Zonnebrand smeren op school

13-06-2025 00:30 72 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons kind op school wordt niet gesmeerd. Natuurlijk smeer ik in de ochtend goed in maar ons kind zit in de kleuterklas waar in de ochtend en na de lunch wordt buiten gespeeld.
Ook bij sportdagen buiten en op schoolreis wordt niet extra gesmeerd.

Zelf vind ik het erg vreemd dat op school in deze tijd niet meer aandacht is voor het belang van bescherming tegen de zon en de risico's van verbranding.
Ik begrijp wel dat de juf of meester het behoorlijk druk heeft en niet 30 kinderen eigenhandig in kan smeren. Maar ze kunnen toch de kinderen ook zichzelf of elkaar laten insmeren? Onze kleuter kan dat prima zelf. Misschien niet helemaal perfect, maar het beschermt beter dan helemaal niet smeren.
Ik heb trouwens kind ook zelf zonnebrand meegegeven, maar als de juf kind niet helpt herinneren dan wordt dat natuurlijk vergeten...

Ik ben in ieder geval nogal verbaasd en vind eigenlijk dat school hier onverantwoord mee om gaat en denk erover om hierover aan de bel te trekken.

Maar ik ben ook benieuwd naar andere meningen.
En hoe gaat dit op andere scholen?
Heb je het er al met de juf over gehad?
Hier smeerden de kleuters elkaar idd in, volgens mij is dat op scholen hier nog steeds gebruikelijk.
Bij ons doseert de juf de creme bij ieder kind dat zonnebrand meegekregen heeft, want anders wordt het een bende. Het kind moet vervolgens zelf smeren. We kregen de oproep dit thuis te oefenen. Gelukkig kan ons kind het wel zelf. Ik snap wel dat een juf dit niet voor 30 kinderen gaat doen.
Bespreek het eens met de ouderraad.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Bij ons gingen ze iedere dag tot 14.15 uur naar school, dus de lunchpauze was om 11.30-12.00 uur. Ik gokte er op dat de zonnebrandcrème van die ochtend nog genoeg deed voor dat half uurtje. Ze hadden ook bomen op het schoolplein, dus veel schaduw. Maar er mag inderdaad wel meer aandacht voor komen, want er zullen ook ouders zijn die hun kind niet ingesmeerd naar school laten gaan.
Even met de juf over hebben.

Toen mijn dochter bij de kleuters zat, hadden die juffen het hoog op de agenda en smeerden ze voor het s middags buitenspelen nog een keer.

Nu mijn jongste bij de kleuters zit gebeurt dat bij zijn juffen niet, maar ik heb een kind dat je s ochtends insmeert met factor 50 en dan met de lunch echt wel een half uur buiten kan spelen.

Ik smeef hem pas weer in als hij vanmiddag in de tuin met water gaat spelen
Bij ons op school smeren ze zichzelf inderdaad in na de lunch rond 12:30 uur voor de middag, omdat ze in de middag ook buiten spelen. Ze zitten tot half 4 op school. Er wordt bij ons op school echt op gehamerd. Regelmatig ontvangen we mailtjes: aub insmeren in de ochtend thuis en zonnebrand meegeven. Ik vind het wel bijzonder dat ze daar bij jullie zo weinig aandacht voor hebben in deze tijd. Zou daar zeker eens het gesprek over aangaan.
De kinderen smeren zichzelf in, waarschijnlijk met wat aanwijzingen van de overblijfmoeder(s).
Meisjemetdeparel schreef:
13-06-2025 09:20
Bij ons gingen ze iedere dag tot 14.15 uur naar school, dus de lunchpauze was om 11.30-12.00 uur. Ik gokte er op dat de zonnebrandcrème van die ochtend nog genoeg deed voor dat half uurtje. Ze hadden ook bomen op het schoolplein, dus veel schaduw. Maar er mag inderdaad wel meer aandacht voor komen, want er zullen ook ouders zijn die hun kind niet ingesmeerd naar school laten gaan.
Er worden toch al heel veel campagnes gedaan om mensen bewust te maken. Wat kan je nog meer doen om mensen te bereiken die het kennelijk nog steeds niet snappen? Ik vind het niet iets om de school mee op te zadelen. Die hebben al genoeg te doen.
Nivea geeft trouwens een spray die je niet uit hoeft te smeren. Ideaal voor de juffen/meesters als elk kind zo’n spray bij zich heeft.
Ruin it yourself.
Inderdaad, hier word elk kind met zonnebrandspray bespoten op de overblijf, na de lunch, voordat ze naar buiten gaan.
Moiren schreef:
13-06-2025 10:23
Nivea geeft trouwens een spray die je niet uit hoeft te smeren. Ideaal voor de juffen/meesters als elk kind zo’n spray bij zich heeft.
Zullen veel ouders niet kunnen/willen betalen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Appletje schreef:
13-06-2025 10:17
Er worden toch al heel veel campagnes gedaan om mensen bewust te maken. Wat kan je nog meer doen om mensen te bereiken die het kennelijk nog steeds niet snappen? Ik vind het niet iets om de school mee op te zadelen. Die hebben al genoeg te doen.
Maar dit is toch alleen voor juni/juli? Goed beschermd tegen de zon zijn heeft zoveel effect, ook voor later. Dat ik dit dus wel iets voor leraren vind, ook ten koste van iets anders.
Appletje schreef:
13-06-2025 10:17
Dit kun je volgens mij als school heel makkelijk in een groepsapp of nieuwsbrief etc. zetten. Kleine moeite.
Levert het in de praktijk ook een probleem op? Gaan de kinderen verbrand naar huis? Hoeveel zijn ze in de volle zon? Maakt ook veel uit hoe de omstandigheden buiten zijn.

Hier wordt er op school niet ingesmeerd, maar de kinderen zijn ook nog nooit verbrand. Er is veel schaduw buiten.
Wombat schreef:
13-06-2025 11:34
Levert het in de praktijk ook een probleem op? Gaan de kinderen verbrand naar huis? Hoeveel zijn ze in de volle zon? Maakt ook veel uit hoe de omstandigheden buiten zijn.

Hier wordt er op school niet ingesmeerd, maar de kinderen zijn ook nog nooit verbrand. Er is veel schaduw buiten.
De kinderen zijn minimaal 2 keer per dag drie kwartier buiten. Op het plein zijn ook wat schaduwplekken maar dat is natuurlijk afhankelijk waar kinderen willen spelen dus er zullen ook kinderen zijn die de hele tijd in de volle zon zitten.
Ook zonder verbranden kan de zon schadelijk zijn.

Fijn om reacties te lezen en ook goed dat er op verschillende scholen wel gesmeerd wordt. Het kan dus blijkbaar wel. Ik ga het uiteraard zeker met de school bespreken.
Bij ons werd gevraagd om donderdag/vrijdag een petje mee te geven, en thuis in te smeren.
Aankaarten kan natuurlijk altijd.

Ik vind het wel opvallend hoe de algehele teneur is omgeslagen wat betreft zon.

Dat we niet tot donkerbruin of kreeftrood urenlang in de zon moeten bakken snapt iedereen inmiddels wel. Maar dat is mijlenver verwijderd van 2 keer 3 kwartier op een dag in de zon zijn na 's ochtends insmeren. Hoeveel kwaad kan dat nu echt?

Ik ben op zich geen fan van 'vroeger deden we maar wat en dat ging altijd goed'. Toch heb ik het idee dat mensen hier wel heel erg voorzichtig geworden zijn.
Ik hoop in elk geval dat iedereen die zo nauwlettend smeert ook vitamine D slikt (en aan de kinderen geeft). Anders verminder je het ene risico maar verhoog je daardoor het andere (vitamine D gebrek verhoogt het risico op darmkanker en nog meer narigheid).
Wombat schreef:
13-06-2025 12:22

Dat we niet tot donkerbruin of kreeftrood urenlang in de zon moeten bakken snapt iedereen inmiddels wel. Maar dat is mijlenver verwijderd van 2 keer 3 kwartier op een dag in de zon zijn na 's ochtends insmeren. Hoeveel kwaad kan dat nu echt?

Ik ben op zich geen fan van 'vroeger deden we maar wat en dat ging altijd goed'. Toch heb ik het idee dat mensen hier wel heel erg voorzichtig geworden zijn.
Ik hoop in elk geval dat iedereen die zo nauwlettend smeert ook vitamine D slikt (en aan de kinderen geeft). Anders verminder je het ene risico maar verhoog je daardoor het andere (vitamine D gebrek verhoogt het risico op darmkanker en nog meer narigheid).
Ook met zonnebrand op maak je vitamine D aan. En de aangemaakte vitamine D slaat je lichaam op, in Nederland hebben we echt voldoende zon om geen tekort op te lopen, uitzonderingen daargelaten. https://www.kwf.nl/kanker-voorkomen/zon ... vitamine-d

En vooral voor kinderen is het heel belangrijk om geen zonneschade op te lopen en dus te smeren. Die schade kun je ook al krijgen zonder te verbranden en onbeschermd in de zon te zijn.
Where is my mind?
Wombat schreef:

Ik smeer mijn kinderen rond half acht in, zonnebrandcrème is gemiddeld twee uur werkzaam, als ze om tien uur/half elf naar buiten gaan, werkt die meuk dus niet meer (voldoende). Bij zonkracht 7 verbrand je binnen een kwartier. Dat kan dus echt kwaad.
Wombat schreef:

Ik verbrandde vroeger zo veel en het was echt pijnlijk, dat ik er al 10 jaar gefocust op ben. Ik werd alleen vaak uitgelachen en er werd gezegd dat het echt overdreven was. Zelfs als ik de kinderen insmeerde. Ik verbrand zelf al binnen 10 minuten zonder zonnebrand en de kinderen ook. Pas dit jaar merk ik dat mensen het minder belachelijk vinden en zelfs zelf zonnebrand op doen.
calvijn1 schreef:
13-06-2025 11:11
Zullen veel ouders niet kunnen/willen betalen
Niet kunnen heb ik begrip voor, niet willen is toch echt je eigen risico dan.
Ruin it yourself.
Wombat schreef:

Er is natuurlijk wel een groot verschil met een beetje een lekkere zonnige lentedag of een snikhete zomerdag met veel zonkracht. In dat laatste geval kan het dus wel echt kwaad om onbeschermd buiten te zijn.
Vitamine D wordt overigens ook met zonnebrand nog steeds door het lichaam opgenomen wanneer je langer dan 15 minuten in de zon bent. Een vitamine D tekort zul je dus niet oplopen door het gebruik van zonnebrand. Ons kind slikt daarbij ook nog multivitamine.
Wombat schreef:

Enig idee hoeveel mensen er huidkanker krijgen per jaar? Veelal mensen van boven de 60 die zich vroeger niet insmeerden om wat voor reden dan ook. Ik was helaas al eerder de 'gelukkige'. Op vrij jonge leeftijd huidkanker gekregen, gelukkig in een milde vorm maar wel op een vervelende plek midden in mijn gezicht en een flink formaat waardoor er een huidtransplantatie nodig was. Ik juich het dus alleen maar toe dat iedereen wat voorzichter er mee omgaat.
Wintertime16 schreef:
Bij ons werd gevraagd om donderdag/vrijdag een petje mee te geven, en thuis in te smeren.
Hier werd ook wel gevraagd om thuis in te smeren en dat doe ik zelf eigenlijk altijd wel als het mooi weer is. Alleen is de zonnebrand wel uitgewerkt wanneer ze de tweede keer gaan buiten spelen.
Spelen ze bij jullie alleen in de vroege ochtend buiten?
Frietjemet schreef:
13-06-2025 13:47
Hier werd ook wel gevraagd om thuis in te smeren en dat doe ik zelf eigenlijk altijd wel als het mooi weer is. Alleen is de zonnebrand wel uitgewerkt wanneer ze de tweede keer gaan buiten spelen.
Spelen ze bij jullie alleen in de vroege ochtend buiten?

Bij ons, gisteren en ik denk vandaag ook inderdaad meteen om 8:45. En in de middag niet meer, want te veel zon en te warm.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven