Morgen sportdag kind 8 bij 29 graden

12-06-2025 21:29 541 berichten
Even jullie alwetende mening gevraagd om te checken of ik nu geen zeurende helikopter ouder ben.

Mijn dochter in groep 5 heeft morgen sportdag. Het wordt hier dan 29 graden en het is van 9 uur tot 14 uur. Alleen in de pauze zitten ze in de schaduw maar alle andere activiteiten zijn in de volle zon.

Mijn kind heeft een hele lichte huid. Ondanks factor 50 verbrandt ze snel.

Ze drinkt sowieso heel weinig uit zichzelf, je moet er constant bovenop zitten dat ze moet drinken.

Er is weinig voor nodig voor ze het heel warm heeft. School raadt petjes en lange mouwen aan. Dit helpt wel tegen verbranding maar niet tegen oververhitting. Net was ze aan het helpen in de tuin en voelde ze al klam aan en het is nu een stuk koeler dan morgen.

Sowieso herkennen kinderen de signalen van oververhitting vrij slecht lees ik online en raken ze ook sneller oververhit ten opzichte van volwassenen.

De enige aanpassing in het programma die ik lees is dat de duurloop op het einde is afgelast.

Zouden jullie onder deze omstandigheden een kind van 8 naar een sportdag sturen ? Het is groep 1 tm 8 dus heel veel kinderen en het lijkt me onmogelijk dat die hulpouders elk kind in de gaten kunnen houden of ze wel drinken.

Nb er zijn zat kinderen met een ander huidtype of die het minder snel heet hebben of die van nature wel veel drinken dus ik heb het puur over de situatie zoals hierboven geschetst.

kind mee laten doen aan deze sportdag ?

Totaal aantal stemmen: 213

Ja (68%)
Nee (27%)
Overig: licht toe (5%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Jammer dat er geen bericht komt van ts met hoe het nou uiteindelijk gegaan is gisteren....
Kletskous11 schreef:
14-06-2025 08:23
Jammer dat er geen bericht komt van ts met hoe het nou uiteindelijk gegaan is gisteren....
Mss ligt kind in het ziekenhuis met derdegraads brandwonden.
Geduld.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Nana_Mouskouri schreef:
14-06-2025 08:09
Bij de maakbaarheidskliek heb ik nog nooit gehoord. Maar goed, het zal allemaal wel. Ik laat me in elk geval niet alles welgevallen.
Gelijk heb je.

TO, ligt kind nog aan een limonadeinfuusje?
Hoop dat ze een leuke dag heeft gehad en alles goed is gegaan 🙂
Nana_Mouskouri schreef:
14-06-2025 06:13
Mijn post gaat over mijn school. Onze sportdag was niet bij dertig graden.

Het lijkt niet uit te leggen dat er in het VO veel leerlingen zijn die gewoon geen zin hebben om iets te doen, zonder dat een sportdag ongemakkelijk, verdrietig of naar voor ze is. Deze leerlingen worden ook afwezig gemeld voor excursies naar een museum, voor het bezoek aan een fabriek met scheikunde of voor de Nederlandsche Bank met economie.

Ik constateer een enorme toename in ziekmeldingen. En ik laat me niet in het hokje "gemene leerkracht die kinderen wil dwingen onzinnige dingen tegen hun zin te doen" duwen. Ten eerste ben ik geen leerkracht, maar leraar. Ten tweede zal die hele sportdag me wat en ben ik groot voorstander van het organiseren van een alternatief.

Ik heb geen hekel aan leraren. Of leerkracht ( wat is het verschil?).

Ik vind wel dat leraren leerlingen te weinig serieus nemen in dit soort dingen. En dat het vaak zo is dat er wordt gezegd dat leerlingen niet moeten zeuren en zich niet moeten aanstellen, maar dat ze zelf niet gaan sporten bij 30 graden.
Nana_Mouskouri schreef:

Het lijkt niet uit te leggen dat er in het VO veel leerlingen zijn die gewoon geen zin hebben om iets te doen, zonder dat een sportdag ongemakkelijk, verdrietig of naar voor ze is. Deze leerlingen worden ook afwezig gemeld voor excursies naar een museum, voor het bezoek aan een fabriek met scheikunde of voor de Nederlandsche Bank met economie.

Ik constateer een enorme toename in ziekmeldingen. En ik laat me niet in het hokje "gemene leerkracht die kinderen wil dwingen onzinnige dingen tegen hun zin te doen" duwen. Ten eerste ben ik geen leerkracht, maar leraar. Ten tweede zal die hele sportdag me wat en ben ik groot voorstander van het organiseren van een alternatief.

Hoezo lijkt het niet uit te leggen? Ik snap wel wat je zegt, maar ben het niet met je eens. Dat kan. Jij jouw mening, ik de mijne.
Als iemand anders denkt dan jij, betekent dat niet dat diegene niet snapt wat je bedoelt.
Kletskous11 schreef:
14-06-2025 08:23
Ze moest gisteren van 13.00 tot ..... werken. Het is nu nog vroeg. Die komt heus nog wel.
Ook een Pluviofiel
Strikje schreef:
14-06-2025 08:55
Ik heb geen hekel aan leraren. Of leerkracht ( wat is het verschil?).

Ik vind wel dat leraren leerlingen te weinig serieus nemen in dit soort dingen. En dat het vaak zo is dat er wordt gezegd dat leerlingen niet moeten zeuren en zich niet moeten aanstellen, maar dat ze zelf niet gaan sporten bij 30 graden.
Maar in dit topic zijn het toch voornamelijk ouders die vinden dat die sportdag prima door kan gaan met 30 graden? Ik zie hier sowieso geen massa's leraren hun mening verkondigen over sporten met 30 graden.
Nana_Mouskouri schreef:

Ik denk dat veel ouders het beschouwen als een semi-vrije dag. School organiseert iets ‘leuks’ waar zij de lol en het nut niet van inzien, en ze gaan zelf ook niet naar elk bedrijfsfeestje, ze hebben namelijk geen zin om op hun vrije avond tussen collega’s te staan - dat vóelt als werken, al wordt het gebracht als ‘leuk’. En al weten ze best dat hun aanwezigheid op prijs wordt gesteld, maar ze doen hun werk goed en voor hun aanwezigheid op een feestje worden ze niet betaald, zoals hun kinderen geen cijfer of extra punten krijgen voor een sportdag of museumbezoek. Nutteloos dus. Het moet iets opleveren. Een vorm van opportunisme, maar ook het gevolg van onze prestatiemaatschappij: je doet dingen nooit ‘zo maar’, tenzij er iets tegenover staat.

(Dit slaat niet op de OP, want ik kan me best voorstellen dat mensen bezorgd zijn als er in de hitte een sportdag wordt georganiseerd, maar op de vele afmeldingen voor schoolactiviteiten die niet onder het standaard lesprogramma vallen).
Claire45 schreef:
14-06-2025 09:43
Ik denk dat veel ouders het beschouwen als een semi-vrije dag. School organiseert iets ‘leuks’ waar zij de lol en het nut niet van inzien, en ze gaan zelf ook niet naar elk bedrijfsfeestje, ze hebben namelijk geen zin om op hun vrije avond tussen collega’s te staan - dat vóelt als werken, al wordt het gebracht als ‘leuk’. En al weten ze best dat hun aanwezigheid op prijs wordt gesteld, maar ze doen hun werk goed en voor hun aanwezigheid op een feestje worden ze niet betaald, zoals hun kinderen geen cijfer of extra punten krijgen voor een sportdag of museumbezoek. Nutteloos dus. Het moet iets opleveren. Een vorm van opportunisme, maar ook het gevolg van onze prestatiemaatschappij: je doet dingen nooit ‘zo maar’, tenzij er iets tegenover staat.

(Dit slaat niet op de OP, want ik kan me best voorstellen dat mensen bezorgd zijn als er in de hitte een sportdag wordt georganiseerd, maar op de vele afmeldingen voor schoolactiviteiten die niet onder het standaard lesprogramma vallen).

Dit. Past ook in de tijdgeest denk ik, en ik snap jouw punt hoor Nana. Volgens mij lopen er verschillende discussies door elkaar heen.
Claire45 schreef:
14-06-2025 09:43

Museumbezoek en sporten bij 30 graden in de hitte terwijl leraren dat zelf niet doen, vind ik twee totaal verschillende dingen.
Strikje schreef:
14-06-2025 10:13
Museumbezoek en sporten bij 30 graden in de hitte terwijl leraren dat zelf niet doen, vind ik twee totaal verschillende dingen.
Ik zei al dat ik het niet over de OP had maar over de tendens dat veel ouders hun kinderen afmelden voor schoolactiviteiten.
-edit- post van Nana niet gelezen. Ouders die kinderen hiervoor ziek melden herken ik niet, maar daar ging het hier ook niet om, toch?

Overigens apart dat niet naar een bedrijfsfeestje gaan 'opportunistisch' zou zijn, ook daar kunnen mensen tig redenen voor hebben.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
14-06-2025 10:52
-edit- post van Nana niet gelezen. Ouders die kinderen hiervoor ziek melden herken ik niet, maar daar ging het hier ook niet om, toch?

Overigens apart dat niet naar een bedrijfsfeestje gaan 'opportunistisch' zou zijn, ook daar kunnen mensen tig redenen voor hebben.
Klopt, de discussie is een beetje afgedwaald.

Opportunistisch is niet het perfecte woord, maar stel dat álle werknemers denken: ach, dat bedrijfsfeestje hoeft van mij niet zo (en ik denk dat verreweg de meeste mensen dat inderdaad denken), dan is dat toch lullig. Staat de directie daar met honderden hapjes en een ingehuurde band. Het valt een beetje in de categorie: iets voor een ander/het bedrijf doen. Laten zien dat je betrokken bent. Het hóeft niet, maar iedereen voelt wel aan dat het aardiger is om wel te gaan. Dat geldt dan weer niet voor een sportdag op school, dat is gewoon een verplichte dag, maar ik denk dus dat veel ouders zo'n sportdag - ten onrechte - beschouwen als een soort bedrijfsfeestje: niet belangrijk, nutteloos, de cijfers van hun kind hangen er niet vanaf, dus wat boeit het?
Claire45 schreef:
14-06-2025 12:00
Klopt, de discussie is een beetje afgedwaald.

Opportunistisch is niet het perfecte woord, maar stel dat álle werknemers denken: ach, dat bedrijfsfeestje hoeft van mij niet zo (en ik denk dat verreweg de meeste mensen dat inderdaad denken), dan is dat toch lullig. Staat de directie daar met honderden hapjes en een ingehuurde band. Het valt een beetje in de categorie: iets voor een ander/het bedrijf doen. Laten zien dat je betrokken bent. Het hóeft niet, maar iedereen voelt wel aan dat het aardiger is om wel te gaan. Dat geldt dan weer niet voor een sportdag op school, dat is gewoon een verplichte dag, maar ik denk dus dat veel ouders zo'n sportdag - ten onrechte - beschouwen als een soort bedrijfsfeestje: niet belangrijk, nutteloos, de cijfers van hun kind hangen er niet vanaf, dus wat boeit het?
Maar als de directie iets organiseert zou het leuk zijn als ze daarbij nadenken over wat de meeste mensen leuk vinden.
Dat soort betrokkenheid werkt twee kanten op.

David Dunning
Solomio schreef:
14-06-2025 12:03
Maar als de directie iets organiseert zou het leuk zijn als ze daarbij nadenken over wat de meeste mensen leuk vinden.
Nou ja, meestal is er wel een soort feestcommissie die als het goed is iets organiseert wat de meesten - niet iedereen - leuk vinden. En meestal is dat iets met alcohol en muziek, omdat dat het vrijblijvendst is. Een boottocht heeft weer als nadeel dat je er niet vanaf kunt, bijvoorbeeld.
Solomio schreef:
14-06-2025 12:03

Nou dit dus.

Als je wilt dat kinderen het echt leuk hebben organiseer dan geen sportdag met 30 graden, maar maak een poll aan en dan de meeste stemmen gelden. En wie niet wil komen, komt niet.
Susan schreef:
14-06-2025 10:52

Ja, dat vind ik ook vreemd. Zelfs al ga je niet als je gewoon geen zin hebt moet dat oké zijn.
Claire45 schreef:
14-06-2025 12:38
Nou ja, meestal is er wel een soort feestcommissie die als het goed is iets organiseert wat de meesten - niet iedereen - leuk vinden. En meestal is dat iets met alcohol en muziek, omdat dat het vrijblijvendst is. Een boottocht heeft weer als nadeel dat je er niet vanaf kunt, bijvoorbeeld.
Maar ik reageerde op iemand die bedacht dat álle werknemers het niet leuk vonden.

David Dunning
Strikje schreef:
14-06-2025 13:15
Nou dit dus.

Als je wilt dat kinderen het echt leuk hebben organiseer dan geen sportdag met 30 graden, maar maak een poll aan en dan de meeste stemmen gelden. En wie niet wil komen, komt niet.
Het begint natuurlijk met de instelling van de volwassenen: mogen kinderen het gewoon niet leuk vinden?

David Dunning
Solomio schreef:
14-06-2025 13:43
Het begint natuurlijk met de instelling van de volwassenen: mogen kinderen het gewoon niet leuk vinden?

Ja precies. Als volwassene vind ik ook niet alles even leuk. Waarom mogen kinderen dan niet klagen?

Ze doen al zo veel wat ze niet leuk vinden.
Solomio schreef:
12-06-2025 22:26
Tja, omdat er in het onderwijs nu eenmaal geen rekening gehouden wordt met bijv kinderen met autisme, zoals de mijne, regelde ik het zelf dan maar zoals het het beste was voor mijn kinderen.

Als zoveel kinderen zich er ziek voor melden kun je je ook afvragen waarom je het blijft organiseren.
Snap het, bij ons op school wordt er echt wel rekening gehouden met situaties van leerlingen. Als bij een mentor bekend is dat een leerling vanwege bepaalde redenen niet gebaat is bij/niet mee kan doen met een sportdag kan de leerling thuisblijven.

Waarom het georganiseerd wordt, omdat sporten ook belangrijk is en omdat, bij ons dan, een sportdag is een afsluiting is van een periode gymles (dus bijv wekenlang oefenen met een sport en dan op de sportdag wordt er een wedstrijd georganiseerd).
Bij ons op school, en waarschijnlijk overal zie je ook dat ouders hun kind makkelijker afmelden voor een gymles, of precies dan een afspraak zetten, dan tijdens een wiskundeles. Wat ik ook heus wel snap hoor. Je krijgt er overal het algemeen ook geen toetsen voor dus niet heel erg als je een gymles mist. Maar daarom wordt de hele gymles ook niet geschrapt toch?
Ikzelf ben alleen geen moeder (gelukkig niet te maken met jouw situatie, daar zeg ik niks over) die haar kind ziekmeldt voor een sportdag omdat kind geen zin heeft. Jammer dan, je gaat maar gewoon.

Sporten in de volle zon met 30 graden (bij ons viel het gisteren overigens best mee met de hitte) vind ik ook niet zo nodig, maar zou kind niet afmelden en erop vetrouwen dat ze op school weten wat ze doen en rekening houden met de hitte. Een docent niet zelf ook 4 uur lang in die hitte staan dus als dat niet te doen is wordt daar toch wel op gelet zou je denken.
Van de website van de rijksoverheid :
Verplichte extra onderwijsactiviteiten
Naast vakken als taal, rekenen, Engels en bewegingsonderwijs zijn er vaak nog extra activiteiten op de basisschool. Basisscholen beslissen zelf welke extra onderwijsactiviteiten zij in het lesprogramma (of onderwijsprogramma) opnemen. Uw kind is wettelijk verplicht om mee te doen aan alle activiteiten die bij het lesprogramma horen.

Voorbeelden van extra onderwijsactiviteiten zijn:

schooltuin;
sportdag;
schoolkamp;
schoolfeest;
bibliotheekbezoek.
Vrijstelling van onderwijsactiviteit
Wilt u niet dat uw kind meedoet aan een extra onderwijsactiviteit? Dan kunt u het bestuur van de basisschool vragen om vrijstelling. Als uw kind vrijstelling krijgt, moet het meedoen aan een vervangende activiteit.

Ik vraag me af hoeveel ouders een en ander via de officiële weg doen ipv ziek melden. Of hoeveel ouders daar hun keuze voor welke basisschool op baseren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
14-06-2025 14:25
Ik vraag me af hoeveel ouders een en ander via de officiële weg doen ipv ziek melden. Of hoeveel ouders daar hun keuze voor welke basisschool op baseren.

Ik doe dat ja. Ik wil dat een school kijkt naar het individuele kind. Soms is een buitenschoolse activiteit niet per se in het belang van een specifiek kind. En dat kan een ouder beter inschatten. Ik wil dan dat er sprake is (in ieder geval naar mij en mijn kind; andere ouders mogen zelf kijken of ze het belangrijk vinden) van wederzijdse communicatie tussen school en ouders. En niet: deze activiteit is verplicht en uw kind moet gewoon meedoen.

Huidige school van kind laat keer op keer op verschillende punten steken vallen. Nu wij voornemens zijn om te verhuizen is bovenstaande een onderwerp dat ik zeker meeneem in een oriënterend gesprek en zelfs een keer al heb gedaan. Dat was een uitermate plezierig gesprek waarbij de directie aangaf uiteraard ouders serieus te nemen. En samen naar oplossingen te zoeken. Dus ja.
Tulpje22 schreef:
14-06-2025 13:53
Snap het, bij ons op school wordt er echt wel rekening gehouden met situaties van leerlingen. Als bij een mentor bekend is dat een leerling vanwege bepaalde redenen niet gebaat is bij/niet mee kan doen met een sportdag kan de leerling thuisblijven.

Waarom het georganiseerd wordt, omdat sporten ook belangrijk is en omdat, bij ons dan, een sportdag is een afsluiting is van een periode gymles (dus bijv wekenlang oefenen met een sport en dan op de sportdag wordt er een wedstrijd georganiseerd).
Bij ons op school, en waarschijnlijk overal zie je ook dat ouders hun kind makkelijker afmelden voor een gymles, of precies dan een afspraak zetten, dan tijdens een wiskundeles. Wat ik ook heus wel snap hoor. Je krijgt er overal het algemeen ook geen toetsen voor dus niet heel erg als je een gymles mist. Maar daarom wordt de hele gymles ook niet geschrapt toch?
Ikzelf ben alleen geen moeder (gelukkig niet te maken met jouw situatie, daar zeg ik niks over) die haar kind ziekmeldt voor een sportdag omdat kind geen zin heeft. Jammer dan, je gaat maar gewoon.

Sporten in de volle zon met 30 graden (bij ons viel het gisteren overigens best mee met de hitte) vind ik ook niet zo nodig, maar zou kind niet afmelden en erop vetrouwen dat ze op school weten wat ze doen en rekening houden met de hitte. Een docent niet zelf ook 4 uur lang in die hitte staan dus als dat niet te doen is wordt daar toch wel op gelet zou je denken.
Dat zou je denken, ja. Toch werken er op scholen mensen en die maken fouten, schatten dingen verkeerd in, vullen dingen verkeerd in voor een ander. Ik ben er al meer dan eens getuige van geweest dat een kind met een hitteberoerte/zonnesteek afgevoerd moest worden.

Afmelden voor een afspraak tijdens gym is logischer dan tijdens wiskunde/rekenen, omdat sporten (in het geval van mijn kinderen drie dagen) na school vaak alsnog op het programma staat. Wiskunde niet.

Hier viel het gisteren overigens niet mee met de hitte, tussen 11 en 14 was het 31 graden
Een school die het kenmerk Gezonde School wil hebben is verplicht 1 keer per jaar een sportdag te organiseren. https://www.allesoversport.nl/thema/gez ... de-school/
Ik weet niet hoe dat ergens anders gaat, maar hier huurden ze dan het dichtstbijzijnde sportveld . ( hockey, in dit geval )
Ik denk niet dat ze zo’n veld gemakkelijk een week later weer kunnen huren, als ze het vanwege het weer cancelen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven