Morgen sportdag kind 8 bij 29 graden

12-06-2025 21:29 534 berichten
Even jullie alwetende mening gevraagd om te checken of ik nu geen zeurende helikopter ouder ben.

Mijn dochter in groep 5 heeft morgen sportdag. Het wordt hier dan 29 graden en het is van 9 uur tot 14 uur. Alleen in de pauze zitten ze in de schaduw maar alle andere activiteiten zijn in de volle zon.

Mijn kind heeft een hele lichte huid. Ondanks factor 50 verbrandt ze snel.

Ze drinkt sowieso heel weinig uit zichzelf, je moet er constant bovenop zitten dat ze moet drinken.

Er is weinig voor nodig voor ze het heel warm heeft. School raadt petjes en lange mouwen aan. Dit helpt wel tegen verbranding maar niet tegen oververhitting. Net was ze aan het helpen in de tuin en voelde ze al klam aan en het is nu een stuk koeler dan morgen.

Sowieso herkennen kinderen de signalen van oververhitting vrij slecht lees ik online en raken ze ook sneller oververhit ten opzichte van volwassenen.

De enige aanpassing in het programma die ik lees is dat de duurloop op het einde is afgelast.

Zouden jullie onder deze omstandigheden een kind van 8 naar een sportdag sturen ? Het is groep 1 tm 8 dus heel veel kinderen en het lijkt me onmogelijk dat die hulpouders elk kind in de gaten kunnen houden of ze wel drinken.

Nb er zijn zat kinderen met een ander huidtype of die het minder snel heet hebben of die van nature wel veel drinken dus ik heb het puur over de situatie zoals hierboven geschetst.

kind mee laten doen aan deze sportdag ?

Totaal aantal stemmen: 211

Ja (68%)
Nee (27%)
Overig: licht toe (5%)
Alle reacties Link kopieren Quote
shala91 schreef:
14-06-2025 15:00
Afmelden voor een afspraak tijdens gym is logischer dan tijdens wiskunde/rekenen,
Zat kinderen die alleen maar op school iets aan bewegen doen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
14-06-2025 15:02
Een school die het kenmerk Gezonde School wil hebben is verplicht 1 keer per jaar een sportdag te organiseren. https://www.allesoversport.nl/thema/gez ... de-school/
Ik weet niet hoe dat ergens anders gaat, maar hier huurden ze dan het dichtstbijzijnde sportveld . ( hockey, in dit geval )
Ik denk niet dat ze zo’n veld gemakkelijk een week later weer kunnen huren, als ze het vanwege het weer cancelen.
Ik heb ooit voor een bedrijf gewerkt dat de verhuur van dit soort velden deed en dat is inderdaad meestal niet mogelijk.
14-06-2025 15:02
Een school die het kenmerk Gezonde School wil hebben is verplicht 1 keer per jaar een sportdag te organiseren. https://www.allesoversport.nl/thema/gez ... de-school/
Ik weet niet hoe dat ergens anders gaat, maar hier huurden ze dan het dichtstbijzijnde sportveld . ( hockey, in dit geval )
Ik denk niet dat ze zo’n veld gemakkelijk een week later weer kunnen huren, als ze het vanwege het weer cancelen.

Dan is de enige conclusie dus dat je een buitenactiviteit niet maanden van te voren kunt organiseren.

Want het kan ook pijpenstelen regenen.
Strikje schreef:
14-06-2025 15:11
Dan is de enige conclusie dus dat je een buitenactiviteit niet maanden van te voren kunt organiseren.

Want het kan ook pijpenstelen regenen.
Als ze in een paar millimeter water al verdrinken kan het inderdaad niet, nee. In andere gevallen voldoet een regenjasje.
14-06-2025 15:14
Als ze in een paar millimeter water al verdrinken kan het inderdaad niet, nee. In andere gevallen voldoet een regenjasje.

Een regenjas tijdens het sporten?

Jij bent misschien van de oude stempel 'Kinderen moeten niet zeuren, maar gehoorzamen'. Maar ik vind dat, wat je zelf niet wilt, je je kinderen ook niet aan moet doen. Dus eigenlijk jouw motto.

Ik wil zelf niet in de stromende regen en bij 30 graden buiten sporten, dus waarom kinderen dan wel?
Strikje schreef:
14-06-2025 15:17
Een regenjas tijdens het sporten? Ja. Hoe denk je dat er getraind wordt in de regen op een hockeyveld of een voetbalveld ?

Jij bent misschien van de oude stempel 'Kinderen moeten niet zeuren, maar gehoorzamen'. Maar ik vind dat, wat je zelf niet wilt, je je kinderen ook niet aan moet doen. Dus eigenlijk jouw motto. Ha, dat vind ik wel iets te makkelijk. Ik wil zelf bijvoorbeeld ook niet zo graag vroeg opstaan, naar de tandarts, ik eet liever ongezond dan gezond, etc.

Ik wil zelf niet in de stromende regen en bij 30 graden buiten sporten, dus waarom kinderen dan wel?
Omdat sport meer dan zomaar voor de leuk is. Er zit wel degelijk een ( of meer ) idee achter zo’n sportdag. https://www.kennisbanksportenbewegen.nl ... e.download
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 14-06-2025 15:30
5.72% gewijzigd
14-06-2025 15:26
Omdat sport meer dan zomaar voor de leuk is. Er zit wel degelijk een ( of meer ) idee achter zo’n sportdag.
Een sportdag op school is belangrijk voor de ontwikkeling van leerlingen. Het stimuleert bewegen, bevordert sociale interactie en biedt de kans om kennis te maken met verschillende sporten en spellen. Bovendien draagt het bij aan een gezonde leefstijl en kan het de schoolprestaties positief beïnvloeden.
Hier zijn enkele concrete redenen waarom een sportdag op school nuttig is:
Fysieke gezondheid:
Bewegen is essentieel voor de fysieke gezondheid en ontwikkeling van kinderen. Een sportdag bevordert de motoriek, verbetert de conditie en vermindert de kans op overgewicht.
Sociale vaardigheden:
Een sportdag biedt een informele setting waarin leerlingen van verschillende leeftijden en achtergronden met elkaar in contact komen. Dit kan helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden, zoals samenwerken, communiceren en omgaan met winnen en verliezen.
Kennismaking met sport:
Vaak worden er op een sportdag nieuwe sporten en spellen geïntroduceerd, soms in samenwerking met lokale sportverenigingen. Dit kan kinderen stimuleren om nieuwe interesses te ontdekken en mogelijk lid te worden van een sportclub.
Cognitieve ontwikkeling:
Onderzoek toont aan dat bewegen een positieve invloed kan hebben op de cognitieve ontwikkeling, zoals concentratie en rekenvaardigheid.
Plezier en welzijn:
Een sportdag is een leuke en ontspannende activiteit die bijdraagt aan het welzijn van leerlingen. Het kan stress verminderen en een positieve invloed hebben op de stemming.
Gezonde leefstijl:
Een sportdag draagt bij aan het creëren van bewustzijn over het belang van een gezonde leefstijl. Het kan kinderen motiveren om meer te bewegen en gezonder te eten.
Schoolklimaat:
Een sportdag kan een positieve invloed hebben op het schoolklimaat, doordat leerlingen, leraren en ouders op een leuke manier samenkomen en interactie hebben.

Bron: Google
yasmijn wijzigde dit bericht op 14-06-2025 15:47
0.34% gewijzigd
De realiteit haalt de werkelijkheid in
Omdat sport meer dan zomaar voor de leuk is. Er zit wel degelijk een ( of meer ) idee achter zo’n sportdag.

Wat is het dan voor moeite om de sportdag in een zaal te doen?
Maar dat idee achter zo'n sportdag past dus niet meer in het huidige 'passend onderwijs'.
Dat wij vroeger aan onze haren erheen gesleept werden maakt niet dat we dat nu nog steeds moeten doen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Strikje schreef:
14-06-2025 15:29
Wat is het dan voor moeite om de sportdag in een zaal te doen?
Daar past geen hele school in.
yasmijn schreef:
Een sportdag op school is belangrijk voor de ontwikkeling van leerlingen. Het stimuleert bewegen, bevordert sociale interactie en biedt de kans om kennis te maken met verschillende sporten en spellen. Bovendien draagt het bij aan een gezonde leefstijl en kan het de schoolprestaties positief beïnvloeden.
Fysieke gezondheid:
Bewegen is essentieel voor de fysieke gezondheid en ontwikkeling van kinderen. Een sportdag bevordert de motoriek, verbetert de conditie en vermindert de kans op overgewicht.
Sociale vaardigheden:
Een sportdag biedt een informele setting waarin leerlingen van verschillende leeftijden en achtergronden met elkaar in contact komen. Dit kan helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden, zoals samenwerken, communiceren en omgaan met winnen en verliezen.
Kennismaking met sport:
Vaak worden er op een sportdag nieuwe sporten en spellen geïntroduceerd, soms in samenwerking met lokale sportverenigingen. Dit kan kinderen stimuleren om nieuwe interesses te ontdekken en mogelijk lid te worden van een sportclub.
Cognitieve ontwikkeling:
Onderzoek toont aan dat bewegen een positieve invloed kan hebben op de cognitieve ontwikkeling, zoals concentratie en rekenvaardigheid.
Plezier en welzijn:
Een sportdag is een leuke en ontspannende activiteit die bijdraagt aan het welzijn van leerlingen. Het kan stress verminderen en een positieve invloed hebben op de stemming.
Gezonde leefstijl:
Een sportdag draagt bij aan het creëren van bewustzijn over het belang van een gezonde leefstijl. Het kan kinderen motiveren om meer te bewegen en gezonder te eten.
Schoolklimaat:
Een sportdag kan een positieve invloed hebben op het schoolklimaat, doordat leerlingen, leraren en ouders op een leuke manier samenkomen en interactie hebben.
Ja, mooie theorie altijd weer.
De praktijk is helaas dat het helemaal niet zo positief is voor een aantal kinderen.
Waarom is dat toch zo lastig te accepteren?

David Dunning
yasmijn schreef:
Fysieke gezondheid:
Sociale vaardigheden:
Kennismaking met sport:
Cognitieve ontwikkeling:
Plezier en welzijn:
Gezonde leefstijl:
Schoolklimaat:
fantastisch gegoogled.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
14-06-2025 15:34
fantastisch gegoogled.
En de redenering die nog steeds door veel leerkrachten wordt aangehaald.

Dat al die positieve, vooral sociale, effecten echt onzin zijn, dat doet er blijkbaar niet toe.

David Dunning
rosanna08 schreef:
fantastisch gegoogled.
Lijkt eerder ChatGPT
Pluviofiel
ik snap best het idee achter een sportdag, maar je moet wel kijken of het verantwoord is. De hele dag in de volle zon met de temperaturen van gisteren, is dat gewoon niet en dan moet je een back-up plan hebben. Dat ben je als school gewoon verplicht in mijn ogen.
yasmijn schreef:
Fysieke gezondheid:
Sociale vaardigheden:
Kennismaking met sport:
Cognitieve ontwikkeling:
Plezier en welzijn:
Gezonde leefstijl:
Schoolklimaat:
Waar haal je deze onzin vandaan? Website overheid, ChatGPT?
13th_star wijzigde dit bericht op 14-06-2025 15:38
Reden: Chat nog wat
0.10% gewijzigd
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
rosanna08 schreef:
fantastisch gegoogled.
Natuurlijk, wat denk jij dan.
Kidneybean schreef:
14-06-2025 15:36
Lijkt eerder ChatGPT
In ieder geval iets waar ze zelf altijd enorm tegen ageert.

David Dunning
rosanna08 schreef:
ik snap best het idee achter een sportdag, maar je moet wel kijken of het verantwoord is. De hele dag in de volle zon met de temperaturen van gisteren, is dat gewoon niet en dan moet je een back-up plan hebben. Dat ben je als school gewoon verplicht in mijn ogen.
Dat ben ik met je eens.

Helaas hebben we niet gehoord van TO hoe het is afgelopen.
rosanna08 schreef:
Maar al jaren is duidelijk dat het idee achter een sportdag gewoon lang niet voor ieder kind werkt.
Maar het blijft maar doorgaan.

En daar zit wat mij betreft wel een probleem: het hele (onderwijs)systeem is zo vastgeroest als een oude deur.

David Dunning
rosanna08 schreef:
Ik denk dat een back up plan alleen kan bestaan uit heeeeeel veel waterspelletjes en heel veel drinken. De mogelijkheden van andere locaties zijn er vaak niet. Je kunt onmogelijk ineens plannen dat er 100 kinderen naar een bos moeten komen, oid.
Solomio schreef:
14-06-2025 15:40
Maar al jaren is duidelijk dat het idee achter een sportdag gewoon lang niet voor ieder kind werkt.

En daar zit wat mij betreft wel een probleem: het hele (onderwijs)systeem is zo vastgeroest als een oude deur.
dat ben ik ook wel weer met je eens. Daar mag zeker meer aandacht voor komen. Er wordt nog te vaak vastgehouden aan een decenialang patroon.
yasmijn schreef:
14-06-2025 15:38
Dat ben ik met je eens.

Helaas hebben we niet gehoord van TO hoe het is afgelopen.
Het maakt natuurlijk niet uit hoe het is afgelopen.

Als het allemaal goed gegaan is roept de helft van dit topic: zie je wel, overbezorgde helicoptermoeder.
Als het niet goed gegaan is roept de andere helft: zie je wel, domme onverantwoorde leerkrachten.

David Dunning
Solomio schreef:
En de redenering die nog steeds door veel leerkrachten wordt aangehaald.

Dat al die positieve, vooral sociale, effecten echt onzin zijn, dat doet er blijkbaar niet toe.
Onzin voor sommige kinderen, maar niet voor de meerderheid. En kinderen die om bepaalde redenen niet mee kunnen doen, krijgen vrijstelling, dus eigenlijk is het goed geregeld. Ja, misschien zouden ze voor de vrijgestelde kinderen iets anders leuks kunnen verzinnen, een schaaktoernooi of desnoods iets met computerspelletjes of zo.
Solomio schreef:
14-06-2025 15:40

Eens. Ik snap heus wel dat sporten gezond is enzo, bij normale temperaturen dan. Maar al dat verplichte bewegen en dan ook nog onder het motto "verbinding maken" en "leuk" (oh gruwel), kan juist een aversie tegen sport bij kinderen veroorzaken.

Zo ging het bij mij althans. Wat had ik een godsgruwelijke hekel aan die sportdagen. En ook aan de coopertest, trouwens.
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven