
Wombat schreef:
Ik heb gelezen dat een wit t shirt ongeveer spf 5-10 was, nat minder. Het zal ook wel aan de dikte van het t-shirt liggen en hoe de zon is. Daarnaast kan er ook zonschade komen zonder dat je verbrand (verschil tussen UVA en UVB). Misschien dat een gewoon shirt er vooral voor zorgt dat je niet verbrand maar wel op een andere manier te weinig effect heeft.
Wombat schreef:
Snap ik ook niet. En ik vraag me stiekem af of een UV-shirt echt beter tegen de zon beschermt dan ander soort (zwem)kleding, of dat t een mooie marketingtruc is.
Ik heb ook nog nooit verschil gezien tussen een UV-shirtje en een gewoon zwempak bijvoorbeeld. Ook onder normale zwemkleding heb ik nooit verbrande/gebruinde huid gezien..
Wombat schreef:
Snap ik ook niet. En ik vraag me stiekem af of een UV-shirt echt beter tegen de zon beschermt dan ander soort (zwem)kleding, of dat t een mooie marketingtruc is.
Ik heb ook nog nooit verschil gezien tussen een UV-shirtje en een gewoon zwempak bijvoorbeeld. Ook onder normale zwemkleding heb ik nooit verbrande/gebruinde huid gezien..
Ik word wel bruin door shirts heen. En ik ben ook weleens gestreept bruin geworden door mijn gestreepte badpak heen. Ik word wel heel makkelijk bruin, want ik heb al een donkere huid. Ben nog nooit verbrand, maar ik verbrand sowieso niet snel.
Lilla schreef:
11-06-2025 11:13
Met een UV shirt bedek je veel meer dan met een badpak, bikini of zwembroek. Die van mij hebben UV shirts met lange mouwen en dan een broekje erbij. Ze hebben geen badpak of bikini eronder aan. Met alleen een badpak moet ik vaak en veel meer insmeren. Nu alleen gezicht en benen. Mijn kinderen hebben daarnaast ook een andere wetsuit die niet speciaal tegen UV is maar die werkt ook tegen de zon. Een UV wetsuit is alleen een stuk dunner qua stof. De wetsuit is een stuk dikker zodat het warmer blijft. Gewone UV shirts gebruik ik niet voor de kinderen, dan smeer ik ze in. Voor mezelf heb ik er wel 1 want ik heb soms geen zin in zonnebrand smeren en die is heel luchtig en zit heel los.

Deze wetsuit hebben we. Is aardig stug en wat dikker maar zal ook tegen UV werken.
https://www.decathlon.nl/p/zwemshorty-v ... e_Neonroze

Deze is daarentegen een stuk soepeler en minder stug en werkt tegen UV.
https://www.decathlon.nl/p/uv-werende-r ... onkerblauw

Zoiets heb ik zelf:
https://www.decathlon.nl/p/uv-werende-r ... 0464&c=Wit
Mijn kind van 19 heeft een hekel aan smeren en wil graag bruin worden. Met de lichte huid die hij heeft gaat dat niet samen.

Twee jaren geleden was hij op kanovakantie met zijn vader. Ik had hem een UVshirt geadviseerd. Hij wilde niet, maar ze waren bij de decathlon heel goedkoop. Hij zijn vader nog geappt of hij er ook een wilde, maar was niet nodig hij smeerde altijd goed.

Dan vind ik het toch leuk om en appje te krijgen dat ze samen bij het kampvuurtje zitten, zoon relaxt en vader met knalrood hoofd/nek en armen ernaast met de tekst: hij is nog steeds eigenwijs.

Maar als ik nu kleine kinderen had gehad dan had ik hen zeker uvshirts aan gedaan.
Ik doe mijn best
Elsy schreef:
11-06-2025 12:24
Met een UV shirt bedek je veel meer dan met een badpak, bikini of zwembroek. Die van mij hebben UV shirts met lange mouwen en dan een broekje erbij. Ze hebben geen badpak of bikini eronder aan. Met alleen een badpak moet ik vaak en veel meer insmeren. Nu alleen gezicht en benen. Mijn kinderen hebben daarnaast ook een andere wetsuit die niet speciaal tegen UV is maar die werkt ook tegen de zon. Een UV wetsuit is alleen een stuk dunner qua stof. De wetsuit is een stuk dikker zodat het warmer blijft. Gewone UV shirts gebruik ik niet voor de kinderen, dan smeer ik ze in. Voor mezelf heb ik er wel 1 want ik heb soms geen zin in zonnebrand smeren en die is heel luchtig en zit heel los.

Deze wetsuit hebben we. Is aardig stug en wat dikker maar zal ook tegen UV werken.
https://www.decathlon.nl/p/zwemshorty-v ... e_Neonroze

Deze is daarentegen een stuk soepeler en minder stug en werkt tegen UV.
https://www.decathlon.nl/p/uv-werende-r ... onkerblauw

Zoiets heb ik zelf:
https://www.decathlon.nl/p/uv-werende-r ... 0464&c=Wit
Ja dat snap ik. Het gaat me om de soort stof, ik denk eigenlijk niet dat die veel beter beschermt dan gewone stof (kleding of badkleding). Maar miss heb ik t mis hoor.
Lilla schreef:
11-06-2025 13:26
Ja dat snap ik. Het gaat me om de soort stof, ik denk eigenlijk niet dat die veel beter beschermt dan gewone stof (kleding of badkleding). Maar miss heb ik t mis hoor.
Badkleding is vaak een soortgelijke stof, alleen staat het daar niet op. Maar het gaat me er niet om dat het beter zou beschermen dan gewoon shirt, het is gewoon veel fijner in het water dan een gewoon shirt.
Lilla schreef:
11-06-2025 13:26
Er zit een groot verschil tussen soorten kleding en hoe het gemaakt is. Dus linen zal een stuk meer UV doorlaten dan polyester. En daarnaast zal er ook een verschil zijn tussen hoe de polyester gewoven is. Dikke katoenen shirts zullen ook weer minder doorlaten dan dunne shirts.

https://www.kwf.nl/nieuws/kleding-tegen-de-zon

Hier leggen ze het ook uit:
https://www.asadventure.com/nl/expertis ... ledij.html
elsy wijzigde dit bericht op 11-06-2025 14:06
17.81% gewijzigd
Mangogo schreef:
11-06-2025 13:48
Badkleding is vaak een soortgelijke stof, alleen staat het daar niet op. Maar het gaat me er niet om dat het beter zou beschermen dan gewoon shirt, het is gewoon veel fijner in het water dan een gewoon shirt.
Ja, mee eens hoor
Elsy schreef:
11-06-2025 14:03
Er zit een groot verschil tussen soorten kleding en hoe het gemaakt is. Dus linen zal een stuk meer UV doorlaten dan polyester. En daarnaast zal er ook een verschil zijn tussen hoe de polyester gewoven is. Dikke katoenen shirts zullen ook weer minder doorlaten dan dunne shirts.

https://www.kwf.nl/nieuws/kleding-tegen-de-zon
Ja dat is waar inderdaad
Er is een Europees keurmerk voor UV-werende kleiding, dan lijkt me toch dat het aan iets moet voldoen om het UV-werend te mogen noemen.
pina schreef:
11-06-2025 14:50
Er is een Europees keurmerk voor UV-werende kleiding, dan lijkt me toch dat het aan iets moet voldoen om het UV-werend te mogen noemen.
Goed punt, dat lijkt me ook wel. Nou, gelukkig maar!
Lilla schreef:
11-06-2025 15:05
Goed punt, dat lijkt me ook wel. Nou, gelukkig maar!
Misschien stelt het niets voor hoor!
Elsy schreef:
11-06-2025 11:12
Ik heb gelezen dat een wit t shirt ongeveer spf 5-10 was, nat minder. Het zal ook wel aan de dikte van het t-shirt liggen en hoe de zon is. Daarnaast kan er ook zonschade komen zonder dat je verbrand (verschil tussen UVA en UVB). Misschien dat een gewoon shirt er vooral voor zorgt dat je niet verbrand maar wel op een andere manier te weinig effect heeft.
Dan zou ik toch met bruine buik en rug en witte armen (spf 30-50) van mijn wandelvakanties terug moeten komen. Nog nooit meegemaakt!
Wombat schreef:
11-06-2025 18:26
Dan zou ik toch met bruine buik en rug en witte armen (spf 30-50) van mijn wandelvakanties terug moeten komen. Nog nooit meegemaakt!
Geen idee hoe het precies werkt, maar het is een beetje hetzelfde als ik spf 10 gebruik en me vaak insmeer. De kans dat ik niet rood word is best groot.

Ik ben heel wit maar m’n gezicht krijgt dus wel een klein beetje een kleur terwijl ik altijd spf 50 draag.

Dit artikel vind ik interessant maar geeft geen antwoord op de vraag waarom je niet bruin wordt op de plekken waar je een normaal t shirt gedragen hebt.

https://centrumwerkgezondheid.nl/wp-con ... r_2017.pdf
Maar ik word dus wél bruin door (bad) kleding heen. Ja, niet door een spijkerbroek, maar bij een wit t-shirt wel hoor. Natuurlijk worden de stukken die onder het shirt uit komen bruiner.

Wat ik maar wil zeggen, ook al worden bepaalde huidtypen niet bruin door kleding heen, wil niet zeggen dat de zon geen effect heeft door kleding heen. Ik word makkelijk en snel bruiner (ben al bruin) en zeker ook door badkleding of witte t-shirts. Net zoals ik met spf 50 op ook alsnog bruin word.

Ik ben als kind nooit verbrand, maar mijn zwarte moeder was een fanatiek smeerder, veel meer dan onze witte vrienden in de jaren 80.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven